Buffel nodig op de Maaslijn
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Goh, wat raar dat de reizigersaantallen zijn gegroeid in het Noorden Des Lands sinds dat er GTW's rijden zo gegroeid zijn... Raar hoor, zou dat niet komen omdat er nieuwe treinstellen rijden? De Dgrl is immers niet aangepast. (toen) En wat vervingen ze daar? DH-I en DH-II. Als je ergens (zou kunnen) efficient wil mee gaan rijden, is dat het wel. Je gooit er 6 aan elkaar, en soms kun je er een aftrappen en het is ook nog steeds goed. Maar toch heeft Arriva gekozen voor 2 en 3delige GTW's. En als er ook maar een bedrijf is wat een hekel heeft aan hoge kosten(wat ook wat lager kan), is het wel Arriva.
Of moeten we gepensioneerd-taalgebruik van een 65-jarige gebruiken? "Hier, krijg je een verroest looprek van je over-overgroot opa. En als je weer terugbent van het winkelcentrum even doorgeven aan Piet, op nummer 6; die wil ook naar het winkelcentrum. En dan moet je even zeggen dat Jan op nummer 52 even moet wachten, die mag na Jan."
Ook heel efficient, maar als je dit wilt invoeren, staat heel grijs NL- voor je op de stoep met brandende fakkels en hooivorken. Geen goed plan iig :)
(Maw: als je even niet mensen afvalt op hun leeftijd, maar op wat ze inhoudelijk te zeggen hebben, fijn:))
Of moeten we gepensioneerd-taalgebruik van een 65-jarige gebruiken? "Hier, krijg je een verroest looprek van je over-overgroot opa. En als je weer terugbent van het winkelcentrum even doorgeven aan Piet, op nummer 6; die wil ook naar het winkelcentrum. En dan moet je even zeggen dat Jan op nummer 52 even moet wachten, die mag na Jan."
Ook heel efficient, maar als je dit wilt invoeren, staat heel grijs NL- voor je op de stoep met brandende fakkels en hooivorken. Geen goed plan iig :)
(Maw: als je even niet mensen afvalt op hun leeftijd, maar op wat ze inhoudelijk te zeggen hebben, fijn:))
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Huh watMdJ schreef:Of moeten we gepensioneerd-taalgebruik van een 65-jarige gebruiken? "Hier, krijg je een verroest looprek van je over-overgroot opa. En als je weer terugbent van het winkelcentrum even doorgeven aan Piet, op nummer 6; die wil ook naar het winkelcentrum. En dan moet je even zeggen dat Jan op nummer 52 even moet wachten, die mag na Jan."
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Duurzaam gebruik van mobiliteitsmiddelen. Voor een bepaalde doelgroep :)ziggy schreef: Huh wat
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Ik noemde ook geen namen, maar als je je aangesproken voelt vind ik dat prima...AOD schreef:IK was hier degene die in de grondgetrapt werd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Zo kan het ook:
Ook een Stadlerprodukt!
http://de.wikipedia.org/wiki/Wynental-_ ... rentalbahn
Samen met:
http://de.wikipedia.org/wiki/Cargo-Pendelzug
Ook een Stadlerprodukt!
http://de.wikipedia.org/wiki/Wynental-_ ... rentalbahn
Samen met:
http://de.wikipedia.org/wiki/Cargo-Pendelzug
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Zo'n oud trammetje, rijdt die ook 140km/u?
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Rijdt men op de Maaslijn 140 km/u? Kennelijk is je fantasie niet voldoende om te begrijpen dat dit concept ook toepasbaar kan zijn op de Maaslijn.Caspar schreef:Zo'n oud trammetje, rijdt die ook 140km/u?
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Dit concept heeft geen enkel nut op de Maaslijn, de lijn heeft geen trajectdelen die tramachtige eigenschappen hebben. De voertuigen hierboven worden ingezet op een lijn die dat wel heeft en zijn zodoende aan veel strengere eisen gebonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
De Maaslijn is wel typisch zo'n lijn waar je, als je redelijke frequenties wil bieden en dat wil je gezien alleen al het huidige reizigersaanbod, flink snelheid moet kunnen maken om er een fatsoenlijke dienstregeling neer te leggen. Investeren in infra kost geld en ruimte, dus als dat niet hoeft moet je dat niet doen.AOD schreef:Rijdt men op de Maaslijn 140 km/u?
We zoeken dus een voertuig dat:
- Flexibel is (aanpassen aan reizigersaanbod)
- Vlot optrekt en zeker 130 km/h kan rijden (om een fatsoenlijke dienstregeling te maken)
- Gemakkelijk in- en uitstappen (tbv snelheid en ouderen/gehandicapten)
- Comfort biedt voor de reizigers
En vast nog meer. De vraag is: voldoet het daaraan?
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Schrijf een brief aan de concessieverlener i.c. de provincie Limburg. Vertel dat je een tram over hebt die ze gratis kunnen inzetten op de Maaslijn. Vertel er bij dat jezelf de kaartjes gaat controleren zodat ze geen extra personeelskosten hebben. Als je kunt bewijzen dat je de spitspendel van 8:08 zonder problemen en vertraging kunt uitvoeren en zonder te stranden op station Mook-Molenhoek maak je best een aardige kans van slagen met je fantastische idee...Zo kan het ook:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Men snapt er nog steeds geen bal van. Het gaat hier niet om het concept "trammetje", maar om de flexibiliteit van de combinatie motorwagen-stuurstandsbak. Ik heb nu toevallig het voorbeeld Wynentalbahn genomen, maar ik had evengoed een compositie van de Engadinerpendel kunnen nemen. Het BDt-stuurstandsrijtuig van de RhB rijdt zowel op de Engadinerlijn als de Chur-Arosabahn.
Kijk even terug naar hoe dit topic begon, Veolia moet Buffels huren. Dit had voorkomen kunnen worden als men voor de motorwagen/lok-stuurstandsrijtuigcombinatie had gekozen. In dat opzicht is de compositie van de Wynentalbahn een voorbeeld van flexibiliteit. Een 50 jaar oude motorwagen en een splinternieuw stuurstandsrijtuig. Vóór en achter kan aangekoppeld worden. Ook goederenwagens en dat zou met de regelmatig kantelende vrachtwagens nog niet zo'n gek idee zijn. En voor er weer een kwinkslag komt, goederenwagens in de daluren natuurlijk.
Je moet hier nou eenmaal alles uitleggen. ;)
Nogmaals, een losse bak is goedkoper dan een compleet treinstel. Ook al is dat een GTW of een buffel. Of zijn de Zwitsers soms gek? De Duitsers rijden op oa de lijn Venlo-Köln ook met lok-wagens-stuurstandsrijtuig. Ook gek?
Kijk even terug naar hoe dit topic begon, Veolia moet Buffels huren. Dit had voorkomen kunnen worden als men voor de motorwagen/lok-stuurstandsrijtuigcombinatie had gekozen. In dat opzicht is de compositie van de Wynentalbahn een voorbeeld van flexibiliteit. Een 50 jaar oude motorwagen en een splinternieuw stuurstandsrijtuig. Vóór en achter kan aangekoppeld worden. Ook goederenwagens en dat zou met de regelmatig kantelende vrachtwagens nog niet zo'n gek idee zijn. En voor er weer een kwinkslag komt, goederenwagens in de daluren natuurlijk.
Je moet hier nou eenmaal alles uitleggen. ;)
Nogmaals, een losse bak is goedkoper dan een compleet treinstel. Ook al is dat een GTW of een buffel. Of zijn de Zwitsers soms gek? De Duitsers rijden op oa de lijn Venlo-Köln ook met lok-wagens-stuurstandsrijtuig. Ook gek?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Betwijfel of 't huren van twee extra rijtuigen goedkoper zou zijn dan 'n Buffel huren: je hebt immers ook nog extra personeelskosten omdat iemand tijdens het combineren aanwezig moet zijn. Daarnaast moet je geen gewone bakken bijplaatsen, maar bakken met stuurstand (anders zou je, bij achterop bijplaatsen, op 't eindpunt de motorwagen met cabine moeten omrangeren).
Bijkomend voordeel van treinstellen aan de kant hebben staan op momenten dat ze niet nodig zijn is dat je ze ook kan inzetten om een andere trein te vervangen. Als je versterkingsrijtuigen (al dan niet met stuurstand) op je opstelterrein hebt staan dan wordt het verdomd lastig daarmee even in te vallen bij gebrek aan een essentieel onderdeel: een motor
Brengt me op nog een bijkomende kostenpost: je zult een rangeerloc moeten aanschaffen om ze van het opstelterrein naar de te versterken trein te krijgen want ook weer zorgt voor een verlengde keertijd en dat past dus niet op de perrons van Nijmegen.
Bijkomend voordeel van treinstellen aan de kant hebben staan op momenten dat ze niet nodig zijn is dat je ze ook kan inzetten om een andere trein te vervangen. Als je versterkingsrijtuigen (al dan niet met stuurstand) op je opstelterrein hebt staan dan wordt het verdomd lastig daarmee even in te vallen bij gebrek aan een essentieel onderdeel: een motor
Brengt me op nog een bijkomende kostenpost: je zult een rangeerloc moeten aanschaffen om ze van het opstelterrein naar de te versterken trein te krijgen want ook weer zorgt voor een verlengde keertijd en dat past dus niet op de perrons van Nijmegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Welke lijn bedoel je hiermee? De rit van Venlo naar Köln die een keer dagelijks in beide richtingen rijdt? (als die nog bestaat)AOD schreef: De Duitsers rijden op oa de lijn Venlo-Köln ook met lok-wagens-stuurstandsrijtuig. Ook gek?
Dat is hier niet mee te vergelijken, voor zo'n beperkte dienst is het gewoon niet rendabel om een treinstel aan te schaffen. Als je Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf-Hamm bedoelt, daar is het de bedoeling om met treinstellen van de ERB te gaan rijden zodra ze toegelaten zijn. DB zette daar gewoon oud materieel in en had geen zin om voor een korte duur nog treinstellen aan te schaffen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Intussen rijden er op Venlo-Mönchengladbach Hbf FLIRT's van de Eurobahn, een deel van de treinstellen is toegelaten. Voor Hamm is een overstap in Mönchengladbach Hbf noodzakelijk.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Volgens mij worden hier een discussie gevoerd waarbij het doel niet hetzelfde is, de ene groep kiest voor een oplossing waarbij zo min mogelijk geld wordt uitgegeven (treinstellen zijn efficiënter), er gaat altijd een treinstel met een capaciteit van honderd mensen van A naar B, of je nou vijftig, negentig of 110 mensen vervoert. De andere groep is naar een oplossing die zo flexibel mogelijk is in de zin van het op het aantal reizigers afgestemde zitplaatsen van A naar B krijgen (effectiever), het is beter om vijf rijtuigen met tien zitplaatsen van A naar B te laten rijden als je vijftig mensen wil vervoeren van A naar B en beter om er elf in te zetten als er 110 mensen van A naar B willen. In die zin is het handigste een soort kabelbaan waarbij je stoeltjes kan bijplaatsen naar gelang de vraag naar vervoer daarvoor vraagt.
Mijn inziens zet het huidige beleid betreffende openbaar vervoer om zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B te vervoeren en het inzetten van treinstellen lijkt mij daarin geen vreemde keuze.
Mijn inziens zet het huidige beleid betreffende openbaar vervoer om zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B te vervoeren en het inzetten van treinstellen lijkt mij daarin geen vreemde keuze.
Het is een spectrum.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Hij bestaat nog, maar rijdt van/tot Kaldenkirchen. Waarom DB niet meer doorrijdt naar Venlo weet ik niet, grensoverschrijdende verbindingen mogen ondertussen tenslotte door meerdere vervoerders uitgevoerd worden.fogeltje schreef:Welke lijn bedoel je hiermee? De rit van Venlo naar Köln die een keer dagelijks in beide richtingen rijdt? (als die nog bestaat)AOD schreef: De Duitsers rijden op oa de lijn Venlo-Köln ook met lok-wagens-stuurstandsrijtuig. Ook gek?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Zal toch ergens te maken met het overgaan van de andere treindienst denk ik. Maar laten we daar verder in dit topic niet op ingaan, omdat we anders wel erg off topic gaan. Ik haalde het er alleen maar bij omdat ik AOD zijn punt niet helemaal begreep.Raymond schreef:Hij bestaat nog, maar rijdt van/tot Kaldenkirchen. Waarom DB niet meer doorrijdt naar Venlo weet ik niet, grensoverschrijdende verbindingen mogen ondertussen tenslotte door meerdere vervoerders uitgevoerd worden.fogeltje schreef:Welke lijn bedoel je hiermee? De rit van Venlo naar Köln die een keer dagelijks in beide richtingen rijdt? (als die nog bestaat)AOD schreef: De Duitsers rijden op oa de lijn Venlo-Köln ook met lok-wagens-stuurstandsrijtuig. Ook gek?
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Dat omrangeren moet je natuurlijk zien te voorkomen. Automatische koppeling? Zit toch ook op de GTW's?Daniel schreef:Betwijfel of 't huren van twee extra rijtuigen goedkoper zou zijn dan 'n Buffel huren: je hebt immers ook nog extra personeelskosten omdat iemand tijdens het combineren aanwezig moet zijn. Daarnaast moet je geen gewone bakken bijplaatsen, maar bakken met stuurstand (anders zou je, bij achterop bijplaatsen, op 't eindpunt de motorwagen met cabine moeten omrangeren).
In geval van een elektrische trein, een elektromotor is zeer flexibel. De Maaslijn onder de draad.Daniel schreef:Bijkomend voordeel van treinstellen aan de kant hebben staan op momenten dat ze niet nodig zijn is dat je ze ook kan inzetten om een andere trein te vervangen. Als je versterkingsrijtuigen (al dan niet met stuurstand) op je opstelterrein hebt staan dan wordt het verdomd lastig daarmee even in te vallen bij gebrek aan een essentieel onderdeel: een motor
Wel eens aan een Te 2/2 gedacht?Daniel schreef:Brengt me op nog een bijkomende kostenpost: je zult een rangeerloc moeten aanschaffen om ze van het opstelterrein naar de te versterken trein te krijgen want ook weer zorgt voor een verlengde keertijd en dat past dus niet op de perrons van Nijmegen.
Zo'n ding kan door iedere boerenkinkel bediend worden. Dit personeelslid doet ander werk als er geen "rangeerwerk" is. In het Nijmeegse geval kan een Bt of BDt ook een paar stations verder bijgeplaatst of afgekoppeld worden. Daar waar wel ruimte is. In Nijmegen kun je een versterkingsbak ook op het perronspoor zetten. Aankoppelen naar behoefte.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Hetgeen flexibeler is. :Dfogeltje schreef:Welke lijn bedoel je hiermee? De rit van Venlo naar Köln die een keer dagelijks in beide richtingen rijdt? (als die nog bestaat)AOD schreef: De Duitsers rijden op oa de lijn Venlo-Köln ook met lok-wagens-stuurstandsrijtuig. Ook gek?
Dat is hier niet mee te vergelijken, voor zo'n beperkte dienst is het gewoon niet rendabel om een treinstel aan te schaffen. Als je Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf-Hamm bedoelt, daar is het de bedoeling om met treinstellen van de ERB te gaan rijden zodra ze toegelaten zijn. DB zette daar gewoon oud materieel in en had geen zin om voor een korte duur nog treinstellen aan te schaffen.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Een mooi bewijs dat de DB het geklooi van NL een beetje zat is.Raymond schreef:Hij bestaat nog, maar rijdt van/tot Kaldenkirchen. Waarom DB niet meer doorrijdt naar Venlo weet ik niet, grensoverschrijdende verbindingen mogen ondertussen tenslotte door meerdere vervoerders uitgevoerd worden.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Die vind ik krom, vervang stoeltjes door rijtuigen en de tweede zin is precies het omgekeerde.Karl schreef:In die zin is het handigste een soort kabelbaan waarbij je stoeltjes kan bijplaatsen naar gelang de vraag naar vervoer daarvoor vraagt.
Mijn inziens zet het huidige beleid betreffende openbaar vervoer om zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B te vervoeren en het inzetten van treinstellen lijkt mij daarin geen vreemde keuze.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Waarschijnlijk ziet DB gewoon geen brood in zo'n verbinding aangezien er al een concurrent op dat traject rijdt. En die laatste krijgt daar wel een vergoeding voor van de Duitse overheid, DB niet.AOD schreef:Een mooi bewijs dat de DB het geklooi van NL een beetje zat is.Raymond schreef:Hij bestaat nog, maar rijdt van/tot Kaldenkirchen. Waarom DB niet meer doorrijdt naar Venlo weet ik niet, grensoverschrijdende verbindingen mogen ondertussen tenslotte door meerdere vervoerders uitgevoerd worden.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Nog een voordeel van een modulair opgebouwd treinstel.
http://www.bahnonline.ch/wp/25295/kolli ... aurice.htm
Alleen het beschadigde materieel gaat aan de kant. Was dit niet het probleem met de Maaslijn? Je heb tenslotte te maken met idioten die de AHOB "omzeilen". Laatst vloog er op de Heuvellandlijn een GTW op een dieplader die op de overweg vast zat. Ik hoef je niet te vertellen welke gevolgen dat had.
http://www.bahnonline.ch/wp/25295/kolli ... aurice.htm
Alleen het beschadigde materieel gaat aan de kant. Was dit niet het probleem met de Maaslijn? Je heb tenslotte te maken met idioten die de AHOB "omzeilen". Laatst vloog er op de Heuvellandlijn een GTW op een dieplader die op de overweg vast zat. Ik hoef je niet te vertellen welke gevolgen dat had.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Bij mijn weten zijn GTW's ook modulair opgebouwd, je kan er zo een extra bak in zetten. Bij treinstellen zal dat altijd meer tijd kosten dan bij een getrokken trein, maar ook een getrokken trein zal na een botsing altijd een werkplaats opzoeken voor de nodige controles. Alleen als je geen reservebakken hebt...
Versterkingsbakken/stellen klaarzetten op perronsporen betekent dat reizigers verder moeten lopen naar hun trein. Ook geen wenselijke situatie.
Dat willen we allemaal. Maar daar wordt geen geld voor uitgetrokken op dit moment.AOD schreef:In geval van een elektrische trein, een elektromotor is zeer flexibel. De Maaslijn onder de draad.
Aankoppelen op andere stations is in het geval van de Maaslijn geen oplossing: daarvoor is de dienstregeling simpelweg te krap. Die trein staat nergens langer dan een paar minuten stil, op Nijmegen is nog de meeste tijd.AOD schreef:Wel eens aan een Te 2/2 gedacht?
Zo'n ding kan door iedere boerenkinkel bediend worden. Dit personeelslid doet ander werk als er geen "rangeerwerk" is. In het Nijmeegse geval kan een Bt of BDt ook een paar stations verder bijgeplaatst of afgekoppeld worden. Daar waar wel ruimte is. In Nijmegen kun je een versterkingsbak ook op het perronspoor zetten. Aankoppelen naar behoefte.
Versterkingsbakken/stellen klaarzetten op perronsporen betekent dat reizigers verder moeten lopen naar hun trein. Ook geen wenselijke situatie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten