RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Daniel »

RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Geplaatst op: zondag 26 september 2010 00:13
Laatst bijgewerkt: zondag 26 september 2010 00:14


Vervoersbedrijf RET biedt geen excuses aan aan de Amerikaanse toeristen die eerder deze week agressief uit de tram werden gezet.
De twee Amerikaanse zussen wilden een kaartje kopen, maar dat lukte niet. Toen zij met geld klaarzaten in de rijdende tram werden ze er door een medewerker van de RET uitgezet en kregen een boete.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Geert »

Lekker lomp weer zeg...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Reiziger Delft »

Wat is er nu precies gebeurd? (Filmpje krijg ik niet open) Je kan in de tram in Rotterdam toch gewoon een kaartje bij de conducteur kopen?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door find_your_spot »

Het verhaal van die twee dames weerspiegelt wel mijn reiservaringen met RET personeel.

Ik begrijp niet waarom de RET het zelfs op kantoor zover heeft laten komen...

Een grote bos bloemen, maandabonnement, 100 euro cash lijkt mij meer op z'n plaats. :Y

Maar niets is minder waar in 010...
For Your Railroad Adventures
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Michael »

Reiziger Delft schreef:Wat is er nu precies gebeurd? (Filmpje krijg ik niet open) Je kan in de tram in Rotterdam toch gewoon een kaartje bij de conducteur kopen?
je kan in de tram bij de conducteur een kaartje van 2,50 of een kaartje van 3,50 kopen inderdaad.

en ik doe maar een gok is het misschien niet zo dat de dames met een briefje van 50 euro wouden betalen? want biljetten van 50 euro of hoger worden niet geaccepteerd. maar om ze dan zo aggressief de tram uit te zetten slaat nergens op
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door robert55 »

find_your_spot schreef: Ik begrijp niet waarom de RET het zelfs op kantoor zover heeft laten komen...

Maar niets is minder waar in 010...

Dat is idd een punt: als iemand de moeite neemt naar het kantoor te komen, dan moet daar iemand zitten die de ruimte heeft om met een beetje gezond verstand te beslissen dat de klant weliswaar eigenlijk ongelijk heeft, maar dat je m toch gelijk geeft. Zoiets moet je niet in regels gaan vastleggen, want dan krijg je weer geshop.

Een beetje organisatie heeft sinds de hoogtijdagen van Breekijzer Storms overigens afspraken hoe medewerkers moeten reageren als er een boze klant met een tv-ploeg in de hal staat.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Geert »

Reiziger Delft schreef:Wat is er nu precies gebeurd? (Filmpje krijg ik niet open) Je kan in de tram in Rotterdam toch gewoon een kaartje bij de conducteur kopen?
Filmpje doet het misschien wel op: http://www.youtube.com/watch?v=WmUiyh34-_U ?

Samenvatting: conducteur dwingt vrouwen de tram te verlaten en ze moeten verplicht bij een geldautomaat de boete pinnen als blijkt dat ze niet genoeg contant geld hebben, vervolgens gaan de dames langs bij de RET en ontkent de bewuste conducteur alles. Die vrouwen stappen dus nooit meer in een RET-tram. Goede reclame weer :N
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door WSM »

En dan maar klagen over gebrek aan respect en de agressie die de meneren over zich heen krijgen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Reiziger Delft »

@ Geert: dank je, dat werkt wel. :) (EDIT, Geert bedoelde ik. :wink: )

Maar verder een belachelijk verhaal; boetes zijn er om echte zwartrijders aan te pakken en dat zijn deze 2 vrouwen helemaal niet. Ze wilden gewoon een kaartje kopen. Ik snap ook echt niet dat de boete niet kwijtgescholden wordt door RET. Wat wil RET eigenlijk; geld verdienen door veel reizigers te vervoeren, of door zoveel mogelijk boetes uit te delen? Wat een bedrijf. -o-
Laatst gewijzigd door Reiziger Delft op zo 26 sep 2010, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Karl »

In en in triest, maar wel komt wel overeen met mijn ervaringen met de gemiddelde RET medewerker.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:Het verhaal van die twee dames weerspiegelt wel mijn reiservaringen met RET personeel.

Ik begrijp niet waarom de RET het zelfs op kantoor zover heeft laten komen...

Een grote bos bloemen, maandabonnement, 100 euro cash lijkt mij meer op z'n plaats. :Y

Maar niets is minder waar in 010...
Een maandabonnement is voor toeristen niet zo nuttig ;)
"Een touringcar is geen bus"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Karl »

Nog beter, ideale marketingtruc (kijk eens hoe goed wij zijn) en 't kost niets, want ze gebruiken 'm toch niet.
Het is een spectrum.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Bart »

Als ik het goed begrijp, gingen ze dus in de tram zitten en wilden ze pas bij een controle een kaartje kopen. Dan is die boete toch volkomen terecht?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Meltrain »

Geert schreef: Samenvatting: conducteur dwingt vrouwen de tram te verlaten en ze moeten verplicht bij een geldautomaat de boete pinnen als blijkt dat ze niet genoeg contant geld hebben, vervolgens gaan de dames langs bij de RET en ontkent de bewuste conducteur alles. Die vrouwen stappen dus nooit meer in een RET-tram. Goede reclame weer :N
Dat lijkt me vrij sterk, want conducteurs mogen helemaal geen boetes geven. :? Indien je geen kaartje wilt kopen, mogen ze je hoogstens uit de tram zetten of een controle-ploeg laten komen. Dit laatse is zeer reizigersonvriendelijk, aangezien het veel vertraging oplevert en wordt alleen bij uitzondering toegepast.
Het zou dus in dit geval wel zo kunnen zijn dat er een controleploeg langs kwam en als je dan geen geldig vervoerbewijs hebt, is het helaas pindakaas: €38,50.

@Reiziger Delft: het was Geert die het filmpje plaatste en niet Fles. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door menno47 »

Bart schreef:Als ik het goed begrijp, gingen ze dus in de tram zitten en wilden ze pas bij een controle een kaartje kopen. Dan is die boete toch volkomen terecht?
Zo ging het heeeel vroeger bij de GADO ook, maar daar had je dan ook van die lekkere conductrices :roll: , die door de bus liepen !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Vinny »

want conducteurs mogen helemaal geen boetes geven.
Waarmee de zinloosheid van conducteurs maar weer eens wordt aangetoond. Tijd dat er eens mensen op de tram komen te werken die meer in hun mars hebben dan het VMBO niet afgemaakt, en een zomercursusje: Hoe wordt ik conducteur gevolgd hebben... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door robert55 »

meltrain schreef:
Geert schreef: Samenvatting: conducteur dwingt vrouwen de tram te verlaten en ze moeten verplicht bij een geldautomaat de boete pinnen als blijkt dat ze niet genoeg contant geld hebben, vervolgens gaan de dames langs bij de RET en ontkent de bewuste conducteur alles. :N
Dat lijkt me vrij sterk, want conducteurs mogen helemaal geen boetes geven. :? Indien je geen kaartje wilt kopen, mogen ze je hoogstens uit de tram zetten of een controle-ploeg laten komen.
Het zou dus in dit geval wel zo kunnen zijn dat er een controleploeg langs kwam en als je dan geen geldig vervoerbewijs hebt, is het helaas pindakaas: €38,50.
Maar ook een controleploeg kan je niet dwingen een boete te betalen, laat staan je dwingen je beurs te laten zien of naar een geldautomaat te gaan.
Het stinkt op een van twee manieren: of het verhaal klopt niet of de RET-medewerker heeft strafbaar gehandeld.

In beide gevallen zou RET moeten reageren.
(Maar misschien heeft persvoorlichting ook niet de juiste plugin om het filmpje te zien)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Fles »

robert55 schreef: (Maar misschien heeft persvoorlichting ook niet de juiste plugin om het filmpje te zien)
Dat is wel het zwakst denkbare excuus natuurlijk :D
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Karl »

Niet voor een vervoerbedrijf, die handelt immers naar de technische mogelijkheden (die ze zelf in de hand hebben); dat doen ze immers wel vaker.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door fogeltje »

Bart schreef:Als ik het goed begrijp, gingen ze dus in de tram zitten en wilden ze pas bij een controle een kaartje kopen. Dan is die boete toch volkomen terecht?
Zoals ik het begrijp wilden ze gewoon een kaartje in de tram kopen. Wellicht dat dit bij hen thuis de gangbare manier van zaken is (tram in stappen en wachten tot conducteur voorbij komt om een kaartje te kopen). In dat geval is dat geheel onterecht. Je kunt niet verwachten dat elke toerist zich van te voren uitgebreid informeert over hoe het OV hier werkt.
"Een touringcar is geen bus"
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door jesse-cruzu »

Als Rotterdammer schaam ik me dood voor dit soort vertoon... :(
Arme dames hadden tenminste excuses kunnen ontvangen van de RET.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door find_your_spot »

jesse-cruzu schreef: Arme dames hadden tenminste excuses kunnen ontvangen van de RET.
Excuses en een hele hele hele grote bos bloemen is wel het minste wat de RET had kunnen doen. -o-

Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat de RET NIET wist dat RTV Rijnmond ook om een hoekje mee stond te filmen en kijken....

Blijkbaar dacht de RET, snel deze zeurpieten afhandelen, er staat immers toch geen media op de stoep... :Y
For Your Railroad Adventures
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Bart »

fogeltje schreef:Zoals ik het begrijp wilden ze gewoon een kaartje in de tram kopen.
Er zijn meer mensen die een kaartje 'willen' kopen op het moment dat er controle is. Maar het is natuurlijk niet eerlijk of handig om dan nog tegen normaal tarief kaartjes te gaan verkopen.
fogeltje schreef:Wellicht dat dit bij hen thuis de gangbare manier van zaken is (tram in stappen en wachten tot conducteur voorbij komt om een kaartje te kopen). In dat geval is dat geheel onterecht. Je kunt niet verwachten dat elke toerist zich van te voren uitgebreid informeert over hoe het OV hier werkt.
Mocht het tot een serieuze procedure komen, dan kan de RET zich daar uiteraard wel op beroepen - algemene voorwaarden openbaar stads- en streekvervoer. Maar ook als het qua procedure niet hard tegen hard gaat, vind ik dat toeristen, als ze niet zeker weten of ze een geldig vervoerbewijs hebben, gewoon de conducteur daarover moeten aanspreken. De boete lijkt me wel terecht. Ze verwachten wel dat ze bij controle een kaartje kunnen kopen, maar ze verwachten dan weer niet dat het kaartje meer dan €35 per persoon kost. Dat is scheef.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door find_your_spot »

Bart schreef:De boete lijkt me wel terecht. Ze verwachten wel dat ze bij controle een kaartje kunnen kopen, maar ze verwachten dan weer niet dat het kaartje meer dan €35 per persoon kost. Dat is scheef.
Volgens mij heb je de video niet gekeken.....

Ga die eerst is bekijken voordat je een wending aan het verhaal geeft die volgens de dames niet zo gegaan is.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Vinny »

In Zurich staat in de S bahn dat je gewoon 80 frank toeslag moet betalen als je voor instap nog geen geldig vervoers bewijs hebt. Wellicht tijd om wat van die stickers in Rotterdam op te gaan plakken... :twisted:
Ga die eerst is bekijken voordat je een wending aan het verhaal geeft die volgens de dames niet zo gegaan is.
Het verhaal is natuurlijk extreem eenzijdig..., ik ga niet zitten beweren dat de RET zich van haar beste kant heeft laten zien, maar het komt mij wel een beetje over als: als ik als toerist maar zielig genoeg doe, dan kom ik onder de boete uit...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten