Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door VIRM »

Even een vraagje: er lijken op diverse stations echt geen logica te zitten in of er OV-chip poortjes of paaltjes worden aangelegd.
Vraag is: wie bepaalt of er poortjes of paaltjes komen en wat is de redenatie?

Vanuit het oogpunt van een visueel beperkte komen er het liefst overal, op stations, poortjes. Het grote voordeel is dat je een poortje tegenkomt.
Het nadeel van paaltjes is dat je ze niet snel kan vinden als andere mensen ze niet gebruiken (maken dan geen geluid) waardoro je in feite een soort 'verstoppertje' moet gaan spelen. Volgens de NS worden er waarschuwingsmarkeringen op geleidelijnen aangebracht, maar ik heb daar nog niks van gemerkt...

iemand enige ideeen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Geert »

Ik weet in ieder geval wel dat op een aantal (grotere) stations bewust geen poortjes worden geplaatst omdat ze de komende tijd nog flink verbouwd worden. Dat geldt in ieder geval voor Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. Verder zal ongetwijfeld het aantal reizigers meespelen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door iljitsch »

Volgens mij willen ze uiteindelijk op de grotere stations wel naar poortjes maar dat is vrij ingrijpend dus het lijkt erop dat dit nog grotendeels op de lange baan geschoven is.

Bijvoorbeeld: bij Den Haag HS kan je heel mooi poortjes bij de ingang van de tunnel neerzetten. Er zitten na de hal geen winkels ofzo, voldoende ruimte, perfekt. Maar wat is dan het plan met de trappen van de fietstunnel naar de perrons?

Maar je hoeft niet slechtziend te zijn om die paaltjes regelmatig te missen. Ik was dinsdag in Utrecht en daar zijn ze nergens te bekennen op de perrons of in de stationshal (ik vond uiteindelijk één eenzame), maar dan als je de hal uitloopt staat er een hele batterij.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door midnet »

watik er van begrepen heb (o.a. forum op ns.nl-ikchip en ROVER-nieuws) zit er een soort periodieke logica in: d.w.z. een paar maanden wordt theorie x aangehangen en gevolgd, dan komt er (denk ik) weer eens een nieuwe manager, die theorie Y aanhangt en het beleid daartoe wijzigt, en na een paar maanden alweer aan een nieuwe uitdaging toe is, dan wordt er niemand gevonden, maar een hulpje springt even in en doet weer X even na, dan komt er toch een nieuwe, die probeert theorie Z etc. Vat U 'm?
In ieder geval zou worden begonnen met de stations op vandaalgevoelige lijnen te verpoorten-o.a. mijn Diemen + dito Zuid. Die poortjes staan er nu al 2 jaar-en zijn vrijwel allemaal nu buiten werking (d.w.z.-uiteraard weet ik dat het nog niet a la metro is afgesloten, maar nu doen de poorten met klapdeuren het helemaal niet meer, ook niet als je zelf chipt). En je kunt dat op Amsterdam-bijna alle stations zien.
Toen kwam er een goochemerd die bedacht dat dat op Schiphol toch wel many problems, small and big, zou gaan opleveren met al die buitenlanders die er geen snars van begrijpen.
In het zuiden is iemand die zo te zien een beetje gevoel voor de reizger heeft en een soort Duits systeem aanbrengt: met roze strepen=grens betaalde zone, daar veel paaltjes op, etc.
Maar beste knul, dit is nog niks met wat de verzamelde busbedrijven de reizger die niet elke dag een vaste lijn neemt aandoen..........
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door iljitsch »

Schiphol is inderdaad een goeie, dan kan je dus voor iets van negen trappen/rolwegen poortjes neer gaan zetten, dolle pret... Argument van de toeristen ben ik het niet mee eens, als ze op schiphol geen poortje tegenkomen komt dat alsnog wel bij het uitstappen. Het is beter dat mensen er niet in kunnen op een plek met goed overzicht dan dat ze er niet uit kunnen op willekeurige plaatsen (hoewel om onbegrijpelijke redenen de meesten naar Amsterdam CS gaan).

Het zou ook geen slecht idee zijn eens iets te doen met papieren kaartjes en poortjes, bijvoorbeeld met een barcode. Want zolang dat niet geregeld is staan de huidige poortjes er natuurlijk voor de kat z'n kont.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door webguy »

Overigens vind ik nijmegen geinige opstelling hebben: dat zijn bij het stationsgebouw palen, maar zo neergezet dat er later poortjes komen. Tenminste: het lijkt er erg op...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Geert »

Op Schiphol kun je alleen maar kaartjes kopen op Schiphol Plaza, op de perrons niet. Zo erg zou het dus niet zijn om poortjes voor de roltrappen neer te zetten, dan weet een toerist meteen dat hij dus boven al zijn kaartje moet kopen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door reisthijs »

webguy schreef:Overigens vind ik nijmegen geinige opstelling hebben: dat zijn bij het stationsgebouw palen, maar zo neergezet dat er later poortjes komen. Tenminste: het lijkt er erg op...
Dat is al op meer stations zo, dat zie je bijvoorbeeld ook in Utrecht en Amersfoort. Poortjes plaatsen is ook vrij zinloos zolang er nog gewone papieren kaartjes worden gebruikt. Maar zo heb je toch vast een beetje het idee dat je door een poortje gaat.
iljitsch schreef:Ik was dinsdag in Utrecht en daar zijn ze nergens te bekennen op de perrons of in de stationshal (ik vond uiteindelijk één eenzame), maar dan als je de hal uitloopt staat er een hele batterij.
Waarom zoek je naar paaltjes op de perrons of in de stationshal? In- of uitchecken doe je als je het station in- of uitloopt, dus staan die dingen bij iedere in/uitgang. En als extra service, ook op een paar plaatsen in de stationshal naast de kaartautomaten.

Er staan normaal nooit paaltjes op de perrons als er al paaltjes bij de in/uitgangen staan, behalve als het een perron is waar je kan overstappen tussen verschillende vervoerders.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Freek »

webguy schreef:Overigens vind ik nijmegen geinige opstelling hebben: dat zijn bij het stationsgebouw palen, maar zo neergezet dat er later poortjes komen. Tenminste: het lijkt er erg op...
Maar juist Nijmegen is een station, evenals Arnhem na de verbouwing, die niet worden afgelsoten door poortjes. In Nijmegen komen er in totaal 26 NS-palen te staan. Waar ze die dan neergaan zetten, geen idee. Overigens zijn stations die niet alleen door de NS worden aagedaan maar ook door de private vervoerders lastig af te sluiten met poortjes. Immers, de Syntusreiziger moet niet door het NS-poortje lopen, maar door die van Syntus. Komt daar nog bij dat ik begrepen heb dat de vervoerders anders dan de NS niet met poortjes gaan werken, maar met palen. Als dat echt zo is, is het afsluiten door de NS helemaal onmogelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Waarom zoek je naar paaltjes op de perrons of in de stationshal? In- of uitchecken doe je als je het station in- of uitloopt, dus staan die dingen bij iedere in/uitgang. En als extra service, ook op een paar plaatsen in de stationshal naast de kaartautomaten.
Als je in Utrecht vanaf de Hoog Catharijnezijde het station in komt kan je de paaltjes niet missen, maar kom je vanaf de Jaarbeurszijde dan is er niet zo'n rij paaltjes naast elkaar maar staat er ergens in de hoek t.h.v. spoor 18/19 eentje verstopt :wink:
Freek schreef:Overigens zijn stations die niet alleen door de NS worden aagedaan maar ook door de private vervoerders lastig af te sluiten met poortjes. Immers, de Syntusreiziger moet niet door het NS-poortje lopen, maar door die van Syntus. Komt daar nog bij dat ik begrepen heb dat de vervoerders anders dan de NS niet met poortjes gaan werken, maar met palen. Als dat echt zo is, is het afsluiten door de NS helemaal onmogelijk.
Ligt maar net aan de indeling van 't station en 't perron dat door de private vervoerder gebruikt wordt. In Nijmegen zou het wat vervelend worden omdat je dan alleen nog door 'n zij-ingang naar het Veolia-perron zou kunnen maar in Dordrecht zijn er bv. wel weer mogelijkheden tot enige vorm van afscheiding van het Arriva-perron. (Alleen de lift zit voor 't mooie aan de verkeerde kant van de tunnel daar)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door reisthijs »

Een andere oplossing (als beide vervoerders poortjes willen plaatsen): bij de ingangen van het station twee soorten poortjes naast elkaar zetten, voor de verschillende vervoerders. Zo is het in Amsterdam opgelost bij gecombineerde GVB/NS-stations.
Daniel schreef:Als je in Utrecht vanaf de Hoog Catharijnezijde het station in komt kan je de paaltjes niet missen, maar kom je vanaf de Jaarbeurszijde dan is er niet zo'n rij paaltjes naast elkaar maar staat er ergens in de hoek t.h.v. spoor 18/19 eentje verstopt :wink:
Ze vallen niet echt op nee, maar ze staan dus wel vlakbij waar je de stationshal binnenkomt (zelfde verhaal voor de tunnels waar ze alleen aan de zijkant staan). In ieder geval staan er nu wel bij alle ingangen poortjes. Op veel andere stations is dat nog niet zo.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Een andere oplossing (als beide vervoerders poortjes willen plaatsen): bij de ingangen van het station twee soorten poortjes naast elkaar zetten, voor de verschillende vervoerders. Zo is het in Amsterdam opgelost bij gecombineerde GVB/NS-stations.
Oplossing :neg: niet echt. Kom op zeg, zo'n poortje kan toch zien dat de laatste check-in bij NS was en dan het NS-tarief afrekenen, en anders als de laatste check-in bij GVB was het GVB-tarief afrekenen. :roll:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Ik was dinsdag in Utrecht en daar zijn ze nergens te bekennen op de perrons of in de stationshal (ik vond uiteindelijk één eenzame), maar dan als je de hal uitloopt staat er een hele batterij.
Waarom zoek je naar paaltjes op de perrons of in de stationshal? In- of uitchecken doe je als je het station in- of uitloopt, dus staan die dingen bij iedere in/uitgang.
Dat is zeker niet mijn ervaring. Bij de Haagse stations bijvoorbeeld staan de paaltjes op/bij de perrons. En qua vergeetachtigheid check ik het liefst zo snel mogelijk uit na het uitstappen.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Joshua »

Nouja ik weet dat bijvoorbeeld Station Arnhem geen poortjes heeft omdat die straks in het nieuwe station pas komen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Ennes »

Waar poortjes komen is met name ook afhankelijk van de haalbaarheid van afsluiting van het station.
Geert schreef:Op Schiphol kun je alleen maar kaartjes kopen op Schiphol Plaza, op de perrons niet. Zo erg zou het dus niet zijn om poortjes voor de roltrappen neer te zetten, dan weet een toerist meteen dat hij dus boven al zijn kaartje moet kopen.
Naar wat ik heb begrepen komen er op schiphol boven geen poortjes omdat dat dus niet zou mogen van Schiphol, en beneden lijkt me onwaarschijnlijk omdat daar te weinig ruimte is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:Waarom zoek je naar paaltjes op de perrons of in de stationshal? In- of uitchecken doe je als je het station in- of uitloopt, dus staan die dingen bij iedere in/uitgang. En als extra service, ook op een paar plaatsen in de stationshal naast de kaartautomaten.

Er staan normaal nooit paaltjes op de perrons als er al paaltjes bij de in/uitgangen staan, behalve als het een perron is waar je kan overstappen tussen verschillende vervoerders.
Een voorbeeld waar dat erg handig voor zou zijn is voor internationale reizigers die slechts een vvb hebben kunnen kopen tot een groot station(niet alle bestemmingen zijn namelijk mogelijk) en voor het resterende deel zou men dan niet naar de uitgang moeten om in te checken. heb dit al een aantal keren meegemaakt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Dat is zeker niet mijn ervaring. Bij de Haagse stations bijvoorbeeld staan de paaltjes op/bij de perrons.
Dan wordt het tijd dat NS eens een keer wat consequenter die dingen plaatst, op sommige stations staan die dingen onderaan de trap en op sommige bovenaan. Erg verwarrend als je de andere situatie gewend bent, dan sta je al onderaan de trap en moet je weer naar boven om alsnog uit te checken.
Geert schreef:Oplossing :neg: niet echt. Kom op zeg, zo'n poortje kan toch zien dat de laatste check-in bij NS was en dan het NS-tarief afrekenen, en anders als de laatste check-in bij GVB was het GVB-tarief afrekenen. :roll:
Ik zeg ook niet dat het de beste oplossing is, het is "een" oplossing. Iets beters is blijkbaar niet mogelijk doordat de OV-chipkaart geen "slim" systeem is maar zo ontworpen is dat je alleen kan uitchecken bij een kaartlezer van dezelfde vervoerder waar je ingecheckt was.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Suus »

Alsof de poortjes altijd consequent staan opgesteld... :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Alsof de poortjes altijd consequent staan opgesteld... :roll:
alleen poortjes kom je vanzelf tegen, de palen staan vaak zo verdekt opgesteld of onlogisch dat je er met gemak voorbij loopt
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: alleen poortjes kom je vanzelf tegen, de palen staan vaak zo verdekt opgesteld of onlogisch dat je er met gemak voorbij loopt
De meeste poortjes die ik ken kun je niet missen omdat je er zowat overheen struikelt
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: alleen poortjes kom je vanzelf tegen, de palen staan vaak zo verdekt opgesteld of onlogisch dat je er met gemak voorbij loopt
De meeste poortjes die ik ken kun je niet missen omdat je er zowat overheen struikelt
herhaling is de kracht van je uitspraak!!!
alleen poortjes kom je vanzelf tegen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: herhaling is de kracht van je uitspraak!!!
Ik niet begrijp.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: herhaling is de kracht van je uitspraak!!!
Ik niet begrijp.

Is niet erg, zolang je er maar niet over struikelt!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: Is niet erg, zolang je er maar niet over struikelt!
Ik pak de auto maar weer, daar hoef je niet in of uit te checken.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Bericht door Tochjo »

Freek schreef:In Nijmegen komen er in totaal 26 NS-palen te staan. Waar ze die dan neergaan zetten, geen idee.
Bij mijn overstap van spoor 1b naar spoor 1a heb ik er vanmiddag al 19 geteld. Er staat er sowieso nog minstens één in de tunnel en dan ontbreken er nog maar zes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten