Te veel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Te veel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Daniel »

Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn
Geplaatst op: donderdag 23 september 2010 21:12
Laatst bijgewerkt: donderdag 23 september 2010 21:14


Vervoersbedrijf Arriva gaat maatregelen nemen omdat teveel reizigers hun fiets meenemen in de trein op de MerwedeLingelijn.
Dit najaar worden er lijnen op de grond van de treinen aangebracht waarbinnen de tweewielers moeten worden geplaatst.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Wubbo »

Ja, want als ik een lijn zie wacht ik direct op de volgende trein als ik met de fiets ben :?
Nu mogen ze je kennelijk weigeren met je fiets en is de trein dus niet meer betrouwbaar als je met de fiets gaat. Dan lost het probleem zich inderdaad vanzelf op ja.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Geert »

Dat was altijd al zo, in stampvolle treinen kan je ook niet met je fiets mee. Alleen is het meenemen van de fiets wat populairder geworden op de MWL nu het gratis is, maar dat is ook wel logisch natuurlijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Daniel »

Aard van de lijn speelt ook wel mee: 'tis natuurlijk best aantrekkelijk vanuit een klein dorpje naar 't station in het grotere dorp te fietsen, de trein te nemen met fiets en al en dan weer met dezelfde fiets naar 't werk te fietsen om maar wat te noemen. (Meeste bedrijventerreinen in deze regio liggen niet bepaald naast het station en zijn net als de dorpjes slechts beperkt met de bus te bereiken).

Overigens werd er al opgetreden tegen de stewards: genoeg gezien dat reizigers met fiets van de rolstoelplaats weggestuurd werden (zit schuin tegenover de fietsenruimte) ookal hoefde er helemaal geen rolstoel mee. Teveel fietsen werkt daarnaast natuurlijk ook vertragend want je zal net zien dat de eigenaar van de achterste fiets als eerste wil uitstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Overigens werd er al opgetreden tegen de stewards
:idea: "door"? :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Daniel »

tegen opgetreden door moet 't zijn ja :oops:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Meltrain »

Sowieso snapte ik al nooit dat je ook in de spits je fiets mee mag nemen op die lijn. :?
Vorige week woensdag maakte ik zelf (in de middagspits richtind Ddr, dus tegenspits!) al mee dat er echt veel te veel fietsen zijn, wat echt enorm vertragend werkte. Uiteindelijk mochten een aantal mensen hun fiets maar in een andere bak zetten, omdat het anders helemaal niet werkte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door M57 »

Lastig zeg, die reizigers.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Daniel »

@Meltrain: meeste mensen die een fiets meenemen reizen dan ook in de tegenspitsrichting (die op de MLL ook wel druk kan zijn, vooral van/tot Gorinchem naar/vanaf Dordrecht)
Onhandige van de lijn is dan ook nog dat de spitsrichting tussen Dordrecht en Gorinchem precies tegenovergesteld is aan de spitsrichting tussen Leerdam en Geldermalsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Chauf21 »

Hoe zit het dan met de bezetting van de zitplaatsen in die treinen? Als slechts 80% van de stoelen bezet is, maar de fietsen voor overlast zorgen, lijkt het mij een verstandige keuze om wat meer gebruik te gaan maken van zgn. 'functionele ruimtes' en klapstoeltjes :idea:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Onhandige van de lijn is dan ook nog dat de spitsrichting tussen Dordrecht en Gorinchem precies tegenovergesteld is aan de spitsrichting tussen Leerdam en Geldermalsen.
Gewoon in Gorinchem die lijn knippen :idea:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Hoe zit het dan met de bezetting van de zitplaatsen in die treinen?
Uit eigen ervaring: in de ochtendspits Gr->Ddr en avondspits Ddr->Gr bom en bomvolle treinen met flink wat staanplaatsen. Buiten de spitsen rijdt een aanzienlijk deel van de treinen ook zitvol rond.
Als slechts 80% van de stoelen bezet is, maar de fietsen voor overlast zorgen, lijkt het mij een verstandige keuze om wat meer gebruik te gaan maken van zgn. 'functionele ruimtes' en klapstoeltjes :idea:
De GTW's op de MerwedeLingeLijn hebben, in tegenstelling tot die in het noorden, al een gigantische fietsenruimte: in één van de kopbakken het gehele stuk aan de linkerkant (gezien als je met de rug naar de cabine staat) van de deur tot vlak voor de bakovergang. Die is ook geheel van klapstoeltjes voorzien waarbij het in de spits soms voorkomt dat de klapstoelen bezet zijn en dus ruimte bestemd voor fietsen innemen.
Aan de andere kant van diezelfde bak heb je nog de rolstoelplek direct naast de deur waar je eventueel ook wat fietsen kwijt kunt. Alhoewel er ook nog redelijk regelmatig reizigers met rolstoel meegaan aangezien dat bij Arriva erg makkelijk gaat: in de treinen zelf is een oprolbare rolstoelbrug aanwezig die de stewards tussen deur en perron kunnen leggen en in Gorinchem worden zelfs treinen gespoorwijzigd als er een rolstoel mee moet (zodat er niet iemand met een sleutel van het hek voor het overpad nodig is, hopelijk is het echter nog niet voorgekomen dat er in beide richtingen een rolstoeler mee moest :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Teveel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Dexter »

Daniel schreef:in Gorinchem worden zelfs treinen gespoorwijzigd als er een rolstoel mee moet (zodat er niet iemand met een sleutel van het hek voor het overpad nodig is, hopelijk is het echter nog niet voorgekomen dat er in beide richtingen een rolstoeler mee moest :P )
Ook in het NS-tijdperk werden de treinen in Gr al gespoorwijzigd als er een rolstoel aan boord was. Al is het ook weleens voorgekomen dat het niet was doorgeven en dus ik heb zelf eens met een rolstoel door het tunneltje lopen slepen. En rolstoelvervoer bij Mat '64 is natuurlijk ook bewerkelijker als bij een GTW of SLT.
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 24 sep 2010, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gerepareerd
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Te veel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Daniel »

Hmm, had wel verwacht dat ze daar toen nog mee over het overpad gingen... d'r zit toch gewoon een deur in het hek dat daarvoor staan als ik me niet vergis?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Te veel reizigers nemen fiets mee op MerwedeLingeLijn

Bericht door Dexter »

Daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt of zien maken, want wij hadden daar de sleutel niet van. En meestal was het gewoon aangemeld en werden de treinen gespoorwijzigd, zodat de invalide meteen op het goede perron uitkwam.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten