Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Een van de grootste spoorprojecten in Duitsland de komende jaren is het project Stuttgart 21. Het volledige Centraal station wordt afgebroken, op het ondergrondse S-Bahn station na, en vervangen door een ondergronds station inclusief kilometers lange tunnels in Oost-West richting en een aansluitende HSL naar Ulm. Zonder deze HSL zal het project minimaal 4,1 miljard euro gaan kosten. De nieuwe HSL zal 2,9 miljard euro kosten

Afbeelding

Afgelopen week is de sloop van het stationsgebouw begonnen en sindsdien is men daar flink aan het protesteren. Afgelopen donderdag werd het stationsgebouw bezet door zo'n 50.000 tegenstanders. Daarbij werd ook op het dak geklommen en een TGV naar Parijs ingenomen. Ook vandaag zijn er weer grootschalige protesten rondom het centraal station. :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Karl »

Het champignon-idee doet mij een beetje aan Berlijn denken, een kruisstation met buiten de stad mogelijkheden om elke windrichting op te rijden. Het project in Leipzig is toch ook al controversieel? Gaat het wel helemaal goed bij de planning van DB?
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door iljitsch »

Wat zijn de bezwaren dan?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Fles »

Wat moet ik me voorstellen bij "Het champignon-idee"? :?:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Bastiaan »

iljitsch schreef:Wat zijn de bezwaren dan?
Gewoon, een nieuwe spoorlijn willen we natuurlijk niet.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Bart »

Fles schreef:Wat moet ik me voorstellen bij "Het champignon-idee"? :?:
Dat is een letterlijke vertaling van het Pilzkonzept. En dat heet alleen maar zo omdat de spoorlijnen min of meer een paddenstoel als vorm hadden. Maar dat was dus een groot project in Berlijn, waaronder ook het nieuwe Hbf viel. Ook in Stuttgart is het plan om een nieuwe spoorlijn in een tunnel te bouwen en deze te kruisen met een andere spoorlijn op een nieuw Hbf.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pilzkonzept
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Fles »

Okee, dank voor de toelichting :pos: Ik had er nog niet van gehoord :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Bastiaan schreef:
iljitsch schreef:Wat zijn de bezwaren dan?
Gewoon, een nieuwe spoorlijn willen we natuurlijk niet.
De kosten zijn ook niet bepaald voor de poes. Ik geloof dat Stuttgart zelf 900 miljoen euro bijdraagt, terwijl de stad misschien nog wel het minste profijt heeft van de ombouw. Vooral voor reizigers op doorreis zal de tijdwinst met dit project enorm zijn.

Daarnaast is een probleem dat de financiering bijna volledig rust op de verkoop van de gronden die vrijkomen als het emplacement van Stuttgart Hbf niet meer nodig is. Het geld wordt dus al uitgegeven voordat het binnen is, en gezien de huidige economische problemen zijn twijfels daarover best te rechtvaardigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Fles »

En waar stuurt men op aan? Afblazen? Ik kan me het Transrapid-debacle in München nog herinneren... Gaat het die kant een beetje op?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

De voorbereidingen van de bouw is al begonnen door de sloop van een deel van het centraal station, maar men hoopt dus verdere werkzaamheden stop te kunnen zetten en het project alsnog af te blazen. Al vermoed ik dat men in dit stadium eigenlijk al te laat is na twintig jaar planvorming en discussies.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Er waren trouwens ook vandaag enkele tienduizenden protestanten actief in het centrum van Stuttgart. Er loopt ook nog een petitie met 55.000 ondertekenaars. Zie daarvoor http://stuttgarterappell.de/?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Fles »

Gaat lekker daar.
136 Teletekst do 30 sep
***************************************
Kort nieuws buitenland
***************************************
` In Stuttgart heeft de Duitse politie
een demonstratie tegen de bouw van een
ondergronds station uiteengedreven.De
politie gebruikte daarbij pepperspray,
waterkanonnen en de wapenstok.Volgens
de politie gooiden betogers met stenen;
volgens de organisatoren was het een
vreedzaam protest.Voor de bouw van het
station moeten honderden bomen wijken.

Honderden bomen :lol: is dat alles?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Dexter »

Ik snap het probleem niet helemaal. Het wordt een ondergronds station en dankzij de komst daarvan komt er bovendien aan de oppervlakte een zee van ruimte voor parken en woningen vrij omdat het emplacement verdwijnt.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Leuk, die zee aan ruimte voor parken en woningen, maar de verkoop van die gronden moet de tunnel financieren. De overheid krijgt dus pas de mogelijkheid om geld te verzamelen voor het project als het project al volledig voltooid is. De komende jaren moet de stad Stuttgart dus heel zuinig omgaan met geld... Let wel, Stuttgart draagt 900 miljoen euro bij. Dat is veel voor een stad van 600.000 inwoners.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Caspar »

http://nos.nl/artikel/189170-burgeroorl ... tgart.html Het loopt daar steeds verder uit de hand. De baas van DB wordt nu al 24 uur per dag beschermd...
Bovendien krijgt het nieuwe station maar acht sporen, terwijl het huidige er zestien heeft. Daardoor kunnen er minder treinen rijden."
Lijkt me met een station met veel doorgaande bewegingen niet zo'n probleem. Er zullen dan vast minder kruisende rijwegen nodig zijn.

Zal er al iemand uit Nederland naartoe zijn gegaan om DVM te promoten 8-)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Stefan »

Sloop station Stuttgart stilgelegd

AMSTERDAM - De regering van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg heeft dinsdag de sloop van de zuidelijke vleugel van het centraal station van Stuttgart voorlopig stopgezet. Tegen de afbraak is de afgelopen weken fel geprotesteerd.

Lees verder
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Fles »

Oh geweldig. Dus nu zitten ze de komende tijd met eenhalf aangevreten stationsruïne en niemand weet hoe het verder moet :lol: Groetjes uit Arnhem :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Caspar »

Komt er weer meer groen voor terug als dat project afgebouwd is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Afbeelding

Dit is de geplande opvulling van de gebieden in 2019, het jaar dat het project voltooid zou moeten zijn. Let wel, deze kaart komt uit 1997, het project sleept al heel wat jaren voort.

Op deze kaart is rechts van het Hauptbahnhof een deel van de Schlossgarten te zien waarvan de bomen nu zijn omgehakt om plaats te maken voor het ondergrondse station.

Dat ondergrondse station wordt trouwens nog een heel bijzondere constructie. Er liggen nu al een ondergronds S-Bahnstation en een viersporig metrostation, daar moet dus nog een ondergronds station bij. Een soort ondergronds Sloterdijk zeg maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Ederveen »

Zonde van het stationsgebouw, het zag er apart uit, maar dan niet in lelijke zin. Dus dat opzicht kan ik nog wel begrijpen.
Maar voor de rest is het toch een mooi project? Ik dacht dat wij Nederlanders klagers zijn, maar volgens mij worden we toch weer overtroffen door de Duitsers in dit geval (en de altijd-om-elk-wissewasje-stakende-Fransozen natuurlijk!).
Oh wacht dergelijke spoorprojecten komen hier nog niet eens op de tekentafel (wel als het om snelwegen e.d. gaat), dus de Nederlanders krijgen niet eens echt de kans om erover te klagen...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Karl »

Dat vind ik erg discutabel, normaliter is de tendens dat je in Nederland tegen elk wissewasje protest aan kan tekenen...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Ederveen schreef:Zonde van het stationsgebouw, het zag er apart uit, maar dan niet in lelijke zin. Dus dat opzicht kan ik nog wel begrijpen.
Het wordt niet volledig gesloopt. Alleen de noordvleugel is nu afgebroken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Ederveen »

Bee schreef:
Ederveen schreef:Zonde van het stationsgebouw, het zag er apart uit, maar dan niet in lelijke zin. Dus dat opzicht kan ik nog wel begrijpen.
Het wordt niet volledig gesloopt. Alleen de noordvleugel is nu afgebroken.
oohhh dan.
Okee dan snap ik het probleem niet :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Caspar »

Bee schreef:
Ederveen schreef:Zonde van het stationsgebouw, het zag er apart uit, maar dan niet in lelijke zin. Dus dat opzicht kan ik nog wel begrijpen.
Het wordt niet volledig gesloopt. Alleen de noordvleugel is nu afgebroken.
Het stationsgebouw is trouwens een typisch ontwerp uit de Nazi Duitsland periode. Blijkbaar slaat die architectuur nog steeds of weer aan hier en in Duitsland?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Wel knap, want het gebouw is voltooid in 1927. Maar toegegeven, de architect heeft wel heel veel gebouwen ontworpen in de Naziperiode. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten