De details van aanbesteden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De details van aanbesteden

Bericht door Daniel »

Gesplitst van Lijnsoorten

Je kan nog een Connexxion-chauffeur op 'n Breng-bus treffen: stalling Wageningen rijdt immers zowel in SAN als de Provincie Utrecht.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 19 sep 2010, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gesplitst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Lijnsoorten

Bericht door gkw1969 »

Officieel mag dat niet voorkomen. En als het 3x door dezelfde chauffeur gebeurt riskeer je het ontslag.
Inmiddels is er al 1 op deze manier ontslagen......
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Suus »

Ja, zo kom je wel van je chauffeurs af :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Lijnsoorten

Bericht door fogeltje »

gkw1969 schreef:Officieel mag dat niet voorkomen. En als het 3x door dezelfde chauffeur gebeurt riskeer je het ontslag.
Inmiddels is er al 1 op deze manier ontslagen......
Hoezo wordt de chauffeur dan ontslagen? Chauffeurs worden toch ingedeeld op bepaalde lijnen en daar worden bepaalde bussen op ingedeeld of mogen ze 's morgens zelf kiezen welke bus ze nemen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Daniel »

In Wageningen zullen ze wel een aparte groep chauffeurs voor beide concessies hebben aangezien ook het uniform verschilt, maar er zijn al meerdere keren Breng-bussen met lijn 50 in Utrecht beland.
Om het helemaal complex te maken heeft Wageningen ook nog diensten waarin ze met een groene bus naar Amersfoort rijden om daar over te stappen op een gele voor een ritje richting Zeist heb ik ooit ergens gelezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lijnsoorten

Bericht door Vinny »

Dit soort onzin zorgt ervoor dat het aanbesteden vaak nog wel wat efficienter kan. :evil:
De overheid stuurt veel te veel op de kleur bus en het uniform van de chauffeur in plaats op wezenlijke zaken zoals dienstregelinguren enzo...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Lijnsoorten

Bericht door gkw1969 »

fogeltje schreef:
gkw1969 schreef:Officieel mag dat niet voorkomen. En als het 3x door dezelfde chauffeur gebeurt riskeer je het ontslag.
Inmiddels is er al 1 op deze manier ontslagen......
Hoezo wordt de chauffeur dan ontslagen? Chauffeurs worden toch ingedeeld op bepaalde lijnen en daar worden bepaalde bussen op ingedeeld of mogen ze 's morgens zelf kiezen welke bus ze nemen?
Het punt in Wageningen is dat er maar 1 reserve zit 's ochtends. De ene keer Connexxion, de andere keer Breng. En ja, als dan een Breng-chauffeur niet aanwezig is moet de reserve de bus op.... en dat gebeurt dan in Connexxion uniform (officieel schijnen ze eerst van uniform te moeten wisselen).
Een beetje krom allemaal, niet in de laatste plaats veroorzaakt door de koppigheid van Connexxion om de stalling Wageningen fysiek op te delen in Provincie Utrecht en Breng.

Al vanaf het begin van de stalling Wageningen, in 2005, is het onduidelijk waar deze chauffeurs onder vallen.
Ze rijden een groot deel van het pakket in Utrecht, maar worden toch aangestuurd vanuit Ressen(voorheen Bemmel)
(moderatoren... is het mogelijk dit topic te splitsen?)
When you're tired of London, you're tired of life
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lijnsoorten

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Dit soort onzin zorgt ervoor dat het aanbesteden vaak nog wel wat efficienter kan. :evil:
De overheid stuurt veel te veel op de kleur bus en het uniform van de chauffeur in plaats op wezenlijke zaken zoals dienstregelinguren enzo...
Dienstregelingsuren is ook zo'n flauwekul. Dat levert kwartierdiensten naar Barneveld Noord op zondagochtend op: zit geen kip op te wachten. Laten we nou eindelijk eens gaan sturen op waar het over gaat: aantal vervoerde reizigers en/of aantal reizigerskilometers, en door reizigers ervaren kwaliteit van het openbaar vervoer. Waarbij de mening van de niet-reiziger eigenlijk belangrijker is.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: De details van aanbesteden

Bericht door gkw1969 »

Dat is wel aardig kort door de bocht Wubbo. Dienstregelinguren zijn heel belangrijk.
Het is alleen zaak om ze goed te verdelen en dat houdt in dat de vervoersarchitect met de telcijfers in de hand gaat bekijken waar bussen wel en niet nodig zijn.
Helaas wordt ze dat schijnbaar niet geleerd of is het te veel werk.

Die kwartiersdienst op zondag hadden ze misschien beter kunnen besteden door door-de-week of op zaterdag extra ritten te bieden.
Zo kunnen we bij ons op een lijn in de avonduren de dienstregeling zo maken dat je een bus vrij speelt, die je vervolgens weer in kunt zetten op een andere lijn waar mensen vragen en smeken om een extra bus.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Daniel »

gkw1969 schreef:Het is alleen zaak om ze goed te verdelen en dat houdt in dat de vervoersarchitect met de telcijfers in de hand gaat bekijken waar bussen wel en niet nodig zijn.
Niet alleen dat: ze moeten die telcijfers ook nog op de juiste plek verzamelen. (En niet zoals in 2006 in Dordrecht gebeurde op de tweede halte waar uitgestapt wordt voor 't centrum want dan mis je de helft, de wijziging die dat opleverde is inmiddels dan ook alweer teruggedraaid)
Zo kunnen we bij ons op een lijn in de avonduren de dienstregeling zo maken dat je een bus vrij speelt, die je vervolgens weer in kunt zetten op een andere lijn waar mensen vragen en smeken om een extra bus.
Is dat dan zonder aanpassing van de frequentie? Want kan genoeg gevallen noemen waar ook geschoven is voor dat soort aanpassingen maar het ten koste ging van de frequentie van een andere lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: De details van aanbesteden

Bericht door gkw1969 »

Dat is inderdaad zonder aanpassing van de frequentie. Iedereen weet dat je in de rustige uren sneller bent dan in de spits.
Deze lijn kent overdag en 's avonds dezelfde dienstregeling en dezelfde, hierdoor zit er in de avonduren totaal ruim een kwartier "sliptijd" op een aantal plekken langs deze lijn, daarnaast heeft deze lijn 1 3/4 uur nodig voor een retour rit. In de spits keert hij gelijk op een andere lijn, in de avonduren en zondag staat hij dus een kwartier stil op het station.
Dat kwartier + dat kwartier sliptijd die je over hebt maakt een half uur wat je over hebt.

(tevens ben je dan ook af van de achterlijke 2x 15 minuten pauze op deze lijn :wink: )
When you're tired of London, you're tired of life
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Wubbo »

gkw1969 schreef:Dat is wel aardig kort door de bocht Wubbo. Dienstregelinguren zijn heel belangrijk.
Waarom zijn dienstregelingsuren dan belangrijk? Wat kun je met het eisen van dienstregelingsuren bereiken wat je niet kunt bereiken met het eisen van x% groei in reizigersaantallen of reizigerskilometers? Als ik, als aanbestedende overheid, zeg dat in het busvervoer in mijn concessie de komende 10 jaar het aantal reizigerskilometers in totaal met 10% gestegen moet zijn (en ik ga als aanbestedende overheid dat natuurlijk zelf controleren), dan gaat een vervoerder toch kijken hoe hij dat het beste/goedkoopste kan doen en dan komt daar een mooi plaatje uit met een dienstregeling enzo? Dan hoef ik toch geen 10.000 dienstregelingsuren per jaar te eisen?

(getallen geheel fictief en waarschijnlijk totaal niet in verhouding, maar dat doet er even niet toe, het gaat om het idee)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Daniel »

gkw1969 schreef:Dat is inderdaad zonder aanpassing van de frequentie. Iedereen weet dat je in de rustige uren sneller bent dan in de spits.
Nou, Arriva lijkt dat niet te weten hoor en hanteert de hele dag door gewoon dezelfde rijtijden. Met als gevolg dat bv. in Dordrecht de eerste bus van de dag veel en veel te vroeg op 't station aankomt (en dan is 'ie pas halverwege), heb ik vaak zat gebruik van gemaakt om eigenlijk niet haalbare aansluitingen mee te halen.
Maar nu ik lees dat er 1,75 uur nodig is voor een rit heen en weer snap ik wel dat je daar genoeg tijd mee over houdt. Zat zelf met lijn 6 in Dordt in gedachten waarvoor een bus is vrijgespeeld door lijn 10 in de daluren nog maar 3x/uur te laten rijden (al past de omloop nu nog niet helemaal lekker waardoor deze bus een opmerkelijke frequentie zijnde elke 61 minuten heeft)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Raymond »

Tja, zolang vervoerders nog reclame maken met het feit dat het makkelijker is voor de reiziger dat de vertrektijden de hele dag hetzelfde zijn en niet iedere keer varieren (zoals met spitsdrukte) en overheden daar ook in meegaan zal dat wel niet verbeteren. Zo kan Veolia op de verbinding Oosterhout - Breda buiten de spits zomaar 5 minuten te vroeg voorbij rijden, maar in de spits is het ook 5 minuten later ten opzichte van de dienstregeling. Dat reizigers daar ook niet bij gebaat zijn mag duidelijk zijn. Maar zolang de aanbestedende overheid (Provincie Noord-Brabant) in dit geval toestaat dat een bus 4 minuten te vroeg mag zijn zullen dit soort praktijken ook niet veranderen en is er nog wel een efficientieslag te maken.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Stefan »

Hier in Numansdorp hebben we op de 164 ook een mooi voorbeeldje (en ik kijk hier dan alleen naar de korte ritten die tot Numansdorp rijden).

Tussen de haltes Numansdorp, Burgemeester de Zeeuwstraat en Wethouder van der Veldenweg heb je in de spits een vertragingsopvang, je hebt 4 minuten rijtijd voor een stukje van amper 500 meter. Echter op zaterdagavond zit dit er ook nog in:
Afbeelding

En dat heeft dan weer als gevolg dat er hier regelmatig om 1.35u al een bus voorbij vliegt.. Best kansloos als je het mij vraagt. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Suus »

Sommige concessiehouders eisen ook expliciet dat de rijtijden over de gehele dag gelijk blijven. Er zijn ook gebieden waar dat niet zo is. Daar zie je echter onduidelijke dienstregelingen ontstaan. Dan krijg je dus tussen 6 en 20 elk uur andere vertrektijden bij de tussenhaltes, ook niet echt wenselijk :?

Voorbeeld: Zomaar een tussenhalte van Connexxion-buslijn 172: http://drempelvrij.connexxion.nl/Haltei ... L=Lijninfo
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Wubbo »

Je moet weten hoe je dit communiceert. Dat probleem speelt ook bij de trein, met zijn een-keer-per-week afwijkingen. Je moet de dienstregeling zo maken dat je in de spits vrijwel op tijd bij het eindpunt cq een belangrijke halte onderweg aankomt, maar de tijden op de tussenhaltes zo maken dat je ook in het dal daar niet te vroeg voorbijrijdt. Dat betekent inderdaad een buffer tussen de laatste twee haltes. Als de laatste halte je eindhalte is kun je daar in het dal een vroegere aankomsttijd publiceren, terwijl je in de spits daar al je rijtijdmarge hebt zitten (en je in de praktijk dus wat te laat op de tussenhaltes vertrekt) maar toch nog op tijd aankomt. En als het voertuig op 1 rit een keer een minuutje later rijdt dan patroon moet je dat vooral niet communiceren, is mijn gedachte. Waar de grens zit van wat je wel en niet moet communiceren weet ik trouwens ook niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: De details van aanbesteden

Bericht door fogeltje »

In het SRE worden de tijden wel aangepast aan de drukte. "Mijn" lijntjes zijn de 121 en de 21. Deze hebben 's avonds en op zondag iets minder rijtijd, in de spitsuren krijgen ze vaak wat minuten extra waardoor vertrektijden bij halten per uur wel eens een paar minuten kunnen afwijken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De details van aanbesteden

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:
gkw1969 schreef:Dat is wel aardig kort door de bocht Wubbo. Dienstregelinguren zijn heel belangrijk.
Waarom zijn dienstregelingsuren dan belangrijk? Wat kun je met het eisen van dienstregelingsuren bereiken wat je niet kunt bereiken met het eisen van x% groei in reizigersaantallen of reizigerskilometers? Als ik, als aanbestedende overheid, zeg dat in het busvervoer in mijn concessie de komende 10 jaar het aantal reizigerskilometers in totaal met 10% gestegen moet zijn (en ik ga als aanbestedende overheid dat natuurlijk zelf controleren), dan gaat een vervoerder toch kijken hoe hij dat het beste/goedkoopste kan doen en dan komt daar een mooi plaatje uit met een dienstregeling enzo? Dan hoef ik toch geen 10.000 dienstregelingsuren per jaar te eisen?

(getallen geheel fictief en waarschijnlijk totaal niet in verhouding, maar dat doet er even niet toe, het gaat om het idee)
Als je als overheid zoveel mogelijk dienstregelinguren voorschrijft dan zal de vervoerder die waarschijnlijk zo inzetten dat zijn opbrengst voor die uren zo hoog mogelijk wordt. De kans dat hij dan op zondagmorgen (dubbele personeelskosten) extra ritten laat rijden zonder dat er iemand mee reist lijkt me persoonlijk nogal klein. Moet natuurlijk wel bijgezegd worden dat ik er vanuit ga dat de vervoerder verantwoordelijk moet zijn voor zijn eigen opbrengsten. (A)

Zelf zie ik eigenlijk sowieso meer dat de overheid de sociale functie van het openbaar vervoer moet verzekeren, dus ervoor zorgen dat kleine kernen per bus bereikbaar blijven - omdat een vervoerder hier waarschijnlijk geen brood in ziet. De markt kant van het openbaar vervoer, dus bussen laten rijden wanneer er vraag naar is, kan de vervoerder heus wel zelf inschatten. Zo dom zijn ze ook weer niet, toch?
Sommige concessiehouders eisen ook expliciet dat de rijtijden over de gehele dag gelijk blijven. Er zijn ook gebieden waar dat niet zo is. Daar zie je echter onduidelijke dienstregelingen ontstaan. Dan krijg je dus tussen 6 en 20 elk uur andere vertrektijden bij de tussenhaltes, ook niet echt wenselijk :?
Je zult hier wel een middenweg in moeten zoeken. De concessie Amstelland-Meerlanden stond er om bekend om tussen de spits en de dal een "gat" van drie kwartier te hebben. Dat lijkt me dus niet gewenst. Star met dezelfde vertrektijden rijden ook niet, dat levert ofwel in de spits veel te veel vertraging, ofwel in de daluren nodeloos langzame verbindingen op. Wanneer het overigens minutenwerk is zie ik veel meer in het publiceren van de vroegst mogelijke vertrektijd en de laatst mogelijke aankomsttijd, met in de voetnoot de vermelding dat de bus max. 5 minuten later vertrekt). In het spoorboekje zie je vaak de dagafwijkingen specifiek bijgeschreven, en ook daar kun je met het bovenstaande systeem iets mee doen lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten