16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Suus »

Binnenkort neemt de provincie Zuid-Holland een besluit over de datum dat de strippenkaart wordt afgeschaft in de vervoersgebieden waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Uit een persbericht van Connexxion blijkt dat de datum die wordt voorgesteld 16 december 2010 is.

Het gaat dan om:
Duin- en Bollenstreek/Leiden en Rijnstreek/Midden-Holland
Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden
Hoekse Waard / Goeree-Overflakkee
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Reiziger Delft »

Veolia accepteert geen verchipte abonnementen in Haaglanden; moeten reizigers met een abonnement dan wel in- en uitchecken in Connexxion-bussen, maar in Veolia-bussen hun zichtkaart laten zien? En hoe zit het met lijn 45, die door Veolia wordt gereden in het Connexxion gebied rondom Leiden?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door iljitsch »

Ah, maar Den Haag doet niet mee? Lekker handig die versnippering. Het regent nu sowieso dit soort berichten uit alle uithoeken van het land maar dan wel steeds met een andere datum. Zou het niet handiger zijn om nu gewoon de rest van het land in één klap te doen?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Reiziger Delft »

Probleem is dat Den Haag (en streekvervoer Haaglanden + Stadsdienst Delft & Zoetermeer) dus onder de Stadsregio Haaglanden valt en niet onder de Provincie Zuid Holland.

In Brabant geeft dit ook vaak problemen, doordat het gebied rondom Eindhoven (SRE) ook niet onder de Provincie Noord Brabant valt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Wubbo »

Sowieso, 16 december is een dag van niks (een donderdag). Is het niet beter om zoiets tegelijk met de dienstregelingswijziging op 11 december te doen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Daniel »

Reiziger Delft schreef:Veolia accepteert geen verchipte abonnementen in Haaglanden; moeten reizigers met een abonnement dan wel in- en uitchecken in Connexxion-bussen, maar in Veolia-bussen hun zichtkaart laten zien?
Mag hopen dat ze dat probleempje in Prodata (kwestie van zones invoeren) in december wel opgelost hebben. Anders hebben ze bij Arriva in DAV+HWGO ook een probleem. In Waterland is dat ook gelukt...
Heeft Arriva alleen nog wat op te lossen in z'n taxibusjes...

Dat dit eind december stond te gebeuren was in ieder geval wel al redelijk lang enigzins bekend (stond al in de folder bij de introductie van de OVC bij Arriva in Zuid-Holland)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:
Reiziger Delft schreef:Veolia accepteert geen verchipte abonnementen in Haaglanden; moeten reizigers met een abonnement dan wel in- en uitchecken in Connexxion-bussen, maar in Veolia-bussen hun zichtkaart laten zien?
Mag hopen dat ze dat probleempje in Prodata (kwestie van zones invoeren) in december wel opgelost hebben. Anders hebben ze bij Arriva in DAV+HWGO ook een probleem. In Waterland is dat ook gelukt...
Heeft Arriva alleen nog wat op te lossen in z'n taxibusjes...
Zolang Haaglanden niet overgaat, heeft Veolia geen haast ;)
Reizigers met hun abonnement op een OV-chipkaart moeten nu ook al bij Connexxion in- en uitchecken :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Daniel »

Nouja, moeten... de teller staat nog altijd op één chauffeur die me verzocht in te checken. Maar wellicht zijn ze daar in DBLRMH wat strikter in dan in 't BRU :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Chauf21 »

Het is de provincie Zuid-Holland die dat graag wil ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Daniel »

Kennelijk willen ze het dan alleen van Connexxion... Arriva publiceert wel op de schermen dat je altijd moet inchecken met een OV-Jaarkaart, maar heb nog geenenkele chauffeur getroffen die me daartoe verzocht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Suus »

Misschien dat de voorlichting van het personeel bij Arriva iets anders gaat dan bij Connexxion :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Freek »

@wubbo je wil niet veel wijzigingen tegelijk. Dat de er daarom een verschil zit tussen de invoering van de nieuwe dienstregeling en ovc kan ik me dus wel indenken.
Uit onderzoek blijkt bovendien dat een donderdag ook de beste dag voor de omschakeling is. Vraag me niet waarom. Amsterdam ging bijvoorbeeld ook om op een donderdag en ik meen Rotterdam ook. Flevoland, Oost-Nederland en Frysan willen 18 november, eveneens een donderdag. Zo vreemd is het dus niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Wubbo »

Als 'niet te veel wijzigingen tegelijk' het argument is moet je het ook niet 5 dagen na elkaar doen, en zeker niet een week voor de kerst, want dan went natuurlijk niemand eraan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door iljitsch »

Natuurlijk wennen mensen er niet aan, anders hadden ze niet tot de allerlaatste seconde de strippenkaart gebruikt. Waar het om gaat is dat je het gedoe dat dat oplevert op een moment plant dat het niet meer gedonder geeft dan nodig. Als je het op zaterdag doet komt er alsnog op maandag gezeur. Als je het in de schoolvakantie doet de dag dat de scholen weer open gaan. Middenin de week is dus handiger, dan heb je één dag dat alle dagelijkse reizigers geconfronteerd worden en je bent klaar.

Overigens interessant om te gaan zien hoe dit gaat werken op plaatsen waar mensen een kaartje bij de buschauffeur/trambestuurder kunnen kopen. Dat is natuurlijk een heel andere situatie dan bij de metro waar je ineens voor een dicht poortje staat. Wellicht handig als in de bus/tram anonieme kaarten met wat saldo voor een mooi rond bedrag verkocht worden, hoewel dat er natuurlijk toe kan leiden dat er veel meer geld dan normaal aan boord is, ook niet ideaal. Maar een oplaadautomaat bij elke bushalte zit er natuurlijk niet in.

Je zou je zelfs kunnen voorstellen dat je nog een tijdje bijvoorbeeld van de periferie naar het centrum kan met de strippenkaart maar niet meer vanaf het centrum, waar dan een tijdje mobiele oplaadautomaten neergezet worden zodat iedereen de kans heeft aan een kaart + saldo te komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Suus »

De vervanger van de oplaadautomaat bij de bushalte is de oplaadautomaat die in ieder geval bij Connexxion Zuid-Holland in de bussen bevestigd zijn. Deze hangen direct achter de zitplaats van de bestuurder :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef: moeten reizigers met een abonnement dan wel in- en uitchecken in Connexxion-bussen,
Als ze er een zicht coupon bij hebben natuurlijk nog niet.
Bee schreef:De vervanger van de oplaadautomaat bij de bushalte is de oplaadautomaat die in ieder geval bij Connexxion Zuid-Holland in de bussen bevestigd zijn. Deze hangen direct achter de zitplaats van de bestuurder :)
Die oplaadautomaat heet een AVM Light. Overigens zijn AVM's inmiddels door het hele land te vinden bij Albert Heijns, AH To Go's, Primera's, C1000's etc.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Suus »

Ik ga niet in Nerd-speak praten, zo'n ding is een oplaadautomaat dus noem ik hem oplaadautomaat :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Ik ga niet in Nerd-speak praten,
Voor de wat mindere nerd-speakers is er sinds maandag een aanbieding voor de mensen in Zuid-Holland.

Opnieuw je OV-chipkaart voor 1 euro!

http://www.connexxion.nl/1eurochipkaart
For Your Railroad Adventures
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door les7 »

find_your_spot schreef:
Reiziger Delft schreef: moeten reizigers met een abonnement dan wel in- en uitchecken in Connexxion-bussen,
Als ze er een zicht coupon bij hebben natuurlijk nog niet.
Ik moest vandaag anders gewoon inchecken bij een chauffeur van Connexxion. Ik liet mijn OV-Chipkaart + zichtcoupon zien maar de chauffeur wees onherroepelijk naar de CiCo. Nu is dit natuurlijk één chauffeur, maar ik denk niet dat hij de enige is..
iljitsch schreef:Overigens interessant om te gaan zien hoe dit gaat werken op plaatsen waar mensen een kaartje bij de buschauffeur/trambestuurder kunnen kopen. Dat is natuurlijk een heel andere situatie dan bij de metro waar je ineens voor een dicht poortje staat. Wellicht handig als in de bus/tram anonieme kaarten met wat saldo voor een mooi rond bedrag verkocht worden, hoewel dat er natuurlijk toe kan leiden dat er veel meer geld dan normaal aan boord is, ook niet ideaal. Maar een oplaadautomaat bij elke bushalte zit er natuurlijk niet in.
Qbuzz Rotterdam heeft standaard RET A-kaarten bij zich. Deze kosten €12,50 (€7,50 aanschaf + €5,- saldo). Deze kaarten werden goed verkocht vlak voor en na 11 februari.

Overigens wel grappig om te vermelden: Bij Qbuzz Rotterdam moet eerst worden ingecheckt voordat je bij de AVM Light in de bus saldo gaat laden. Sta je negatief voor het instappen? Dan moet je een kaartje bij de chauffeur kopen. :pos:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Karl »

Dat is inderdaad op en top klantvriendelijkheid. De mens dient de techniek immers.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Suus »

Zeker klantvriendelijk. Heerlijk, die nieuwerwetse manieren om mensen overbodig geld over de balk te laten gooien. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Chauf21 »

Waarom is dat nu ineens een probleem?
Voorheen kon je ook niet met een volle strippenkaart met de bus reizen. Waarom zou dat nu dan ineens wel moeten mogen met een OV-chipkaart met, nota bene, een negatief saldo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Daniel »

Da's niet helemaal lekker te vergelijken he... nu heb je een oplaadautomaat in de bus, voorheen had je echt geen loketje waar je 'n strippenkaart kon kopen in de bus :P
Volgens een reiservaring van m'n moeder mag er, afhankelijk van de chauffeur, trouwens gewoon geld op de chipkaart gezet worden voordat er ingecheckt wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Suus »

Van het kaartje kopen kan ik nog mee inkomen.

Maar vervolgens heb je dus een automaat waar je als reiziger mee kan voorkomen dat je de volgende keer weer een duur kaartje kan kopen, maar die kan je dus niet gebruiken!

Want: Chipkaart staat negatief, dus kan niet inchecken. Automaat accepteert geen chipkaarten die niet zijn ingecheckt. Dus kan je je lege chipkaart niet opladen!

Tenminste, dat blijkt uit het verhaal van les7.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 16 december einde strippenkaart Zuid-Holland?

Bericht door Daniel »

Die automaten accepteren gewoon chipkaarten die niet ingecheckt zijn hoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten