Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Geplaatst op: dinsdag 14 september 2010 22:29
Laatst bijgewerkt: dinsdag 14 september 2010 22:31
De Provincie Zuid-Holland gaat voor 120 miljoen euro trams aankopen voor de Rijngouwelijn van Gouda naar de kust. Provinciale Staten zal woensdag waarschijnlijk instemmen met dat voorstel.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 14 september 2010 22:29
Laatst bijgewerkt: dinsdag 14 september 2010 22:31
De Provincie Zuid-Holland gaat voor 120 miljoen euro trams aankopen voor de Rijngouwelijn van Gouda naar de kust. Provinciale Staten zal woensdag waarschijnlijk instemmen met dat voorstel.
Lees verder
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Beetje jammer dit bericht, had stiekem gehoopt dat er ook al iets bekend gemaakt zou worden over het model.
Misschien wel eens leuk om te bekijken welke modellen de markt aanbiedt voor regionale trams. Uit Den Haag kennen we natuurlijk de RegioCitadis van Alstom, an sich een zeer goed tramtype (comfortabel interieur, aantrekkelijk uiterlijk en goede rijeigenschappen) maar er zijn ook andere mogelijkheden die weer eens wat nieuws kunnen brengen in Nederland.
Neem bijvoorbeeld de Siemens Avanto. Deze wordt al gebruikt in Parijs en is in aflevering voor Mulhouse. Ik vind hem iets minder mooi dan de Alstom RegioCitadis, maar hij wordt afgeleverd met verschillende kopvormen dus daar is vast nog wel een mouw aan te passen. Enig minpunt is dat dit voertuig niet in dienst gekoppeld kan rijden :(
Op het gebied van stadstrams is er natuurlijk nog veel meer keuze, maar die lijken mij niet zo geschikt voor gecombineerd vervoer met normale treinen. Vaak hebben ze een te lage maximumsnelheid en ze voldoen aan minder strenge regelgeving dan treinen (bij trams wordt in Nederland meestal uitgegaan van de Duitse wetgeving BOStrab).
Misschien wel eens leuk om te bekijken welke modellen de markt aanbiedt voor regionale trams. Uit Den Haag kennen we natuurlijk de RegioCitadis van Alstom, an sich een zeer goed tramtype (comfortabel interieur, aantrekkelijk uiterlijk en goede rijeigenschappen) maar er zijn ook andere mogelijkheden die weer eens wat nieuws kunnen brengen in Nederland.
Neem bijvoorbeeld de Siemens Avanto. Deze wordt al gebruikt in Parijs en is in aflevering voor Mulhouse. Ik vind hem iets minder mooi dan de Alstom RegioCitadis, maar hij wordt afgeleverd met verschillende kopvormen dus daar is vast nog wel een mouw aan te passen. Enig minpunt is dat dit voertuig niet in dienst gekoppeld kan rijden :(
Op het gebied van stadstrams is er natuurlijk nog veel meer keuze, maar die lijken mij niet zo geschikt voor gecombineerd vervoer met normale treinen. Vaak hebben ze een te lage maximumsnelheid en ze voldoen aan minder strenge regelgeving dan treinen (bij trams wordt in Nederland meestal uitgegaan van de Duitse wetgeving BOStrab).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Ik dacht dat de RijnGouweLijn geflopt was?
For Your Railroad Adventures
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
@Bee, meestal zijn dergelijke stellen toch zo modulair gebouwd dat er ook een versie te koop is die wel koppelbaar is? Ik kan mij niet voorstellen dat daar niet aan is gedacht, voor de RGL lijkt mij het inzetten van meerdere stellen essentieel.
Overigens vraag ik mij of de provincie echt de tramstellen koopt en de vervoerder geen voorstel kan doen en de provincie dan een enveloppe met geld beschikbaar heeft en de risico's ten aanzien van floppen draagt.
Overigens vraag ik mij of de provincie echt de tramstellen koopt en de vervoerder geen voorstel kan doen en de provincie dan een enveloppe met geld beschikbaar heeft en de risico's ten aanzien van floppen draagt.
Het is een spectrum.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Zo snel kan dat niet. Eerst was er een besluit nodig dat de provincie zelf trams ging aanschaffen.
De constructie dat de opdrachtgever eigenaar is van het rollend materieel is overigens bekend uit Utrecht.
De volgende stap is een Europese aanbesteding.
Alstom heeft ook nog de Citadis Dualis waarvan de eerste [voor Nantes] net met proefrijden is begonnen.
De Regio Citadis is een product van de Duitse tak (het voormalige LHB in Salzgitter), de Dualis komt uit Frankrijk en lijkt technisch meer verwant aan de reguliere Citadis.
Bombardier heeft de Flexity Link, in gebruik in Saarbrücken en de Flexity Swift bekend van het proefbedrijf tussen Gouda en Alphen [al is die wat kort].
En dan heb je nog CAF en Stadler.
De constructie dat de opdrachtgever eigenaar is van het rollend materieel is overigens bekend uit Utrecht.
De volgende stap is een Europese aanbesteding.
Alstom heeft ook nog de Citadis Dualis waarvan de eerste [voor Nantes] net met proefrijden is begonnen.
De Regio Citadis is een product van de Duitse tak (het voormalige LHB in Salzgitter), de Dualis komt uit Frankrijk en lijkt technisch meer verwant aan de reguliere Citadis.
Bombardier heeft de Flexity Link, in gebruik in Saarbrücken en de Flexity Swift bekend van het proefbedrijf tussen Gouda en Alphen [al is die wat kort].
En dan heb je nog CAF en Stadler.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Persoonlijk vond ik de Flexity Swift (de Zweedse benaming is A32) minder geschikt, ze zijn meer geschikt voor stadsverkeer dan voor echt regionaal verkeer. Ze zijn daarnaast ook wel van een oudere generatie. De A32 van Stockholm komt uit 1997, het model met extra deur in Istanbul komt uit 2001. Nadelen zijn onder andere dat ze van binnen erg rumoerig zijn. Comfort is natuurlijk aanpasbaar, maar bij de gemiddelde Flexity Swift (Stockholm of Köln) is dat uiterst bedroevend te noemen.
Overigens maakt Bombardier zeker geen slechte producten. De nieuwe metro's in Rotterdam zijn erg netjes (jammer dat de aflevering wegens overstromingen in Duitsland de rest van het jaar stil ligt), en ook de stadstrams zijn van hoge kwaliteit, vooral de Flexity Classic zijn bijzonder aangename trams. Ze zijn niet 100% lagevloerstrams, maar hebben daardoor wel echte draaistellen wat voor veel betere rijeigenschappen zorgt :)
De Citadis Dualis ziet er ook goed uit trouwens. Mooier ontwerp dan de Siemens Avanto in ieder geval
Overigens maakt Bombardier zeker geen slechte producten. De nieuwe metro's in Rotterdam zijn erg netjes (jammer dat de aflevering wegens overstromingen in Duitsland de rest van het jaar stil ligt), en ook de stadstrams zijn van hoge kwaliteit, vooral de Flexity Classic zijn bijzonder aangename trams. Ze zijn niet 100% lagevloerstrams, maar hebben daardoor wel echte draaistellen wat voor veel betere rijeigenschappen zorgt :)
De Citadis Dualis ziet er ook goed uit trouwens. Mooier ontwerp dan de Siemens Avanto in ieder geval
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Waarom krijg ik het idee dat het bericht meldt dat er is geld vrijgemaakt? Dat betekend dat het nog niet is uitgegeven. Wanneer start de aanbesteding? (A)
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Op de site van de provincie staat wat meer:
http://www.zuid-holland.nl/contentpagina.htm?id=69606 Later deze week komt meer informatie.Er komt een conducteur op iedere tram van de RijnGouwelijn. Dat is een van de uitkomsten van de discussie in Provinciale Staten over het programma van eisen voor de aanbesteding van het vervoer op de RijnGouwelijn. Daarmee wordt de motie Huls uit 2002 bevestigd, die destijds met algemene stemmen is aangenomen. Daarnaast schaft de provincie het materieel voor de RijnGouwelijn zelf aan. Provinciale Staten vinden wel dat dit niet mag leiden tot het oprichten en structureel exploiteren van een OV-bedrijf. Provinciale Staten vinden dit namelijk geen taak van de provincie. Provinciale Staten hebben tevens ingestemd met de investering in de werkplaats op de Elfenbaan.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Zo'n constructie komt trouwens wel vaker voor, lijkt mij niet echt schadelijk. Aanbesteding verwacht ik ook niet over zeer lange tijd, het materiaal moet in december 2012 beschikbaar zijn en de materieelstudie is al jaren geleden afgerond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Het is zeker geen slechte constructie.
Voor een vervoerder is een tram die je in zeg 30 jaar afschrijft toch wel lastig. Bij bussen was vroeger 12 jaar normaal en dat is eigenlijk al te lang voor een bedrijf dat een concessie voor een jaar of 6 heeft. Deels daarom zie je tegenwoordig veel van die cheapo bussen die na het contract gedumpt worden.
Aanschaf door de provincie hoeft ook niet duurder te zijn, omdat overheden over het algemeen goedkoper kunnen lenen dan bedrijven.
Ze moeten zich bij de aanbesteding wel goed laten adviseren. Een materieelstudie is nog geen bestek. Bij een materieelstudie stel ik me toch iets vrij globaals voor. Ik noem maar wat: breedte 2,65m, lengte 37m, max v 80 of 100. Een bestek moet veel gedetailleerder zijn en moet ook wegen wat essentieel en hoe zwaar andere factoren [bijvoorbeeld kosten] gewogen worden.
Ik ben benieuwd
(en intussen wachten we nog steeds op de Haagse bestelling voor nieuwe stadstrams)
Voor een vervoerder is een tram die je in zeg 30 jaar afschrijft toch wel lastig. Bij bussen was vroeger 12 jaar normaal en dat is eigenlijk al te lang voor een bedrijf dat een concessie voor een jaar of 6 heeft. Deels daarom zie je tegenwoordig veel van die cheapo bussen die na het contract gedumpt worden.
Aanschaf door de provincie hoeft ook niet duurder te zijn, omdat overheden over het algemeen goedkoper kunnen lenen dan bedrijven.
Ze moeten zich bij de aanbesteding wel goed laten adviseren. Een materieelstudie is nog geen bestek. Bij een materieelstudie stel ik me toch iets vrij globaals voor. Ik noem maar wat: breedte 2,65m, lengte 37m, max v 80 of 100. Een bestek moet veel gedetailleerder zijn en moet ook wegen wat essentieel en hoe zwaar andere factoren [bijvoorbeeld kosten] gewogen worden.
Ik ben benieuwd
(en intussen wachten we nog steeds op de Haagse bestelling voor nieuwe stadstrams)
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Nee, maar het voorbereidende werk is wel gedaan, waardoor er niet nogmaals onderzoek gedaan hoeft te worden voor het bestek. Het bespaart nu in ieder geval tijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Wel met het verschil dat in dit specifieke geval de provincie de tramstellen koopt om eventuele vervoerders over de streep te trekken om in te schrijven. Dat is een andere situatie dan waarbij de provincie op voorhand van plan was de aanschaf zelf te organiseren Vervoerders zetten grote vraagtekens bij de rendabiliteit (en betrouwbaarheid) van dit project en willen niet het risico lopen om straks met flinke schulden een onrendabele lijn te zitten. Om zekerheid te bieden en een positief signaal af te geven, neemt de provincie nu de aanschaf van de tramstellen op zich.Bee schreef:Zo'n constructie komt trouwens wel vaker voor, lijkt mij niet echt schadelijk. Aanbesteding verwacht ik ook niet over zeer lange tijd, het materiaal moet in december 2012 beschikbaar zijn en de materieelstudie is al jaren geleden afgerond.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Tja, jullie mogen allebei spindoctor worden, wel bij verschillende partijen :D .
Het is maar net hoe je het uitlegt: goed idee of kat in het nauw
Het is maar net hoe je het uitlegt: goed idee of kat in het nauw
Chauf21 schreef:Wel met het verschil dat in dit specifieke geval de provincie de tramstellen koopt om eventuele vervoerders over de streep te trekken om in te schrijven. Dat is een andere situatie dan waarbij de provincie op voorhand van plan was de aanschaf zelf te organiseren Vervoerders zetten grote vraagtekens bij de rendabiliteit (en betrouwbaarheid) van dit project en willen niet het risico lopen om straks met flinke schulden een onrendabele lijn te moeten exploiteren. Om zekerheid te bieden en een positief signaal af te geven, neemt de provincie nu de aanschaf van de tramstellen op zich.Bee schreef:Zo'n constructie komt trouwens wel vaker voor, lijkt mij niet echt schadelijk. Aanbesteding verwacht ik ook niet over zeer lange tijd, het materiaal moet in december 2012 beschikbaar zijn en de materieelstudie is al jaren geleden afgerond.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Ik denk dat er bij de materieelstudie ook (en vooral) is gekeken naar wat er op de markt beschikbaar is, hoe snel dat geleverd kan worden en hoe veel dat gaat kosten. Vooral bij kleinere series (ik weet niet hoeveel trams er nodig zijn) kun je een hele hoop aanschafkosten uitsparen door mee te liften op andere bestellingen, maar dan moet je wel uitzoeken of de voertuigen die je wil bestellen geschikt zijn voor de werk waarvoor je ze wil inzetten. Voor Zwolle - Kampen speelt dit heel erg omdat daar hooguit 4 tot 6 trams nodig zijn. Ik weet niet hoe de zaken er nu voor staan, maar ik zie de beslissing van provincie Zuid-Holland een uitgelezen kans om het een en ander te combineren. Zeker als de stellen voor de Rijn-Gouwelijn net als voor Zwolle - Kampen eind 2012 beschikbaar moeten zijn.robert55 schreef:Bij een materieelstudie stel ik me toch iets vrij globaals voor. Ik noem maar wat: breedte 2,65m, lengte 37m, max v 80 of 100.
Laatst gewijzigd door Bastiaan op do 16 sep 2010, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
En wellicht dat ze Randstadrailcompatibel zijn?
Het is een spectrum.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Komt Zwolle - Kampen dan onder de draad of blijft er diesel-tractie?Bastiaan schreef: Zeker als de stellen voor de Rijn-Gouwelijn net als voor Zwolle - Kampen eind 2012 beschikbaar moeten zijn.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Die lijn komt dan onder de draad en wordt toegevoegd aan de Concessie IJsselmond.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Er staat inmiddels een verslag van de vergadering online: http://www.zuid-holland.nl/documenten/o ... 70&llvol=0.
Belangrijkste punten zijn:
- PS heeft ingestemd met de aankoop van het materieel voor de RijnGouweLijn voor een bedrag van maximaal 120 miljoen euro;
- de werkplaats komt ergens op de Elfenbaan. Tussen Zoeterwoude en Alphen aan de Rijn, ingeklemd tussen de N11 en de spoorlijn Leiden-Alphen. De kosten van de werkplaats bedragen 11 miljoen euro;
- er komt op iedere tram minstens één conducteur;
- buiten de spitstijden mag de fiets worden meegenomen.
Belangrijkste punten zijn:
- PS heeft ingestemd met de aankoop van het materieel voor de RijnGouweLijn voor een bedrag van maximaal 120 miljoen euro;
- de werkplaats komt ergens op de Elfenbaan. Tussen Zoeterwoude en Alphen aan de Rijn, ingeklemd tussen de N11 en de spoorlijn Leiden-Alphen. De kosten van de werkplaats bedragen 11 miljoen euro;
- er komt op iedere tram minstens één conducteur;
- buiten de spitstijden mag de fiets worden meegenomen.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Met conducteur en fietsenafdeling worden het zowat treinen die ook door de stad kunnen rijden! :D
Althans, voor het gevoel als reiziger dan. De Leidenaren moeten natuurlijk niet het gevoel krijgen dat er complete treinen door hun straten gaan rijden :?
Althans, voor het gevoel als reiziger dan. De Leidenaren moeten natuurlijk niet het gevoel krijgen dat er complete treinen door hun straten gaan rijden :?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
De voertuigen van de Randstadrail/metrolijn E voldoen al aan die voorwaarden en die rijden in Rotterdam ook door de stad (weliswaar niet gewoon over de weg).
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Maar die Rotterdamse metro's zijn wel een beetje heel erg hoge vloer, 100cm als ik het goed heb.
Met 42m lengte zijn ze ook wat lang voor een vrij bochtig straattracé
Met 42m lengte zijn ze ook wat lang voor een vrij bochtig straattracé
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Daar had ik idd niet aan gedacht.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Heeft lijn E ook een echte conducteur/controleur op iedere tram/metro/trein? Of gewoon een controleploeg die zo nu en dan instapt?
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
De werkplaats en remise komt in Zoeterwoude-Rijndijk, tussen de A4 en de spoorwegovergang bij Heineken in. Zo dicht mogelijk bij Leiden dus, waar ook de meeste trams rijden vanwege de stadsdienst.Chauf21 schreef:Er staat inmiddels een verslag van de vergadering online: http://www.zuid-holland.nl/documenten/o ... 70&llvol=0.
Belangrijkste punten zijn:
- de werkplaats komt ergens op de Elfenbaan. Tussen Zoeterwoude en Alphen aan de Rijn, ingeklemd tussen de N11 en de spoorlijn Leiden-Alphen. De kosten van de werkplaats bedragen 11 miljoen euro;
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Provincie koopt trams voor Rijngouwelijn
Je zegt het zelf al. ;)Bastiaan schreef:Of gewoon een controleploeg die zo nu en dan instapt?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten