RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Bart »

find_your_spot schreef:
Bart schreef:De boete lijkt me wel terecht. Ze verwachten wel dat ze bij controle een kaartje kunnen kopen, maar ze verwachten dan weer niet dat het kaartje meer dan €35 per persoon kost. Dat is scheef.
Volgens mij heb je de video niet gekeken.....

Ga die eerst is bekijken voordat je een wending aan het verhaal geeft die volgens de dames niet zo gegaan is.
Ik heb het gekeken en ze willen twee dingen: geld terug en excuses van de conducteur. Ik vind dat 'geld terug' sowieso onterecht zou zijn: ze hadden bij controle geen vervoerbewijs. Ik heb verder niets gezegd over de excuses of over hoe de conducteur heeft gehandeld, dus ik geef geen andere wending aan het verhaal.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door robert55 »

Ik ken het systeem met de lopende conducteur niet zo goed, maar zoals ik het begrijp is een conducteur bij RET er zowel voor controle als voor kaartverkoop. Die paar keer dat ik daar in de tram heb gezeten [maar dat was voor de OVC), heb ik gezien dat ze er -in een niet al te volle tram- als de kippen bij zijn om nieuwe instappers te controleren.
De 1e vraag is nu voor mij: in welke mate moet een passagier actief de conducteur gaan opzoeken om een kaartje te kopen?

de 2e is: op de heenrit troffen ze een conducteur die kennelijk wel bereid was naar de klant toe te gaan. Er zit dus variatie in de werkwijze? Zat die eerste conducteur fout?

de 3e: klopt het verhaal dat er cash is geëist?

Overigens: zolang RET niet publiek reageert, staat het verhaal van de dames
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:In Zurich staat in de S bahn dat je gewoon 80 frank toeslag moet betalen als je voor instap nog geen geldig vervoers bewijs hebt. Wellicht tijd om wat van die stickers in Rotterdam op te gaan plakken... :twisted:
Vergelijkbare stickers zitten ook op de Rotterdamse tramvoertuigen geplakt (naast de deuren).
robert55 schreef:De 1e vraag is nu voor mij: in welke mate moet een passagier actief de conducteur gaan opzoeken om een kaartje te kopen?
In principe moet je direct naar de conducteur gaan om een vervoerbewijs te kopen.
De is: op de heenrit troffen ze een conducteur die kennelijk wel bereid was naar de klant toe te gaan. Er zit dus variatie in de werkwijze? Zat die eerste conducteur fout?
Ja, in de praktijk verschilt de werkwijze, maar dat doet in principe niks af aan het feit dat je een geldig vervoerbewijs moet hebben dan wel direct naar de conducteur moet gaan om een kaartje te kopen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door find_your_spot »

Als het verhaal waar is dat de conductrice de dames heeft gedwongen naar een geldautomaat van de rabobank te gaan om daar twee boetes te pinnen en dat hun portomonee is aangeraakt vind ik dat schokkend!
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Fles »

Ja. Ik ook. Maar het hele topic rammelt een beetje van de "Als het verhaal waar is, dat"-speculaasjes.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Dexter »

Niet dat ik het voor de RET wil opnemen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een Amerikaanse toerist in woede ontsteekt over de hier in hun ogen 'ondermaatse' dienstverlening. Zo zie ik regelmatig dat ze in treinen en op stations soms helemaal flippen omdat ze bv. niet met hun creditcard kunnen betalen. Dat dat voor hen nou vanzelfsprekend is, wil niet zeggen dat dat gelijk overal zo is. En die 2 dames komen op mij wel een beetje over als drama queens.
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door find_your_spot »

Dexter schreef:En die 2 dames komen op mij wel een beetje over als drama queens.
Misschien wat minder amerikaanse tv kijken. Die dames komen bij mij namelijk normaal over.

Probeer sowieso te vermijden dat je mensen in hokjes plaatst of hele doelgroepen generaliseert.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Caspar »

Ik ben het wel met Dexter eens, dat er in ieder geval een hoop Amerikanen zijn die klagen over de klantvriendelijkheid van de Nederlanders. Nou is die in Amsterdam (Rotterdam weet ik niet, kom ik niet zo heel vaak) in ieder geval ook wat botter dan in de provincie (mijn dagelijkse ervaring) maar Amerikanen kunnen ook wel aanstellerig overkomen. Bijvoorbeeld meteen: I want to talk to your supervisor, als ze ook maar ergens niet helemaal 100% mee tevreden zijn. (meerdere keren meegemaakt op het ene dagje dat ik in Schiphol achter het loket zat) Nederlanders zijn doorgaans meer compromis gericht dan Amerikanen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Karl »

Dat laatste is zeker waar Caspar. Amerikanen zijn wat dat betreft Anglo-Sasken (hierarchie, geen gram toegeven, 'gonna sue you') in het kwadraat, terwijl 'wij' Rijnlanders meer gericht zijn op een uitkomst waar beide partijen mee kunnen leven. Dat zie je niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook in 'de gewone man' op straat.
Het is een spectrum.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door robert55 »

Chauf21 schreef:
Vinny schreef:In Zurich staat in de S bahn dat je gewoon 80 frank toeslag moet betalen als je voor instap nog geen geldig vervoers bewijs hebt. Wellicht tijd om wat van die stickers in Rotterdam op te gaan plakken... :twisted:
Vergelijkbare stickers zitten ook op de Rotterdamse tramvoertuigen geplakt (naast de deuren).
.
De situatie is niet helemaal vergelijkbaar. In Rotterdam mag je in de tram instappen zonder kaartje, als je er dan maar een gaat kopen. De vraag is dan hoe snel / actief je daar achteraan moet gaan.
robert55 schreef:De 1e vraag is nu voor mij: in welke mate moet een passagier actief de conducteur gaan opzoeken om een kaartje te kopen?
In principe moet je direct naar de conducteur gaan om een vervoerbewijs te kopen.
De is: op de heenrit troffen ze een conducteur die kennelijk wel bereid was naar de klant toe te gaan. Er zit dus variatie in de werkwijze? Zat die eerste conducteur fout?
Ja, in de praktijk verschilt de werkwijze, maar dat doet in principe niks af aan het feit dat je een geldig vervoerbewijs moet hebben dan wel direct naar de conducteur moet gaan om een kaartje te kopen.
In het principe niet nee. Maar in dit praktijkgeval is een overduidelijk incidentele reiziger dus op het verkeerde been gezet door die eerste conducteur.
Maakt dat uit: ja. In Amsterdam zijn ooit mensen vrijgesproken van zwartrijden omdat het gvb niet in staat was kaartverkoop op de metrostations te bieden [maar wel controleploegen kon inzetten].
Oud forumgebruiker

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Caspar schreef:Nou is die in Amsterdam (Rotterdam weet ik niet, kom ik niet zo heel vaak) in ieder geval ook wat botter dan in de provincie (mijn dagelijkse ervaring)
In de provincie komen er gemiddeld ook iets minder incidenten voor (bedreiging, beroving etc.) dan in Amsterdam :wink:. Ietwat off-topic maar een collega van me was laatst naar het verre Brabant geweest en kwam vol met verhalen terug. Het gaat daar allemaal op het dooie akkertje, de passagiers zeggen gewoon gedag, geen hinderlijk gedrag van passagiers. Is natuurlijk ook een momentopname, snap ik ook wel, maar denk dat het er in provinciale gebieden toch wat relaxed-er aan toe gaat ook...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Reiziger Delft »

Dat weet ik wel zeker. :wink: Altijd weer leuk om buiten de Randstad in de bus te zitten, waar iedereen toch wat minder gehaast is.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Mark »

ziggy schreef:
Caspar schreef:Nou is die in Amsterdam (Rotterdam weet ik niet, kom ik niet zo heel vaak) in ieder geval ook wat botter dan in de provincie (mijn dagelijkse ervaring)
In de provincie komen er gemiddeld ook iets minder incidenten voor (bedreiging, beroving etc.) dan in Amsterdam :wink:. Ietwat off-topic maar een collega van me was laatst naar het verre Brabant geweest en kwam vol met verhalen terug. Het gaat daar allemaal op het dooie akkertje, de passagiers zeggen gewoon gedag, geen hinderlijk gedrag van passagiers. Is natuurlijk ook een momentopname, snap ik ook wel, maar denk dat het er in provinciale gebieden toch wat relaxed-er aan toe gaat ook...
Klopt. In Hengelo gebeurt echt he-le-maal niets in vergelijking met Amsterdam. Als er een buschauffeur bedreigd of aangevallen wordt komt dat zowat in de krant.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door STF »

Doe eens een rondje Westhaven Amsterdam met de bus, dat is ook een heel andere wereld terwijl je slechts een paar kilometer bij hartje Amsterdam vandaan bent...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Caspar »

Het zijn ook de gewone keurige grachtengordel mensen die asocialer zijn in Amsterdam. Bij de korte Prinsengracht werd de straat opnieuw betegeld, en voor de fietsers gold een omleiding daar. Hoevaak ik daar op de stoep lopende wel niet getringel van fietsbellen hoorde, dat ik aan de kant moest gaan op de stoep voor een fietser. En als je dan niet snel genoeg reageert: Hee eikel/klootzak/sukkel, kan je niet opletten? naar je hoofd krijgt... En dat zijn dan die keurige bakfiets kakvrouwen :neg:
Oud forumgebruiker

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat zijn inderdaad de ergste. Reis eens een keer met lijn 26, een paradijs voor bakfietsmoeders. :(
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door les7 »

robert55 schreef:De situatie is niet helemaal vergelijkbaar. In Rotterdam mag je in de tram instappen zonder kaartje, als je er dan maar een gaat kopen. De vraag is dan hoe snel / actief je daar achteraan moet gaan.
Op de stickers staat iets in de trend: "Kaartje kopen? Ga direct naar de conducteur." Dus dit betekent dat je niet klaar kan gaan zitten met je geld. Als je dat doet en er komt onderweg een controleploeg binnen heb je een probleem.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Ennes »

Dergelijke zaken komen wij ook regelmatig tegen, pas op moment dat je bij ze bent zeggen dat ze nog een kaartje moeten kopen (om uiteenlopende redenen). In dat geval is het gewoon "jammer dan". Het is gewoon zo simpel, Je dient in het bezit te zijn van een vervoersbewijs, en blijkt dat onmogelijk dien je onverwijld de conducteur/controleur te waarschuwen.
En excuses dat elders andere voorwaarden gelden vind ik niet van toepassing, zeker in het huidige internet tijdperk is altijd wel ergens te vinden wat de voorwaarden en regels zijn.

Het blijft gewoon ten alle tijden, je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door robert55 »

Tuurlijk is het verhaal eenzijdig. Dat komt omdat die zender net als AT5 denkt dat je een item hebt als je een kant van het verhaal hebt. Het college over wederhoor hebben deze leerlingjournalisten gemist. Maar omdat de RET voor zover ik weet stil blijft staat het verhaal
Vinny schreef:Het verhaal is natuurlijk extreem eenzijdig..., ik ga niet zitten beweren dat de RET zich van haar beste kant heeft laten zien, maar het komt mij wel een beetje over als: als ik als toerist maar zielig genoeg doe, dan kom ik onder de boete uit...
Is mij zonder zielig doen wel eens gelukt in een Italiaanse stad waar je kaartjes vooraf in de kiosk moest kopen. De buschauffeur zag dat we niet stempelden, riep een collega op die met kaartjes instapte en ze ons verkocht voor de geldende prijs van 100 lire. Zo kan je het ook oplossen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Vinny »

100 lire? Dat is een dubbeltje... :shock: :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door robert55 »

tis lang geleden, ik denk 30 cent - maar wel weer guldencenten.
de zwartrijboet was geloof ik LIT 10000
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door tsov »

Bij de invoering van de Euro was 1000 lire gelijk aan fl. 1,12
100 lire was destijds dus 11 cent, ofwel €0,05
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Ennes »

Is mij zonder zielig doen wel eens gelukt in een Italiaanse stad waar je kaartjes vooraf in de kiosk moest kopen. De buschauffeur zag dat we niet stempelden, riep een collega op die met kaartjes instapte en ze ons verkocht voor de geldende prijs van 100 lire. Zo kan je het ook oplossen.
:lol: ik zie dat hier al gebeuren, dan zit iedereen zonder kaartje in de trein of bus, en verwacht dan dat er een alleraardigste collega met kaartjes naar je toe komt, om die tegen normaal tarief aan je te verkopen ( is immers handiger als een chipkaart langs een paal halen, of een kaartje uit de automaat kopen, en dan kunnen we 2 min later van huis.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door Vinny »

In Oost-Duitsland heb ik dat wel eens zien gebeuren. De conducteur die voor alle reizigers een kaartje uit de automaat haalt (die stond overigens ook in de trein) en vervolgens contant afrekent. Het is echt een volkomen bizar gezicht. Zoän conducteur is dan net liftboy... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BjornAlliance2181
Berichten: 25
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 13:48

Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen

Bericht door BjornAlliance2181 »

Deze boete en uitzetting is volkomen terecht. De haarkleur is blond en dat laten ze nog zien ook.

Een qoute van een conducteur bij NS:

Als je geen geld of tijd hebt (of het gewoon vergeet) een kaartje te kopen wacht dan niet af. Loop naar de conducteur toe en vertel je verhaal, en ook waardoor het komt. Dan krijg je de mogelijkheid hetvolgende station effe een kaartje te kopen zonder een boete.

Dus al hadden die dames geen boete willen hebben hadden ze maar gewoon naar de vrouw van de RET Controle te stappen.

Ik geef de RET groot gelijk dat ze geen excuses geven. In dit geval zou ik zeggen bied zelf maar excuses aan voor de overlast.
218 always turns up..

Gr. Alliance2181
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 73 gasten