Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Geert »

Friestalige kaartautomaten voor Arriva
Geplaatst op: maandag 13 september 2010 17:50
Laatst bijgewerkt: maandag 13 september 2010 17:51


De verkoop- en oplaadautomaten voor de ov-chipkaart van regiovervoerder Arriva zijn vanaf nu ook in de Friese taal beschikbaar. Naast Nederlands, English, Deutsch en Français kan de reiziger voortaan ook Frysk kiezen.

Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan een wens van de provincie Friesland. "Dat onze automaten de Friese taal zouden krijgen is al jaren een wens van de provincie Friesland", zegt Arriva-woordvoerder Joyce Pieterman. "Dat kon, dus hebben wij dat nu gedaan."

Arriva heeft zo'n zestig automaten en oplaadpunten voorzien van de nieuwe taal. Ook bij automaten die buiten de provincie Friesland staan kunnen reizigers zich in de Friese taal laten instrueren.
Lees verder
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Cookie »

Zijn die automaten tegenwoordig in werking dan? Ze staan er al meerdere jaren, heb ze nog niet werkend gezien in de tussentijd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door webguy »

Ook bij automaten die buiten de provincie Friesland staan kunnen reizigers zich in de Friese taal laten instrueren.
Het zal wel gewoon over de NS automaten gaan...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Cookie »

En de volgende zin op de NOS-site is:
"Alle automaten worden door een server aangestuurd", zegt Pieterman. "Daardoor kunnen ook reizigers op de Merwede-Lingelijn nu kiezen voor het Fries."
;)

Lijkt me dat het dan toch over de Arriva-automaten gaat, plaatje dat erbij staat duidt daar ook op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Daniel »

Op de MerwedeLingeLijn staan geen Arriva-automaten :wink: Althans, een week geleden nog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door find_your_spot »

Overigens leuk om te weten is dat een exacte kopie van die groene Arriva automaten in Luxemburg staan.

Maar goed, iemand in Friesland in de buurt om de werking van deze automten te checken?
For Your Railroad Adventures
Delfzijl
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 23:59

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Delfzijl »

Op Groningen staan ze ook al wel 3 jaar, maar heb ze tot nu toe nog nooit zien werken. Misschien per 1 oktober. Beetje onnodig trouwens om Fries als keuze te doen op de MerwedeLingelijn. Misschien dat een paar verdwaalde reizigers in Groningen er wat aan hebben, maar die kunnen vast ook wel gewoon Nederlands.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door find_your_spot »

Zo. Wens ingediend bij de Stadsregio Amsterdam dat ik op de OV-chipkaart automaten bij GVB de taalkeuze Amsterdams wil.

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Zo. Wens ingediend bij de Stadsregio Amsterdam dat ik op de OV-chipkaart automaten bij GVB de taalkeuze Amsterdams wil.
Goed man :pos:

En nu? :mrgreen:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door STF »

Wat moet ik me daarbij voorstellen, zoiets als knoppen met "KAARTJUH KOOPPUH"?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Vinny »

Traditionele Amsterdamse woorden, die uit het Jiddisch afkomstig zijn worden nauwelijks meer gebruikt. Het apentaaltje voor brezersletjes kan ik met geen mogelijkheid "Amsterdams" noemen.

http://www.anstuin.nl/mokum.html

// off topic...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Cookie »

En weer ontopic graag :) .
Oud forumgebruiker

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Oud forumgebruiker »

De meeste woorden die daartussen staan zijn nog wel vrij gebruikelijk... zover ik weet in ieder geval. Alleen niet in schrijftaal inderdaad.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Joshua »

Ik ben een paar weken terug nog in Groningen geweest en toen waren de automaten nog gewoon buiten gebruik.

En over de Friese taal. Wat een onzin. Friesland is ook gewoon Nederland waar mensen Nederlands horen te spreken.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door find_your_spot »

Joshua schreef: En over de Friese taal. Wat een onzin. Friesland is ook gewoon Nederland waar mensen Nederlands horen te spreken.
Ga dat maar op het busstation van een willekeurig dorp verkondigen in Friesland... Heb je zo twee carbid schietende mensen in je borstkas...
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Joshua »

Ik weet dat de Frieze hun taal hoog willen houden en dat sommige gemeentes daar ook nog maar enkel in het Fries communiceren.
Maar ik neem aan dat als jij in Friesland naar school gaat je gewoon Nederlands leert, en geen Fries.
En als je in Maastricht komt ga je toch ook niet alle kaartautomaten in het Maastrichts instellen. In Amsterdam ga je toch ook niet in het kaartautomaat instellen "Mokum Centraal". Dus ik vind het gewoon een beetje onzin.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Caspar »

Maar als je in België in de regio van Eupen komt, dan zijn automaten wel ineens in het Duits. Dat is ook maar een kleine groep in een land van 10 miljoen mensen wat Duits spreekt. Vind het niet eens zo gek.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Gekko123 »

Joshua schreef:Ik weet dat de Frieze hun taal hoog willen houden en dat sommige gemeentes daar ook nog maar enkel in het Fries communiceren.
Maar ik neem aan dat als jij in Friesland naar school gaat je gewoon Nederlands leert, en geen Fries.
En als je in Maastricht komt ga je toch ook niet alle kaartautomaten in het Maastrichts instellen. In Amsterdam ga je toch ook niet in het kaartautomaat instellen "Mokum Centraal". Dus ik vind het gewoon een beetje onzin.
Er zijn volgens mij genoeg (basis)scholen in Friesland waar de leerlingen zowel Nederlands als Fries leren. Daar is Fries gewoon een extra vak en worden de rest van de lessen gewoon in het Nederlands gegeven.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Joshua »

Maar als het een "EXTRA" vak is kunnen ze dus nog steeds Nederlands. En is die taal dus voldoende om in het automaat te programmeren.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door MdJ »

Maarja, Duits en Frans zijn ook "EXTRA" vakken, dus dat hoeft ook niet? De meeste mensen kunnen ook wel Engels...

Fries is een officiele taal, dus laat ze lekker. Dus als ze dat lekker in de automaat zetten, is dat toch geen probleem? Zou het in plaats van het Nederlands, dan heb je er wel problemen mee...(zou ik ook hebben) maar dat is niet het geval..

Loop maar weer door mensen, niets aan de hand.
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door find_your_spot »

Ik blijf het wel altijd spijtig vinden dat onze NS automaten geen Duits en Frans hebben.

Dat vind ik persoonlijk toch echt een gemis...
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Wubbo »

Dat hadden ze vroeger wel, maar is afgeschaft omdat de klantafhandeltijd (wat dat dan ook moge zijn) te lang werd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Karl »

Wat een klets, dat is gewoon een balkje met vier vlaggen om in een taal geholpen (voor zover een automaat dat doet) te worden in programmeren. De klantafhandeltijd lijkt mij dan sneller te gaan, aangezien je mensen kan helpen in een taal die ze het meest machtigst zijn.
Joshua schreef:Ik weet dat de Frieze hun taal hoog willen houden en dat sommige gemeentes daar ook nog maar enkel in het Fries communiceren.
Maar ik neem aan dat als jij in Friesland naar school gaat je gewoon Nederlands leert, en geen Fries.
En als je in Maastricht komt ga je toch ook niet alle kaartautomaten in het Maastrichts instellen. In Amsterdam ga je toch ook niet in het kaartautomaat instellen "Mokum Centraal". Dus ik vind het gewoon een beetje onzin.
Overigens is Fries een eigen taal en Amsterdams een dialect, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Laatst gewijzigd door Karl op vr 17 sep 2010, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door Suus »

De klantafhandeltijd is de tijd die de klant nodig vanaf het moment dat hij start (dus als hij kiest welk type kaartje hij wil) tot het moment dat hij het kaartje uit de kaartautomaat heeft gehaald. Als je die tijd kan verkorten kan je dus per uur meer mensen afhandelen bij de kaartautomaat en de wachtrijen verkorten of het aantal kaartautomaten op een station minimaliseren.

Ik snap alleen niet wat de taalkeuze ermee te maken heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Friestalige kaartautomaten voor Arriva

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Ik snap alleen niet wat de taalkeuze ermee te maken heeft.
Dat Franse, Engelse, Duitse maar vooral Italiaanse toeristen langer aan het kloten zijn in een taal die ze niet goed begrijpen.

Wanneer je de producten in een taal aanbiedt die goed te begrijpen is voor de bestemde toerist kunnen toeristen in veel korte tijd hun kaartje aanschaffen.
Karl schreef: Overigens is Fries een eigen taal en Amsterdams een dialect, dus die vergelijking snap ik niet helemaal.
Was een grapje. Sarcastisch. Ironisch. Mopje. Leuk bedoeld...

Voortaan zal ik de [sarcasme-o-meter] even aan zetten voordat ik begin.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten