Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Fles »

Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Treinen die niet langer hoeven te stoppen om passagiers op te pikken? Het klinkt als science-fiction, maar in China wordt nagedacht over hogesnelheidstreinen die passagiers oppikken en laten uitstappen aan hoge snelheid.

Een hogesnelheidstrein tussen de hoofdstad Peking en de stad Guangzhou, op 2.180 kilometer, zou al snel twee en een half uur tijd winnen als de trein niet zou moeten stoppen in de zowat dertig stations langs de route.

Een Chinees promofilmpje toont hoe dit in zijn werk zou gaan. Passagiers die aan boord van de trein willen, moeten eerst plaatsnemen in een koppelingsmodule. Wanneer de trein in het station aankomt, stopt deze niet. Hij vertraagt alleen voldoende om de koppelingsmodule mee te nemen [..]
Bron en meer

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Oh5W_-_WFvc[/youtube]

Interessant idee. Benieuwd hoe dat gaat met bijvoorbeeld vleugeltreinen splitsen en combineren :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Geert »

Ik denk dat je dan niet maar met vleugeltreinen en splitsen/combineren werkt, dat wordt dan wel erg complex.
Overigens is dit al een wat ouder idee, volgens mij zag ik het 2 jaar geleden ook al voorbij komen ergens. Wel interessant idee, zeker als het veilig en betrouwbaar te krijgen is.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Ruben »

Hadden we dit al niet eerder in een topic?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Bastiaan »

Misleidende titel :shock:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Wubbo »

NS-Reiziger schreef:Hadden we dit al niet eerder in een topic?
Ja, hier!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Fles »

Bastiaan schreef:Misleidende titel :shock:
Dat andere topic heeft pas een misleidende titel. Op eindpunten moet nog steeds gestopt worden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Meltrain »

Ik ben zeer benieuwd hoe dit te realiseren is. :?
Je moet immers vanaf élk van de 30 tussenstations een 'karretje' naar elk van de andere 30 tussenstations laten gaan. Dit lijkt me zeer lastig omdat er dan veel af- en aangekoppeld moet worden onderweg, waarbij de volgorde ook erg belangrijk is.
Of je moet één 'karretje' hebben wat op alle tussenstations afgehaakt wordt en bij de volgende trein weer aangehaakt wordt. In het laatste geval kan de reistijd van begin- tot eindpunt van de hogesnelheidstrein wel flink afnemen, maar neemt de reistijd tussen de tussenliggende stations onderling en de reistijd van een tussenliggend station naar het eindpunt (of van beginpunt naar tussenliggend station) zeer toe.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Bart »

meltrain schreef:Ik ben zeer benieuwd hoe dit te realiseren is. :?
Je moet immers vanaf élk van de 30 tussenstations een 'karretje' naar elk van de andere 30 tussenstations laten gaan. Dit lijkt me zeer lastig omdat er dan veel af- en aangekoppeld moet worden onderweg, waarbij de volgorde ook erg belangrijk is.
Of je moet één 'karretje' hebben wat op alle tussenstations afgehaakt wordt en bij de volgende trein weer aangehaakt wordt. In het laatste geval kan de reistijd van begin- tot eindpunt van de hogesnelheidstrein wel flink afnemen, maar neemt de reistijd tussen de tussenliggende stations onderling en de reistijd van een tussenliggend station naar het eindpunt (of van beginpunt naar tussenliggend station) zeer toe.
In het filmpje kun je zien dat het anders gaat: de trein heeft telkens één module, die ze bij het volgende station afkoppelen. De reizigers zitten het grootste deel van de reis gewoon in de trein, alleen als ze uit gaan stappen moeten ze op tijd boven gaan zitten. Dus er zijn maar 30 en geen 900 karretjes nodig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Meltrain »

Oke, dus er is een overstapmogelijkheid tussen de 'echte' trein en dat 'karretje'? :o
Dat had ik even niet begrepen uit dat filmpje.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Karl »

Ja, 't werkt volgens mij net als een ruimteschip, daar worden dingen al jaren aan elkaar gekoppeld en doorgekoppeld terwijl dat ding rond de aarde doorvliegt.

Je komt aan op station 1, loopt in het karretje, loopt naar de trein, karretje ontvangt mensen uit trein die bij station 2 uit willen en pikt karretje station 2 op. Jij loopt naar het karretje en stapt bij station 3 weer uit. Zeker voor China (en misschien ook India, Indonesië, Brazilië en dergelijke) lijkt mij dit wel interessant, de infra moet toch nog aangelegd worden (of wordt per partijdecreet morgen vervangen en is overmorgen af) en het zorgt wel voor een snellere rit van A naar B.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Fles »

Indonesië? :lol: dit heeft alleen zin op LANGE afstanden. Niet als je steeds van ieland naar eiland moet hobbelen :)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door tsov »

Van Oost naar West-Java is ongeveer 900km, is die afstand lang genoeg?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Fles »

tsov schreef:Van Oost naar West-Java is ongeveer 900km, is die afstand lang genoeg?
Is dat voldoende gewillig terrein om een HSL aan te laten leggen door een land wat de meeste van zijn inwoners nog geen drie korrels rijst per dag kan bieden?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door tsov »

Da's een andere kwestie ;) Maar ik bestreed het geen-grote-afstanden-argument :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Karl »

Die discussie is voor China ook nog wel aan te gaan...
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Fles »

tsov schreef:Da's een andere kwestie ;) Maar ik bestreed het geen-grote-afstanden-argument :)
:D Goed, dan is de afstand lang genoeg. Misschien :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chinese trein zet passagiers af zonder te stoppen

Bericht door Vinny »

Ik durf trouwens bijna te weten welke op dit forum actief zijnde persoon verantwoordelijk is voor dit concept... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten