Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Treinen die niet langer hoeven te stoppen om passagiers op te pikken? Het klinkt als science-fiction, maar in China wordt nagedacht over hogesnelheidstreinen die passagiers oppikken en laten uitstappen aan hoge snelheid.
Een hogesnelheidstrein tussen de hoofdstad Peking en de stad Guangzhou, op 2.180 kilometer, zou al snel twee en een half uur tijd winnen als de trein niet zou moeten stoppen in de zowat dertig stations langs de route.
Een Chinees promofilmpje toont hoe dit in zijn werk zou gaan. Passagiers die aan boord van de trein willen, moeten eerst plaatsnemen in een koppelingsmodule. Wanneer de trein in het station aankomt, stopt deze niet. Hij vertraagt alleen voldoende om de koppelingsmodule mee te nemen [..]
Ik denk dat je dan niet maar met vleugeltreinen en splitsen/combineren werkt, dat wordt dan wel erg complex.
Overigens is dit al een wat ouder idee, volgens mij zag ik het 2 jaar geleden ook al voorbij komen ergens. Wel interessant idee, zeker als het veilig en betrouwbaar te krijgen is.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit te realiseren is. :?
Je moet immers vanaf élk van de 30 tussenstations een 'karretje' naar elk van de andere 30 tussenstations laten gaan. Dit lijkt me zeer lastig omdat er dan veel af- en aangekoppeld moet worden onderweg, waarbij de volgorde ook erg belangrijk is.
Of je moet één 'karretje' hebben wat op alle tussenstations afgehaakt wordt en bij de volgende trein weer aangehaakt wordt. In het laatste geval kan de reistijd van begin- tot eindpunt van de hogesnelheidstrein wel flink afnemen, maar neemt de reistijd tussen de tussenliggende stations onderling en de reistijd van een tussenliggend station naar het eindpunt (of van beginpunt naar tussenliggend station) zeer toe.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
meltrain schreef:Ik ben zeer benieuwd hoe dit te realiseren is. :?
Je moet immers vanaf élk van de 30 tussenstations een 'karretje' naar elk van de andere 30 tussenstations laten gaan. Dit lijkt me zeer lastig omdat er dan veel af- en aangekoppeld moet worden onderweg, waarbij de volgorde ook erg belangrijk is.
Of je moet één 'karretje' hebben wat op alle tussenstations afgehaakt wordt en bij de volgende trein weer aangehaakt wordt. In het laatste geval kan de reistijd van begin- tot eindpunt van de hogesnelheidstrein wel flink afnemen, maar neemt de reistijd tussen de tussenliggende stations onderling en de reistijd van een tussenliggend station naar het eindpunt (of van beginpunt naar tussenliggend station) zeer toe.
In het filmpje kun je zien dat het anders gaat: de trein heeft telkens één module, die ze bij het volgende station afkoppelen. De reizigers zitten het grootste deel van de reis gewoon in de trein, alleen als ze uit gaan stappen moeten ze op tijd boven gaan zitten. Dus er zijn maar 30 en geen 900 karretjes nodig.
Ja, 't werkt volgens mij net als een ruimteschip, daar worden dingen al jaren aan elkaar gekoppeld en doorgekoppeld terwijl dat ding rond de aarde doorvliegt.
Je komt aan op station 1, loopt in het karretje, loopt naar de trein, karretje ontvangt mensen uit trein die bij station 2 uit willen en pikt karretje station 2 op. Jij loopt naar het karretje en stapt bij station 3 weer uit. Zeker voor China (en misschien ook India, Indonesië, Brazilië en dergelijke) lijkt mij dit wel interessant, de infra moet toch nog aangelegd worden (of wordt per partijdecreet morgen vervangen en is overmorgen af) en het zorgt wel voor een snellere rit van A naar B.
tsov schreef:Van Oost naar West-Java is ongeveer 900km, is die afstand lang genoeg?
Is dat voldoende gewillig terrein om een HSL aan te laten leggen door een land wat de meeste van zijn inwoners nog geen drie korrels rijst per dag kan bieden?