Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door AOD »

Telegraaf schreef:AMSTERDAM - De ov-chipkaart dreigt te mislukken. De kaart slaat totaal niet aan bij de treinreizigers. Ondanks peperdure reclamecampagnes op radio en tv en het feit dat zowel de gemeenten Amsterdam als Rotterdam al helemaal op de chipkaart zijn overgegaan, reist nog geen 5 procent van de reizigers met de digitale kaart.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7758 ... ukt__.html

Gek hé, dat ik er nou helemaal geen problemen mee heb. De Teleraaf doet wel meer aan stemmingmakerij. Zie de KM-heffingscampagne van diezelfde Teleraaf.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Bart »

En hoeveel procent van de reizigers koopt nog iedere keer een papieren treinkaartje? Hoeveel reizen met e-tickets? Hoeveel reizen met abonnementen en studentenkaarten? Als die cijfers ook bekend zijn kan 5% iets meer lijken.

Het verschilt van persoon tot persoon of de chipkaart handig is. In het treinvervoer is er nauwelijks prijsverschil tussen ov-chipkaart en gewone kaartjes. Andere factoren zijn bijna altijd in het voordeel van papieren treinkaartjes. Denk aan de samenreiskorting bij het vdu en andere abonnementen, het moeten uitchecken, vaste klasse, aanschafkosten van de chipkaart voor iedere reiziger, instaptarief, etc.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Geert »

Hoe rekent de Telegraaf? 300.000/1.100.000 = 27,3%, niet 5%...

Edit: oh wacht, het ene cijfer is wekelijks en het andere dagelijks. Maar inderdaad, veel studenten reizen wel op de chipkaart maar checken niet in- en uit omdat dat niet hoeft. Idem voor jaarkaarthouders. Eigenlijk zou je moeten kijken hoeveel papieren kaartjes er per dag/week verkocht worden voordat je iets zinnigs kunt zeggen over het gebruik van de chipkaart.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Bart »

ene per week, andere per dag.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door iljitsch »

De chipkaart is wel degelijk handig, alleen al het feit dat je geen tijd hoeft te verspillen aan kaartjes kopen, daar komt bij dat als je halverwege je reisplannen verandert je geen geld weggegooid hebt.

Het probleem met de chipkaart is vertrouwen. Met al dat gezeur over dat dingen niet werken kan ik me levendig voorstellen dat mensen geen zin hebben de vervoerbedrijven rechtstreeks in hun portemonnee te laten graaien. Ook wordt er veel gepraat over dat de chipkaart duurder zou zijn dan de strippenkaart maar het blijft altijd onvermeld dat de chipkaart goedkoper is in de trein bij enkele reizen. Wel is geloof ik dat voordeel per 1 januari weer weg, jammer.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door find_your_spot »

Ik begrijp het probleem niet helemaal... Op 26 augustus 2009 reisde ook maar een gering aantal reizigers met de ov-chipkaart in de metro van Amsterdam.
Het is een kwestie van tijd en een reden dat je met de chip nog niet bij alle vervoerders kan reizen. Waarom zou iedereen nu al massaal "om" moeten?

Die chipkaart is er pas 9 maanden voor de grote doelgroep van NS.

Ter vergelijking in de metro van Amsterdam hebben mensen 39 maanden (ongeveer 4 jaar) mogen wennen aan de chip!
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

Klopt inderdaad geen barst van dat artikel, heel veel eizigers kunnen inderdaad nog niet op de chipkaart reizen b.v. met de traject en netkaarten, studenten-OV's, acties die nog niet verkrijgbaar zijn op chipkaart zoals Zomertoer, Kruidvat, Blokker en verder E-tickets, Railrunners, Keuzedagen 60+, Business-cards. Internationale vervoersbewijzen, en de collectief afgegeven kaarten.

Dat gaat toch om heel veel kaarten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Caspar »

De chipkaart is wel degelijk handig, alleen al het feit dat je geen tijd hoeft te verspillen aan kaartjes kopen, daar komt bij dat als je halverwege je reisplannen verandert je geen geld weggegooid hebt.
Gister een reisje Goes- Rotterdam gemaakt met de chipkaart, en ondanks dat ik telkens op tijd overstapte, koste me dit ritje meer dan een reis Alkmaar- Groningen per Qliner met een papieren kaartje, terwijl Alkmaar- Groningen ongeveer 3x de afstand is van Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door AOD »

Je reist met de trein, dat is in dit land per defenitie verkeerd. Het is beter in de file te staan. :N
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Caspar »

Zowel Alkmaar Groningen als Goes Rotterdam per bus.
En beide omdat ik het uitzicht op die lijnen mooier vind vanuit de bus (IJsselmeer en Zeeuwse wateren).
En ook op beide routes staat zelden een file.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door AOD »

Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Reiziger Delft »

Caspar schreef:Gister een reisje Goes- Rotterdam gemaakt met de chipkaart, en ondanks dat ik telkens op tijd overstapte, koste me dit ritje meer dan een reis Alkmaar- Groningen per Qliner met een papieren kaartje, terwijl Alkmaar- Groningen ongeveer 3x de afstand is van Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
Hoeveel was je bij elkaar kwijt dan?

Van station Goes naar station Rotterdam Centraal kost officieel:
-0,78 Euro: Opstaptarief
-2,41 Euro: Bus 132 Goes - Zierikzee Sas
-6,84 Euro: Interliner 395 Zierikzee Sas - Rotterdam Zuidplein
-0,64 Euro: Metro Rotterdam Zuidplein - Rotterdam Centraal

Totaal: 10,67 Euro (Vol tarief)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Caspar »

-6,84 Euro: Interliner 395 Zierikzee Sas - Rotterdam Zuidplein
Hier zit 'm het verschil in, ik moest nog overstappen in Oude Tonge. Nou weet ik niet of dat officieel duurder is, maar ik was 12.30€ kwijt in totaal. Zal morgen in de kaartautomaat eens kijken waar het 'm in zit. Of kan je dat ook ergens vanuit je luie stoel thuis zien?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Geert »

Als je een account op ov-chipkaart.nl kun je dat zien. In de kaartautomaat zie je geen haltes, alleen de naam van de vervoerder (met uitzondering van de NS-stations).
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Cookie »

Wordt er trouwens in die lange Q-liners eigenlijk ook massaal niet uitgecheckt? De borg van 4 euro heb je er wel uit bij lange stukken, dus zou het me kunnen voorstellen...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door BR628 »

Kan je prima doen, maar als je het daarna nog 9x doet, wordt je chipkaart geblokkeerd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Fles »

BR628 schreef:Kan je prima doen, maar als je het daarna nog 9x doet, wordt je chipkaart geblokkeerd.
Gaaf. Pak je gewoon een nieuwe anonieme? :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:
-6,84 Euro: Interliner 395 Zierikzee Sas - Rotterdam Zuidplein
Hier zit 'm het verschil in, ik moest nog overstappen in Oude Tonge. Nou weet ik niet of dat officieel duurder is, maar ik was 12.30€ kwijt in totaal.
Hmm da's raar... op het traject Zierikzee - Oude Tonge - Rotterdam maak je met lijn 133 en 136 nu niet echt een gigantische omweg ten opzichte van de 395. En als je al een omweg zou maken dan wordt dat gecompenseert doordat je op lijn 136 € 0,07 minder betaald per kilometer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door BR628 »

Fles schreef:
BR628 schreef:Kan je prima doen, maar als je het daarna nog 9x doet, wordt je chipkaart geblokkeerd.
Gaaf. Pak je gewoon een nieuwe anonieme? :P
Ja maar dat 'pakken' kost je wel 7,50 per keer, want zoveel kost een anonieme kaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Vinny »

Nee, want je zorgt er natuurlijk wel voor dat je op -4 euro staat als je hem weggooit. De kaart kost dan ineens nog maar 3,50... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Cookie »

(Extreem) voorbeeldje:
Groningen - Lelystad is EUR 11,70 zonder reductie.
10 ritten: EUR 117,00

Echter...
10x niet uitchecken: 10 x EUR 4 = EUR 40,00
1x anonieme chipkaart: EUR 7,50
en dan mag je ook nog EUR 4,00 negatief staan.

Besparing: EUR 117,00 - EUR 43,50 = EUR 73,50 :shock:
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Bart »

Dat is een heel bijzondere mogelijkheid. Als je bijvoorbeeld 20 retourtjes per maand maakt is dat zelfs goedkoper dan een maandabonnement, waarvoor je ruim 200 euro kwijt bent. Maar ik ben bang dat het basistarief dan gewoon wordt verhoogd voor lange buslijnen.

In hetzelfde rijtje: is het volgende ook mogelijk? Als je twee chipkaarten hebt en je wilt retour van A naar B. Op de heenreis check je de ene kaart in op A, je checkt in B niet uit. Op de terugreis check je de andere kaart in op B en uit op A. In A check je dan ook de ene chipkaart weer uit. Dan heb je een retourtje voor de prijs van een enkele reis.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door webguy »

Mwah, dat soort dingen zijn makkelijker er uit te vissen. Mensen proberen dat al jaren met vliegtickets: twee retourtickets voor een weekend zijn vele malen duurder dan twee retour tickets van een maand die omgekeerd zijn. Ze zijn daar redelijk streng in. Net als voor een vlucht van A naar B een ticket A -> C via B kopen omdat dat goedkoper is.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ruben »

Wat gek dat de reiziger zich niet laat bedriegen en deze kaart die enkel het gemak van de vervoerder dient niet omarmt. Daarvoor is weer als vanouds het door de strot heen drukken voor nodig.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten