OV regio Koblenz (Duitsland)

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

OV regio Koblenz (Duitsland)

Bericht door fogeltje »

Ik ben afgelopen weekend in Duitsland geweest op bezoek bij familie (voor het eerst in vier jaar). Ik heb daar uiteraard ook naar de bussen (en beetje treinen) gekeken. Ik ben in de regio Mayen-Koblenz aan de Moezel geweest. In Burgen/Mosel kwam ik een oude bekende tegen toen ik mijn nichtje van de schoolbus ging ophalen. De schoolbus bleek namelijk een voormalige Hermes B95 (DO11579) te zijn die nu bij TransDev rijdt. Helaas had ik de camera niet bij (wie gaat er nu ook vanuit dat hij in zo een oord een Alliance tegenkomt). Ik ben ook nog in Koblenz geweest.

Tussen Koblenz en Burgen rijdt de KVG (Kraftwagen-Verkehr Koblenz GmbH) met lijn 301. De KVG exploiteert alleen dat lijntje en is een dochter van de KEVAG die in en rond Koblenz vervoer verzorgd met de KVS (Koblenzer Verkehrs-Service GmbH). De KVG rijdt met enkele geleden MAN Lion's City. Ik ben zo gewend geraakt aan informatieschermen en halteafroep dat ik het een beetje raar vond om in die bussen niet te zien. Ook waardeer ik meteen de strippenkaart weer, daar in de regio moet iedereen (behalve iemand met en abonnement) een kaartje kopen. De lijn was overigens flink vol. Ik dacht altijd dat gelede bussen op die lijn wat teveel van het goede waren, maar voor het feit dat deze bus een aantal plaatsen in de middle-of-nowhere met Koblenz verbindt was hij best druk.

In Koblenz ben ik niet op het station geweest, wel op het busstation bij het Löhr-Center in de stad. Helaas kwam er toen achter dat ik de camera uit mijn rugzak had gehaald en dus geen foto's kon maken. De KEVAG zag ik rijden met een mix van wat oudere MAN bussen en nieuwere bussen, zowel geleed als ongeleed. Ook zag een maatschappij die ik nog niet kende in de regio: de Rhein-Mosel Bus van de DB. Die reed rond met redelijk nieuwe Citaro's in het DB rood. Ook kwam ik een voormalige Connexxion Integro tegen die nu bij TransDev rijdt. Ik kon niet zien op wat voor een lijn die reed, maar er reden meer TransDev bussen, kan ook scholierenvervoer zijn geweest.

Burgen ligt zelf tegenover de Moselstrecke, de spoorlijn van Koblenz naar Cochem en Trier. Burgen zelf had vroeger een halte aan die lijn (bereikbaar met een veerpont), maar dat stationnetje is in de jaren 70 gesloten (en daarvoor werd de KVG buslijn verlengd). Ik was van plan geweest om dat stationnetje te gaan bezoeken en wat foto's te maken (de gebouwen zouden er nog moeten staan, ben er als kind ooit geweest) maar dat is er niet van gekomen, ik zou ruim 15 kilometer moeten fietsen om er te komen om dat de veerpont niet meer bestaat en de dichtste brug zo'n 7 kilometer van het dorp vandaan ligt. En de fietsen die in Duitsland stonden waren te brak (achteraf bleek dat de voormalige veerman mensen overzet met een klein motorbootje, dus wellicht dat het er de volgende keer wel van komt).

Er rijdt wat goederenverkeer en personenverkeer op de lijn. Heb verschillend materieel gezien. Er reed onder andere een Intercity met witte Intercity rijtuigen. Ook heb ik verschillende Regionalbahnen/Express gezien. Er reden treinstellen die wat weg hebben van onze SLTs, er reden duwtrek dubbeldekkers en een oudere duwtrek trein met materieel zoals ik het op de verbinding tussen Venlo en Düsseldorf de laatste jaren veel gezien heb. Ik heb hier wel wat foto's van, maar die zijn allemaal uit ons huisje genomen, dus erg duidelijk zijn ze niet (de IC staat er niet op). Als daar liefhebbers voor zijn, kan ik ze wel een keer uploaden, maar echt goed gelukt zijn ze niet (ik fotografeer nooit).

Ik zal wel een foto toevoegen, namelijk van de KVG bus. In de loop van het weekend heb ik er eentje gefotografeerd toen hij de halte vlak langs ons huisje stopte.

Afbeelding
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast