Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door Wubbo »

Hoofdbrekens over beveiliging spoor

DEN HAAG (ANP) - Het moderne spoorbeveiligingssysteem Ertms, dat de opening van de hsl-verbinding ophoudt, zorgt ook voor hoofdbrekens bij de Betuweroute.

De verkeersspecialisten in de Tweede Kamer voelden verkeersminister Camiel Eurlings woensdag daarover aan de tand. De verlate levering van de noodzakelijke apparatuur door de Canadese fabrikant Bombardier zorgt voor vertragingen in de verdere ingebruikname van de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute. „Het lijkt op het hsl-scenario”, verzuchtte CDA-Kamerlid Ger Koopmans.

Volgens verkeersminister Camiel Eurlings is de planning voor de ingebruikname van elektrische locomotieven aangepast. Het wordt nu mei 2009. De installatie van Ertms is „complexer’ dan gedacht. Dezelfde problemen spelen in andere landen zoals Zwitserland, Frankrijk en Turkije.

Eurlings voert zelf gesprekken met de Bombardier-leiding opdat Nederland prioriteit krijgt. Voor een verdere groei van het aantal treinen op de Betuweroute is een veilig systeem nodig. Het Ertms is nu niet stabiel, aldus de CDA-bewindsman.

Volgens hem zal exploitant Keyrail half juni, een jaar na de opening van de lijn, de beperkingen (wegens testen) op het gebruik opheffen en kunnen er vanaf dat moment 320 treinen per week over de Betuwelijn. Tot nu toe zijn dat er 75 tot negentig. Eind dit jaar hoopt Keyrail 200 tot 250 treinen te halen, afhankelijk van de instroom van Ertms-loc's en - apparatuur.

Een meevallertje is dat het Alstom-concern in oktober van dit jaar 25 extra Ertms-treinen levert.

Eurlings zei dat er een juridisch onderzoek over het verhalen vand e kosten. Zonder uitzondering waren de verkeersspecialisten in de Kamer daar kritisch over.

Bron: Trouw
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door playertwo »

Wordt het onderhand niet eens hoog tijd om nieuwe spoorlijnen niet alleen van ERTMS te voorzien, maar ook nog van het wel werkende ATB-NG, of Europa dat nu leuk vind of niet :twisted:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door Geert »

Jammer dat het artikel niet vermeldt wat de oorzaken van die complexiteit is. Was het ook niet zo dat de specificaties te laat werden aangeleverd, waardoor het hele ERTMS-gebeuren ook vertraagd werd?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door webguy »

Volgens mij heeft het inderdaad er mee te maken dat er een versie 2.2-corridor is en dat is nu 2.3.0 geworden: het verschil ligt hem in de 'corridors' geloof ik, de grenzen tussen landen en hoe de beveiliging daarmee omgaat. Dat stond niet in de 2.2 specificatie maar werd per systeem apart gedefineerd, 2.3 heeft daar wel eens specificatie voor...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door Wubbo »

Het is ook pas een jaar of 3 (toen was ik een tijdje met de Betuweroute bezig) bekend dat er versie 2.3 op moest komen. Waarom dit dan nog zo lang moet duren: geen idee...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door webguy »

Zijn ze niet te lang doorgegaan met versie 2.2 en heeft het toen niet eeuwen geduurd voordat de definitieve 2.3 specificatie klaar was? Ik weet dat dat ook niet slim was, maar de EU is helemaal een grote pruts club soms...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door playertwo »

webguy schreef:Ik weet dat dat ook niet slim was, maar de EU is helemaal een grote pruts club soms...
En daar kom je nu pas achter? :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door webguy »

Nee, dat wist ik al langer ;) We zullen 't maar niet hebben over subsidies voor ontwikkelingshulp...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door Justin »

Hoe werkt het systeem eigenlijk in een notendop? ATB-EG/NG ken ik nu zo langzamerhand door mijn paper, maar van ERTMS heb ik nog geen kaas van gegeten eigenlijk :oops:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door deadlock »

Justin schreef:Hoe werkt het systeem eigenlijk in een notendop? ATB-EG/NG ken ik nu zo langzamerhand door mijn paper, maar van ERTMS heb ik nog geen kaas van gegeten eigenlijk :oops:
Er is niet extreem veel verschil in de werking voor de machinist voor zover ik begrepen heb. De Duitstalige Wikipedia heeft er goede artikelen over, de NL is minder uitgebreid maar legt het goed uit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door Geert »

Voor de machinist is ETCS vergelijkbaar met ATB-NG: je krijgt een bepaald remcriterium en daar moet je onder blijven ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door Wubbo »

Da's afhankelijk van het ETCS-level waaronder je rijdt. Bij ETCS-level 3 ga je over op cabinesignalering: geen seinen meer langs de baan, maar alleen in de cabine.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoofdbrekens over beveiliging spoor

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Da's afhankelijk van het ETCS-level waaronder je rijdt. Bij ETCS-level 3 ga je over op cabinesignalering: geen seinen meer langs de baan, maar alleen in de cabine.
Level 3 maakt gebruik van dynamische blokken, level 2 kan in principe al werken zonder seinen langs de baan omdat de trein continue via GSM-R en bakens langs het spoor van informatie wordt voorzien. Level 1 lijkt het meest op ATB-NG. Seinen en puntsgewijze trein beïnvloeding.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten