Tirol september 2010 (deel 3/5): Rondje Pinzgau/Zell a.See

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Tirol september 2010 (deel 3/5): Rondje Pinzgau/Zell a.See

Bericht door Ronald »

Alle delen van het verslag op een rijtje:
Deel 1 Söldener gletschers
Deel 2 Zillertalbahn/Mayrhofen
Deel 3 Rondje Pinzgau/Zell am See (dit deel)
Deel 4 Berchtesgaden/Königssee
Deel 5 Brixental/Kitzbühel

---------------------------------------------------------------------------

Zondag 5 september, de derde dag alweer. Vandaag staat er een aardig rondje gepland waarmee ook een ander smalspoorlijntje op het programma staat, namelijk de de Pinzgauer Lokalbahn. Deze spoorlijn loopt van Krimml naar Zell am See dwars door het "Pinzgau", zoals die streek genoemd wordt.
Maar voor het zover is, moet er nog een heel stukje worden afgelegd om daar te komen. Op het volgende kaartje is de afgelegde route van vandaag te volgen:

Afbeelding

(Bron kaartmateriaal: © OpenStreetMap-auteurs, CC-BY-SA, http://www.openstreetmap.org)

En een overzicht van alle gebruikte vervoermiddelen:

Afbeelding

Het eerste deel van de reis is hetzelfde als gisteren, alleen vertrek ik een uurtje later. Ook nu weer een overstap van bijna een half uur in Jenbach op het smalspoortreintje van de Zillertalbahn. Na een klein uurtje hobbelen over het smalspoortje bereiken we om 12.15 uur het stationnetje van Zell am Ziller. Het is inmiddels mooi weer geworden, alleen niet zo warm maar de zon maakt een hoop goed.

Afbeelding

Net als veel stationnetjes aan de Zillertalbahn heeft Zell am Ziller ook zo'n mooi gebouwtje (compleet met geraniums natuurlijk :pos: ).

Afbeelding

Ondanks dat het spoorlijntje en de stations tamelijk ouderwets overkomen, hangen er toch op elk station moderne CTA's, waarop naast de vertrekkende treinen ook de bussen zijn vermeld. Ook mijn volgende bus staat er al op, lijn 4094 naar Königsleiten.

Afbeelding

Omdat het nog een klein uurtje duurt voordat deze zal vertrekken, ga ik eerst het plaatsje Zell am Ziller maar eens bekijken. Op onderstaande foto is trouwens te zien hoe smal het spoortje eigenlijk is (760 mm):

Afbeelding

Het dorpje is erg rustig, maar dat zal ook wel komen omdat het zondag is. Natuurlijk staat er een kerkje...

Afbeelding

... en na tien minuutjes lopen kom je bij het riviertje de Ziller, dat dwars door het dorp loopt. Met natuurlijk steeds een fraai uitzicht op het omliggende berglandschap.

Afbeelding

Aangezien de koffie-met-sachertorte wel erg verleidelijk is, waarmee bij de konditorei op de hoek wordt geadverteerd, blijf ik even een half uurtje van het uitzicht (en het zonnetje) genieten. Zo langzaam aan wordt het weer eens tijd om richting het station te gaan, de vertrektijd van de bus begint aardig te naderen.

Als ik terug ben op het station, komt juist uit de richting Mayrhofen een stoomtrein aangereden. Twee keer per dag pendelt een stoomlocomotief met (bijpassende) klassieke rijtuigen heen en weer. Helaas staat de zon verkeerd (zal ik vandaag vaker last van hebben :? ) en staat de lok verkeerdom voor de trein, maar voor de indruk toch maar even een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Blijft altijd een leuk gezicht die stoomtreintjes (en lekker ruiken natuurlijk :D )

Nu wordt het echt tijd voor de bus en neem ik plaats bij de halte voor het station.

Afbeelding

Verderop staat de bus al te wachten op vertrek, net als gisteren weer een bus van "Christophorus".

Afbeelding

Mooi op tijd vertrekken we met nog een tiental andere reizigers in de richting van Königsleiten. Meteen begint de weg behoorlijk te klimmen en al snel ontvouwd zich een schitterend uitzicht over Zell am Ziller en het Zillertal:

Afbeelding

Afbeelding

Na een half uurtje worden de eerste hotels van het wintersportdorp Gerlos zichtbaar, waar de meeste van de medereizigers uitstappen:

Afbeelding

Even voorbij Gerlos ligt het stuwmeer "Speicher Durlaßboden", met op de achtergrond uitzicht op de Zillertaler Alpen:

Afbeelding

Ongeveer drie kwartier na vertrek uit Zell am Ziller wordt het eindpunt bereikt, "Almdorf" Königsleiten.

Afbeelding

Voordat de volgende bus vertrekt, heb ik nog een uurtje de tijd om het dorpje Königsleiten te bekijken. We zijn inmiddels niet meer in Tirol, Königsleiten ligt op het randje van het bundesland "Salzburg", op een hoogte van zo'n 1600 meter.
Het is nogal een lijzig dorpje, ik neem aan dat ze het hier van de winter moeten hebben. Tijdens mijn rondje door het dorp kom ik dan ook bijna niemand tegen, afgezien van een paar wandelaars dan. De belangrijkste attractie van het dorp, de kabelbaan, wordt verbouwd en is dus deze zomer gesloten om op tijd weer klaar te zijn voor het wintersportseizoen. Verder zijn er dus een paar straatjes, met vooral hotels en vakantiewoningen.

Afbeelding

Afbeelding

Na een uurtje heb ik het dus wel weer bekeken, en ruim op tijd voor de vertrektijd van de bus richting Krimml (die maar drie keer per dag rijdt, dus wel zorgvuldig plannen...) ben ik weer terug bij het busstationnetje bij de ingang van het dorp.
Als je met deze bus mee wilt, moet je het hier dus mee doen...

Afbeelding

Mooi op tijd komt de geel-witte Mercedes Integro van "ÖBB Postbus" aangereden (mooie kleurstelling trouwens :pos: ).

Afbeelding

Omdat we niet meer in Tirol zijn, is mijn "Tirol-ticket" niet meer geldig en moet ik een los enkeltje naar Zell am See kopen, welke ook geldig is in de aansluitende trein van de Pinzgauer Lokalbahn. Erg mooi, die tariefintegratie. Net als in Tirol zijn alle kaartjes zowel in de trein als in de bus geldig. Je betaalt gewoon een aantal zone's en hoe je er komt maakt niet uit (als het maar de kortste route is natuurlijk).

Afbeelding

Voor deze rit heb ik een Mercedes met privé-chauffeur, een echt druk lijntje is dit niet. Na een rondje door het hotelplaatsje Hochkrimml gaat de route verder over de "Gerlos-pas", met uitzicht op de beroemde "Krimmler Wasserfälle".

Afbeelding

Na twintig minuten eindigt de rit beneden op het parkeerterrein van de watervallen, en is er direct aansluiting op de volgende bus, richting Wenns. Deze bus wordt gereden onder het motto van "schienenersatzverkehr", een treinvervangende bus omdat het spoor van de Pinzgauer Lokalbahn tussen Krimml en Wenns/Bramberg gestremd is. Wegens een overstroming in 2005 wordt het spoor hier opnieuw aangelegd. Inmiddels is dit gedeelte sinds 12 september weer in gebruik, maar ik ben nog een weekje te vroeg dus tot die tijd worden er bussen ingezet op het ontbrekende deel.

Nog even een blik op de watervallen...

Afbeelding

...en dan snel overstappen op de aansluitende bus.

Afbeelding

Na een half uurtje bereiken we Wenns, waar vandaan de trein verder richting Zell am See zal rijden.

Afbeelding

Het station Wenns "Centraal" is nu dus gepromoveerd tot een heus overstapstation :lol: .

Afbeelding

Afbeelding

De Pinzgauer Lokalbahn loopt dus van Krimml naar Zell am See door het "Pinzgau" en heeft een lengte van bijna 53 km. Ook deze spoorlijn is uitgevoerd met de zogenaamde "Bosnische" spoorbreedte van 760 mm, net als de Zillertalbahn. Er rijdt dan ook voornamelijk hetzelfde materieel rond (gezamenlijk ingekocht waarschijnlijk). Ook hier veel "haltes-op-verzoek", waar dus niet gestopt wordt als er niemand hoeft in- of uit te stappen. Mede door de renovatie na de schade van de overstromingen is de spoorlijn vrijwel geheel gemoderniseerd met nieuwe stationnetjes en een modern beveiligingssysteem.
Hieronder wat indrukken van de omgeving en het materieel wat er zoal op dit traject rijdt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net als op de Zillertalbahn worden hier ook ritten met stoomtreinen uitgevoerd (sorry, slecht plaatje :neg: ).

Afbeelding

Na exact een uur wordt het eindpunt Zell am See bereikt, waar ik de trein nog even op de foto zet. Twee (moderne) lagevloers-rijtuigen dus, getrokken door een diesellocje.

Afbeelding

De trein die juist in de tegenrichting vertrekt, wordt gereden door een motorrijtuig, dat toch echt meer op een trammetje lijkt.

Afbeelding

Zell am See dus, tja, hoe zal het aan zijn naam gekomen zijn :idea:

Afbeelding

Ik ga nog even het stadje bekijken (en even wat eten, daar is het inmiddels ook wel tijd voor geworden).

Afbeelding

Afbeelding

Om 18:47 uur vertrekt de stoptrein terug richting Wörgl, via onder andere Saalfelden en Kitzbühel, een ritje van anderhalfuur door het langzaam donker wordende alpenlandschap.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is het donker geworden als ik, na een overstap in Wörgl Hbf, tegen negen uur weer aankom in Kufstein na een leuk rondje (smal)sporen.

Wordt vervolgd met deel 4.
Laatst gewijzigd door Ronald op za 25 sep 2010, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tirol september 2010 (deel 3/5): Rondje Pinzgau/Zell a.S

Bericht door Etienne »

Mooie plaatjes weer :P

Ikzelf ben in 2008 ook in Oostenrijk geweest bij de Krimmeler Wasserfalle, met een taxibusje omhoog en dan lopen naar beneden....... :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tirol september 2010 (deel 3/5): Rondje Pinzgau/Zell a.S

Bericht door Fles »

Ik ben ook eens naar die watervallen geweest met een dagtochtje. Bleek een bus ramvol met bejaarden te zijn... Slecht plan.

Maar die Pinzgauer Lokalbahn ziet er uitdagend uit *O*
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tirol september 2010 (deel 3/5): Rondje Pinzgau/Zell a.S

Bericht door tsov »

In Zell am Ziller was ik in 2002 op wintersport. Vlakbij dat pleintje met die kerk is ook een pinautomaat waar ik voor het eerst een briefje van 100 euro heb gezien :lol: De euro was natuurlijk net ingevoerd en toen m'n moeder 100 euro wilde pinnen kwam er één groen briefje uit :shock:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten