Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door Suus »

Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder
De blauwe 15 strippenkaart wordt per 1 januari 10 cent duurder en kost dan 7,70 euro. Dat staat in een brief die minister Camiel Eurlings (Verkeer) donderdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De prijs van de rode reductiestrippenkaart voor ouderen, kinderen en houders van een ov-studentenkaart blijft 5 euro.

Ook de strippenkaarten die in bus, tram of via de automaten worden verkocht, stijgen niet in prijs.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door Joshua »

Weet je wat, omdat de OV-chipkaart al duur is maken we de strippenkaart nog duurder. Dan gaan mensen vanzelf wel over.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door STF »

In welke tram kan je dan nog met de strippenkaart reizen? Rotterdam en Amsterdam zowiezo niet, Den Haag soms nog wel?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door Daniel »

Den Haag nog wel inderdaad en op de tram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein ook nog.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door find_your_spot »

Joshua schreef:Weet je wat, omdat de OV-chipkaart al duur is maken we de strippenkaart nog duurder. Dan gaan mensen vanzelf wel over.
De OV-chipkaart wordt volgend jaar ook weer gewoon duurder hoor. Maak je maar geen zorgen. 0,80 cent basistarief en de prijs voor x km's zal ook wel met 0,01 tot 0,10 cent omhoog schieten afhankelijk van regio.
For Your Railroad Adventures
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door AOD »

De OV-chipkaart bevalt mij uitstekend. Op de fiets hoef ik nog steeds NIET in- en uit te checken. ;)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door find_your_spot »

AOD schreef:Op de fiets hoef ik nog steeds NIET in- en uit te checken. ;)
Wacht maar tot het rekeningfietsen kastje van Camiel Eurlings op je fiets zit!

Die fietspaden moeten ergens van betaald worden en die zware belasting van de banden op het asfalt, om nog maar te zwijgen van de olie die eraf komt van je gesmeerde ketting! :N
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door reisthijs »

Joshua schreef:Weet je wat, omdat de OV-chipkaart al duur is maken we de strippenkaart nog duurder.
Je kan ook overal iets achter zoeken natuurlijk. Want waar hebben we het nu helemaal over: minder dan één cent per strip extra. Wat je noemt een minimale prijsverhoging (en anders koop je maar gewoon een 45-strippenkaart die wordt niet duurder).
find_your_spot schreef:De OV-chipkaart wordt volgend jaar ook weer gewoon duurder hoor. Maak je maar geen zorgen. 0,80 cent basistarief
En dat blijf ik belachelijk vinden, met een 15-strippenkaart betaal je dan maar 51 cent basistarief.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door AOD »

find_your_spot schreef:
AOD schreef:Op de fiets hoef ik nog steeds NIET in- en uit te checken. ;)
Wacht maar tot het rekeningfietsen kastje van Camiel Eurlings op je fiets zit!

Die fietspaden moeten ergens van betaald worden en die zware belasting van de banden op het asfalt, om nog maar te zwijgen van de olie die eraf komt van je gesmeerde ketting! :N
Verder alles goed? :D
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:
find_your_spot schreef:De OV-chipkaart wordt volgend jaar ook weer gewoon duurder hoor. Maak je maar geen zorgen. 0,80 cent basistarief
En dat blijf ik belachelijk vinden, met een 15-strippenkaart betaal je dan maar 51 cent basistarief.
Klopt dat van die 80 cent? Dat zou wel heel slecht zijn, dat de chipkaart veel harder omhoog gaat dan de strippenkaart: 2,5% voor het chipbasistarief vs 1,3% voor de 15-strippenkaart en 0% voor de overige kaarten. Overigens betaal je met de strippenkaart 102 cent "basistarief" hoewel je dan wel voor niks een eindje mee mag.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef: Klopt dat van die 80 cent?
2005: 0,63 cent
2006: 0,67 cent
2007: 0,70 cent
2008: 0,73 cent
2009: 0,75 cent
2010: 0,78 cent
2011: 0,80 cent (is nog niet officieel bekend gemaakt, maar ga er maar vanuit)
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door Suus »

Ga er maar niet van uit, want in gebieden waar de OV-Chipkaart het enige vervoersbewijs is mag het tarief 365 dagen niet verhoogd worden. Per 1 januari is het dus onmogelijk om het tarief te verhogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:2011: 0,80 cent (is nog niet officieel bekend gemaakt, maar ga er maar vanuit)
Strippenkaart:

2005: 6,50
2006: 6,70
2007: 6,80
2008: 6,90
2009: 7,30
2010: 7,60
2011: 7,70

De gemiddelde tariefstijging voor 2011 voor de strippenkaarten is vastgesteld op 0,9%. Voor het opstaptarief van de OVC is van 78 naar 79 cent al 1,3% dus ik hou het erop dat het daarbij blijft. Je hebt wel gelijk dat het OVC-opstaptarief veel harder gestegen is dan dat van de strippenkaart (24% in 5 jaar vs 17%) maar ik hou het er vooralsnog toch op dat nu de OVC ruimschoots in gebruik is die grappenmakerij afgelopen is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Overigens betaal je met de strippenkaart 102 cent "basistarief" hoewel je dan wel voor niks een eindje mee mag.
Dat is dus niet waar. Je betaalt 1 strip per zone en 1 strip extra voor het basistarief (dit is te lezen achterop iedere strippenkaart). Dus het basistarief is bij de strippenkaart is nu 50 cent.

De ritprijs bestaat dus zowel bij de strippenkaart als bij de OV-chipkaart uit twee delen: een vast basistarief en een bepaald bedrag dat afhangt van het traject dat je aflegt. Het enige verschil is eigenlijk dat bij de chipkaart die tweede helft nauwkeuriger wordt bepaald dan bij een zonesysteem. Daarom heb ik nooit begrepen waarom het basistarief ineens zoveel hoger is. Dat had gewoon hetzelfde kunnen blijven (en dan had de chipkaart ook niet het slechte imago gekregen dat deze het reizen duurder maakt).
Bee schreef:Ga er maar niet van uit, want in gebieden waar de OV-Chipkaart het enige vervoersbewijs is mag het tarief 365 dagen niet verhoogd worden. Per 1 januari is het dus onmogelijk om het tarief te verhogen.
Ik kan je niet helemaal volgen, de laatste tariefverhoging van de OV-chipkaart was toch ook 1 januari?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door Suus »

Een voorwaarde voor het afschaffen van de strippenkaart als vervoersbewijs in een vervoersregio is dat het tarief daarna 1 jaar (365 dagen) niet aangepast mag worden. Aangezien de strippenkaart op 11 februari 2010 volledig is afgeschaft in de vervoersgebieden van de Stadsregio Rotterdam mag er op 1 januari geen tariefwijziging plaatsvinden. Ook een tariefswijziging later in het jaar is lastig, omdat Amsterdam in augustus de strippenkaart afschafte.

Een tariefwijziging is op dit moment dan ook nog niet aangekondigd, alles hierboven is speculatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door midnet »

dat vergelijk tussen tarief Strip en Chip is al enkele keren gemaakt: gewoon uitrekenen hoeveel KMs je kan rijden op je chip voor bedrag aan strippen-daaruit volgt dan die redenering dat gemiddeld genomen strippen even duur zou zijn als chippen.
Dus voor 2 strippen kan je zo'n 2-2,5 km,. chippen, en dan steeds 4-5 km erbij. Alleen op erg lange afstanden -boven de 40-50 km (afhankelijk van KMprijs) komt de chipkaart weer wat goedkoper uit als strippen, maar bij strippen heb je weer maximaal 20 strippen voor hoever je kan komen in 3,5 uur.
Dus voor bedrijven met heel veel korte 1 zoneritjes-denk GVB!-profiteren er flink van, daarbij er nog van uitgaande dat iedereen niet vergeet uit te checken en dat altijd kan etc. Ik denk dat zij daarom zo tuk waren het snel in te voeren-en dat Veolia en Co (Noorden-QBuzz) het wel geloven.
de grote sprong in stripkaartprijzen van '08 naar '09 was destijds om na die stakingen de bedrijven ''wat lucht te geven'' uin hun (door henzelf ingediende) veel te krappe begrotingen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door iljitsch »

Bij de strip betaal je altijd 102 cent ook al ga je maar één halte mee. Met chip kost dat misschien 81 cent ofzo. Vandaar dat een basistarief voor de chip van 1,5 strippen redelijk is, maar daar zitten we inmiddels iets boven.

Ik heb wat zitten rekenen aan de Haagse tramlijnen en randstadrail en sommige daarvan zijn over het algemeen met chip goedkoper (met name RR), andere met strip (vooral als er veel gezigzagd wordt).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Bij de strip betaal je altijd 102 cent ook al ga je maar één halte mee. Met chip kost dat misschien 81 cent ofzo. Vandaar dat een basistarief voor de chip van 1,5 strippen redelijk is, maar daar zitten we inmiddels iets boven.
Hoeveel mensen gaan er nou voor één halte met de bus (afgzien van studenten die het toch niets kost?). De gemiddelde busrit in de stad is centrum<->wijk, wat met de strippenkaart dus 1,02 kost maar met een chipkaart als snel meer, zelden minder.

Ter vergelijking: een ritje van het station naar huis, kost me nu met de strippenkaart de prijs van 1 zone (50 cent) + het basistarief (50 cent). Samen 1,00 euro.
Gebruik ik de strippenkaart dan kost het me de prijs voor de afgelegde afstand (48 cent) + het basistarief (78 cent). Samen 1,26 euro.
Dat prijsverschil kan ik dus niet redelijk noemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door iljitsch »

Er zit wel wat in je redenering, vandaar dat ik ook erg benieuwd was naar de berekeningen over of de chipkaart nu wel of niet duurder was. De enige manier om dat nauwkeurig te berekenen is ook het reisgedrag mee te nemen. Als bijvoorbeeld bij twee ritten de ene iets goedkoper en de andere veel duurder is maar het blijkt dat de goedkope 10 keer zoveel gemaakt wordt is dat een heel andere situatie dan wanneer beide ritten evenveel gemaakt worden. Natuurlijk werden we daarna volledig genept door het meetellen van onzin in Amsterdam.

Wat ik niet snap is waarom men zonodig het tariefsysteem volledig overhoop moest halen bij de invoering van de chipkaart. Die chipkaart zou prima kunnen werken met het zonesysteem en dan hadden we veel minder gezeur gehad. Vervolgens had dan op een later moment het kilometersysteem ingevoerd kunnen worden.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Ook een tariefswijziging later in het jaar is lastig, omdat Amsterdam in augustus de strippenkaart afschafte.
Heb ik wat gemist? Volgens mij is de strippenkaart sinds 3 juni 2010 pas afgeschaft.

Waarom zou een tariefswijziging lastig zijn?
Connexxion liet sinds 13 december 2009 alle reizigers stiekem het tarief voor 2010 betalen
Dit kwam door connexxion omdat ze voor de nieuwe dienstregeling allemaal nieuwe software op de infoxx computers moesten zetten.

Natuurlijk grote onzin want Connexxion heeft tegen alle regels in zo stiekem veel meer geld verdiend.
For Your Railroad Adventures
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door robert55 »

iljitsch schreef: 2010: 7,60
2011: 7,70

De gemiddelde tariefstijging voor 2011 voor de strippenkaarten is vastgesteld op 0,9%.
Ik kom voor de 15 strippenkaart op 1,3%.
In begrotingen wordt momenteel voor 2011 met een inflatie van 1,5% gerekend
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart volgend jaar 10 cent duurder

Bericht door iljitsch »

Zie persbericht. Volgens mij bedoelen ze gemiddeld over de verschillende typen strippenkaarten.

Als ik overigens ooit nog in een machtspositie terecht kom is het dezelfde dag nog over en uit met extralage tarieven voor 65+ers. De huidige bejaarden komen toch al goed weg als je ziet hoeveel ze destijds aan pensioenpremie of voor hun huis betaald hebben ten opzichte van wat het nu waard is. Maar dat terzijde.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten