Tirol september 2010 (deel 2/5): Zillertal/Mayrhofen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Tirol september 2010 (deel 2/5): Zillertal/Mayrhofen

Bericht door Ronald »

Alle delen van het verslag op een rijtje:
Deel 1 Söldener gletschers
Deel 2 Zillertalbahn/Mayrhofen (dit deel dus...)
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee
Deel 5 Brixental/Kitzbühel

---------------------------------------------------------------------------

Vandaag, zaterdag 4 september, staat de Zillertalbahn op het programma. De Zillertalbahn is een smalspoorlijn die door het gelijknamige dal loopt van Jenbach naar Mayrhofen. Het spoor heeft een breedte van 760 mm, de zgn. Bosnische Spoorbreedte, zo genoemd omdat deze veel voorkomt/voorkwam in het voormalige Joegoslavië.

Nog even de route van vandaag:

Afbeelding

(Bron kaartmateriaal: © OpenStreetMap-auteurs, CC-BY-SA, http://www.openstreetmap.org)

En een overzicht van de gebruikte vervoermiddelen:

Afbeelding

Alle stationnetjes van de Zillertalbahn op een rij:

Afbeelding

Vanaf Kufstein is het 40 minuten met de S-bahn naar Jenbach. Ook deze trein, met eindbestemming Telfs-Pfaffenhofen, wordt gereden door een Talent.

Afbeelding

Mooi op tijd komt de trein aan in Jenbach. Mooi op tijd betekent dus dat je de trein van de Zillertalbahn net ziet wegrijden door een net-niet-overstap van -1 minuut. Maar de treintjes naar Mayrhofen rijden ieder half uur, dus een groot probleem is dat niet.

Afbeelding

Jenbach is het enige station in Oostenrijk waar drie spoorbreedten bij elkaar komen. Naast het normaalspoor van de spoorlijn Kufstein-Innsbruck en het 760 mm-spoor van de Zillertalbahn ligt hier ook het meterspoor van de Achenseebahn. Dit is een tandradbaan waarop stoomtreintjes pendelen naar de hoger gelegen Achensee.

Afbeelding

Deze treintjes rijden puur als toeristentrein, echt OV kun je het niet noemen (ook gezien de prijzen, €29 voor een retourtje van 2x7 kilometer is niet echt goedkoop).
De stoomlocjes gaan al sinds eind 19e eeuw mee, uiteraard zijn er in tussentijd wel de nodige renovaties uitgevoerd.

Aan de andere kant van het station ligt het "Zillertalbahnhof", waar vandaan de treinen naar Mayrhofen vertrekken.

Afbeelding

Ook hier is stoom te zien, over de Zillertalbahn worden ook regelmatig ritten met stoomlocs uitgevoerd.

Afbeelding

De rest van de treinen wordt gereden door dieseltreinstellen en getrokken rijtuigen met een dieselloc. De eerstvolgende trein is een dieseltreinstel, die zo te zien ook al wat jaartjes meegaat.

Afbeelding

Ook is er niet al te veel geld verspild aan een duur ontwerpbureau voor de rijtuigen. Geen overbodige fratsen zeg maar :P .
Het middelste rijtuig is een vrij nieuw lagevloersrijtuig, terwijl de inrichting van de oude treinen vrij spartaans is.

Afbeelding

Maar goed, dit heeft ook wel weer wat en past ook wel bij dit type spoorlijn. Vanzelfsprekend is het moderne rijtuig behoorlijk vol, terwijl ik hier alle ruimte heb. Grappig detail is wel dat het niet toegestaan is om door de tussendeur naar het andere rijtuig te lopen, omdat je niet binnendoor kunt maar buiten "over de koppeling" loopt. De conducteur gaat dus wel op deze manier door de trein.

Uiteindelijk vertrekt de trein, wat er volgt is een uurtje rustig boemelen door het Zillertal. De snelheid ligt nergens echt hoog, over de rit van 32 km naar Mayrhofen doet de trein precies een uur. Hogere snelheden zijn ook niet aan te raden, het treintje hobbelt nogal, door het smalle spoor is de loop erg onrustig.
Regelmatig stopt de trein op kleine, gemoedelijke stationnetjes, zoals hier in Strass im Zillertal.

Afbeelding

In Fügen-Hart passeert een tegemoetkomende trein, deze is samengesteld uit een dieselloc, een oud tussenrijtuig en een nieuw lagevloers-stuurrijtuig.

Afbeelding

Sommige stationnetjes zijn "bedarfshaltestellen", hier wordt alleen op verzoek gestopt.

Afbeelding

Om 11:24, 59 minuten na vertrek uit Jenbach, komen we aan op het eindstation Mayrhofen.

Afbeelding

Het bedrijf dat de treindienst uitvoert, heet dus gewoon "Zillertalbahn". Dit bedrijf voert ook een aantal busdiensten in deze regio uit. Vreemd genoeg is er ook een busdienst die geheel parallel aan de spoorlijn loopt. Maar deze rijdt niet zo frequent en bedient waarschijnlijk nog wat dorpjes die geen station hebben.

Afbeelding

Vanuit Mayrhofen heb je een aantal mogelijkheden om verder per bus te reizen. Ik kies ervoor om naar de "Schlegeis speicher" te gaan, een stuwmeer welke ongeveer 20 km van Mayrhofen afligt.
Hier rijdt ieder uur/anderhalf uur een bus naartoe, een half uurtje na aankomst van de trein zal deze vertrekken (mooi nog even tijd voor koffie :) ).
De buslijn wordt uitgevoerd door het bedrijf "Christophorus". Mijn Tirol-ticket is gewoon geldig, alleen moet er voor €3 een kaartje voor de tolweg worden gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

De rit naar het stuwmeer duurt bijna een uur en gaat eerst door het gezellige centrum van Mayrhofen. Direct buiten Mayrhofen staan we meteen tien minuten stil voor een 3 km lange tunnel die maar uit één rijstrook bestaat. Het verkeer wordt dus om-en-om doorgelaten en geregeld met verkeerslichten. Maar het is allemaal in de dienstregeling ingecalculeerd, dus een probleem is het niet. Ook voorbij het tolhuis is er op het smalle slingerweggetje maar plaats voor één voertuig per richting, dus ook hier regelen verkeerslichten de toegestane rijrichting.
Tijdens het wachten bij het tolhuis kan de bus nog even op de foto.

Afbeelding

Tijdens het klimmen over het slingerweggetje wordt de enorme stuwdam zichtbaar :shock: .

Afbeelding

Na een uurtje rijden vanuit Mayrhofen (geweldig mooie rit dus :pos: ) wordt het eindpunt bij de Schlegeis-stausee bereikt. Het is helaas wel wat gaan regenen, maar dat maakt het uitzicht over het meer er wel wat mysterieuzer op.

Afbeelding

Afbeelding

Vroeger schreef je de vertrektijden altijd over, nu is een fotootje genoeg als geheugensteuntje voor de vertrektijden van de terugrit.

Afbeelding

Ondanks het druilerige weer ga ik toch maar een eindje lopen langs het stuwmeer (een paraplu doet wonderen :wink: ), je kunt het stuwmeer een behoorlijk eind volgen en ook nog een stukje richting een waterval het dal in lopen.

Afbeelding

Uitzicht op de stuwdam:

Afbeelding

Verder heb ik nog maar even wat sfeerplaatjes van het stuwmeer en omgeving onder elkaar gezet, ze spreken vrijwel allemaal voor zich:

Afbeelding

Wandeling richting de waterval langs een snelstromend beekje:

Afbeelding

Na een half uurtje lopen kom je bij deze mooie waterval :pos: :

Afbeelding

Altijd leuk dit soort tafereeltjes :D :

Afbeelding

Inmiddels breekt af en toe de zon een beetje door en is dan is goed de groen-blauwe kleur van het water te zien:

Afbeelding

De stuwdam zelf is ook toegankelijk, dus ook maar even naar de andere kant gelopen. De feiten spreken voor zich:

Afbeelding

Afbeelding

Het uitzicht op het dal, waardoor zich de weg omhoog slingert, is geweldig, helemaal als er ook nog een regenboog te zien is 8-) :

Afbeelding

Aan de andere kant uiteraard uitzicht over de watervlakte:

Afbeelding

Tegen half vier wordt het weer eens tijd om terug te gaan (het wordt nu ook wel een beetje frisjes, trouwens, een paar dagen eerder lag hier nog twintig cm verse sneeuw...). De bus staat al klaar voor de terugrit, alsmede een groep van een stuk of 30 wandelaars die allemaal een wedstrijdje doen om als eerste in de bus te zijn. Rustig maar hoor, er is plek zat :6 ...

Na een uurtje bereiken we Mayrhofen weer, waar ik het dorpje nog even ga bekijken. Een typisch toeristisch alpendorpje is dit ook, met natuurlijk de gebruikelijke geraniums aan de balkons. Een beetje kneuterig is het wel allemaal, maar zó typisch Tirol dat het er gewoon bijhoort natuurlijk :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Na een lekker bord spaghetti (bij een Michelin-ster-restaurant wat later bleek, toch kostte het maar 8 euro :wink: ) neem ik om 18.37 uur de trein van de Zillertalbahn terug richting Jenbach. Wel even opletten: de laatste gaat om half acht, wel rijkelijk vroeg dus iets om in de gaten te houden :idea: .
Ditmaal bestaat het treintje uit een dieselloc + 2x oud + 1x nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Weer heb ik bijna het rijk alleen in het klassieke rijtuig.

Afbeelding

Na weer een uurtje boemelen en een half uur wachten in Jenbach (ook terug een beroerde aansluiting) sta ik om kwart voor negen weer op het station van Kufstein.

Het volgende deel vindt je hier
Laatst gewijzigd door Ronald op za 25 sep 2010, 21:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tirol september 2010 (deel 2/5): Zillertal/Mayrhofen

Bericht door Fles »

Mayrhofen is echt super vet man :) Ik ben destijds ook met de bus naar de Schlegeis gereden, daarvandaan helemaal naar de Italiaanse grens gewandeld (2 uur lopen of zo). Die lagevloerdingen zien er wel goed uit op zich, heb je daar ook interieurpics van?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tirol september 2010 (deel 2/5): Zillertal/Mayrhofen

Bericht door Ronald »

De wandeling naar de waterval was idd richting de grens. Ik had er geen tijd voor (en het weer was ook niet geweldig), anders is dat wel een mooie tocht lijkt me zo.
Fles schreef:Die lagevloerdingen zien er wel goed uit op zich, heb je daar ook interieurpics van?
:N sorry, vergeten :oops:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tirol september 2010 (deel 2/5): Zillertal/Mayrhofen

Bericht door Fles »

rhk_amf schreef:Alle stationnetjes van de Zillertalbahn op een rij:
http://i267.photobucket.com/albums/ii29 ... G_4987.jpg
Wait a little second, ik zie 2 nieuwe haltes: Bichl en Angererbach-Ahrnbach :idea: Die waren er in 2008 nog niet :shock:

Ik heb weer een smoes :mrgreen:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tirol september 2010 (deel 2/5): Zillertal/Mayrhofen

Bericht door Ronald »

Ik weet niet of je de "Pinzgauer Lokalbahn" al hebt gehad, anders kun je het mooi combineren. Sinds vorige week is het hele traject tussen Zell am See en Krimml weer in gebruik (nadat een deel vijf jaar dicht is geweest), waarbij bijna alle stations zijn gemoderniseerd. Misschien zitten er ook wel wat nieuwe tussen...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tirol september 2010 (deel 2/5): Zillertal/Mayrhofen

Bericht door Chauf21 »

Tot een aantal jaren terug kwam ik regelmatig in het Zillertal. Het treintje komt me ook bekend voor, maar die nieuwe stuurstandrijtuigen waren er toen nog niet. Anyways, mooi gebied en leuke wandeling! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten