Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Ga er vanuit dat die 17.000 een gemiddelde over de verschillende dagsoorten zal zijn...
Het meerdere keren onderweg vullen zal waarschijnlijk minder vaak gebeuren door de aard van het gebied waardoor gereden wordt: 't zal toch vooral vervoer van de dorpen/kleinere steden naar de grote stad zijn.
Het meerdere keren onderweg vullen zal waarschijnlijk minder vaak gebeuren door de aard van het gebied waardoor gereden wordt: 't zal toch vooral vervoer van de dorpen/kleinere steden naar de grote stad zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Gezien deze lijn op sommige (korte) stukken wel metroachtige trekjes heeft vindt ik dat nou ook weer niet van die geweldige reizigersaantallen. Pas als je echt tegen de 30 a 35 duizend reizigers per dag zit wordt het echt interessant. Hopen dat het reizigersaantal de komende tijd goed doorgroeit.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Dat is denk ik wel aannemelijk, de frequentie wordt volgend jaar verhoogd en er wordt daarna ook doorgereden naar het centrum van Rotterdam. Lijkt me dat het product daardoor aantrekkelijker wordt.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Ten eerste heb ik sterk het idee dat het middendeel van de hofpleinlijn bestaat uit gebied waar het openbaar vervoer bepaald niet populair is. Daarnaast zijn sommige stations bepaald niet handig gelegen, station Nootdorp bijvoorbeeld ligt aan de rand van het stadje en is nieteens over de stoep te bereiken, want die ligt er niet. Dan is tram 15 in het centrum toch handiger. Maar vooral ook is een deel van het trajekt Rotterdams en een ander deel Haags achterland, daartussen zal niet bizar veel gereisd worden. Voor het hele eind Den Haag - Rotterdam of omgekeerd kan je als het goed uitkomt sneller zijn, maar als je een goede overstap op de tram of bus hebt op Den Haag HS is dat waarschijnlijk sneller. Maar in de toekomst als lijn E door gaat rijden naar Rotterdam Zuid dan wordt het interessanter, omdat je dan met één makkelijke overstap (één van de gezamelijke RR stations) van centrum naar centrum kan tegen twee veel lastiger overstappen als je de trein neemt.Klaasje schreef:Veel van die lijnen vullen zich wel 2 of 3 keer opnieuw op een enkele rit. Waarom zou dat bij een doorgaande verbinding tussen Den Haag en Rotterdam niet gebeuren?
Ik zat overigens te denken: je hebt trams die gedeeltelijk een lage vloer hebben. Zou je zoëen niet deuren in zowel het hoge als het lage deel kunnen geven zodat je zowel bij metrohaltes als tramhaltes kan stoppen? Zal vast een dure grap zijn maar dat scheelt weer een nieuwe netkous bij Den Haag CS voor het nieuwe eindpunt van lijn E. Hij zou dan ook door kunnen rijden de stad in alleen kan je vanaf CS eigenlijk alleen de tramtunnel in waar al zat rijdt en de eerste keermogelijkheid is bij de Monstersestraat maar da's niet echt goed genoeg voor serieus gebruik. Wel mooi zou zijn een aftakking naar Scheveningen...
Ook een mogelijkheid zou zijn om lijn E in Leidschenveen ofzo z'n eindpunt te geven met een goede overstap op 3 en 4. De toegevoegde waarde van doorrijden naar CS lijkt me niet enorm groot.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Wat betreft Den Haag C maakt de vloerhoogte niets uit, dat nieuwe RR-station komt er toch wel. De NS wil de sporen 11 en 12 namelijk terug hebben om er weer treinen te laten stoppen in verband met capaciteitstekorten.
Ik doe ook maar wat
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Als je de 5500-metro's van de RET een lagevloergedeelte geeft kunnen ze niet meer halteren in de metrostations.
Wat er had moeten gebeuren naar mijn mening is dat ze of de in ruwbouw aanwezige tunnel onder Den Haag CS gebruiken, of een gat slaan in het verder niet verschrikkelijk mooie kantoorpand bovenop Den Haag CS en met een slanke flyover naar een traject richting Schevingen gaan, ongeveer via de route van de huidige tramlijn 9.
Toevallig is het traject langs de Prinsessegracht/Koninginnegracht in Den Haag wel eens besproken voor een tweede tramtunnel.
Ondergronds bij Den Haag CS is trouwens wel lastig bedenk ik mij net, er ligt een heel ondergronds tunnelcomplex in die omgeving.
Wat er had moeten gebeuren naar mijn mening is dat ze of de in ruwbouw aanwezige tunnel onder Den Haag CS gebruiken, of een gat slaan in het verder niet verschrikkelijk mooie kantoorpand bovenop Den Haag CS en met een slanke flyover naar een traject richting Schevingen gaan, ongeveer via de route van de huidige tramlijn 9.
Toevallig is het traject langs de Prinsessegracht/Koninginnegracht in Den Haag wel eens besproken voor een tweede tramtunnel.
Ondergronds bij Den Haag CS is trouwens wel lastig bedenk ik mij net, er ligt een heel ondergronds tunnelcomplex in die omgeving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Is niet te vergelijken. Een reiziger van Den Helder naar Amsterdam CS telt als één reiziger. In RR telt iemand die één halte meegaat, en dat zijn er bij de metro/stadsvervoer meer, ook als één reiziger.Caspar schreef:17.000 reizigers vind ik maar magertjes. Dat is nog net iets minder dan dat er tussen Alkmaar en Amsterdam dagelijks pendelen. (3000 en 800 serie opgeteld) Waarbij daar buiten de spits vooral de s800 compleet leeg is.
immer kwaliteits posts
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Overigens blijkt uit een publicatie van Haaglanden over 2008 dat RR (met of zonder lijn E...?) 94000 reizigers per dag trekt, die 17000 is daarmee niet erg veel.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Wat ik begrijp is dat er geen echte ruwbouwtunnel is, maar dat de fundering van Stichthage [het kantoorgebouw] ruimte is gelaten voor een eventuele tunnel. Intussen ligt er aan de Koekampzijde een autotunnel dus dat is wel een hindernis.
Ondergrondse kopsporen zijn afgeketst op de kosten van het voldoen aan de brandveiligheidseisen.
Een flyover -hoe slank ook- zou op niveau +2 moeten zitten om het Prins Bernardviaduct en het tramviaduct op +1 te kruisen. Onbespreekbaar is zacht uitgedrukt.
Het is ook de vraag of Den Haag belang heeft bij een hogevloermetro die er ook nog eens toe leidt dat je de tram op dat traject zal moeten opheffen, wat betekent dat je de verbinding met het centrum, HS en Den Haag Zuidwest verbreekt.
Ondergrondse kopsporen zijn afgeketst op de kosten van het voldoen aan de brandveiligheidseisen.
Een flyover -hoe slank ook- zou op niveau +2 moeten zitten om het Prins Bernardviaduct en het tramviaduct op +1 te kruisen. Onbespreekbaar is zacht uitgedrukt.
Het is ook de vraag of Den Haag belang heeft bij een hogevloermetro die er ook nog eens toe leidt dat je de tram op dat traject zal moeten opheffen, wat betekent dat je de verbinding met het centrum, HS en Den Haag Zuidwest verbreekt.
Bee schreef:Wat er had moeten gebeuren naar mijn mening is dat ze of de in ruwbouw aanwezige tunnel onder Den Haag CS gebruiken, of een gat slaan in het verder niet verschrikkelijk mooie kantoorpand bovenop Den Haag CS en met een slanke flyover naar een traject richting Schevingen gaan, ongeveer via de route van de huidige tramlijn 9.
Toevallig is het traject langs de Prinsessegracht/Koninginnegracht in Den Haag wel eens besproken voor een tweede tramtunnel.
Ondergronds bij Den Haag CS is trouwens wel lastig bedenk ik mij net, er ligt een heel ondergronds tunnelcomplex in die omgeving.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Radikaler: vanuit Rotterdam naar Pijnacker, dan een nieuwe lijn naar Zoetermeer; In Pijnacker overstaphalte op een daar eindigende lagevloerlijn naar Den Haag. Geen gezooi met hoog/laaghaltesiljitsch schreef:
Ook een mogelijkheid zou zijn om lijn E in Leidschenveen ofzo z'n eindpunt te geven met een goede overstap op 3 en 4. De toegevoegde waarde van doorrijden naar CS lijkt me niet enorm groot.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Teken die voor de grap eens in op de kaart. :-)
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Hoezo - te noordelijk?
Of zit er vinex tussen
Of zit er vinex tussen
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Als je een stuk wilt afsnijden tussen Pijnacker en Zoetermeer dan lijkt me dat je maar twee reële keuzes hebt. Je zit namelijk met nieuw spoor in Zoetermeer met hetzelfde dat mij als fietser daar altijd doodergert: alle wegen lopen krom, dood en/of de verkeerde kant op. Dus:
- na industrieterrein de boezem rechtsaf, onder/over de snelweg en het spoor en dan aansluiten op het bestaande RR-spoor iets westelijk van station Zoetermeer
- na industrieterrein de boezem rechtsaf en dan via de Florasingel naar station Zoetermeer
Hiermee zal je zeker wat sneller tussen station Zoetermeer en Rotterdam kunnen reizen. Maar het zal ook flink geld kosten en ik vraag me af hoeveel reizigers er wat aan hebben. Immers station Zoetermeer ligt niet bepaald middenin de stad. Met de aansluiting op bestaand spoor heb je misschien ook nog wat snelheidswinst naar het centrum, maar of het nu allemaal de moeite is...
Even terugkomend op RR E laten eindigen vóór Den Haag CS: achteraf gezien was dit natuurlijk een veel betere optie geweest dan wat we nu hebben. Zelfs nu alle samengebruikte haltes al verbouwd zijn om met verschillende hoogtes te kunnen werken is het nog zeker te overwegen want het scheelt weer die extra infrastructuur om bij Den Haag CS te kunnen keren. RR 3 en 4 rijden met zo'n hoge frequentie dat de extra reistijd minimaal is. Als er ruimte is om op Laan van NOI te keren zou dat ideaal zijn want dan hou je een goede treinaansluiting richting Leiden
- na industrieterrein de boezem rechtsaf, onder/over de snelweg en het spoor en dan aansluiten op het bestaande RR-spoor iets westelijk van station Zoetermeer
- na industrieterrein de boezem rechtsaf en dan via de Florasingel naar station Zoetermeer
Hiermee zal je zeker wat sneller tussen station Zoetermeer en Rotterdam kunnen reizen. Maar het zal ook flink geld kosten en ik vraag me af hoeveel reizigers er wat aan hebben. Immers station Zoetermeer ligt niet bepaald middenin de stad. Met de aansluiting op bestaand spoor heb je misschien ook nog wat snelheidswinst naar het centrum, maar of het nu allemaal de moeite is...
Even terugkomend op RR E laten eindigen vóór Den Haag CS: achteraf gezien was dit natuurlijk een veel betere optie geweest dan wat we nu hebben. Zelfs nu alle samengebruikte haltes al verbouwd zijn om met verschillende hoogtes te kunnen werken is het nog zeker te overwegen want het scheelt weer die extra infrastructuur om bij Den Haag CS te kunnen keren. RR 3 en 4 rijden met zo'n hoge frequentie dat de extra reistijd minimaal is. Als er ruimte is om op Laan van NOI te keren zou dat ideaal zijn want dan hou je een goede treinaansluiting richting Leiden
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Verder vraag ik me af hoeveel vraag er eigenlijk is tussen Pijnacker en Zoetermeer. Daar rijdt op moment Veolia met in het weekend en avond een uurdienst (voor de lokalen: lijn 121). En hoeveel mensen willen er vanuit Rotterdam eigenlijk naar Zoetermeer? Ik denk dat ze eerder naar het centrum van Den Haag willen.
Als er wel genoeg animo voor is, juich ik deze verbinding als aftakking van de huidige metrolijn E natuurlijk toe.
Als er wel genoeg animo voor is, juich ik deze verbinding als aftakking van de huidige metrolijn E natuurlijk toe.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Andersom zijn er vast wel mensen die in Zoetermeer wonen en in Rotterdam werken. Zoetermeer is natuurlijk wel veel meer op Den Haag gericht, maar Rotterdam is ook nog best dichtbij.Gekko123 schreef:En hoeveel mensen willen er vanuit Rotterdam eigenlijk naar Zoetermeer?
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Volgens mij is via station Leidschenveen reizen met RR 3/4 en dan E handiger omdat die lijnen straks allemaal een hoge frequentie hebben, van Zoetermeer naar Rotterdam zal nooit een frequentie krijgen die daarbij in de buurt komt.
Wel jammer dat er geen overstap is tussen RR E en de trein op Den Haag Ypenburg, dat zou anders wellicht interessant kunnen zijn voor mensen die in de buurt van de treinstations wonen in Zoetermeer die naar Rotterdam willen.
Wel jammer dat er geen overstap is tussen RR E en de trein op Den Haag Ypenburg, dat zou anders wellicht interessant kunnen zijn voor mensen die in de buurt van de treinstations wonen in Zoetermeer die naar Rotterdam willen.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Er moet ook niet voor niets een 'hoogwaardige bus' komen. Als ik me goed herinner is er ooit over de ZoRo als raillijn gedacht, maar is dat idee gesneuveld. Vervoersvraag vs kosten zal daarin hebben meegespeeld, maar ik denk ook strijdige belangen van de verschillende partijen.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Het feit dat Zoetermeer in elkaar zit als een bord spaghetti waar eigenlijk nergens nieuw spoor in te passen is helpt natuurlijk ook niet. De huidige RR 3 en 4 lopen ook niet bepaald op een handige manier door de stad. Bedenk eens hoeveel je straks van bleizo naar Den Haag extra gaat betalen voor al die kilometers omrijden...
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
De Randstadrail loopt op een extreem handige manier door de stad. Elke wijk behalve Noordhove en Rokkeveen hebben een station in het middelpunt van de wijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Dat kan zijn, maar niet iedereen heeft er behoefte aan al die andere stadsdelen te bezoeken onderweg naar Den Haag. Vooral ook omdat dat met de chipkaart niet alleen extra tijd, maar ook extra geld kost.
Overigens hebben ze wel de chipkaarttarieven zo gemanipuleerd dat je altijd de kortste route betaalt (met eventuele overstap) ook al rij je een langere (zonder overstap). Zo kan het dus gebeuren dat langer in de tram blijven zitten een lagere ritprijs oplevert.
Maar het echte probleem is dat Zoetermeer een soort fractal-structuur heeft die het bijna onmogelijk maakt in iets wat in de buurt van een rechte lijn komt van de ene naar de andere kant van de stad te komen, zeker zonder de wegen die alleen voor auto's toegankelijk zijn te gebruiken. Vergelijk dit bijvoorbeeld met Ypenburg waar tram 19 makkelijk ingepast kon worden.
Overigens hebben ze wel de chipkaarttarieven zo gemanipuleerd dat je altijd de kortste route betaalt (met eventuele overstap) ook al rij je een langere (zonder overstap). Zo kan het dus gebeuren dat langer in de tram blijven zitten een lagere ritprijs oplevert.
Maar het echte probleem is dat Zoetermeer een soort fractal-structuur heeft die het bijna onmogelijk maakt in iets wat in de buurt van een rechte lijn komt van de ene naar de andere kant van de stad te komen, zeker zonder de wegen die alleen voor auto's toegankelijk zijn te gebruiken. Vergelijk dit bijvoorbeeld met Ypenburg waar tram 19 makkelijk ingepast kon worden.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
En als je echt naar Zoetermeer oosterheem wil rijdt Randstadrail 4 in een vrijwel rechte lijn.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
En BleiZo - Den Haag kan over enige tijd gewoon in een rechte lijn met de sprinter. :)
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
1.voor de verbinding Zoetermeer-Rotterdam gaat het vooral om mensen die in Z.meer wonen. Het huidige aanbod is in principe QBuzz sneldienst (geheel nieuwe weg) naar Berkel West/of Noord (nieuw station-naast een bouwkeetschool en veel modder). Dit als vervanging van sneldienst 204 (ooit door naar Leiden)-wegens overname QBuzz gesplitst.
Typisch zo"n lijn die meteen sneuvelt als er wat bezuinigd moet worden-met een overstap van RR op RET net zo snel en goed.
Overigens ken ik Zoetermeer nog uit de CITOSA-tijd-toen het een klein dorp was. de Citosa had lijn 3 -elk uur Gouda-Zoetermeer-Pijnacker-Delft-Nootdorp. Toen besloten werd die stad te bouwen als overloop voor den Haag (net zoals Almere overloop is als ''Overgooier'') moest er een goede verbinding komen-en dat werd toen de NS-trein-krakeling, omdat die alle geplande nieuwbouwwijken zou verbinden-er was gedacht geen stadsbus nodig te hebben.
2.ander vraagje: weet iemand tot hoever nu het eigen RET-tarief geldt op deze lijn? De RET biedt ook 2-uur kaarten @3,50 aan en 2-metroriten @4,90. Gelden die nu tot den Haag CS? In Spijkenisse gelden ze bvb. wel op de metro en niet op de Conxx-bus. Welke kaarten zijn er eigenlijk te koop (voor de niet chipkaartbezitter) als je in Nootdorp of Pijnacker opstapt ri. Rotterdam?
Typisch zo"n lijn die meteen sneuvelt als er wat bezuinigd moet worden-met een overstap van RR op RET net zo snel en goed.
Overigens ken ik Zoetermeer nog uit de CITOSA-tijd-toen het een klein dorp was. de Citosa had lijn 3 -elk uur Gouda-Zoetermeer-Pijnacker-Delft-Nootdorp. Toen besloten werd die stad te bouwen als overloop voor den Haag (net zoals Almere overloop is als ''Overgooier'') moest er een goede verbinding komen-en dat werd toen de NS-trein-krakeling, omdat die alle geplande nieuwbouwwijken zou verbinden-er was gedacht geen stadsbus nodig te hebben.
2.ander vraagje: weet iemand tot hoever nu het eigen RET-tarief geldt op deze lijn? De RET biedt ook 2-uur kaarten @3,50 aan en 2-metroriten @4,90. Gelden die nu tot den Haag CS? In Spijkenisse gelden ze bvb. wel op de metro en niet op de Conxx-bus. Welke kaarten zijn er eigenlijk te koop (voor de niet chipkaartbezitter) als je in Nootdorp of Pijnacker opstapt ri. Rotterdam?
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
De 204 is gesneuveld, maar dat heeft ook het voordeel dat lijn 270 de hele dag rijdt, terwijl de 204 alleen in de spits reed. De 204 en 170 waren trouwens niet gesplitst door de komst van Qbuzz, maar daarvoor al. Connexxion reed ook al een tijdje verschillende lijnen (hoewel het materieel van Rotterdam nog altijd doorreed naar Leiden). En er bleven echt niet veel mensen zitten bij Centrum West, dus die splitsing was niet onlogisch.midnet schreef:1.voor de verbinding Zoetermeer-Rotterdam gaat het vooral om mensen die in Z.meer wonen. Het huidige aanbod is in principe QBuzz sneldienst (geheel nieuwe weg) naar Berkel West/of Noord (nieuw station-naast een bouwkeetschool en veel modder). Dit als vervanging van sneldienst 204 (ooit door naar Leiden)-wegens overname QBuzz gesplitst.
Op het traject Den Haag-Pijnacker Zuid mag je met de strippenkaart reizen. Daarbuiten alleen met de ov-chipkaart en het RET-tarief. Alle RET-kaarten gelden gewoon. Maar die RET-kaartjes kun je niet gebruiken bij de HTM en bij Qbuzz.midnet schreef:2.ander vraagje: weet iemand tot hoever nu het eigen RET-tarief geldt op deze lijn? De RET biedt ook 2-uur kaarten @3,50 aan en 2-metroriten @4,90. Gelden die nu tot den Haag CS? In Spijkenisse gelden ze bvb. wel op de metro en niet op de Conxx-bus. Welke kaarten zijn er eigenlijk te koop (voor de niet chipkaartbezitter) als je in Nootdorp of Pijnacker opstapt ri. Rotterdam?
Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld
Zie: https://www.ov-chipkaart.nl/algemeen/pr ... orwaarden/
Met 2 uur reizen van de RET kan je mee op lijn E. Dat kost je 3,50 terwijl tussen beide CSen op saldo 4,05 euro kost.
Met 1 dag: "Niet geldig op het traject Berkel Westpolder, Den Haag Centraal van metrolijn E", 2 en 3 dagen: "Niet geldig in de nachtbus en op RandstadRail Erasmuslijn."
Met 2 uur reizen van de RET kan je mee op lijn E. Dat kost je 3,50 terwijl tussen beide CSen op saldo 4,05 euro kost.
Met 1 dag: "Niet geldig op het traject Berkel Westpolder, Den Haag Centraal van metrolijn E", 2 en 3 dagen: "Niet geldig in de nachtbus en op RandstadRail Erasmuslijn."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten