Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door TheKnitter »

Beste OVinNL-leden,
Onderstaand bericht post ik niet in opdracht van een museale stichting. Wel vermeld ik er dingen die opvallen bij deze stichtingen.

Zoals al langer bekend is, zijn er een groepje spotters die de regels hard overtreden tijdens het spotten. Dit vooral bij de speciale treinen. Voorbeelden hiervan zijn de stoomtrein ritten van de SSN, of de VSM. Maar ook bij andere stichtingen is dit het geval.
Een hele tijd terug was hier ook al een discussie over geweest, destijds vanuit de VSM. Ik open een nieuwe discussie, want de SSN heeft er ook veelvuldig last van. De VSM ook, net als meerdere stichtingen. Zelfs bij speciale ritten die niet door stichtingen gereden worden, komt het voor.

Zoals velen bekend is, worden deze DRGL's regelmatig gepost hier. Opzich niks mis mee. Het grootste probleem ontstaat pas tijdens de rit. Spotters die te ver buiten hun boekje treden om nét die ene plaat te krijgen. Zelfs al heb je spoorbevoegdheid, dat wil niet betekenen dat je het spoor mag betreden zonder toestemming van je werkgever.

Een aantal gevaarlijke situaties die regelmatig terug komen tijdens zulke ritten:
* Spotters in seinpalen
* Spotters die op spoorbruggen lopen
* Op het spoor zich bevinden, om de trein van voren te fotograferen
* Op de schouwpaden, al dan niet met Spoorbevoegdheid en hesjes.
* Staand op seinkasten
* Op hekken gaan klimmen
* Op een tak in een boom gaan klimmen
Zo kunnen wij natuurlijk nog lang doorgaan. Zeer lang zelfs!

Het grootste nadeel bij dit probleem is dat je te maken hebt met machinisten, stokers, passagiers en dergelijke.
Wanneer de machinist dit waarneemt, is hij verplicht dit door te geven aan de Treindienstleider. De treindienstleider gaat daarop een lastgeving uitvaardigen in de vorm van snelheidsbeperkingen.
Dit betekent vertraging voor het reguliere treinverkeer, maar ook voor de extra rit van de stichting.
Nu de spotters op gevaarlijke locaties met zekere zin toeneemt, en er dus ook meer lastgevingen gegeven worden, is nadelig voor iedereen.
De stichting in kwestie zal hier op aangesproken worden, want dankzij die stichting met hun extra rit bevinden er zoveel spotters langs de baan.

Wanneer deze trend zich steeds verder voortzet, zal het nadelige gevolgen hebben voor de stichtingen. Prorail zal minder snel een extra rit in willen plannen voor de stichting. Kosten kunnen stijgen. En ga zo door met de gevolgen.

De medewerkers op deze trein zijn vrijwilligers. Hebben niet altijd in hun dagelijks leven te maken met zulke situaties. Zou jij het ze gunnen om zulke ervaringen te laten onthouden? Zou jij het leuk vinden om iemand voor jou loc te krijgen, die vervolgens dood is?
Een stoomloc remt echt niet zomaar!
De echte liefhebbers zijn degenen die met deze ritten meegaan, of de stichting(en) steunen.

Stichtingen zoals de SSN, VSM en dergelijke nemen het de spotters zeker kwalijk dat er op zo'n manier gespot moet worden, tot gevaarlijke situaties aan toe.

Graag zouden ik reacties zien die iets toevoegen. Onnuttige reacties mogen gelijk verwijderd worden.
Ik verzoek tevens tot de Moderators om dit topic overzichtelijk te houden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spotters en hun gevaarlijke cabriolen

Bericht door Wubbo »

Op OVNL worden eigenlijk nauwelijks dienstregelingen gepost. Ik vraag me dan ook af of je op dit forum die groep spotters vindt die je bedoelt.

Wat je schrijft is verder wel waar. Als je ziet wat spotters uitspoken voor het perfecte plaatje vraag je je echt af waar die mensen mee bezig zijn. Natuurlijk is het een klein groepje dat het voor anderen verziekt, maar dan nog. Een trein is een trein, een foto is een foto en ook zonder die trein of zonder die foto gaat morgen de zon weer op.

Ik ben, vanwege de sfeer die met name gecreëerd wordt door een klein groepje te fanatieke spotters, gestopt met fotograferen. Ook zal ik geen dienstregelingen posten, zelfs al heb ik ze. Helaas is de situatie zo dat sommige spotters zo ver gaan dat de foto belangrijker is dan hun leven (er zijn dus al dodelijke slachtoffers gevallen), daar wil ik verder niks mee te maken hebben.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Spotters en hun gevaarlijke cabriolen

Bericht door TheKnitter »

Dat er op OVNL geen DRGL's gepost worden, wil niet direct betekenen dat iemand er niks over te zeggen heeft. Het is een algemeen topic, waarbij ik dan bij de 'verkeerde' groep spotters uitval. Hier zullen er vast een aantal fanatieke spotters zitten ;)

Verder goed dat je zelf niet zo fanatiek bent. Ikzelf ook niet. Ik heb het bovenstaande zelf al vaker mogen meemaken, dat iemand VOOR de rijdende stoomtrein gaat staan om vervolgens van voren een foto kan maken. Wij gingen weliswaar in de remmen, maar hij kon net op tijd voor de locomotief weg komen. Ik heb ze ook al regelmatig in seinpalen en dergelijke zien hangen. Iets wat niet hoort. Mij zul je nooit op illegale locaties zien. Alleen wanneer ik opdracht krijg (met spoorbevoegdheid etc). Maar dan blijft mijn veiligheid altijd voorgaan.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Karl »

Ik vraag mij of je hier je doelgroep mee bereikt. Net of de echte die-hard zich opeens van zo'n bericht iets aantrekt, zij weten het toch allemaal beter en dus gaat er niets fout, in ieder geval niet door hun toedoen. Ik vraag mij wel af waarom mensen mèt spoorbevoegdheid zulke capriolen uithalen, die zouden hier toch iets van af moeten weten. :?:

Misschien kan je beter een camera op de trein monteren en die dan daarna aan de bevoegde instanties overdragen en er werk van laten maken. Dan moet het tuig het maar (financieel) voelen.
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Spotters en hun gevaarlijke cabriolen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Op OVNL worden eigenlijk nauwelijks dienstregelingen gepost. Ik vraag me dan ook af of je op dit forum die groep spotters vindt die je bedoelt.
Hij heeft het topic ook op Somda geopend, vandaar. Ik zie het nut ervan ook niet.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door AppleMoose »

Of op dit forum al dan niet de spotters zitten die hij wil aanspreken (kent iedereen iedereen hier? ook in dat soort situaties? en ongeregistreerde lezers?), het kan nooit kwaad om dit soort berichten te plaatsen.

Het is waar wat hij schrijft. Er zijn teveel "spotters" die denken dat ze met een veiligheidshesje en/of de "kennis" en of "ervaring" die ze hebben, dat ze meer mogen dan anderen, en zodoende ook meer risico's willen nemen "Ik heb er verstand van, dus mij overkomt niks en ik wil gewoon een orginele foto hebben PUNT" is de gedachte. :N

Op diverse fora zijn hier al discussies over gevoerd (kan me iniedergeval aantal discussies op beneluxrail/beneluxspoor.net herinneren) en zo nu en dan laaien die weer op als het weer eens uit de hand is gelopen.
de situaties blijven zich echter herhalen en denk ik dus dat dit soort berichten/discussies (hoe waar ook en hoe duidelijk geformuleerd ook!) niet echt doordringen bij die kern spotters waar het om gaat.

Er zijn andere (hardere) maatregelen nodig om dit te stoppen.
Sinds een paar jaar zijn er speciale BOA's in dienst van Prorail die spoorlopers en mensen die "gesloten"overwegen oversteken beboeten. Wellicht een idee om deze boa's ook in te zetten bij speciale ritten/evenementen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door AOD »

De beste spotters zijn treinreizigers en diegenen die op een stationsbankje het treinverkeer observeren. SSN en VSM zijn de clubs die de nostalgie nastreven. Kijk naar het dagelijks verkeer, dan kun je nog es lachen.

Bv, een paar jaar geleden zat ik op het Arnhemse station naar een rangeerbeweging van een lege VIRM (4 bakken) te kijken. De VIRM moest een Buffel naar Zwolle brengen.

Dat is toch veel leuker? :D
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door htm_tram »

The Knitter, ik kan herineren dat jij ook op hetspoor ging staan om de leeuwarder shuttle 1 en 2 naast elkaar stonden en jij daar graag een fototje van wou maken... :roll:


Verder had ik tijdens treiNS in Alkmaar vorig jaar de spopo gebeld omdat er meer dan 30 man op het spoor liep (terwijl de stoomtrein nog niet de eerste rit reed, ik zat in de trein vlak voor de 1e stoomrit) , op het terrein zelf op de brug op het schouwpad. Vaders met kinderen, autistische hobbyisten, egoistische hobbyisten enz. Ze moeten harder optreden teggen dat soort lui...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Caspar »

Als het overige treinverkeer vertraging en gevaarlijke situaties oplevert door dit soort praktijken zou ik als treindienstleider zo'n stoomtrein aan de kant zetten ergens, en pas weer laten rijden als de veiligheid weer in orde is. De hele middag met aanwijzingen gaan rijden lijkt me op een druk traject voor zoiets het niet waard.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Joshua »

Als ik treinen ga spotten gebeurd dit altijd vanaf legale locaties. En de mensen op dit forum waarmee ik dat ook gedaan heb doen dat ook vanaf legale locaties.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Gekko123 »

Zelf ben ik iemand die al vaak genoeg zo'n speciale rit heb gemist en dus niet aanwezig was. Als ik het op tijd weet en ik tijd heb, ben ik er toe in staat om daar naar toe te gaan om een foto te maken. Wel zal ik altijd op legale plekken blijven.
htm_tram schreef:(...) Vaders met kinderen, autistische hobbyisten, egoistische hobbyisten enz. Ze moeten harder optreden teggen dat soort lui...
En bedankt, ik als autistische hobbyist doe, zoals hierboven al beschreven niet aan illegale spotactiviteiten.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Bastiaan »

Ja, en wat dacht je van vaders met kinderen? Die moeten zich nu natuurlijk ook enorm beledigd voelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Karl »

Ja en vaders zonder kinderen moeten naar een psycholoog. :roll:
Het is een spectrum.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door find_your_spot »

Volgens mij blijft er nog maar 1 mogelijkheid over wat we met deze gevaarlijke treinspotters moeten... :Y
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Caspar »

Ben benieuwd hoe het zal gaan vanmiddag met de stoomritten tussen Heerhugowaard en Alkmaar. Het regent nu, dus best weer om foto's te maken is het niet. Misschien dat het scheelt.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Bastiaan »

find_your_spot schreef:Volgens mij blijft er nog maar 1 mogelijkheid over wat we met deze gevaarlijke treinspotters moeten... :Y
Het aanpakken van spoorlopers overlaten aan de handhavers van het spoor is wat mij betreft de enige optie. Ze lezen deze discussie toch niet, of ze lachen erom en hebben er geen boodschap aan. Voor de rest is het gewoon een gezellig praattopic over de gevaarlijke capriolen die treinspotters uithalen en hoe ontzettend we ons daar met z'n allen aan ergeren :)
Karl schreef:Ja en vaders zonder kinderen moeten naar een psycholoog. :roll:
Scherp :D
Laatst gewijzigd door Bastiaan op za 18 sep 2010, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Spotters en hun gevaarlijke capriolen

Bericht door Dexter »

Al jaren is er sprake een groeiende groep hobbyisten die lak heeft aan de regels en het met hun gevaarlijke gedrag grondig aan het verpesten voor de groep fotografen die wel ter goeder trouw is en zich aan de spelregels houden.

Als mcn zie ik het steevast gebeuren dat mensen met statief en al in het spoor gaan staan, op de perronrand of op een overweg en dan weet je meteen weer dat er een speciale trein ingelegd is of dat er een evenement gaande is. Vaak gaan ze zo op in het moment om maar een perfect plaatje te schieten, dat ze je pas op het laatste moment zien aankomen en dan moeten wegduiken of rennen voor hun leven.

Ik plaatste hier recentelijk nog een verhaal over zo'n geval in Hld, toen daar een stoomloc met Rheingold-rijtuigen stond. Ik dacht dat het ergens bij Reiservaringen stond, maar ik zou even moeten zoeken. Dordt in Stoom is een ander voorbeeld, daar zie je ook elk jaar weer gevaarlijk gedrag. Gelukkig waren er de laatste keer BOA's van Prorail bij om toezicht te houden en zonodig te bekeuren.

Hoewel ik me altijd wel vereerd voel dat mensen interesse hebben in mijn werk en ikzelf (bij stilstand tijdens stationnementen) altijd van harte meewerk aan fotoverzoekjes, krijg je door gevaarlijke gedrag als mcn schrikreacties en irritaties. Dat soort mensen gaan blijkbaar zo op in hun hobby, dat ze hun omgeving helemaal uit het oog verliezen en dit brengt grote kans op ongelukken met zich mee. Zo verpesten ze het voor zichzelf én voor hun mede-hobbyisten.

@The Knitter: Overigens stuit dit stukje me nogal tegen de borst:
TheKnitter schreef:Het grootste nadeel bij dit probleem is dat je te maken hebt met machinisten, stokers, passagiers en dergelijke.
Wanneer de machinist dit waarneemt, is hij verplicht dit door te geven aan de Treindienstleider. De treindienstleider gaat daarop een lastgeving uitvaardigen in de vorm van snelheidsbeperkingen.
Nu weet ik niet of jij ook degene bent, die dit stukje geschreven hebt en of dit alleen is gericht op museumlijnen, maar je doet het nu net voorkomen alsof wij mcn'en een soort spelbrekers zijn en verderop alsof alleen stoomloc-mcn'en te maken kunnen krijgen met ongelukken door onoplettende fotografen. Realiseer je je wel dat een aanzienlijk deel van evenementen en speciale ritten door de normale treindienst op regulieren baanvakken verweven is? En dat je als mcn in het normale treinverkeer al een flink aandeel incidenten en ongelukken achter je kiezen hebt? Daar hoef ik dan niet ook nog eens fotografen bij te hebben die halsbrekende toeren uithalen voor foto's!
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten