Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Hoofdbrekens over beveiliging spoor
DEN HAAG (ANP) - Het moderne spoorbeveiligingssysteem Ertms, dat de opening van de hsl-verbinding ophoudt, zorgt ook voor hoofdbrekens bij de Betuweroute.
De verkeersspecialisten in de Tweede Kamer voelden verkeersminister Camiel Eurlings woensdag daarover aan de tand. De verlate levering van de noodzakelijke apparatuur door de Canadese fabrikant Bombardier zorgt voor vertragingen in de verdere ingebruikname van de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute. „Het lijkt op het hsl-scenario”, verzuchtte CDA-Kamerlid Ger Koopmans.
Volgens verkeersminister Camiel Eurlings is de planning voor de ingebruikname van elektrische locomotieven aangepast. Het wordt nu mei 2009. De installatie van Ertms is „complexer’ dan gedacht. Dezelfde problemen spelen in andere landen zoals Zwitserland, Frankrijk en Turkije.
Eurlings voert zelf gesprekken met de Bombardier-leiding opdat Nederland prioriteit krijgt. Voor een verdere groei van het aantal treinen op de Betuweroute is een veilig systeem nodig. Het Ertms is nu niet stabiel, aldus de CDA-bewindsman.
Volgens hem zal exploitant Keyrail half juni, een jaar na de opening van de lijn, de beperkingen (wegens testen) op het gebruik opheffen en kunnen er vanaf dat moment 320 treinen per week over de Betuwelijn. Tot nu toe zijn dat er 75 tot negentig. Eind dit jaar hoopt Keyrail 200 tot 250 treinen te halen, afhankelijk van de instroom van Ertms-loc's en - apparatuur.
Een meevallertje is dat het Alstom-concern in oktober van dit jaar 25 extra Ertms-treinen levert.
Eurlings zei dat er een juridisch onderzoek over het verhalen vand e kosten. Zonder uitzondering waren de verkeersspecialisten in de Kamer daar kritisch over.
Bron: Trouw
DEN HAAG (ANP) - Het moderne spoorbeveiligingssysteem Ertms, dat de opening van de hsl-verbinding ophoudt, zorgt ook voor hoofdbrekens bij de Betuweroute.
De verkeersspecialisten in de Tweede Kamer voelden verkeersminister Camiel Eurlings woensdag daarover aan de tand. De verlate levering van de noodzakelijke apparatuur door de Canadese fabrikant Bombardier zorgt voor vertragingen in de verdere ingebruikname van de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute. „Het lijkt op het hsl-scenario”, verzuchtte CDA-Kamerlid Ger Koopmans.
Volgens verkeersminister Camiel Eurlings is de planning voor de ingebruikname van elektrische locomotieven aangepast. Het wordt nu mei 2009. De installatie van Ertms is „complexer’ dan gedacht. Dezelfde problemen spelen in andere landen zoals Zwitserland, Frankrijk en Turkije.
Eurlings voert zelf gesprekken met de Bombardier-leiding opdat Nederland prioriteit krijgt. Voor een verdere groei van het aantal treinen op de Betuweroute is een veilig systeem nodig. Het Ertms is nu niet stabiel, aldus de CDA-bewindsman.
Volgens hem zal exploitant Keyrail half juni, een jaar na de opening van de lijn, de beperkingen (wegens testen) op het gebruik opheffen en kunnen er vanaf dat moment 320 treinen per week over de Betuwelijn. Tot nu toe zijn dat er 75 tot negentig. Eind dit jaar hoopt Keyrail 200 tot 250 treinen te halen, afhankelijk van de instroom van Ertms-loc's en - apparatuur.
Een meevallertje is dat het Alstom-concern in oktober van dit jaar 25 extra Ertms-treinen levert.
Eurlings zei dat er een juridisch onderzoek over het verhalen vand e kosten. Zonder uitzondering waren de verkeersspecialisten in de Kamer daar kritisch over.
Bron: Trouw
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Wordt het onderhand niet eens hoog tijd om nieuwe spoorlijnen niet alleen van ERTMS te voorzien, maar ook nog van het wel werkende ATB-NG, of Europa dat nu leuk vind of niet
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Jammer dat het artikel niet vermeldt wat de oorzaken van die complexiteit is. Was het ook niet zo dat de specificaties te laat werden aangeleverd, waardoor het hele ERTMS-gebeuren ook vertraagd werd?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Volgens mij heeft het inderdaad er mee te maken dat er een versie 2.2-corridor is en dat is nu 2.3.0 geworden: het verschil ligt hem in de 'corridors' geloof ik, de grenzen tussen landen en hoe de beveiliging daarmee omgaat. Dat stond niet in de 2.2 specificatie maar werd per systeem apart gedefineerd, 2.3 heeft daar wel eens specificatie voor...
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Het is ook pas een jaar of 3 (toen was ik een tijdje met de Betuweroute bezig) bekend dat er versie 2.3 op moest komen. Waarom dit dan nog zo lang moet duren: geen idee...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Zijn ze niet te lang doorgegaan met versie 2.2 en heeft het toen niet eeuwen geduurd voordat de definitieve 2.3 specificatie klaar was? Ik weet dat dat ook niet slim was, maar de EU is helemaal een grote pruts club soms...
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
En daar kom je nu pas achter?webguy schreef:Ik weet dat dat ook niet slim was, maar de EU is helemaal een grote pruts club soms...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Nee, dat wist ik al langer ;) We zullen 't maar niet hebben over subsidies voor ontwikkelingshulp...
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Hoe werkt het systeem eigenlijk in een notendop? ATB-EG/NG ken ik nu zo langzamerhand door mijn paper, maar van ERTMS heb ik nog geen kaas van gegeten eigenlijk
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Er is niet extreem veel verschil in de werking voor de machinist voor zover ik begrepen heb. De Duitstalige Wikipedia heeft er goede artikelen over, de NL is minder uitgebreid maar legt het goed uit.Justin schreef:Hoe werkt het systeem eigenlijk in een notendop? ATB-EG/NG ken ik nu zo langzamerhand door mijn paper, maar van ERTMS heb ik nog geen kaas van gegeten eigenlijk
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Voor de machinist is ETCS vergelijkbaar met ATB-NG: je krijgt een bepaald remcriterium en daar moet je onder blijven ;)
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Da's afhankelijk van het ETCS-level waaronder je rijdt. Bij ETCS-level 3 ga je over op cabinesignalering: geen seinen meer langs de baan, maar alleen in de cabine.
Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor
Level 3 maakt gebruik van dynamische blokken, level 2 kan in principe al werken zonder seinen langs de baan omdat de trein continue via GSM-R en bakens langs het spoor van informatie wordt voorzien. Level 1 lijkt het meest op ATB-NG. Seinen en puntsgewijze trein beïnvloeding.Wubbo schreef:Da's afhankelijk van het ETCS-level waaronder je rijdt. Bij ETCS-level 3 ga je over op cabinesignalering: geen seinen meer langs de baan, maar alleen in de cabine.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten