Buffel nodig op de Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:@ Situatie Heyendaal:

Lijn 325 rijdt inderdaad niet via CS. Bussen met de eindbestemming Nijmegen HAN op het display zijn de lijnen 210 en zijn streeklijnen die nog een rondje Heyendaal maken (uit mijn hoofd een 87, 82 en 5 vanuit Groesbeek). Ik mis inderdaad ook de medewerkers van Novio, zorgden altijd voor een snellere afwikkeling. Novio is al gevraagd of deze medewerkers weer terug kunnen komen. Binnenkort hoop ik daarover duidelijkheid te krijgen.

Probleem van lijn 10 is volgens mij niet kuddegedrag. De 3 en 4 rijden tussen 8 en 9 ook vol weg. Kwalijk daarbij is eigenlijk dat doorgaande reizigers richting Wijchen achterblijven. Dat de 300 ook rijdt zal niet door Breng worden gecommuniceerd, men wil hier meer een woon-werkverbinding van maken en dus geen woon-schoolverbinding.

Over de spreiding van de aanvangstijden: Zowel op de HAN als op de Radboud begint niet iedereen om 8.45. Er zijn faculteiten/opleidingen die om 8.30/9.00 uur beginnen. Spreiding is er dus wel, probleem is alleen dat het aanbod dan nog steeds te groot is. Overigens rond 10.30 en 10.45 beginnen ook weer colleges op de HAN en RU wat ook dan voor teveel aanbod zorgt. Wel op een kleinere schaal hoor en die is in oktober al weer weg.
Lijn 99 rijdt normaliter 's ochtends ook door met enkele ritten, dat zal wel weer vanaf november. In het verleden was de drukte op lijn 10 wel degelijk kuddegedrag, omdat lijn 3 en 4 vaak half leeg waren, dat lijkt dan nu veranderd te zijn. Maar er is ook nog altijd lijn 1. Die doet er wat langer over en is duurder voor chipkaart reizigers, maar voor studenten met SOV maakt dat laatste toch niks uit.

Wat lijn 300 betreft zal Novio toch een keuze moeten maken, of lijn 10 verder overvol laten zijn of wat dirigeren naar lijn 300. Richting CS wordt die lijn toch al gebruikt door studenten (waarmee je gelijk risico loopt dat mensen richting Arnhem niet meer mee kunnen) en richting Heyendaal maakt dat niets uit, de woon-werk mensen zitten er allang in.

Over mensen naar Wijchen dit niet meer meekunnen in lijn 3/4, dat is helaas een bekend fenoneem. Dat is de andere kant op net zo, heb al regelmatig gezien dat mensen die met lijn 3/4 verder moesten dan CS moesten blijven staan, idem met mensen voor lijn 33 die naar Arnhem moesten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Vinny »

M57 schreef:
Vinny schreef:Volgens mij is het een goed idee om onderwijsinstellingen later te laten beginnen wanneer dat mogelijk is.
Het lijkt me nog een beter idee om het aanbod aan openbaar vervoer beter af te stemmen op de vraag vanuit de samenleving.
Mijn punt is dat het natuurlijk belachelijk is om voor miljoenen euro aan geld te moeten investeren voor uitbreiding van infrastructuur/materieel omdat de scholen te log zijn om hun lessen een uurtje later te laten beginnen, en als dat betekent dat bussen ook na 18.00 naar een paar afgelegen dorpen moeten rijden dan denk ik: prima! Dat kost niet alleen minder (dan extra buffels inhuren en een spoorverdubbeling bij Heijendal) het levert ook beter openbaar vervoer op, terwijl mensen ook nog eens minder in sardineblikvervoer zitten in de ochtendspits. Kortom: ik weet wel wat doelmatige besteding van belastinggeld is. Nu de stadsregio Nijmegen en de universiteit nog! :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door webguy »

Het is goedkoper om extra bussen in te zetten dan de universiteit uit te breiden. Korte termijn kan je door tijden iets te verschuiven misschien winst behalen, maar op de langere termijn moet je faciliteiten gaan uitbreiden. Kan je vertellen dat dat duurder is dan menig infra project. Wat mij betreft voor de langere termijn keert de s3100 of s3000 op Nijmege Heyendaal. Heb net op Google Maps gemeten: het gaat om 1.3 km zonder bovenleiding (van begin opstelterrein tot station Heyendaal. Perron ligt er, leg de bovenleiding aan en een extra wissel zodat treinen ook vanaf de andere kant het opstelterrein op kunnen en ik denk dat je een veel betere oplossing hebt. Daarnaast is station Nijmegen dan ook rustiger, en kan er misschien een extra goederentrein of stoptrein tussen...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Er zijn al langer plannen om stoptreinen uit Wijchen en uit de richting Arnhem te laten keren in Heyendaal (met IC's zal dat niet gebeuren denk ik). Probleem is alleen dat ze het derde spoor tussen CS en Heyendaal hebben afgebroken, dat zou daar ideaal voor zijn geweest. Nu moeten ze iets anders verzinnen.

De universiteit heeft nog steeds een grootschalig tunnelcomplex onder de gebouwen lopen (theoretisch zou het vroeger mogelijk moeten zijn geweest om vanuit de B-fac naar het Radboud te lopen). Gewoon die tunnels gebruiken als een metrostations en een ringmetrolijn van CS naar Heyendaal 8-)
"Een touringcar is geen bus"
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door MdJ »

Kan je dan niet beter een tramlijn maken? En het liefste met een motorwagen+bijwagen gaan rijden. En mocht het druk worden, kun je altijd er een bijwagen bijzetten :D :X :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Wubbo »

Spreiden met begintijden hoeft er niet voor te zorgen dat je de capaciteit van de universiteit uit moet breiden. Je moet er alleen voor zorgen dat niet alles en iedereen op een verschillend moment begint, maar dat in blokken van pak 'em beet een half uur doen zodat je weinig leegloop hebt. Dan is flexibele schooltijden juist handig omdat je je lessen over meer uren kan spreiden, namelijk niet tussen 9 en 17 maar tussen 8 en 19 ofzo. Dat scheelt enorm omdat het je piekbelasting afroomt.

Uitbreiden van de universiteit zorgt trouwens juist voor een hogere piekbelasting (je kan immers meer leerlingen tegelijk kwijt) en is dus nooit een oplossing voor dit probleem.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Er zijn al langer plannen om stoptreinen uit Wijchen te laten keren in Heyendaal
Serieus ook vanuit Wijchen? Dus compleet met kopmaken? Lijkt me dat een doorgaand treintje extra vanuit Arnhem met een goede overstap dan zinvoller en net zo snel is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Freek »

Nee niet van Wijchen. Ideaal beeld van Stadsregiorail is Wijchen-Doetinchem en Zutphen-Nijmegen Heyendaal. Hierdoor heb je tussen Dtc en Wijchen 4 sprinters per uur en kan de verbinding met Zwolle weer als echte IC rijden. Maar zoals gezegd, dat is een ideaalbeeld en vergt een aantal investeringen en wetswijzigingen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Nee klopt, het verhaal van Wijchen was idd dat Wijchen zelf een keermogelijkheid zou krijgen, die twee haalde ik even door elkaar. Maar plannen voor Heyendaal zijn in ieder geval al vrij oud. Ik zie dat zelf niet gebeuren sinds dat het derde spoor is opgebroken bij Heyendaal.
"Een touringcar is geen bus"
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door AOD »

Caspar schreef:Ik denk dat hij het liefst heeft dat de Maaslijn gelectrificeerd wordt op groene stroom, en dan met treinstellen wordt gereden waar ook losse rijtuigen aan gekoppeld kunnen worden. Zelf heb ik een hekel aan van die korte treinen als Wadloper 1tjes, of hoe je dat in spoor jargon ook mag zeggen. Het is jammer dat zo'n lijn zo efficiënt mogelijk uitgebaat wordt, anders zou Veolia natuurlijk ook best gewoon 1 of 2 GTW's extra kunnen bestellen als strategische reserve.

Afbeelding
In Tsjechie gebruiken ze nog wel het voorbeeld van AOD, er wordt een extra rijtuig aan gehangen afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Toch denk ik dat er geen reiziger om rouwt dat bovenstaand beeld ook daar wordt ingeruild voor dit:

Afbeelding
Fotos afgelopen juli gemaakt in Domazlice.
Inderdaad!
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door AOD »

tsov schreef:
AOD schreef:Een simpele stationstraktor zoals de Zwitsers kennen is hier onbekend. Zo'n ding kan eenvoudig een bak bijstellen als het passagiersaanbod de pan uit rijst. De motorwagen zelf kan dat ook als er wat meer tijd is.
En al dat soort dingen zijn wegbezuinigd, kost te veel tijd en personeel, dus geld. Dat is een afweging: ofwel meer flexibiliteit voor meer geld, ofwel minder flexibel, maar voor minder geld.
Je zegt dit omdat je niet weet waar ik het over heb. Ik heb op het station van Samedan (RhB, Engadin) gezeten, daar werd een oud lokje (Ge 2/4) uit 1913 voor het rangeerwerk gebruikt. Dat was er niet zoveel, 's morgens kwam de trein uit Chur met een Kurswagen naar Tirano, die aan de pendeltrein naar Pontresina gehangen moest worden. Of een bak met schoolkinderen een paar dorpen verderop, 's middags kwam de goederentrein uit Chur, die moest uit elkaar gehaald worden en opnieuw samengesteld voor diverse richtingen. Dat was het enige werk, de overige tijd stond het ding uit te hijgen en de rangeerder deed ander werk. Universeel inzetbaar.

De meeste Zwitsers stationstraktoren zijn niet meer dan een rijdend tuinhuisje, dat het grootste deel van de dag stilstaat, geen stroom verbruikt en ook niet slijt.

Ook werd in Samedan, toen de rangeerlok in onderhoud was, het rangeerwerk door een 50 jaar oude Ge 4/4 gedaan die normaal "auf der Strecke" is met een Regionalzug. Alles is mogelijk alleen de dom gehouden Hollander denkt bij een smalspoortje aan een puffend en hoestend lokje dat niet sneller rijdt dan 30 km/u. Vertel mij wat, ik heb dat toch honderden malen te horen gekregen. Bij de RhB rijdt men waar dat mogelijk is 90 km/u, het S-bahnverkeer tussen Bern en Solothurn (ook smalspoor) 120 km/u.

Maar dat weet men allemaal niet, men weet wel wat een huurhuis in Amsterdam kost, maar de optelsom van koophuis en rijblik, dat is teveel voor de grijze massa. Een voorbeeld uit de praktijk: Een medewerkster van een welzijnsorganisatie hier in Renkum, woont in Tiel omdat de huren daar zo laag zijn. Die tante kan die optelsom ook niet maken. Huren in Renkum zonder rijblik kost minder dan wonen in Tiel plus rijblik.

En zo draait NL langzaam in de soep. Gelukkig is het nog doodstil in Renkum, de weg naar Bennekom wordt nu een 60 km-weg, ik kan er niet mee zitten. :D
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door MdJ »

Let wel op dat die leuke treintjes in het buitenland niet zo vaak rijden als hier in Nederland... Maw: dat leuke oude locje van je hoeft daar 2x op een dag iets te doen, terwijl op de Maaslijn (en wees gerust, ook elders) je 2 tot 4x per uur dat leuke locje van je aan het werk moet zetten(en dat een paar uur lang). En dan vergeet je nog even dat je niet ergens een kelder met rijtuigen kunt open trekken.

Treinstellen zijn goedkoper in exploitatie; zie ook dat ICK, ICL en ICRm al buiten dienst staat; ingeleverd of uiteindelijk buitendienst gesteld gaat worden. Wil je met Loc+rijtuigen gaan rijden, zul je iets moeten bedenken over het feit dat mocht er een storing gebeuren, kun je vrij snel omkeren met treinstellen; met een loc gaat dat iets moeilijker, omdat je niet achteruit mag rijden; tenzij (grote uitzondering; is vrij veel werk om dat bij elke trein te doen)

Daarnaast is er bijna geen plaats meer om omtelopen. Zie: Roermond... Moet je in 10 minuten omlopen) of in Nijmegen (16 minuten) of het kost een extra loc, wat ook geld kost. Rijtuigen+stuurstand (en dan extra stuurstanden erbij plaatsen), zit je met het feit dat je dat niet in je deuren-sluit-circuit zit. Zie voorbeelden: het stammetje dat in naar Antwerpen Luchtbal rijdt over de HSL, de Mt-Brussel Express en het feit dat er geen ICR-TD7 stammen gekoppeld in dienst rijden.

Mocht je dat reglementair aanpassen (wat in bureaucratisch NL vrij moeilijk is), moet je je afvragen of je dat wel wil...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Daniel »

AOD schreef:Een voorbeeld uit de praktijk: Een medewerkster van een welzijnsorganisatie hier in Renkum, woont in Tiel omdat de huren daar zo laag zijn. Die tante kan die optelsom ook niet maken. Huren in Renkum zonder rijblik kost minder dan wonen in Tiel plus rijblik.
Voor een huurhuis gaat het in iets mindere mate op, maar in het geval van een koophuis (waarbij dat prijsverschil er vast ook is) is er nog één essentieel puntje wat je over het hoofd ziet: het maximum hypotheekbedrag dat je kunt krijgen met een bepaald inkomen.
Dan kan het best zo zijn dat je wel een huis in Tiel kunt betalen maar niet in Renkum en daarvoor tellen de kosten die je kwijt bent aan de auto (of een busabonnement bijvoorbeeld) niet mee. Tenzij je de auto met geleend geld hebt gekocht en daardoor niet genoeg hypotheek voor een huis in Renkum kunt krijgen natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door AOD »

Caspar schreef:Ik denk dat hij het liefst heeft dat de Maaslijn gelectrificeerd wordt op groene stroom, en dan met treinstellen wordt gereden waar ook losse rijtuigen aan gekoppeld kunnen worden.
Afbeelding

Er schiet mij nog een niet onaanzienlijk voordeel te binnen. Over kostenplaatje gesproken.

Het leuke is dat dit getrokken (deduwd) materieel overal gebruikt kan worden. Plan W, waarvan er nog twee staan weg te roesten op Arnhem-Berg, deed ooit mee in getrokken treinen maar ook in de eerste versie van de Benelux-pendels. Samen met Belgische bakken en een willekeurige lok.

Wordt een lijn naderhand onder de draad gebracht, wordt de diesel slechts vervangen door een elok. Gaat er een traktiemiddel defekt, dan kan een conculega zeggen: "Ik mats je, ik heb nog een losse lok staan, die kun je vanmiddag wel gebruiken." Zo bestond de "Voralpenexpress" uit bakken van 3 maatschappijen, Bodensee-Toggenburg, Süd-Ost Bahn en zelfs SBB-materieel.

En natuurlijk, als men in NL ooit nog es wakker wordt, het voordeel dat er nog goederenwagens met dezelfde trekkracht meegenomen kunnen worden.

Afbeelding

Jullie weten helemaal nix van exploitatie. Dat heb je als je als kind met "otootjes" speelt.
Laatst gewijzigd door AOD op vr 10 sep 2010, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Geert »

En hoe ben jij dan precies een expert in exploitatie..?
(Nog los van het feit dat er ook NS'ers en Prorailers op dit forum zitten, maar goed)
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door AOD »

Geert schreef:En hoe ben jij dan precies een expert in exploitatie..?
(Nog los van het feit dat er ook NS'ers en Prorailers op dit forum zitten, maar goed)
Wel eens van bedrijfsblindheid gehoord? Ik geef je voorbeelden, die hoeft niemand op te volgen (ik heb er nog 87), maar dan niet mekkeren.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Mark »

Plan W en Belgische bakken? Wil je een soort Lovers-rail hebben daar? :lol:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Fles »

AOD schreef:
Geert schreef:En hoe ben jij dan precies een expert in exploitatie..?
(Nog los van het feit dat er ook NS'ers en Prorailers op dit forum zitten, maar goed)
Wel eens van bedrijfsblindheid gehoord? Ik geef je voorbeelden, die hoeft niemand op te volgen (ik heb er nog 87), maar dan niet mekkeren.
Kun je ook iets anders doen dan ruzie schoppen eigenlijk? Dat wij allemaal zo dom als gras zijn en dat jij alles weet, dat is inmiddels wel duidelijk. Onplezierig figuur dat je bent.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Bart »

AOD schreef:Wel eens van bedrijfsblindheid gehoord? Ik geef je voorbeelden, die hoeft niemand op te volgen (ik heb er nog 87), maar dan niet mekkeren.
NS is een bedrijf. NS heeft baat bij lage exploitatiekosten. Dus als NS (of in dit geval Veolia) maatregelen neemt als stoppen met rangeren en stoppen met getrokken materieel, ben ik er vrij zeker van dat dat de laagste exploitatiekosten oplevert. Lage exploitatiekosten = efficiënte exploitatie = goede exploitatie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Bart »

AOD schreef:En natuurlijk, als men in NL ooit nog es wakker wordt, het voordeel dat er nog goederenwagens met dezelfde trekkracht meegenomen kunnen worden.
Er is een vraag naar 0 voor het koppelen van goederenwagons aan reizigerstreinen. Niet vanuit de reizigersvervoerders, niet vanuit de bedrijven die goederen willen vervoeren. Op hoofdcorridors is goederentransport over het spoor nog rendabel, maar als je als bedrijf goederen naar kleine plaatsen buiten die corridors wilt vervoeren, doen ze dat liever per vrachtwagen dan per spoor. En daar kun je ze geen ongelijk in geven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Vinny »

AOD schreef:
Geert schreef:En hoe ben jij dan precies een expert in exploitatie..?
(Nog los van het feit dat er ook NS'ers en Prorailers op dit forum zitten, maar goed)
Wel eens van bedrijfsblindheid gehoord? Ik geef je voorbeelden, die hoeft niemand op te volgen (ik heb er nog 87), maar dan niet mekkeren.
Voor zover er sprake is van bedrijfsblindheid is die er nu in de spoorsector wel uitgegooid hoor. We hebben een Veolia, een NS, een Arriva etc.
Voor de Maaslijn is gewoon gebleken dat een exploitatie met catalogustreinen het meest efficient is. Je kunt die dingen gewoon uit een boekje bestellen zodat je nauwelijks ontwikkelkosten hebt, die modulair aanpasbaar zijn aan de Nederlandse infrastructurele beperkingen/eisen en voldoen aan de toelatingscriteria van het IVW. Daarnaast heb je mooie, nieuwe treinen die door het publiek redelijk gewaardeerd worden. Natuurlijk kun je ook een paar afgeschreven locjes uit Kosovo halen en rijtuigen uit Midden-Siberië, maar dat gaat hem dus niet worden. Natuurlijk zullen die treinen vrijwel gratis te krijgen zijn - net als je een auto die nog net niet sloopwaardig is meestal voor een prikkie op marktplaats zult aantreffen. Maar daar wil je je dus - terecht - niet mee vertonen op de snelweg en voor een personenvervoerder geldt dat dus ook. Mensen gaan hardhollend je trein uit als je dat materieel inzet. Daarnaast is het in exploitatie duurder en moet je er vreselijk veel onderhoud aan verrichten. Nee, zo'n plan is leuk voor een museum met een paar hobbyisten die elk vrij uurtje onder een trein willen liggen, voor commercieel vervoer is het totaal onhaalbaar. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Stefan »

Fles schreef:Kun je ook iets anders doen dan ruzie schoppen eigenlijk? Dat wij allemaal zo dom als gras zijn en dat jij alles weet, dat is inmiddels wel duidelijk. Onplezierig figuur dat je bent.
Duidelijk. :pos: Discussies zijn leuk vind ik, maar als daar altijd iemand bij in de grond getrapt moet worden, hoeft 't van mij niet meer. :N
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door AOD »

Mark schreef:Plan W en Belgische bakken? Wil je een soort Lovers-rail hebben daar? :lol:
Ik had al aangegeven je profiel belachelijk te vinden, maar ik geef een 18-jarige toch even antwoord. ;)

De Beneluxtreinstellen uit de jaren 80 bestonden inderdaad uit dit materieel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxtrein

Nou nog evenb wikipedia aanpassen?
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door AOD »

Stefan schreef:
Fles schreef:Kun je ook iets anders doen dan ruzie schoppen eigenlijk? Dat wij allemaal zo dom als gras zijn en dat jij alles weet, dat is inmiddels wel duidelijk. Onplezierig figuur dat je bent.
Duidelijk. :pos: Discussies zijn leuk vind ik, maar als daar altijd iemand bij in de grond getrapt moet worden, hoeft 't van mij niet meer. :N
IK was hier degene die in de grondgetrapt werd.
Geestelijke beperking
Dan pas ik mijn taal aan en nu zit een 18 jarige teamleider van AH me belachelijk te maken. Ik weet daar overigens prima raad mee.

Ik nader mijn 100ste bericht. Tijd voor een knaller. :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Fles »

AOD schreef:Ik nader mijn 100ste bericht. Tijd voor een knaller. :D
Nou, doe eens gek, met je knaller.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten