SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Bericht door Daniel »

SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute
Geplaatst op: vrijdag 10 september 2010 22:08
Laatst bijgewerkt: vrijdag 10 september 2010 22:09


Op 25 augustus hebben twee treinen op de Betuweroute op hetzelfde spoor gereden. Door ingrijpen van de beveiligingssysteem kwamen de treinen bijtijds tot stilstand.
De goederentreinen waren tijdens werkzaamheden tussen Geldermalsen en Zevenaar door een fout van een treindienstleider van de centrale post op Kijfhoek op hetzelfde spoor gezet.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Bericht door Fles »

typisch verhaal wel. Vooral de passage dat het niet gemeld hoefde te worden omdat er geen fout van een machinist in het spel was, verbaast me. Ten eerste komt die conclusie misschien wel heel erg snel, en ten tweede inderdaad: Waarom hoeft dat niet gemeld te worden dan?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Bericht door Klaasje »

omdat er geen Stoptonend sein gepasseerd is. Dat kan ook helemaal niet met ERTMS.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:omdat er geen Stoptonend sein gepasseerd is. Dat kan ook helemaal niet met ERTMS.
Dat zijn de enige dingen die ooit bij IVW gemeld worden? STS-passages? Ehmm... Ik weet er niet heel veel van hoor, maar als dat waar is... :?:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Bericht door Klaasje »

Als het goed is wordt alles wat een risico vormt gemeld bij de IVW. Hier is volgens mij helemaal geen risico geweest omdat die treinen ruim bij elkaar vandaan nog voor het eindigen van de rijautorisatie (Einde is bij ERTMS gelijk aan rood sein) stil gezet zijn. Dus is het vooral een logistiek foutje. :!:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Bericht door Wubbo »

De vraag die bij mij bovenkomt is waarom de ERTMS-beveiligingslogica dit kennelijk mogelijk maakt. Dat het kan met ERTMS is niet erg (dat kan handig zijn), maar het moet volgens mij een bewuste handeling zijn om dat te doen (een loc naar een defecte trein sturen ofzo). De beveiligingslogica van het huidige verkeersleidingssysteem laat naar elkaar toe rijden over hetzelfde spoor in ieder geval niet zomaar toe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuweroute

Bericht door Geert »

In ieder geval is van een bijna-botsing dus geen sprake geweest...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten