Brussel wil meer concurrentie op spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Meltrain »

Brussel wil meer concurrentie op spoor
Geplaatst op: vrijdag 17 september 2010 14:38
Laatst bijgewerkt: vrijdag 17 september 2010 14:39


BRUSSEL - Er moet meer concurrentie komen op de spoorwegmarkt. Wanneer bedrijven makkelijker toegang krijgen tot het spoor, hebben passagiers en vrachtvervoerders meer keuzes en een betere dienstverlening.


Eurocommissaris Siim Kallas (Transport)Dat staat in voorstellen die eurocommissaris Siim Kallas (Transport) vrijdag heeft gepresenteerd.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door VIRM »

1. Is dat wel zo'n goed idee? Heeft liberalisering in een aantal landen niet geleid tot negatieve gevolgen? Of verwar ik dat met privatisering?
2. Dus als het aan de commissie zit heb ik straks, als ik met de trein naar Amsterdam ga, keuze uit NS, Arriva, Veolia of Syntus?
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Wubbo »

Dit artikel maakt weinig duidelijk. Duidelijk is wel dat liberalisering in het goederenvervoer duidelijk resultaten heeft gehad. Of liberalisering in het reizigersvervoer ook nuttig is is te bezien en hangt vooral af van de manier waarop. We kennen allemaal de Britse manier wat we allemaal niet willen, maar aan de andere kant heeft de liberalisering van de Nederlandse 'onrendabele lijnen' duidelijk zijn vruchten afgeworpen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Bart »

Wubbo schreef:We kennen allemaal de Britse manier wat we allemaal niet willen, maar aan de andere kant heeft de liberalisering van de Nederlandse 'onrendabele lijnen' duidelijk zijn vruchten afgeworpen.
Ik vind de Britse manier uitstekend. Waarom willen we de Britse manier niet?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Karl »

Uit het punt van de reiziger vind ik de Britse manier een drama. Verschillende vervoerders die van alles doen, behalve met elkaar samenwerken. Infra die wordt beheerd door een partij die ook een vervoerder is, maar er zelf niet overheen rijdt en dus niets aan het onderhoud niet... wat een drama.

Overigens kenmerkend dat Duitsland en Frankrijk zich verzetten tegen een liberalisering, als er twee (staats)bedrijven zijn die garen hebben gesponnen/aan het spinnen zijn dan zijn het wel DB en SNCF.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Wubbo »

Bart schreef:
Wubbo schreef:We kennen allemaal de Britse manier wat we allemaal niet willen, maar aan de andere kant heeft de liberalisering van de Nederlandse 'onrendabele lijnen' duidelijk zijn vruchten afgeworpen.
Ik vind de Britse manier uitstekend. Waarom willen we de Britse manier niet?
Al is het alleen al om de manier waarop daar het onderhoud aan het spoor gebeurde (met de nodige ongevallen tot gevolg). Daarnaast vind ik een landelijk tariefsysteem, landelijke reisinformatie en de vrijheid om gewoon de volgende trein te nemen ook al is die van een andere vervoerder belangrijke punten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Chauf21 »

In Nederland kennen we al verschillende vervoerders op het spoor, maar hoe zit dat in andere landen? Het artikel op het AD is redelijk beperkt, het kan best zijn dat Kallas meer doelt op andere landen :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Karl »

Wubbo schreef:(..) Daarnaast vind ik een landelijk tariefsysteem, landelijke reisinformatie en de vrijheid om gewoon de volgende trein te nemen ook al is die van een andere vervoerder belangrijke punten.
Om deze reden (uniformiteit is ontzettend belangrijk) vind ik het ook beter dan een instantie als ProRail deze taken opzich neemt, in plaats van een vervoerder, dat vind ik vreemd.
Het is een spectrum.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Bart »

Karl schreef:Uit het punt van de reiziger vind ik de Britse manier een drama. Verschillende vervoerders die van alles doen, behalve met elkaar samenwerken. Infra die wordt beheerd door een partij die ook een vervoerder is, maar er zelf niet overheen rijdt en dus niets aan het onderhoud niet... wat een drama.
Wubbo schreef:Al is het alleen al om de manier waarop daar het onderhoud aan het spoor gebeurde (met de nodige ongevallen tot gevolg). Daarnaast vind ik een landelijk tariefsysteem, landelijke reisinformatie en de vrijheid om gewoon de volgende trein te nemen ook al is die van een andere vervoerder belangrijke punten.
  • Slecht onderhoud is niet inherent aan het Britse systeem. Er is gewoon een spoorbeheerder van de staat (Network Rail, eigenlijk hetzelfde als Prorail) en die zou gewoon de sporen moeten onderhouden. Bij niet-geliberaliseerde spoorwegen kunnen problemen met onderhoud net zo goed optreden. Ik snap ook niet wat jullie bedoelen met 'een vervoerder verzorgt het onderhoud'?
  • Wat wil je dan precies nog meer qua samenwerking? Het concept National Rail is zelfs opgezet door de vervoerders en verzorgt een landelijk tariefsysteem, een reisplanner, etc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Suus »

Wat er fout in Groot-Brittannië was dat men als doel had alles commercieel uit te baten.

Zo ging de volledige infrastructuur naar een bedrijf, genaamd Railtrack. Dit bedrijf was een N.V., en de aandelen ervan werden verhandeld op de effectenbeurs van Londen. Bedrijven met aandeelhouders moeten deze tevreden houden en veel dividend uitkeren. Railtrack was dus alleen bezig met geld verdienen terwijl ze het spoor moesten onderhouden. Uiteindelijk is het bedrijf geliquideerd en het vastgoed is overgenomen door een nieuw bedrijf, Network Rail, waarvan dit keer alle aandelen van de overheid zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Bart »

Ah, ik dacht dat Wubbo het Britse systeem van nu bedoelde.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door iljitsch »

De Britse trein is ook hardstikke duur. Hoe dat kan terwijl er geconcureerd wordt is mij een raadsel.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Bart »

Minder subsidie misschien?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brussel wil meer concurrentie op spoor

Bericht door Wubbo »

Het Nederlandse hoofdrailnet krijgt ook geen subsidie. Er gaat natuurlijk wel overheidsgeld naar ProRail, en ik weet niet hoe dat in verhouding staat met de geldstroom naar Network Rail.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten