Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Wubbo »

Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Geplaatst op: maandag 20 september 2010 20:40
Laatst bijgewerkt: maandag 20 september 2010 20:42


De RandstadRail tussen het Centraal Station van Rotterdam en Station Den Haag Centraal trekt dagelijks ruim 17 duizend reizigers. Dat is ruim 3 duizend meer dan de stadsregio Rotterdam had verwacht. Over vier jaar moeten er dagelijks 28-duizend reizigers van RandstadRail gebruikmaken.
Lees verder
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Joshua »

Ik vind dat ze de naam RandstadRail echt mogen laten weg vallen. Voor mij is het gewoon de Rotterdamse Metro Lijn E.

Verder is het wel mooi dat er zoveel mensen mee reizen. En dan maar te hopen dat daar geen Veolia achtige activiteiten gaan plaats vinden zoals het laten staan van mensen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Ruben »

Joshua schreef:Ik vind dat ze de naam RandstadRail echt mogen laten weg vallen. Voor mij is het gewoon de Rotterdamse Metro Lijn E.
Ik heb zo'n idee dat zoiets in DH gevoeliger ligt dan in de Maasstad. Wat is de volgende stap, een gele M bovenop Den Haag Centraal? :lol:
Op zich geen gek idee als je het bekijkt vanuit de Ruhr Regio, waar bepaalde U-lijnen door meerdere steden gaan, alleen is de Metro van Rotterdam veel meer in de regio Rotterdam dan in Den Haag aanwezig, wat zowel argumenten voor als tegen in deze kwestie geeft.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Geert »

Ik zou het wel een stunt vinden ;) Sowieso iets van kleur op dat lelijke gebouw zou niet verkeerd zijn :X
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Ardan »

Ik blijf het toch echt een S-bahn vinden.. sowieso is lijn E volgens de definitie geen metro omdat-ie niet conflictvrij is én niet minstens elke 10 minuten rijdt ;) RandstadRail vind ik wel een prima benaming voor een afwijkend concept als dit. Wel een mond vol trouwens, het bekt niet echt lekker vlot. Hoewel ik al wel een aantal keren mensen heb horen telefoneren erin die zeiden 'Ik zit in de RandstadRail' :D Wat dat betreft vind ik het wel een beetje jammer dat zowel de Haagse als de Rotterdamse RandstadRail een mengelmoesje aan het worden is het andere systemen. In theorie zou je zelfs een Haagse stadstram in Nesselande kunnen krijgen.. (waar je wel iets van een locje voor nodig hebt ;) ) of zelfs in Roodeschool, als de rails bij Leidschendam-werkplaats nog aan elkaar zitten :lol:
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Caspar »

17.000 reizigers vind ik maar magertjes. Dat is nog net iets minder dan dat er tussen Alkmaar en Amsterdam dagelijks pendelen. (3000 en 800 serie opgeteld) Waarbij daar buiten de spits vooral de s800 compleet leeg is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Suus »

Dat zit het wel, want er wordt of werd regelmatig over het spoor materiaal uitgewisseld tussen Leidschendam en de RET bij de Waalhaven in Rotterdam-Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Wubbo »

Caspar schreef:17.000 reizigers vind ik maar magertjes. Dat is nog net iets minder dan dat er tussen Alkmaar en Amsterdam dagelijks pendelen. (3000 en 800 serie opgeteld) Waarbij daar buiten de spits vooral de s800 compleet leeg is.
Maar dan heb je bij een vergelijkbare frequentie (kwartierdienst) wel veel minder materieelinzet: twee keer 3 bakken Randstadrail of 2 stellen VIRM scheelt nogal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Daniel »

NS-Reiziger schreef:Wat is de volgende stap, een gele M bovenop Den Haag Centraal? :lol:
Er staan zowiezo al borden met die gele M tot in Nootdorp vanuit Rotterdam gezien, geen idee of ze nu ook al op de rest van 't traject te vinden zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:Er staan zowiezo al borden met die gele M tot in Nootdorp vanuit Rotterdam gezien, geen idee of ze nu ook al op de rest van 't traject te vinden zijn.
Niet toevallig is Nootdorp de laatste halte voordat RR E en 3+4 bij elkaar komen...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door reisthijs »

De RandstadRail
Waarom moet daar nou weer "de" voor staan? :?
Ardan schreef:Ik blijf het toch echt een S-bahn vinden..
Wat maakt deze lijn dan zo S-Bahn-achtig?
Ardan schreef:sowieso is lijn E volgens de definitie geen metro omdat-ie niet conflictvrij is én niet minstens elke 10 minuten rijdt ;)
De RET noemt lijn A t/m E allemaal metro, ook de gedeeltes met gelijkvloerse kruisingen. Ik geloof ook niet dat er een definitie is die zegt dat een metro een 10-minutendienst moet hebben? Maakt verder ook niet uit, dat er nu slechts een kwartierdienst is da's maar tijdelijk.
Ardan schreef:RandstadRail vind ik wel een prima benaming voor een afwijkend concept als dit.
Afwijkend? Het is niet de eerste metrolijn die in het centrum ondergronds is en verderop gelijkvloers. Verder valt RandstadRail ook nauwelijks een concept te noemen, het zijn eigenlijk twee verschillende concepten die toevallig een stukje over hetzelfde spoor rijden.

RandstadRail is gewoon een projectnaam, zo'n naam kan vervallen zodra het project voltooid is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Bart »

Mag ik dan ook weten hoeveel reizigers vroeger gebruik maakten van de Hofpleinlijn en van de buslijnen tussen Zoetermeer, Lansingerland en Rotterdam? Want ik neem aan dat 17 duizend het totale aantal reizigers is, en niet hoeveel erbij zijn gekomen of eraf zijn gegaan sinds 2006.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Karl »

Het zijn er 3.000 meer, volgens het eerste bericht. Op een totaal van 17.000 klinkt dat aanzienlijk, maar het is maar de vraag hoe dat geteld is. De Randstad-puinhoop in de eerste maanden heeft zich vast wel weer hersteld, maar die 3.000 zouden evengoed busreizigers kunnen zijn.

@Reisthijs: Dat is wel jammer, want met Randstadrail had je veel meer kunnen doen. Een beetje het 'verkehrsverbund'-idee; noem de RGL ook Randstadrail en je kan samenwerken met marketing, één tarief en dergelijke.

Ik ben het met Ardan eens dat het systeemtechnisch geen metro is, maar meer weg heeft van een S-bahn (maar wat is dan S-bahn?). Exploitatief- en marketingtechnisch gezien kan het best een metro zijn.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Vinny »

Formeel is Randstadrail een locaalspoorweg. :mrgreen:

Maar goed een S-bahn betekent in Zwitserland een (inter)urbane stoptrein - vergelijkbaar met het Nederlandse sprinternetwerk. Kortom je kunt gewoon je eigen invulling geven als vervoersmaatschappij aan je vervoersproducten. Er valt veel voor te zeggen om Randstadrail metro te noemen, maar net zoveel argumenten gelden ervoor om het (snel)tram te noemen. Dus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Bart »

Karl schreef:Het zijn er 3.000 meer, volgens het eerste bericht.
Ben ik het niet mee eens. Het zijn er 3.000 meer dan verwacht. Dat zegt niets over het aantal reizigers in 2006.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Karl »

Je hebt helemaal gelijk, excuus.
Ben benieuwd wat de eerste prognoses waren, volgens een reactie bij het nieuwsbericht waren de prognoses eerst hoger, toen naar beneden gesteld en nu komen ze hoger uit...
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door iljitsch »

Het lijkt mij dat nu lijn E (wat-ie dan ook mag zijn...) doorrijdt tot Rotterdam CS hij een stuk interessanter geworden is dan voorheen voor veel reizigers. Die eindhalte Hofplein was toch drie keer niks als je nog per OV verder wilde. Iemand in Leidschendam ofzo die voorheen via Den Haag reisde zal nu wellicht lijn E naar Rotterdam pakken voor bestemmingen in en voorbij Rotterdam. En ik had bijvoorbeeld zondag lijn E het hele eind genomen niet alleen omdat ik de nieuwe haltes wilde zien, maar ook omdat met deze lijn de fiets in het weekeinde en na 19 u gratis mee mag terwijl het in de trein 6 euro per dag kost ongeacht de afstand. Hij zat overigens verre van vol zondag, heen- en terugreis allebei rond 11 uur.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door jesse-cruzu »

Is het ook niet zo dat er meer mensen in zitten omdat de buslijnen in Lansingerland ingekort zijn en gedwongen worden over te stappen op Metrolijn-E?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Klaasje »

Mag ik die reizigersaantallen best laag vinden? Er zijn genoeg bus- en tramlijnen die meer reizigers trekken volgens mij.. :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Daniel »

Let wel, het is het aantal reizigers per dag he. Niet per week, dan was 't wel wat aan de lage kant geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Klaasje »

Dan nog... Ik kan zo 4 buslijnen opnoemen die dat aantal met factor 1,5 evenaren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Daniel »

Tja, lijn 11 en 12 in Utrecht zullen er wel overheen gaan maar da's natuurlijk een totaal ander soort lijn he... 17.000 per dag lijkt me voor 'n buslijn toch wel een beetje heel erg veel hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Klaasje »

Zuidtangent lijn 300, Lijn 1 in Almere, en een lijn als lijn 15 in Amsterdam komt vast ook op de factor 1,5.(daar heb ik alleen geen gegevens van.) Zulke extreme lijnen zijn dat nog niet eens...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Daniel »

Ben je nu aan het gokken of heb je daadwerkelijke aantallen?

Even ter illustratie aan wat voor aantallen je moet denken: 17.000 reizigers is wat alle stadslijnen van Dordrecht bij elkaar opgeteld vervoeren op een gemiddelde werkdag. (Op het piekmoment zou dat neerkomen op 30x per uur per richting een standaardbus :!: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Klaasje »

De zuidtangent loopt tegen de 30.000 per dag aan te hikken. Lijn 1 in Almere doet het met 10 miljoen per jaar ook niet slecht...... 10.000.000/400=25.000 toch? Dan is er geen rekening gehouden met de rustiger zondag, vakantiedienstregelingen en het feit dat er minder dan 400 dagen in een jaar zitten. Veel van die lijnen vullen zich wel 2 of 3 keer opnieuw op een enkele rit. Waarom zou dat bij een doorgaande verbinding tussen Den Haag en Rotterdam niet gebeuren?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten