Blijven leven? Wacht dan even

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Suus »

Blijven leven? Wacht dan even
In haar strijd om spoorwegovergangen veiliger te maken, plaatst ProRail vanaf donderdag nieuwe waarschuwingsborden.

De oude borden met duidelijke, maar weinig gezellige teksten als 'stop, spoorwegovergang' gaan aan de kant. Daarvoor in de plaats staat er op de nieuwe borden: 'Wil je blijven leven, wacht dan even'.

Vorig jaar verongelukten dertien mensen op een spoorwegovergang als gevolg van een aanrijding met een trein en dit jaar vielen tot nu toe vijf dodelijke slachtoffers, aldus de spoorbeheerder.

Volledige artikel van de Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ardan »

Tsja, het klinkt misschien wat luguber, maar het zegt wel waar het op staat. Jammer dat het nodig is, maar hopen dat het werkt..
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door find_your_spot »

Leuk idee, ben bang dat het weinig effect zal hebben op de mensen die alsnog snel tussen de spoorbomen door glippen... Dat soort mensen lezen nauwelijks en zijn vaak alleen maar in de waan van die ene trein, bus, tram, metro die ze nog snel willen halen...
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door iljitsch »

Irritante slogan. Er staat nog net geen .nl achter.

Is het nog steeds zo dat als er twee treinen komen de bomen daartussen nog omhoog gaan? Dat lijkt me ook vrij dodelijk.

Overigens heb ik laatst de RR lijn E gehaald na gewoon te wachten tot de bomen weer open gingen en daarna pas te rennen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef: zo dat als er twee treinen komen de bomen daartussen nog omhoog gaan? Dat lijkt me ook vrij dodelijk.
Alleen als er vrij veel tijd tussen de treinen zit, hangt er van af dus.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ruben »

Tegenwoordig met alle techniek moet je toch wel een slimmere overgang kunnen realiseren die ook met zijn slagbomen anticipeert op tweede treinen? :idea:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door AppleMoose »

Tja, dat zou wel kunnen, maar dan blijven de overwegbomen langer gesloten, waardoor je weer gevaar "creëert" (die je juist wil voorkomen), aangezien mensen dan onder de bomen door gaan kruipen (of er langs heen) want "De bomen zijn dicht, maar ik zie geen trein, dus ik kan wel ff snel.."

Bovendien betwijfel ik of de nieuwe "slogan" wel gaat helpen. (afgezien van het feit dat ik al jeuk op niet nader te noemen plekken krijg bij iedere slogan dat geforceerd moet "rijmen") Bordjes werken niet of nauwelijks. Tekst komt vaak niet zo "hard" aan, als men zou willen. Beelden werken krachtiger, wat mij betrefd zou je beter een heftige "reclame"campagne kunnen beginnen op tv, radio (geluid werkt ook goed) en advertenties rondom het spoor en in kranten.

Voorbeeldje: In Duitsland zie je langs de autowegen groteo posters met zogenaamde? verkeersslachtoffers, of nabestaanden met een foto van een verkeersslachtoffer in hun hand. De beelden zijn duidelijk "let op met rijden, denk ook aan anderen etc." Deze beelden maken op mij veel meer indruk dan de tekst "Houdt afstand" "Daar kun je mee thuis komen" etc. langs onze wegen. Waarom? De beelden geven direct het gevolg weer. Tekst is afstandelijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ennes »

Ardan schreef:Tsja, het klinkt misschien wat luguber, maar het zegt wel waar het op staat. Jammer dat het nodig is, maar hopen dat het werkt..
Eerlijk gezegd vind ik er niets lugubers aan, vind het eerder soft! Ik ben in dat opzicht toch meer voor een echt confronterende aanpak met foto's die echt duidelijk zijn. ( en dan bedoel ik geen foto's van losse ledematen ofzo ) Maar er zijn genoeg dingen in scene te zetten die toch wel confronterende beelden opleveren. (denk aan de Belgische en Duitse affiches langs de snelwegen)

ik zou dus bv eerder denken aan een pop onder een wit laken met wat hulpverleners, met een tekst als: "Peter kon niet wachten, nu wacht iedereen te vergeefs op Peter." en zo zijn er natuurlijk nog veel meer confronterende dingen te bedenken.

Heb het idee dat dat iets beter zou werken als de gemiddelde slogan van een reclame wedstrijd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: (denk aan de Belgische en Duitse affiches langs de snelwegen)
Moet je is naar Polen gaan, daar staat letterlijk een bord met als:


Op deze A2 zijn sinds 2006:

173 gewonden gevallen
298 ongelukken
32 doden

Elke keer als er weer iemand overlijdt wordt het nummertje vervangen. TIjdens mijn trip door Polen heb ik die cijfers zo'n 6 keer zien vervangen worden.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: (denk aan de Belgische en Duitse affiches langs de snelwegen)
Moet je is naar Polen gaan, daar staat letterlijk een bord met als:


Op deze A2 zijn sinds 2006:

173 gewonden gevallen
298 ongelukken
32 doden

Elke keer als er weer iemand overlijdt wordt het nummertje vervangen. TIjdens mijn trip door Polen heb ik die cijfers zo'n 6 keer zien vervangen worden.
Alleen cijfertjes zegt niet zo veel, ik denk dat alleen behoorlijk confronterende beelden iets zou kunnen uithalen, en dan nog zal je het niet geheel kunnen voorkomen. Er zullen er altijd bij zijn die denken, "ik pas wel op, en het zal mij niet overkomen" ... tot die ene keer dat het wel mis gaat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef:ik denk dat alleen behoorlijk confronterende beelden iets zou kunnen uithalen, en dan nog zal je het niet geheel kunnen voorkomen.
In de VS plaatst de overheid een bordje op de plek waar iemand is overleden in het autoverkeer...

Er zijn plekken op snelwegen waar in een scherpe bocht 17 van die bordjes staan...

Afbeelding

Maar goed, echt fijn is het ook niet want zo hou je een kerkhof over van bordjes met overledenen.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: (denk aan de Belgische en Duitse affiches langs de snelwegen)
Moet je is naar Polen gaan, daar staat letterlijk een bord met als:


Op deze A2 zijn sinds 2006:

173 gewonden gevallen
298 ongelukken
32 doden

Elke keer als er weer iemand overlijdt wordt het nummertje vervangen. TIjdens mijn trip door Polen heb ik die cijfers zo'n 6 keer zien vervangen worden.
Wat ze daar ook doen is gewoon autowrakken op een hoge paal langs de weg plaatsen, bij wijze van waarschuwing.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door find_your_spot »

Schop schop schop...

Dit is het bordje van ProRail

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Schop schop schop...

Dit is het bordje van ProRail

Afbeelding
nou daar ga ik van bibberen zeg!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Suus »

Op deze manier lijkt het eerder een plaatsnaambord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Op deze manier lijkt het eerder een plaatsnaambord.
Volgende halte Wil je blijven leven wacht dan even, Spoorwegovergang Station NS
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Bee schreef:Op deze manier lijkt het eerder een plaatsnaambord.
Volgende halte Wil je blijven leven wacht dan even, Spoorwegovergang Station NS

Persoon aangereden op overweg
Uitgegeven: 21 september 2010 19.15
Laatst gewijzigd: 21 september 2010 19:25
DEN HAAG - van een van onze verslaggevers.

Op de -wil je blijven leven wacht dan even- te Den Haag is vanmiddag een persoon door een trein aangereden. De persoon was.......

:lol: ik had er nog niet zo naar gekeken, maar het is inderdaad net een straatnaambord.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: Op de -wil je blijven leven wacht dan even- te Den Haag is vanmiddag een persoon door een trein aangereden. De persoon was.......
Treinpassagiers die door een trein worden aangereden bij straatnaambordjes is nooit leuk... :N
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: Op de -wil je blijven leven wacht dan even- te Den Haag is vanmiddag een persoon door een trein aangereden. De persoon was.......
Treinpassagiers die door een trein worden aangereden bij straatnaambordjes is nooit leuk... :N
Net zo min als veel te softe campagnes.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Vinny »

Wat had je dan wel gewild? Een foto van een uiteenspattend lichaam ofzo, omdat dit soort special effects wel bij de jeugd wat uithalen? Wel eens een pakje sigaretten bekeken? Ik ben juist blij dat er met normale mottoborden gewerkt wordt. De verharding in de maatschappij - daar moet je als spoorbeheerder niet aan willen meewerken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Wat had je dan wel gewild? Een foto van een uiteenspattend lichaam ofzo, omdat dit soort special effects wel bij de jeugd wat uithalen? Wel eens een pakje sigaretten bekeken? Ik ben juist blij dat er met normale mottoborden gewerkt wordt. De verharding in de maatschappij - daar moet je als spoorbeheerder niet aan willen meewerken...

Er is altijd nog een tussenweg tussen een softe rijmende campagne, of een uiteen spattend lichaam, in eerdere posts hebben diverse forumleden al wat indringender ideeën geopperd.

En niet mee moeten willen werken als spoorbeheerder aan een verharding in de maatschappij, is hetzelfde als je kop in het zand steken, bij overtredingen foei zeggen en een lollie geven, en bij zaken zoals vandalisme en agressie je schouders ophalen en zeggen dat het wel meevalt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Wubbo »

Ennes schreef:En niet mee moeten willen werken als spoorbeheerder aan een verharding in de maatschappij, is hetzelfde als je kop in het zand steken, bij overtredingen foei zeggen en een lollie geven, en bij zaken zoals vandalisme en agressie je schouders ophalen en zeggen dat het wel meevalt.
Dat klinkt ongeveer als 'storingen zullen er zijn, dus doe er maar niks aan'. Natuurlijk moet je niet je kop in het zand steken, maar als je een vergelijkbaar effect ook kan halen zonder harde campagne moet je dat volgens mij niet laten. Er zitten zoveel middenwegen tussen een aai over de bol geven en iemand dood knuppelen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Fles »

terwijl we dat doodknuppelen nog niet eens geprobeerd hebben :idea:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door AppleMoose »

Ik heb me laten vertellen dat Canadezen met dierproeven zeer positieve resultaten hebben geboekt met het doodknuppelen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Blijven leven? Wacht dan even

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Wat had je dan wel gewild? Een foto van een uiteenspattend lichaam ofzo, omdat dit soort special effects wel bij de jeugd wat uithalen? Wel eens een pakje sigaretten bekeken? Ik ben juist blij dat er met normale mottoborden gewerkt wordt. De verharding in de maatschappij - daar moet je als spoorbeheerder niet aan willen meewerken...
Een normaal motto kan wel een beter effect hebben dan dit bordje, dit is wel een erg suffe tekst. En had het bordje geel gemaakt met zwarte letters ofzo; dat valt veel meer op dan een blauw bordje. Ik neem aan dat gele borden niet onder 'verharding van de maatschappij' vallen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten