Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door Breng

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door Breng

Bericht door fogeltje »

Ik werd woensdag bij het verlaten van de universiteit aangesproken door een beveiliger/controleur van Connexxion die op het gebouw afliep. Deze vroeg mij wat voor een gebouw het was waar hij op afliep (en waar ik uitkwam). Ik vertelde hem dat dit het Huygensgebouw was. Hij vroeg of dit deel was van de onderwijsinstellingen in Nijmegen. Ik zei "jep, onderdeel van de Radboud Universiteit". Hij dankte vriendelijk en liep verder. Ik heb vandaag extra opgelet of er wellicht iets was opgehangen. Bij de ingang hangen nu twee A4-tjes die controles aankondigen. Studenten worden gemaand altijd in- en uit te checken. Niet goed ingecheckt is geen geldig vervoersbewijs en een boete van 35 EUR.

Dit gaat dus een probleem worden voor studenten die regelmatig vergeten uit te checken en waar de kaart van wordt geblokkeerd. Die mogen van chauffeurs meestal gewoon doorlopen.

Toch denk ik dat controle een goede zaak zit, want ik weet zeker dat er ook studenten bij zitten die inmiddels geen reisrecht meer hebben. Maar als de kaart weigert in te checken (omdat er geen saldo op staat) laten ze de kaart zien en schuiven ze het af op "problemen met het systeem". Bij controleurs zal dat trucje niet werken, die kunnen zien of er nog reisrecht op staat of niet.

Ik vraag me alleen af hoe zie die controle gaan doen. In het verleden (pre SOV) is er wel eens vaker gecontroleerd, dat gebeurde dan meestal als uitstapcontrole bij het station. Gezien de drukte is het ook niet te doen om de bus te laten stoppen, controleur te laten instappen en iedereen in de bus te controleren.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door webguy »

Zag in het Huygensgebouw inderdaad de A3tjes hangen dat er extra controles komen... Ben benieuwd, controleren kan haast niet met die drukte, of is iig erg klantonvriendelijk. Maar oh ja, SOV is toch gratis, dus studenten zijn natuurlijk geen klant...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door fogeltje »

Controleren is inderdaad wel klantonvriendelijk, maar volgens mij wordt er op lijn 10 veel grijs of zwart gereisd. Dus ik kan het wel begrijpen. Er is genoeg volk dat probeert achter in te stappen, omdat daar de chauffeur niet kan controleren (en lijn 10 heeft nu eenmaal een semi-open instap regime).

Wat ik me overigens ook kan voorstellen is dat ze gewoon weer mensen op het perron op het station neerzetten die er op toezien dat iedereen correct incheckt, dus ook de mensen die achterin stappen. Ik ben ook benieuwd hoe dat gebeuren, het gaat in ieder geval een overlast zijn voor mensen die in die bus zitten (niet alleen studenten met SOV, maar iedereen die het rondje Heyendaal doet).

Als je controle tegenkomt, laat het dan weten. Ik zelf reis namelijk momenteel niet met lijn 10 of andere lijnen van/richting station. Vanwege de extra overstap die ik met lijn 99 op de Brabantse Poort momenteel heb, stap ik daar ook maar gelijk over op lijn 3 (tenzij deze net weg is), scheelt de overstap op CS en de bijbehorende drukte. Bevalt me prima. Heb ik vorig ook gedaan tot de Erasmuslaan op slot ging en lijn 3 via het Radboud en HAN ging rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door Joshua »

Er wordt al gecontroleerd. Ook in het tijdperk van de papieren kaartjes.
Toen heb ik namelijk ook een keer voor het Radboud 3 Novio medewerkers zie staan die gewoon voor alle 3 de deuren gingen staan om te controleren. Dus iedereen die er uit wou werd gecontroleerd en toen liepen ze de bus zelf nog even door.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door fogeltje »

Jep dat is in het verleden wel vaker voorgekomen, sterker nog, dat gebeurt wel eens tot zover ik terug kan denken. Maar nu wordt het extra aangekondigd. Dat heb ik nog niet eerder gezien.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door Chauf21 »

webguy schreef:Zag in het Huygensgebouw inderdaad de A3tjes hangen dat er extra controles komen... Ben benieuwd, controleren kan haast niet met die drukte, of is iig erg klantonvriendelijk. Maar oh ja, SOV is toch gratis, dus studenten zijn natuurlijk geen klant...
Begin dit jaar waren er ook problemen met de OV-chipkaart. Ergens halverwege januari (ofzo) kwam het bericht dat studenten dan tijdelijk ook maar op hun OV-studentenkaart van 2009 mochten reizen. Heel toevallig hadden nadat dat bericht was uitgegaan ineens een stuk meer studenten 'problemen met hun OV-chipkaart'... Eén + één =...?? Tja.. toeval of tactisch gespeeld?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door Tochjo »

fogeltje schreef:Bij controleurs zal dat trucje niet werken, die kunnen zien of er nog reisrecht op staat of niet.
Controleurs kijken volgens mij alleen of je in- en uitgecheckt hebt. In Utrecht heb ik ooit al eens bijna een boete van 35 euro gekregen omdat ik niet had in- en uitgecheckt (wegens falende apparatuur, overigens). Dat ik een geldig reisrecht had, deed daar niets aan af.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door fogeltje »

Tochjo schreef:
fogeltje schreef:Bij controleurs zal dat trucje niet werken, die kunnen zien of er nog reisrecht op staat of niet.
Controleurs kijken volgens mij alleen of je in- en uitgecheckt hebt. In Utrecht heb ik ooit al eens bijna een boete van 35 euro gekregen omdat ik niet had in- en uitgecheckt (wegens falende apparatuur, overigens). Dat ik een geldig reisrecht had, deed daar niets aan af.
Maar als er geen reisrecht opstaat en geen saldo, dan hebben ze dus ook niet in- en uitgecheckt. Dat verhaal wat ze nog aan de chauffeur kunnen verkopen werkt dan niet. En als jij aan kunt tonen dat de apparatuur in de bus niet werkt, dan is die boete onterecht. Dat kunnen de controleurs toch zien als je uit de bus stapt?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door Tochjo »

Ze hebben zeker een probleem en komen niet meer weg met het verhaal dat ze aan de chauffeur ophangen, dat is waar, maar mijn punt was dat wel of geen reisrecht niets uitmaakt, alleen in- en uitchecken.

In mijn geval was de grap dat de apparatuur bij het instappen niet werkte, bij het uitstappen weer functioneerde en de chauffeur zei van geen probleem te weten. Dan kun je als reiziger hoog of laag springen, maar bewijzen kun je niets (open instapregime bij lijn 12; toegegeven, ik had natuurlijk naar de chauffeur moeten gaan en het melden).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door find_your_spot »

Tochjo schreef: Controleurs kijken volgens mij alleen of je in- en uitgecheckt hebt.
Controleurs kunnen ook naar je laatste 12 transacties kijken en welke producten er op je kaart staan.

Maar goed een studenten product is niet geldig zonder en incheck.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:
Tochjo schreef: Controleurs kijken volgens mij alleen of je in- en uitgecheckt hebt.
Controleurs kunnen ook naar je laatste 12 transacties kijken en welke producten er op je kaart staan.

Maar goed een studenten product is niet geldig zonder en incheck.
Hoezo kunnen controleurs de laatste 12 transacties zien? Ik dacht dat de chip alleen de laatste 10 transacties op kan slaan.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aangekondige controles op SOV gebruik in Nijmegen door B

Bericht door webguy »

Chauf21 schreef:Begin dit jaar waren er ook problemen met de OV-chipkaart. Ergens halverwege januari (ofzo) kwam het bericht dat studenten dan tijdelijk ook maar op hun OV-studentenkaart van 2009 mochten reizen. Heel toevallig hadden nadat dat bericht was uitgegaan ineens een stuk meer studenten 'problemen met hun OV-chipkaart'... Eén + één =...?? Tja.. toeval of tactisch gespeeld?
Ik ben het helemaal met je eens: studenten kunnen inderdaad nu makkelijker grijs rijden. Heb het niet glashard gemerkt, maar had het idee dat er wel een aantal grijsrijders waren vorige week ("ja hij is pas 1 october geldig" of mensen die niet inchecken). Het is alleen jammer dat een eerlijke student nu niet van een frauderende student kan worden onderscheiden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten