NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Ruben »

NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan
Geplaatst op: dinsdag 21 september 2010 18:11
Laatst bijgewerkt: dinsdag 21 september 2010 18:12


ROVER is positief gestemd na het spoedoverleg met NS en ProRail over de problemen rond de proef ‘elke tien minuten een trein’. De grootste pijnpunten voor de reizigers (overvolle stoptreinen en het onaangekondigd voorbijrijden van stations) zijn of worden aangepakt.

ROVER had maandag een spoedoverleg met NS en ProRail over de problemen rond proef ‘elke tien minuten een trein’. Deze proef loopt sinds 6 september op de route Amsterdam – Utrecht – Eindhoven. NS erkent dat sommige stoptreinen aanvankelijk te kort waren. In enkele gevallen waren de reizigersaantallen vooraf niet goed ingeschat en wordt nu een langere trein ingezet. Daarnaast waren nogal wat treinen ‘ongepland’ te kort, door aanloopproblemen met de nieuw in gebruik genomen Sprintertreinen. Volgens NS zijn deze problemen nu voorbij. Wel is het zo dat reizigers vaker dan voorheen moeten staan, daar waar ouder materieel is vervangen door Sprinters met minder zitplaatsen. Die vervanging staat overigens los van de proef.

Ook op andere trajecten dan Amsterdam - Utrecht - Eindhoven heeft NS per 6 september geschoven met de materieelinzet. Dit komt niet door de proef (al is dat verband soms toch gelegd), maar het leidde op diverse plaatsen wel tot ernstige klachten over overvolle treinen. NS heeft inmiddels een aantal treinen verlengd en zal dat waar nodig ook elders doen.

Tussen Utrecht en Geldermalsen deed zich vanaf 6 september nog een ander probleem voor, namelijk het af en toe voorbijrijden van station Culemborg door Sprinters. Dit is een noodmaatregel om bij vertraging het treinverkeer niet te laten vastlopen. In een aantal gevallen waren de reizigers hiervan niet op de hoogte, zodat ze tegen wil en dank naar het volgende station werden vervoerd en daarvandaan moesten terugreizen. ROVER vindt dit laatste absoluut onaanvaardbaar en heeft van NS en ProRail de garantie gevraagd dat reizigers dit niet meer overkomt. Deze garantie hebben wij gekregen: als een trein een station moet overslaan, worden alle reizigers daarvan vóór vertrek op de hoogte gesteld. Daarbij zal deze noodmaatregel tot de uiterste gevallen worden beperkt.

De proef tussen Amsterdam en Eindhoven loopt nog tot en met 1 oktober. Mochten reizigers op dit traject na vandaag toch nog ernstige problemen ondervinden, dan verneemt dit graag.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Fles »

ja. Bla bla veel gepraat weinig wol.
NS heeft inmiddels een aantal treinen verlengd en zal dat waar nodig ook elders doen.
Waarmee dan? Dat ijzer komt uit de lucht vallen of zo? Ze beloven van alles, maar ze blijven aanmodderen tot begin oktober omdat ze zich nou eenmaal hadden voorgenomen een maand lang die proef te doen. Waarom nog doorgaan? Om NOG meer pijnpuntjes te leren? Kap er nou maar gewoon mee en ga aan de slag met wat je nu geleerd hebt, want dat voorbijrijden is inderdaad onaanvaardbaar. En dat was een punt wat vorig jaar ook al gebleken was.

Weet je? Kap gewoon met dit soort "proeven" en probeer het nogeens als het hele traject Amsterdam - Eindhoven viersporig is. Want dit is niks en zal niks worden ook. Dat kan iedereen zien.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door BR628 »

Te korte treinen :?: Mijn trein heeft ma-vr gewoon 14 bakken VIRM :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Fles »

Lekker zinnige reactie, meneertje Leeuwarden-Nogwathuizen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Wubbo »

Naast de geweldige spel- en stijlfouten in het Rover-bericht toch nog wat over ETMET. De proef van ETMET is bedoeld om te kijken of invoering mogelijk is, op een tweesporig baanvak met ongeveer gelijke condities als waarin nu de proef plaatsvindt. Het enige wat je anders kan doen als je definitief ETMET gaat doen is aansluitingen herstellen, omdat je meer ruimte hebt om te schuiven met je dienstregeling als je dat gelijk voor een jaar doet.

Wat we denk ik moeten concluderen is dat er veel gevoeligheden in de dienstregeling zitten. Die zie je in het krappere plannen (volgens mij is er geen ruimte voor de bediening van Houten Castellum bij ETMET), in aansluitingen van tienminutendiensten op kwartierdiensten wat een probleem blijft (bekijk bijvoorbeeld Den Haag - Den Bosch) en grotere gevoeligheid van materieelinzet (een stel missen bij een trein van 2 stellen voel je altijd erger dan in een trein van 3 stellen).

Al met al durf ik de voorspelling aan dat ETMET gewoon ingevoerd gaat worden per dienstregeling 2012 of 2013, gezien de prestige die aan het project gekoppeld is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Vinny »

want dat voorbijrijden is inderdaad onaanvaardbaar
Onaanvaardbaar? Ik vind dat juist een geweldig idee, mits goed aangekondigd. Treinen kunnen elkaar namelijk vrij lastig inhalen, waardoor er bij een vertraging treinen heel dicht op elkaar gaan rijden. En dan krijg je het effect dat de voorste trein overvol is, en de achterste trein vrijwel leeg is. Door nu de voorste trein een aantal stations over te laten slaan (en de reizigers de trein uit te schoppen die daar wel heen moeten) krijg je een betere verdeling van de passagiers terwijl de vertraging ook veel eenvoudiger kan worden ingelopen :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Geert »

Fles schreef:ja. Bla bla veel gepraat weinig wol.
NS heeft inmiddels een aantal treinen verlengd en zal dat waar nodig ook elders doen.
Waarmee dan? Dat ijzer komt uit de lucht vallen of zo? Ze beloven van alles, maar ze blijven aanmodderen tot begin oktober omdat ze zich nou eenmaal hadden voorgenomen een maand lang die proef te doen. Waarom nog doorgaan? Om NOG meer pijnpuntjes te leren? Kap er nou maar gewoon mee en ga aan de slag met wat je nu geleerd hebt, want dat voorbijrijden is inderdaad onaanvaardbaar. En dat was een punt wat vorig jaar ook al gebleken was.
Wat betreft deze proef is het eigenlijk wel goed dat het nu niet zo goed gaat als vorig jaar, dan is dit toch een betere test: er waren verstoringen, er zijn problemen met de verdeling van het reizigersaanbod en de dienstregeling blijkt nogal eens te krap. Dan heb ik liever dat NS nu al onderuit gaat dan dat dat gebeurt over een jaar als er alleen nog maar ETMET rijdt.
Weet je? Kap gewoon met dit soort "proeven" en probeer het nogeens als het hele traject Amsterdam - Eindhoven viersporig is. Want dit is niks en zal niks worden ook. Dat kan iedereen zien.
Wubbo schreef:Al met al durf ik de voorspelling aan dat ETMET gewoon ingevoerd gaat worden per dienstregeling 2012 of 2013, gezien de prestige die aan het project gekoppeld is.
Het is in ieder te geval te hopen dat er wat wordt geleerd van de proeven van vorig jaar en van dit jaar. Als blijkt dat het niet mogelijk is om een betrouwbare treindienst aan te bieden elke tien minuten moet NS niet te eigenwijs zijn om alsnog ETMET door te voeren, maar er nog even mee te wachten - bijvoorbeeld totdat de infrastructuur verbeterd is. En eerlijk gezegd blijf ik van mening dat de dienstregeling in het hele land dan om moet - kwartier- of halfuurdiensten aan laten sluiten op 10- en 20-minutendiensten is een situatie die absoluut vermeden moet worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
want dat voorbijrijden is inderdaad onaanvaardbaar
Onaanvaardbaar? Ik vind dat juist een geweldig idee, mits goed aangekondigd.
Blijkbaar was dat erg lastig. Lijkt me iets dat vorig jaar toch al naar voren had moeten komen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Vinny »

Ik begrijp niet wat daar lastig aan is, je kunt toch gewoon de treinomroep gebruiken, conducteurs hebben benen en een mond, er zijn van die fancy beeldschermpjes in treinen erbij gekomen..., aan de communicatiemiddelen zal het niet liggen neem ik aan :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Geert »

Dat zeg ik ook niet...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Wubbo »

Gebruiken van communicatiemiddelen blijft heel lastig :X

Voorbijrijden van stations heeft niet mijn voorkeur. Naast dat je dat bij de drukste stations niet kunt maken omdat je dan een te groot reizigersaanbod in je volgende trein krijgt, is ook de stelling dat het maar 10 minuten vertraging oplevert niet te houden. Mensen die moeten overstappen op aansluitend openbaar vervoer kunnen namelijk meer vertraging krijgen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Ronald »

Ook wil je niet weten welk gemopper je op een (vol) perron zou horen als er eindelijk een trein komt en vervolgens vrolijk doorrijdt... Voor je klanttevredenheidscijfer niet echt bevorderlijk lijkt me.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Vinny »

Ja dus en? Op een stoptreinstation is het eerder regel dan uitzondering dat treinen voorbij rijden zonder er te stoppen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Ruben »

Daarom heten ze tegenwoordig sprinter, dat wekt minder de indruk dat het stopt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door reisthijs »

Het hele idee achter de Sprinter was juist dat deze treinen altijd en overal stoppen... hier wordt dus de verkeerde indruk gewekt.

Voor wat de 10-minutendienst tussen Utrecht en Amsterdam betreft, wat meteen opvalt is dat de 'tussentrein' Eindhoven-Amsterdam nog vrij rustig is. Ook na 2 weken zijn er dus weinig forensen naar deze trein 'overgestapt'. Hier is blijkbaar ook rekening gehouden met de materieelsamenstelling: deze treinen zijn korter dan de gewone IC's. Een losse zesdelige VIRM zit niet eens vol in de middagspits.
Een groot nadeel van deze situatie bleek vanochten in Utrecht: de IC naar Den Helder werd opgeheven, dus was het 10 minuten wachten op de volgende, dat was dus die 'tussentrein' en die was dus veel te klein (4 bakken). Een trein van normale spitslengte had veel minder problemen gegeven.

Het lijkt er op dat hier een belangrijk aspect van een 'metrodienstregeling' over het hoofd is gezien: treinen zouden zo lang mogelijk moeten zijn, liefst allemaal dezelfde samenstelling, zodat je overal op het perron kan gaan staan of in ieder geval kan weten waar de voor- en achterkant van de trein uitkomen. NS heeft nog wel gevraag (voor de proef begon) of men zicht goed over de perrons wil verspreiden zodat het in- en uitstappen sneller gaat maar op deze manier werkt dat natuurlijk niet.
Wubbo schreef:(volgens mij is er geen ruimte voor de bediening van Houten Castellum bij ETMET)
Volgens mij past dat juist wel, dan kan de IC in Houten de stoptrein inhalen in plaats van er tot Utrecht achteraan te moeten sukkelen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Fles »

Geert schreef: Wat betreft deze proef is het eigenlijk wel goed dat het nu niet zo goed gaat als vorig jaar, dan is dit toch een betere test: er waren verstoringen, er zijn problemen met de verdeling van het reizigersaanbod en de dienstregeling blijkt nogal eens te krap. Dan heb ik liever dat NS nu al onderuit gaat dan dat dat gebeurt over een jaar als er alleen nog maar ETMET rijdt.
Nogmaals: Er zijn nu precies dezelfde knelpunten naar boven gekomen die we vorig jaar ook al ontdekt hadden.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door midnet »

Vinny schreef:[. Door nu de voorste trein een aantal stations over te laten slaan (en de reizigers de trein uit te schoppen die daar wel heen moeten) krijg je een betere verdeling van de passagiers terwijl de vertraging ook veel eenvoudiger kan worden ingelopen :idea:
En hoe dacht je dat met de mondige NLer-studenten voorop, dat zonder protest in een minuutje te kunnen realiseren? Door zoiets te doen ben je meteen al 10 min. kwijt-en daar gaat je hele dienst de mist in.
Zal in de praktijk ook alleen met stoptreinen kunnen-en in de spitsen is het toch vooral vervoer naar de grote stad soch'tends en vanaf s'middags- met ''s ochtends dan volop klachten van te laat komende arbeiders, studenten etc. Bij een metro weet je dat die bvb elke 10/8 min. komt-en stopt-en hier maar afwachten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Chauf21 »

Fles schreef:Nogmaals: Er zijn nu precies dezelfde knelpunten naar boven gekomen die we vorig jaar ook al ontdekt hadden.
Daaruit zou je kunnen opmaken dat het concept van 'elke tien minuten een trein' niet werkt met de huidige infrastructuur. Mocht de wil er zijn om toch elke tien minuten een trein te rijden, zal er dus iets aan de infrastructuur gedaan moeten worden. Dat hoeft helemaal niet te gaan om volledig viersporige baanvakken; je kan ook kijken naar 'knelpunten' en daar een passende oplossing voor zorgen.
Als blijkt dat de stoptrein een achteropkomende intercity in de weg zit, dan zou de oplossing ook kunnen zijn om over een geringe lengte een extra, derde spoor aan te liggen. Scheelt enorm in de kosten, maar biedt wel een veel beter product.

Stug vol blijven houden dat het opheffen van stoptreinen (in het belang van andere dingen) geaccepteerd moet/kan/mag worden, getuigt m.i. van systeemfocus en oogkleppen. En niet zulke kleine ook.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Vinny »

Ik weet het niet. Ik ben als doorgaande reiziger wel tevreden met bijvoorbeeld het structureel overslaan van Muiderpoort en Amstel voor de spinterserie richting Breukelen. Het gaat volgens mij om adequate informatievoorziening. Dat kan stukken beter. Bij het GVB wil men ook nog wel eens de tram op "geen dienst" gooien en dan een heel stuk van het traject overslaan. Bussen zijn wat dat betreft flexibeler. Die nemen gewoon de sluiproute... (toen ik nog op de middelbare school zat gebeurde dat regelmatig met bus 140 als er weer eens een file stond op de N 201 tussen Hoofddorp en Uithoorn)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Wubbo »

Iedereen wil een rechtstreekse verbinding van waar hij is naar waar hij heen moet. Het probleem is vooral dat je een product aanbiedt (in reisplanners, op vertrekstaten, etcetera) en dat niet nakomt. Als ik een kilo kaas bestel verwacht ik een kilo kaas te krijgen, en geen kilo boter of een halve kilo kaas.

Eigenlijk moet je hele planning zo flexibel zijn dat een trein bij meer dan *noem een getal* te laat automatisch uit dienst wordt gehaald, en vanaf de volgende knoop wordt vervangen door een op tijd rijdende, daar startende trein. Daar dupeer je de minste reizigers mee. Het is echt niet uit te leggen dat vanwege een wisselstoring bij Zaandam (waardoor de intercity 5 minuten te laat in Utrecht is) de stoptrein tussen Utrecht en Geldermalsen niet in Houten stopt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Iedereen wil een rechtstreekse verbinding van waar hij is naar waar hij heen moet. Het probleem is vooral dat je een product aanbiedt (in reisplanners, op vertrekstaten, etcetera) en dat niet nakomt. Als ik een kilo kaas bestel verwacht ik een kilo kaas te krijgen, en geen kilo boter of een halve kilo kaas.
Dat probleem bestaat al sinds de uitvinding van de trein, zo ongeveer. Dagelijks wordt het 'product' niet nagekomen door vertragingen, storingen, aanrijdingen en dergelijke. Het is inderdaad meer de vraag hoe daar het beste op ingespeeld kan worden, op grote knooppunten kun je wel een reservetrein hebben staan maar om dat in het hele land te realiseren zal wel te veel van het goede zijn...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door iljitsch »

Ik snap ondertussen wel waarom het nuttig is om elke tien minuten met een stoptrein te rijden, maar die logica is niet ontzettend toepasselijk op intercity's. Als ik van Den Haag naar Groningen ga kost me dat 156 minuten. Nu rijdt die elk half uur. Ik kan dus ofwel plannen om precies op tijd op het station te zijn en dan ben ik zo'n 160 minuten kwijt, of ik kan gewoon op komen dagen wanneer het uitkomt en dan kan het varieren van ongeveer 156 tot 186 minuten, gemiddeld dus 171 minuten. Met elke tien minuten rijden win je gemiddeld 10 minuten (ten opzichte van elke 30 min rijden). Maar je zou de trein ook 10% sneller kunnen laten rijden, dat levert een winst van maar liefst 15 minuten op!

Een logische combinatie lijkt mij dus snelle intercity's die elke 15 / 30 minuten rijden en niet te veel stoppen maar wel snel rijden en ALTIJD voorrang op de stoptreinen krijgen in combinatie met elke tien minuten een stoptrein. De stoptreinen sluiten niet meer aan op de intercity's waardoor beiden korter kunnen stoppen. Enige echte nadeel van dit systeem is dat als een stoptrein vertraagd is je alsnog lang moet wachten op de volgende intercity. Maar ja, dat probleem bestaat nu ook al bij de overstap van bus/tram/metro naar de trein.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik snap ondertussen wel waarom het nuttig is om elke tien minuten met een stoptrein te rijden, maar die logica is niet ontzettend toepasselijk op intercity's. Als ik van Den Haag naar Groningen ga kost me dat 156 minuten. Nu rijdt die elk half uur. Ik kan dus ofwel plannen om precies op tijd op het station te zijn en dan ben ik zo'n 160 minuten kwijt, of ik kan gewoon op komen dagen wanneer het uitkomt en dan kan het varieren van ongeveer 156 tot 186 minuten, gemiddeld dus 171 minuten. Met elke tien minuten rijden win je gemiddeld 10 minuten (ten opzichte van elke 30 min rijden). Maar je zou de trein ook 10% sneller kunnen laten rijden, dat levert een winst van maar liefst 15 minuten op!
Op langere afstanden is het effect van een frequentieverhoging dan wel kleiner, maar veel mensen reizen er niet het hele traject Den Haag - Groningen. Zeker voor forensenverkeer blijkt dat de meeste mensen in Utrecht alweer uitstappen, of Amersfoort. Die (grote) groepen hebben wel meer voordeel bij een frequentieverhoging ten opzichte van een snelheidsverhoging.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door iljitsch »

Je hebt gelijk dat op korte afstanden je de snelheid veel meer zou moeten verhogen om toch nog goed uit te komen. Maar dat is niet onmogelijk. De snelste en de langzaamste intercity's tussen Den Haag en Amsterdam schelen zo'n 10 minuten. Geef mij dus liever elk kwartier die snelle dan elke 10 minuten die langzame.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS en ProRail pakken problemen proeftraject ETMET aan

Bericht door robert55 »

Snelheid lijkt helaas geen prioriteit te hebben, integendeel er wordt heel vaak gezegd 'wat maakt dat ene minuutje nou uit'. Maar die minuten tellen wel op.
Intussen wordt autorijden wel sneller op de lange afstanden.

BTW: de frequentieverhogingen gaan niet over de echt lange afstand. Bij ETMET blijft het interval bezuiden Eindhoven hetzelfde,
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten