Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Daniel »

Laat het duidelijk zijn, ik ben geen fan van ingrijpen. Maar soms...

AOD, hierbij een dringend verzoek om vanaf nu op een normale wijze mee te discussiëren en niet alle meningen die tegen de jouwe ingaan genadeloos de grond in te boren.
Ook wil ik geen overtredingen van forumregel 2 meer zien:
Respecteer anderen, en de mening van anderen. Discussieer over de inhoud, niet over de persoon.

...dat betekent dus ook geen schandpaal op je weblog meer. Iets minder reclame daarvoor mag trouwens ook wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Oud forumgebruiker »

AOD schreef:Auto is gratis?
Een abonnement op trein en bus wel is meestal wel goedkoper. En ja de genoodzaakt bent om in Amsterdam te werken, omdat je in je eigen omgeving geen werk kunt vinden zul je toch met de auto moeten als je op tijden werkt waarop geen OV rijdt. Helemaal als je 's avonds de tram niet laat rijden.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Ik diskussieer over de inhoud, maar dan voelen bepaalde afzeikertjes zich in hun leefstijl bedreigd. Die leefstijl bedreigt overigens ook mijn manier van leven als fietser en ademhaler. Maar dat is kennelijk onbelangrijk.

Overigens ben ik niet de enige met een afsluiting die een link bevat. Dus waar heb je het over?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Suus »

AOD schreef:Combino? Misschien is het je opgevallen, maar ik maak me sterk voor modulair werkend materieel. Losse motorwagens, losse versterking
Ondanks alle nadelen die je echter niet wil inzien omdat een railtracktor toch niets kost, want die slijt toch niet. Je moet mij toch eens uitleggen dat wanneer ELK West-Europees trambedrijf de voorkeur heeft voor gelede trams in plaats van trams met losse rijtuigen (PCC-variant, Tatra T3/T4/T6, Konstal 105N) jij dat een slecht idee vind, want de gelede tram is naast praktischer in de inzet ook nog eens efficiënter in de reizigersstroom en heeft minder problemen met de sociale veiligheid. In de praktijk gebeurt het dat tramnetwerken die veel gebruik maken van tram + aanhangers vaak de combinatie niet veranderen gedurende de inzet.

Praktijkvoorbeeld
Afbeelding
Leipzig, de laatste grootgebruiker van de Tatra T4D/B4D + later aangeschafte N4D koppelt de aanhangers niet af tijdens de exploitatie. Het kost veel ruimte op de eindpunten, het is arbeidsintensief werk en storingsgevoelig. Ook in de remise worden de aanhangers zo min mogelijk losgekoppeld, tenzij onderhoud dit noodzakelijk maakt. In de avonduren worden liever overbodige gelede trams van andere lijnen ingezet en de koppelstellen binnengenomen, omdat een groot probleem is dat de sociale controle die de bestuurder in het motorrijtuig heeft niet kan uitoefenen in de aanhanger. Gevolg is dus dat deze aanhanger vol zit met vandalen, getuige de vele bekraste ramen en meubilair met viltstiftbewerkingen. De reizigersvraag in de avonduren is door de relatief lage frequenties in Leipzig ook in de avonduren redelijk hoog te noemen dat de inzet van gekoppelde stellen wel noodzakelijk blijft.

De materieelinzet die nu plaatsvind (T4D = Motorrijtuig, B4D = Aanhangwagen, B4D-NF = Aanhangwagen met verlaagde instap, N4D = Aanhangwagen met lage vloer uit de jaren 90) is:
T4D (alleen lijn 14)
T4D + B4D
T4D + N4D
T4D + T4D + N4D
T4D + T4D + B4D-NF
Doelstelling is dat alle Tatra's en de aanhangwagens uit de jaren 90 in 2020 uit de exploitatie verdwenen zijn. Waarom? Naast de ouderdom, technische achterstand en de hoge vloer van het materieel constateert men dus de sociale problemen, de capaciteitsproblemen (het motorrijtuig zit vol terwijl de aanhangwagen nog half leeg is, spreiding is lastig). Daarnaast zorgen de aanhangwagens voor een relatief langzame exploitatie, omdat het motorrijtuig een aanhangwagen moet meesleuren en de aanzetsnelheid daardoor relatief langzaam is. Onthoud daarbij dat een eventueel tweede motorrijtuig in de tram meeloopt in serieschakeling en dus met gestreken stroomafnemer rijdt, en dus weinig effect heeft op een verbeterde aanzetsnelheid.

Afbeelding

Een deel van de trams zijn in de jaren 90 al gedeeltelijk vervangen door lagevloers gelede trams. De overige trams zullen in de komende jaren, bij beschikbaarheid van budget, vervangen worden door Leoliners (tramtype gebouwd in eigen beheer) en de Bombardier Flexity Classic XXL (naar mijn mening het mooiste tramtype wat op de Europese tramrails te vinden is, zeker de Dresdner variant) omdat de naast de bovengenoemde exploitatieproblemen, ook de volledige ruimte die het voertuig inneemt geschikt is voor reizigersvervoer.

De Leoliner wordt op dit moment trouwens ook gekoppeld in serieschakeling inzet in de lijndienst, maar dat is zover er naar uitziet tijdelijk totdat er weer een nieuwe serie Classic XXL's besteld kan worden. De kwaliteit van de Leoliner valt overigens tegen, maar dat is een ander verhaal.

Goederenvervoer
Afbeelding
Goederenvervoer met trams is best mogelijk, dat laat het andere grote tramnetwerk in Sachsen, Dresden, zien met de VW CarGOTram. Deze goederentram heeft eigen eindpunten waarmee het het overige tramverkeer niet in de weg zit met in en uitladen. Dat in- en uitladen kost overigens redelijk wat tijd, waardoor het niet meer dan logisch is dat het goederenvervoer niet gecombineerd is met het reizigersvervoer. Het reizigersvervoer zal veel vertraging te verduren krijgen door het gecombineerde vervoer. Dozen laden zich nu eenmaal niet vanzelf in- en uit in tegenstelling tot mensen. Nu komt natuurlijk het voorbeeld met de Postbus, waarbij men de eenvoud heeft dat poststukken vrij handzaam zijn, en verdere distributie van deur tot deur plaatsvind door de postbode. Met goederen voor een supermarkt is dat allemaal wat minder goed mogelijk.

Samenvatting
Kortom, dat verklaart in mijn ogen waarom de gelede tram vele malen superieur is boven de inzet van motorrijtuigen + aanhangwagens en waarom goederenvervoer maar tot op zeer beperkte hoogte gecombineerd kan worden met het personenvervoer als men weinig tot geen overlast voor de reiziger wil hebben.

Uiteraard, vanuit het oogpunt van de hobbyist in mij vind ik de inzet van de Tatra's in Leipzig echt ontzettend leuk om te zien en te ervaren. Niets zo leuk om op een Tatra op rails met een spoorafstand van 1458 millimeter door smalle straten te scheuren, maar het is gewoon minder praktisch dan met een gelede tram door dezelfde straat te rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

ziggy schreef:
AOD schreef:Auto is gratis?
Een abonnement op trein en bus wel is meestal wel goedkoper. En ja de genoodzaakt bent om in Amsterdam te werken, omdat je in je eigen omgeving geen werk kunt vinden zul je toch met de auto moeten als je op tijden werkt waarop geen OV rijdt. Helemaal als je 's avonds de tram niet laat rijden.
Dan woon je dus in de verkeerde omgeving. Heb ik al aangegeven, maar als ik met lieden moet diskuzeuren die geheugen als een zeef hebben......
Oud forumgebruiker

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wanneer je als inwoner van Renkum plotsklaps door bijvoorbeeld ontslag of een reorganisatie een baan in Amsterdam toegewezen krijgt, omdat er simpelweg niks anders IS. Zul je de eerste maanden toch tussen Renkum en Amsterdam moeten pendelen. Keuze of niet. Nog afgezien van het feit dat huizen in de omgeving Amsterdam duurder zullen zijn + de kosten van de verhuizing moet je maar net kunnen betalen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Daniel »

AOD schreef:Overigens ben ik niet de enige met een afsluiting die een link bevat. Dus waar heb je het over?
Over al die verwijzingen als "zoals in mijn weblog te lezen is" in je berichten. Er is hier geen verbod op het plaatsen van verwijzingen naar eigen sites maar een teveel daaraan kan ergernissen op gaan wekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Ah, daar is Bee met z'n beloofde bericht over gelede trams.

Bee, als het forensenverkeer niet zo gigantisch uit de hand was gelopen, was een beleid zoals jij schetst niet nodig geweest. Maar de overheid, die .e.e.a. in gang heeft gezet, ziet eindelijk in dat het zo niet langer kan en zoekt wanhopig naar alternatieven. En die vallen ook niet inj het pulletje van de verwende automobilist.

Vandaar deze diskussie.

Ik ben overigens blij niet meer te wonen in de chaos die Rijnmond heet.

Maar neus es rond op de weblog en de talloze links en missers.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Daniel »

AOD schreef:Maar neus es rond op de weblog
Wat schrijf ik nou net...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Fles »

AOD schreef:Maar neus es rond op de weblog en de talloze links en missers.
Neuh dank je, geen behoefte aan :)
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Daniel schreef:
AOD schreef:Overigens ben ik niet de enige met een afsluiting die een link bevat. Dus waar heb je het over?
Over al die verwijzingen als "zoals in mijn weblog te lezen is" in je berichten. Er is hier geen verbod op het plaatsen van verwijzingen naar eigen sites maar een teveel daaraan kan ergernissen op gaan wekken.
Ja, ik kan me hier wel elke keer kleurenblind gaan zitten typen, want zoals je wel ziet springen er meteen een boel bedreigden op je nek als je het prive-autoverkeer ter diskussie stelt.

Dus verwijs ik naar hetrgeen ik voorbereid heb. Dat spaart typewerk, ik heb al meer met dit bijltje gehakt.

Overigens, die advertentie over kernenergie........
Laatst gewijzigd door AOD op vr 10 sep 2010, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Suus »

Ik vind het jammer dat je niet inhoudelijk reageert maar slechts lauw reageert met je mobiliteitsverhaal. Ik houd hier puur een inzettechnisch verhaal omdat ik het niet niet eens ben met je technische oplossingen. Ik ontken nog bevestig in dit bericht dat ik eens of oneens ben met je mobiliteitsverhaal, ik pak slechts het technische stuk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Bart »

Inderdaad, reageer op het verhaal van Bee. Iedere professionele vervoerder doet motorwagens+bijwagens van de hand. Maar je blijft stellig beweren dat dat concept toch beter is. Welke grond heb je daarvoor?
AOD schreef:Bee, als het forensenverkeer niet zo gigantisch uit de hand was gelopen, was een beleid zoals jij schetst niet nodig geweest. Maar de overheid, die .e.e.a. in gang heeft gezet, ziet eindelijk in dat het zo niet langer kan en zoekt wanhopig naar alternatieven. En die vallen ook niet inj het pulletje van de verwende automobilist.
Wonen bij je werk is een enorm stuk duurder dan wonen in een groeikern of in een voorstad. Bovendien zijn die laatste twee ruimer opgezet en vinden veel mensen het fijner om daar te wonen, zeker in familieverband.
AOD schreef:Maar neus es rond op de weblog en de talloze links en missers.
:neg:
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Bee schreef:Ik vind het jammer dat je niet inhoudelijk reageert maar slechts lauw reageert met je mobiliteitsverhaal. Ik houd hier puur een inzettechnisch verhaal omdat ik het niet niet eens ben met je technische oplossingen. Ik ontken nog bevestig in dit bericht dat ik eens of oneens ben met je mobiliteitsverhaal, ik pak slechts het technische stuk.
E.e.a. heeft wel degelijk met elkaar te maken. De overheid met een gigantisch mobiliteitsprobleem, waarvan het eind nog niet in zicht is.

Pak dat eerst aan en dan kun je weer terug naar de iets minder geavanceerde oplossingen.

Het is trouwens ondoenlijk om als enige met 4, 5 mensen tegelijk te "chatten". Ik ga morgen wel verder.
Oud forumgebruiker

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ach, wij zijn toch allemaal olieslaven. En dat terwijl ik altijd met het OV naar school ga en naar mijn werk ook per OV of fiets (als het OV niet rijdt)... :shock:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Fles »

AOD schreef:Het is trouwens ondoenlijk om als enige met 4, 5 mensen tegelijk te "chatten". Ik ga morgen wel verder.
Misschien is het ook voor jezelf wel gewoon beter om niet de zonden van de hele wereld te proberen dragen :idea:
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Bart schreef:Wonen bij je werk is een enorm stuk duurder dan wonen in een groeikern of in een voorstad. Bovendien zijn die laatste twee ruimer opgezet en vinden veel mensen het fijner om daar te wonen, zeker in familieverband.
Ik wil dat optelsommetje nog wel es maken. Auto en duur koophuis i.p.v. simpele woning bij je werk.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Fles schreef:
AOD schreef:Het is trouwens ondoenlijk om als enige met 4, 5 mensen tegelijk te "chatten". Ik ga morgen wel verder.
Misschien is het ook voor jezelf wel gewoon beter om niet de zonden van de hele wereld te proberen dragen :idea:
Je hebt gelijk, lossen jullie de chaos maar zelf op. :D
Oud forumgebruiker

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Oud forumgebruiker »

AOD schreef:Ik wil dat optelsommetje nog wel es maken. Auto en duur koophuis i.p.v. simpele woning bij je werk.
In voorsteden zijn de huizen over het algemeen juist goedkoper dan in de echte stad, anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Fles »

AOD schreef:Je hebt gelijk, lossen jullie de chaos maar zelf op. :D
Fijn, gaan we doen. Prettige avond nog :W
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Daniel »

AOD schreef:Ik wil dat optelsommetje nog wel es maken. Auto en duur koophuis i.p.v. simpele woning bij je werk.
Draai je het weer om... 'tis eerder auto (of OV) en voordeliger koophuis verder van 't werk t.o.v. dure woning bij je werk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Suus »

AOD schreef:E.e.a. heeft wel degelijk met elkaar te maken. De overheid met een gigantisch mobiliteitsprobleem, waarvan het eind nog niet in zicht is.

Pak dat eerst aan en dan kun je weer terug naar de iets minder geavanceerde oplossingen.
U komt met een oplossing voor het door uw geschetse probleem. Ik kom met een reactie op deze oplossing zonder het probleem te bespreken, maar u weigert op dit punt dus de discussie aan te gaan. Dat vind ik spijtig.

Daarnaast begin ik mij af te vragen waarom je komt met een oplossing als de tram als je vind dat het mobiliteitsoverschot aangepakt moet worden. Probeer dan eerst eens duidelijk een onderscheid te maken in de discussiepunten, het verhaal is nu behoorlijk onordelijk.

Overigens blijf ik bij het standpunt dat het niet goed is de discussie te ondermijnen met een schandpaal, maar ik ga uit van uw eigen verstand bij het verwijderen hiervan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Wubbo »

Ik wil nog even een voorbeeldje introduceren.

Mijn oma wordt over een ruime maand 80. Ze woont nog zelfstandig in een dorp. Ze kan nog fietsen en rijdt af en toe auto, maar als ze naar een plek moet waar ze nooit met de auto is geweest (of wat gewoon ver weg is) neemt ze altijd het OV omdat ze niet meer zo goed kan multitasken (borden lezen en op de weg letten tegelijk gaat niet meer zo goed samen). In principe doet ze alles zelf, ze heeft alleen huishoudelijke hulp omdat ze het niet meer ziet zitten om op de knieen te gaan zitten om het toilet te poetsen. Haar familie woont niet in dat dorp, maar door het hele land vanwege werk.

Nu, met het huidige OV-aanbod, kan ze vlakbij haar huis in de bus instappen (of uitstappen) die haar naar een station brengt. 's Avonds rijdt de bus minder vaak, maar hij rijdt wel (1x/uur). Ze kan dus nu gewoon 's avonds nog naar huis.

Hoe moet dat met haar als de mogelijkheid van OV wegvalt? Fietsen naar een station is geen optie (da's een kilometer of 30, dat kan oma echt niet meer fietsen), hoe borg je dat zij toch een sociaal leven heeft als de bus wegvalt? Ze heeft heel veel sociaal leven in haar eigen dorp (dat doet ze lopend of op de fiets), maar ze wil ook graag af en toe eens naar familie. En altijd overal blijven slapen is geen optie.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Nogal klontjes, het OV niet slopen. Maar of dat met een eventuele rechtse regering nog mogelijk is.....

Mijn vorige buurvrouw, ook 80, bleef dan slapen na haar bezoek, maar meestal kwam ze met de regiotaxi weer naar huis. Op mijn vakantie in het Zwitserse Engadin kom je er achter dat er na 22:00 geen trein meer rijdt. Ik ben zelfs in het Zwitserse Goms als enige passagier om 20:00 met de bus naar m'n tentje gebracht omdat er baanonderhoud was en de trein halverwege niet meer verder ging. Zul je mee moeten leven.

Ik heb de namen van m'n weblog verwijderd, er staat nu wel een evaulatie van de verkeerschaos met de oorzaken en oa een verwijzing naar dit forum. Of dat een voordeel is......
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door find_your_spot »

AOD schreef:
Ik heb de namen van m'n weblog verwijderd, er staat nu wel een evaulatie van de verkeerschaos met de oorzaken en oa een verwijzing naar dit forum. Of dat een voordeel is......
Mijn hartelijke dank.

Verder vraag ik mij wel is af of AOD verstand heeft van economie... (Iets met geld moet rollen ofzoiets)

Ik zorg ervoor dat de volgende dingen blijven bestaan:

- 2e hands autozaak
- garage houder die ik elke twee jaar vaak weer blij maak met 1000 euro.
- ik tank gemiddeld 21 keer per jaar een volle tank a 72 euro = 1512 euro.
- waarvan natuurlijk 19% direct naar de staat gaat
- elke maand gooi ik mijn auto milieuvriendelijk door de gerecycled wasstraat voor 7,95 dat = 95,40
- verzekeringsmaatschapij maak ik blij met ongeveer honderd euro
- rijkswaterstaat krijgt keurig de wegenbelasting van mij

tel ik daar ook nog even
- 81 euro te hard rijden
- 63 euro te hard rijden
- 160 euro rood licht
- 60 euro rijden over busbaan
- 95 euro verkeerd voorsorteren
- 60 euro tegen de richting in rijden van een rotonde

rekent u even mee?

Ik spek de staatskas, bedrijven, instanties, organisaties in gemiddeld 1-2 jaar tijd met:
3326,40 euro


Hoezo een kwakkelende economie? *O*
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten