De tree van de SLT

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De tree van de SLT

Bericht door Geert »

Ennes schreef:
Geert schreef:Oh, dat was me nog niet opgevallen :P
komt vast door je onderschrift :)

Om du tittar du se mer.
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De tree van de SLT

Bericht door Ardan »

Bij de Combino gaat de deurknop knipperen als je hem open wilt hebben bij stilstand én werkt het als stopknop... Als ik eruit wil, dan loop ik bij het naderen van de halte naar de deur, druk op de deurknop, check uit... maar toch gaat 90% van de mensen die er dan bij komt ook op de knop staan rammen. Uiteraard niks mis mee, maar toch. Zeker als het op een nogal hyperactieve wijze gebeurt krijg ik een idee bij hen van 'IK MÓÉT EN ZÁL ALS EERSTE DE TRAM UIT!!!!!! IK HEB GÉÉN GEDULD!!!'
Ik doe ook maar wat
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Bericht door Ennes »

Ardan schreef:Bij de Combino gaat de deurknop knipperen als je hem open wilt hebben bij stilstand én werkt het als stopknop... Als ik eruit wil, dan loop ik bij het naderen van de halte naar de deur, druk op de deurknop, check uit... maar toch gaat 90% van de mensen die er dan bij komt ook op de knop staan rammen. Uiteraard niks mis mee, maar toch. Zeker als het op een nogal hyperactieve wijze gebeurt krijg ik een idee bij hen van 'IK MÓÉT EN ZÁL ALS EERSTE DE TRAM UIT!!!!!! IK HEB GÉÉN GEDULD!!!'
Dat hebben 80 % van de treinreizigers ook niet. Ik blijf me dan ook elke keer weer verbazen als ik dagelijks hele kuddes door de stationshallen ziet rennen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De tree van de SLT

Bericht door Karl »

Volgens mij heeft het dan meer met het ontbreken van geduld van de vervoerder te maken, die wacht immers niet als je een halve minuut te laat bent.
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: De tree van de SLT

Bericht door Joshua »

Karl schreef:Volgens mij heeft het dan meer met het ontbreken van geduld van de vervoerder te maken, die wacht immers niet als je een halve minuut te laat bent.
Dit doet VEOLIA wel. Ik heb al wel eens mee gemaakt dat als ik bij Heyendaal de trap af kwam rennen de machinist nog even zijn trein stopte dat ik in kon stappen naar Nijmegen.
Maar dat doet ook niet elke machinist, sommige rijden gewoon door.
Maar de andere kant op begrijp ik dat heel erg goed. Die stoptrein moet nog tot aan Roermond, als hij zijn eerste minuut vertraging al op loopt omdat ik er nog aan kom rennen zou toch te gek voor woorden zijn. De trein moet dan nog helemaal naar Roermond waar wellicht meer mensen zo elke keer op het laatste moment komen aan rennen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Bericht door Ennes »

Karl schreef:Volgens mij heeft het dan meer met het ontbreken van geduld van de vervoerder te maken, die wacht immers niet als je een halve minuut te laat bent.
Hmm... wachten je moest wachten als reizigers te laat zijn, zal wat worden met de 5000/5700.

Ddr, Zwd, Brd, Rlb, Rtz, Rtb, Rtd, Sdm, Dtz, Dt, Rsw, Gvm, Gv, Laa, Gvm, Vst, Dvnk, Ledn, Nvp, Hfd, Shl, Asdz, Rai, Dvd, Dmnz, Wp, Ndb, Bsmz, Hvsn, Hvsp, Hor, Uto = 32 stations X 0,5 min ( want als het regel is komt iedereen te laat) = 16 min. Goed, niet op elk station dus neem de helft (al komen er zeker in de spits op alles stations nog wel mensen aanrennen) dus 8 min te laat op Ut ( en aangezien het in en uitstappen ook nooit al te vlot gaat omdat de gemiddelde trein maar 1 of 2 deuren lijkt te hebben)

Die trein heeft een keertijd van 7 min te Ut om vervolgens als 4900 naar Uto, Hvsp, Hvs, Ndb, Almm naar Alm te rijden.

Na het omlopen, ombouwen beproeven zal deze trein dus ook al een minuut of 7 te laat gaan vertrekken.

Is het nu ongeduld van de vervoerder, of is het gewoon de reiziger die te laat op het perron is?

Wachten de vervoerders is het niet goed want dan lopen ze vertraging op, wachten ze niet en proberen op tijd te rijden, dan is het ook niet goed, want ze zouden moeten wachten op te laat komers... ik snap het niet meer hoor :N
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De tree van de SLT

Bericht door Daniel »

Tja, als de reiziger te laat naar het station vertrokken is is 't gewoon z'n eigen schuld dat 'ie de trein mist en hoeft er niet gewacht te worden.
In geval van aansluitingen die volgens de dienstregeling bestaan is 't niet meer dan sociaal om eventjes te wachten en niet voor de neus van de overstappers weg te rijden, doorgaans bufferruimte genoeg om dat minuutje later vertrekken onderweg weer in te lopen. Moet je alleen wel consequent in zijn als je zoiets doet, dus niet zoals gisteren in Utrecht aansluiting overnemen van de omgeleide trein uit Den Haag met de NoordOost en vervolgens in Amersfoort de aansluiting de mist in laten gaan daardoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De tree van de SLT

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Hmm... wachten je moest wachten als reizigers te laat zijn, zal wat worden met de 5000/5700.

Ddr, Zwd, Brd, Rlb, Rtz, Rtb, Rtd, Sdm, Dtz, Dt, Rsw, Gvm, Gv, Laa, Gvm, Vst, Dvnk, Ledn, Nvp, Hfd, Shl, Asdz, Rai, Dvd, Dmnz, Wp, Ndb, Bsmz, Hvsn, Hvsp, Hor, Uto = 32 stations X 0,5 min ( want als het regel is komt iedereen te laat) = 16 min.
Huh? Als de trein op het eerste station een halve minuut wacht komt de trein op het volgende station ook een halve minuut te laat aan. Je kunt dus niet zomaar 32 * 0,5 min doen, dat zou betekenen dat op Uto de trein met 16 minuten vertraging binnenkomt en dan nog een halve minuut extra wacht voordat-ie naar Ut rijdt. Realistischer zou dan zijn om te berekenen dat er vanaf het eerste station met +1 gereden wordt en dat er niet uitgereden wordt. De rijtijden blijven immers gelijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De tree van de SLT

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Laat er nu een groen lampje in de knop gaan branden als de deur vrijgave heeft... en vanaf dat moment drukken gaat de deur vrijwel direct open :)
Gisteren heb ik hier trouwens nog eens goed op gelet. Lampje gaat inderdaad branden als de deuren worden vrijgegeven, maar dan moet dus nog wel de treeplank worden uitgeschoven en je kunt niet aan de knop zien, voelen of horen dat je goed gedrukt hebt. Ik kan me voorstellen dat mensen dan denken dat de knop het niet goed doet en dan nog een paar keer extra drukken, de deur schuift pas na anderhalve seconden open.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:Laat er nu een groen lampje in de knop gaan branden als de deur vrijgave heeft... en vanaf dat moment drukken gaat de deur vrijwel direct open :)
Gisteren heb ik hier trouwens nog eens goed op gelet. Lampje gaat inderdaad branden als de deuren worden vrijgegeven, maar dan moet dus nog wel de treeplank worden uitgeschoven en je kunt niet aan de knop zien, voelen of horen dat je goed gedrukt hebt. Ik kan me voorstellen dat mensen dan denken dat de knop het niet goed doet en dan nog een paar keer extra drukken, de deur schuift pas na anderhalve seconden open.
Bij het ontgrendelen schuiven automatisch alle treeplanken naar buiten, pas bij het centraal sluiten klappen de treeplanken weer naar binnen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:Hmm... wachten je moest wachten als reizigers te laat zijn, zal wat worden met de 5000/5700.

Ddr, Zwd, Brd, Rlb, Rtz, Rtb, Rtd, Sdm, Dtz, Dt, Rsw, Gvm, Gv, Laa, Gvm, Vst, Dvnk, Ledn, Nvp, Hfd, Shl, Asdz, Rai, Dvd, Dmnz, Wp, Ndb, Bsmz, Hvsn, Hvsp, Hor, Uto = 32 stations X 0,5 min ( want als het regel is komt iedereen te laat) = 16 min.
Huh? Als de trein op het eerste station een halve minuut wacht komt de trein op het volgende station ook een halve minuut te laat aan. Je kunt dus niet zomaar 32 * 0,5 min doen, dat zou betekenen dat op Uto de trein met 16 minuten vertraging binnenkomt en dan nog een halve minuut extra wacht voordat-ie naar Ut rijdt. Realistischer zou dan zijn om te berekenen dat er vanaf het eerste station met +1 gereden wordt en dat er niet uitgereden wordt. De rijtijden blijven immers gelijk.
Wat ik bedoelde is dat er niet slechts 1 reiziger op 1 station op het laatste moment komt aanwaaien, maar dat dit dus zeer regelmatig voorkomt, en dan met name in de spits, en zo krijg je dus op al die stations extra vertraging erbij. En geloof me.. zeker als het wat drukker is komt dit zeer regelmatig voor.
Daniel schreef:Tja, als de reiziger te laat naar het station vertrokken is is 't gewoon z'n eigen schuld dat 'ie de trein mist en hoeft er niet gewacht te worden.
In geval van aansluitingen die volgens de dienstregeling bestaan is 't niet meer dan sociaal om eventjes te wachten en niet voor de neus van de overstappers weg te rijden, doorgaans bufferruimte genoeg om dat minuutje later vertrekken onderweg weer in te lopen. Moet je alleen wel consequent in zijn als je zoiets doet, dus niet zoals gisteren in Utrecht aansluiting overnemen van de omgeleide trein uit Den Haag met de NoordOost en vervolgens in Amersfoort de aansluiting de mist in laten gaan daardoor...
Dat is vaak het probleem, veelal betreft het schijnaansluitingen, en soms weet je dat het kan om even te wachten en elders kan dat weer niet.
Als je bijvoorbeeld op Gv met de 2200 van xx.31 de aansluiting op de 5100 zou overnemen waar echt altijd veel mensen willen overstappen ga je er echt te laat uit en zit je gelijk in het pad van de 9200 xx.35 waardoor je in Dt in de regel op spoor 3 wordt binnen genomen om de inmiddels vertraagde 9200 weer voor te laten waardoor je nog meer vertraging krijgt, en je met name te Rtd al heel snel weer in de weg komt te staan.

Dus het is niet altijd onwil, maar het is gewoon niet altijd mogelijk. daarnaast is het ook nog eens een keuze, besluit je om te wachten op vertraagde reizigers, dan is de kans groot dat je andere reizigers weer gaat duperen doordat die misschien elders een aansluiting op een andere trein of bus o.i.d. gaan missen.

Bij het wachten op een vertraagde 2200 te Sdm met de 4100 gebeurd het regelmatig dat mensen verderop op de Hoekselijn hun bus gaan missen.

Het zit dus veel complexer in elkaar als alleen maar even wachten op een aantal laatkomers(met welke oorzaak ook)

En wat betreft de rijtijdspeling, die heb je ook zeker niet overal.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De tree van de SLT

Bericht door Daniel »

Let wel, ik had het in m'n voorbeeldjes niet over schijnaansluitingen maar over aansluitingen die er volgens de dienstregeling gewoon zijn alleen door vertraging in gevaar kwamen. (Zowiezo zou die hele omgeleide trein Den Haag - Utrecht zinloos zijn zonder aansluiting want dan kan je net zo goed, en voor verdere bestemmingen met evenveel overstaps, via Rotterdam Centraal omreizen)

Bij 'n schijnaansluiting die ik nu vrijwel dagelijks waarneem, de populaire van s5600 op s2800 in Amersfoort, merk ik nogal wat verschil tussen diverse HC's. Er zijn er die rustig blijven wachten tot iedereen is overgestapt, er zijn er die gewoon keurig op tijd vertrekken op het moment dat de s5600 binnenkomt en in 't geval die erg vroeg is worden de deuren ook weleens gesloten gedurende het massaal oversteken van 't perron. Ooit zelfs een ingezonden brief hierover in Spits gezien van een reiziger die verontwaardigd was dat de HC riep "Deze trein sluit niet aan op uw trein", da's dan weer de omgekeerde wereld natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De tree van de SLT

Bericht door Karl »

@Ennes, het is volkomen terecht dat een vervoerder niet (altijd) wacht op reizigers die te laat zijn, maar het gevolg daarvan is dus dat mensen gaan rennen naar hun trein, de vervoerder wacht immers niet! Dus waarom mensen zo verbaasd zijn over rennende mensen op stations ontgaat mij volkomen. Het voorbeeld van (schijn)aansluitingen wordt al gegeven; maar mensen reizen vaak van A naar B en niet alleen met de trein, dus vertragingen van het voortransport kan ook tot gevolg hebben dat men naar een trein moet rennen in plaats van rustig aan doen.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De tree van de SLT

Bericht door Ruben »

Net mijn eerste ritjes gemaakt in zo'n ding. Vind dat het na stilstand van de trein relatief lang duurt voordat de deuren vrij worden gegeven, te merken aan het groen worden van de knop. Daar zit een aantal seconden tussen, iets wat bij ander materieel óók sneller gaat. Na het drukken op de groene knop inderdaad niets van een terugkoppeling dat de deur opengaat, zag bij een andere deur mensen van binnen en buiten verwoed op de knop rammen.
SLT heeft trouwens geen omroep voor Amsterdam Holendrecht. Verder een relaxed treintje.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: De tree van de SLT

Bericht door Ennes »

Karl schreef:@Ennes, het is volkomen terecht dat een vervoerder niet (altijd) wacht op reizigers die te laat zijn, maar het gevolg daarvan is dus dat mensen gaan rennen naar hun trein, de vervoerder wacht immers niet! Dus waarom mensen zo verbaasd zijn over rennende mensen op stations ontgaat mij volkomen. Het voorbeeld van (schijn)aansluitingen wordt al gegeven; maar mensen reizen vaak van A naar B en niet alleen met de trein, dus vertragingen van het voortransport kan ook tot gevolg hebben dat men naar een trein moet rennen in plaats van rustig aan doen.
Klopt wel wat je zegt, echter aan elke beslissing kleeft een keerzijde, wacht je wel, heb je kans reizigers die al in de trein zaten en netjes op tijd waren te duperen doordat die vervolg aansluitingen missen, wacht je niet, missen laatkomers (met wat voor reden dan ook) hun aansluiting. kortom, voor een deel van de reizigers zal je het altijd verkeerd doen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De tree van de SLT

Bericht door Dexter »

Ik wil graag nog even toevoegen dat je als mcn bij SLT ook pas de deuren kunt ontgrendelen als de trein helemaal stilstaat. Elke bedieningsknop die je indrukt, of het nu voor het ontgrendelen van de deuren of het dimmen van je ATB-lampjes is, moet je 1 seconde ingedrukt houden, voordat er wat gebeurt. Tel daarbij de tijd op die nodig is voor het uitklappen van de treden en ik kan me voorstellen dat het in het begin lang duurt allemaal.

En voor zover mijn kennis reikt (ik heb zelf opleiding op de SLT gegeven) :P is er geen optie om de klaptreden uit te schakelen. Dus dat zou dan software-matig moeten gebeuren.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De tree van de SLT

Bericht door Caspar »

Nog even over de tree van de SLT, vorige week zag ik op station Zaandam dat een tree tegen de perronrand aan kwam, en zo doende de tree vast kwam te zitten, en de trein niet meer weg kon rijden, en dus werd opgeheven. Ik weet niet of dat bij Zaandam een eenmalig incident is geweest? Er moest een storingsmonteur aan te pas komen om de tree en perronrand van elkaar af te krijgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten