NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door VIRM »

Waar gaan ze dan op zondag 10 oktober, als die test wordt gehouden, sneeuw vandaan halen? Je kan het wel testen volgens die NS-woordvoerder, vanwege dat materieel en personeelsgedoe, maar als het echt gaat spoken met sneeuw dan gaat alels heus niet vlekkeloos pendelen...

En alle dagjesmensen zullen zondag ook wel weer blij zijn met de langere reistijden (42 minuten extra tussen Groningen en Den Haag bijvoorbeeld!). Dat komt het imago van de spoorwegen dus ook weer niet ten goede...
Beul van de blindegeleidelijn
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door JeePee »

BR628 schreef:Ut - Wd - Gd - Rtd 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)
Gd - Gvc 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)
Net andersom toch? Zo staat 't op 't kaartje tenminste ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Suus »

De verbinding Rotterdam - Utrecht was wel de enige IC-verbinding die reed afgelopen winter :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Bastiaan »

BR628 schreef:Lls - Wp - Shl - Hfd 4x/uur stoptrein + 2x/uur IC (niet avond)
Asd - Shl - Ledn 4x/uur stoptrein (2x/uur avond) + 2x IC
Hier is goed over nagedacht, zeg. Hebben ze alles uit elkaar gevlecht, maar laten ze het knelpunt bij de Riekerpolder er lekker in zitten. Het kost dan wel weer een extra overstap, maar als je zo min mogelijk knelpunten in de dienstregeling wil hebben, had ik er Lls-Ledn en Asd-Hfd van gemaakt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Geert »

Maar dan blijft er toch nog steeds een knelpunt bij de Riekerpolder? Je draait alleen de eindpunten om.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Bastiaan »

Juist door dat omdraaien van de eindpunten draai je ook het spoorgebruik om, waardoor je treinen van/naar Hoofddorp direct op de binnensporen krijgt en treinen van/naar Leiden op de buitensporen, zonder dat deze twee stromen elkaar in de weg zitten. De binnensporen takken af naar de Westtak (Amsterdam Centraal), de buitensporen gaan door over de Zuidtak (Amsterdam Zuid - Lelystad).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Caspar »

Als je van de andere kant komt, dan gaat je verhaal niet op.... Dan moeten bijde treinen sowieso door hetzelfde wissel. :wink:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Bastiaan »

Over welke "andere kant op" en welk wissel heb je het? Ik denk dat je verkeerd zit te kijken. Het is namelijk echt wel mogelijk. Bovendien zijn vanaf morgen alle vier sporen weer beschikbaar, dus ook die beperking heb je niet.

Edit: Ik denk dat de tekening hieronder het een en ander verduidelijkt. Vergelijk dit met de tekeningen op Sporenplan.nl en je zal zien dat ik niet loop te ijlen :P

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Geert »

Eventueel kun je bij Schiphol nog wel doorwisselen, die wissels in de tunnel zullen niet zo snel bevriezen. Maar inderdaad, valide punt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Fles »

Geert schreef:Eventueel kun je bij Schiphol nog wel doorwisselen, die wissels in de tunnel zullen niet zo snel bevriezen. Maar inderdaad, valide punt.

NEE DAT MOETEN WE OOK TESTEN :shock:

dan heb je er jaren iets aan :Y

Schiet toch gauw op met die onzin jongens
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Caspar »

Komende richting Schiphol gaan nog steeds alle treinen over 1 bepaald wissel. Het nummer weet ik zo niet even uit mijn hoofd, maar of je nu van de Zuidtak komt, of vanaf Aeg, je gaat erdoorheen. Of je moet linkerspoor rijden vanaf Amsterdam Zuid.
Ik zie het al, het is wissel 1005A/B een gekoppeld wissel. En dat hoeft nog niet eens het probleem te zijn, maar de Thalys en de s9200 zijn dat wel.

(overigens is Sporenplan niet geheel up to date, als ik naar Amsterdam Zuid kijk, staan er wissels op die niet bestaan.)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Bastiaan »

Oké, snap ik ... Maar waarom zou je treinen vanaf de Westtak (Aeg) bij Riekerpolder door laten wisselen naar de buitensporen, als ze naar Hoofddorp Opstelterrein moeten? Of hebben we het nu over twee totaal verschillende problemen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Vinny »

Een wissel bediend twee sporen he. Nou moet ik zeggen dat het te lang geleden voor mij is om de wisselnummering uit mijn hoofd te kennen, maar ik geloof dat wissel 1025 altijd voor ellende zorgde op Riekerpolder. Dat ding is zoals Caspar zegt moelijk vermijdbaar, maar door dat ding in een bepaaalde stand te houden zou je volgens mij Centraal - Riekerpolder en Leiden - Adam Zuid kunnen inleggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Wubbo »

Dat is ook het hele idee van de winterdienstregeling: zorgen dat er minder wissels om gaan. Wat dat betreft is het raar dat er een dienstregeling is gekozen waarbij dat ding bij Riekerpolder (of een equivalent bij Schiphol) alsnog om moet.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door willy84 »

Komen er bij bepaalde cruciale wissels ook wisselwachters? Riekerpolder, Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Rotterdam, Den Haag, Zwolle ik noem maar wat?
immer kwaliteits posts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Ruben »

Bastiaan schreef:Oké, snap ik ... Maar waarom zou je treinen vanaf de Westtak (Aeg) bij Riekerpolder door laten wisselen naar de buitensporen, als ze naar Hoofddorp Opstelterrein moeten? Of hebben we het nu over twee totaal verschillende problemen?
Er zou een dienstregeling ontworpen kunnen woorden waarbij alles vanaf de Westtak naar Hoofddorp Opstel gestuurd wordt, maar dat zou betekenen dat er geen Fyra of Thalys meer rijdt. Juist dat is de noodzaak dat dat wissel niet in 1 stand kan blijven liggen, en er dus altijd treinen van de westtak naar de buitenste sporen moeten. De enige echte oplossing is Riekerpolder verbouwen tot een vorkconstructie als Gaasperdammerweg Aansluiting.
Om hiermee om te gaan in de winterdienstregeling, of althans bij sneeuwval en ijsvorming, is de oplossing om te wisselen in de tunnel waar die problemen niet spelen. Nu gaan de verhalen dat wissels daar weg zijn gehaald of inactief zijn gesteld vanwege Prorail's allergie voor wissels, dus ik heb geen idee in hoeverre zoiets haalbaar is momenteel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Bastiaan »

NS-Reiziger schreef:Er zou een dienstregeling ontworpen kunnen woorden waarbij alles vanaf de Westtak naar Hoofddorp Opstel gestuurd wordt, maar dat zou betekenen dat er geen Fyra of Thalys meer rijdt.
Maar dan heb je het dus nog maar over twee treinen per uur die van de buitensporen naar de Westtak moeten. Dat leidt tot een stuk minder conflicten dan de acht treinen per uur (inclusief Fyra en Thalys) als je een volledige treindienst Amsterdam Centraal - Leiden inlegt. Die conflicten lijken me juist zaken die je zoveel mogelijk wil beperken, in verband met extra kans op grote vertragingen door extreem winterweer.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Caspar »

Je kan nog in de tunnel wisselen, dat is geen enkel probleem. Het enige wat daar minder prettig aan is, is dat er dan moet worden afgeremd, omdat de wissels daar langzamer zijn dan bij de Asra. Bij Thalys en Fyra die nogal strak zijn ingelegd, is dat tot 2 minuten vertraging.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door mb90 »

In het AD van vandaag is alvast een advertentie te vinden over deze rare dag met wat toelichting (die hopelijk nog te lezen is, het was vrij donker op het moment van de telefoonfoto):
Afbeelding

Vanaf vandaag staan overigens ook de tijden in de NS-planner voor deze dag. Ik zat voor de gein een reisje vanaf Rotterdam Centraal naar Venlo te bekijken voor die dag, maar die duurt dan even 50 minuten langer met ook nog eens alleen maar stoptreinen..
Laatst gewijzigd door mb90 op za 25 sep 2010, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Ennes »

mb90 schreef:In het AD van vandaag is alvast een advertentie te vinden over deze rare dag met wat toelichting (die hopelijk nog te lezen is, het was vrij donker op het moment van de telefoonfoto):
Afbeelding
Dan ben ik vooral benieuwd hoe het na 23.57 zal gaan verlopen! maar dat zal ik ongetwijfeld gaan meemaken. :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door BR628 »

JeePee schreef:
BR628 schreef:Ut - Wd - Gd - Rtd 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)
Gd - Gvc 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)
Net andersom toch? Zo staat 't op 't kaartje tenminste ;)
Hmm dan zou jij een ander kaartje hebben ontvangen dan ik. Volgens ns.nl mogen de Hagenezen in ieder geval elk half uur overstappen te Gd.
Drenthe
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 20:34

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Drenthe »

Leuk als je op de speciale datum 10-10-10 naar een evenement wil (ahum) als bijvoorbeeld:
- De 4-mijl van Groningen (voorgaande jaren reden hiervoor extra NS-treinen).
- Bokbierdag Zutphen (voorgaande jaren reden hiervoor extra lange treinen tussen Zutphen en Apeldoorn en extra treinen op Syntus trajecten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS test speciale dienstregeling voor extreem weer

Bericht door Wubbo »

Extra lange treinen kan nu natuurlijk nog steeds, en ik denk ook dat Syntus en Arriva zich niet zo veel aantrekken van wat NS allemaal doet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten