Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Ennes »

AOD schreef:
Daniel schreef:
AOD schreef:Er is al geopperd (tweedehands) dieselloks te kopen omdat de goederenvervoerders overstappen op multicourante loks. Dat hadden Veolia, Arriva en Syntus kunnen doen, dan waren er nu geen problemen geweest.
Misvatting: een tekort aan materieel blijft een tekort aan materieel, of dit nu een tekort aan treinstellen of een tekort aan rijtuigen is :idea:
Volhouden. bij een juiste systeemkeuze heb je redelijk voldoende trekkrachten en is het simpel losse bakken aankoppelen. Neem daarbij de mogelijkheid om goedkoper een losse lok van de goederenvervoerders te huren. Die mogelijkheid ontbreekt bij treinstellen. Zeker als het om Buffels en GTW's gaat. Die zijn niet te koppelen.

Een tekort aan rijtuigen? :D :D :D

http://bahnonline.railimages.ch/fotos/d ... 394_01.jpg

Zo kan het dus ook. De Zwitserse SOB met SBB-materieel.

Deze vond ik ook wel leuk:

http://www.bahnbilder.de/bilder/selten- ... 354006.jpg

Dit is natuurlijk een zeldzaam geval maar toont de mogelijkheden van 628. Zou ook nog een optie kunnen zijn. Andersom kan natuurlijk ook. ;)

Een beetje creatief Googelen.
Hierbij is dus voorbijgegaan aan de bedrijfsvoering, een treinstel is bedrijfsmatig gezien een stuk makkelijker in te passen in het nederlandse systeem ( betrekkelijk korte afstanden ) zou je een loc met rijtuigen gebruiken zal je of met 2 locs moeten gaan werken of telkens een loc omrijden wat veel tijd kost.
Daarnaast zou je alles moeten aanpassen omdat er dus alleen gewerkt mag worden met centrale deurvergrendeling, dus gehuurde rijtuigen/locs zouden moeten worden aangepast. (alleen internationale treinen hebben daarvoor nog ontheffing)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Fles »

Wat een kansloos geneuzel allemaal eigenlijk. AOD heeft toch gelijk, capaciteit maakt niet uit, in een AOD-approved systeem neemt een reiziger ineens de helft van de plaats in en dan is het opgelost. Wat zijn jullie allemaal dom dat jullie dat niet begrijpen. Tsjonge nou zeg. :P
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door fogeltje »

We zijn nu eenmaal niet slim genoeg om onze eigen domheid te bevatten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Vinny »

Jongens nou even genoeg over olieslaven en treinstellen, dat gedoe begint op mijn zenuwen te werken... :wink:
Stations gaan overslaan doordat je reizigers, waar je er teveel van hebt, weer weggaan lijkt me geen optie. Ook zal dat niet werken. De studenten pakken de trein toch wel, stappen in Nijmegen op CS weer uit en pakken dan een bus naar Heyendaal, dat lost de problemen niet op.
Het gaat er mij om dat: Reizigers vanuit het noorden zo gestimuleerd worden in de spitstoevoeger te gaan zitten. Opgekropt zitten voor een station, dat moet maar gewoon kunnen, terwijl de doorgaande reiziger hier minder last van heeft: op de relatie Nijmgen - Roermond ontstaat een betere verdeling van passagierseenheden. Op de heenweg (dus vanuit het zuiden naar het noorden) zou je eventueel wel in Heyendaal kunnen stoppen, om te voorkomen dat veel reizigers in Boxmeer moeten overstappen.

Over Nijmegen - Kleef gesproken: Daar loopt dus een officiele studie naar. Ik denk dat wanneer deze treindienst ook een groot gedeelte van het spitsvervoer van/naar Heyendaal voor zijn rekening kan nemen de gehele rentabiliteit van het openbaar vervoer in de SAN regio toe kan nemen. Dan moet er natuurlijk wel verstandig worden omgesprongen met de middelen, en ja dubbelspoor tussen Nijmegen en N. Heyendaal lijkt me wel nodig, maar volgens mij kan dat ook redelijk makkelijk worden aangelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Gekko123 »

Volgens sporenplan.nl is Nm - Nmh al dubbelsporig. Dat scheelt nogal wat investeringen :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Wubbo »

Reizigers stimuleren om een andere trein te nemen kan alleen als die trein ook echt een alternatief is: niemand zal 20 minuten op Nijmegen gaan wachten voor het laatste stukje naar Nijmegen Heyendaal omdat de vervoerder dat graag wil, dan ben je lopend nog sneller.

Ik zit nog even naar de dienstregeling te kijken, maar volgens mij kun je ook een extra trein naar Cuijk rijden:
Nm .03/.33
Nmh .06/.36
Mmlh .12/.42
Ck .17/.47

Ck .26/.56
Mmlh .01/.31
Nmh .07/.37
Nm .13/.43

Erg robuust is het allemaal niet (net als de rest van de Maaslijn trouwens), maar je kan dus al 6x/uur rijden zonder infra-aanpassingen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Ja, de Maaslijn is tot aan Mook volgens mij dubbelsporig. Het zou extra wel een nieuwe wissel vergen om een trein uit Kleve op het spoor te laten komen.

Wat betreft een eventuele extra trein tussen Cuijk en Nijmegen, krijg je dan geen problemen met kruisen van andere treinen? Ik heb het niet uitgezocht, dus ik zou het niet weten. Ik weet niet of Cuijk zelf overigens een tweede spoor heeft, maar volgens mij wel.
"Een touringcar is geen bus"
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Marc »

L1 had vandaag een reportage op de site staan over de drukte op de Maaslijn:
Kijk hier
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Wubbo »

fogeltje schreef:Wat betreft een eventuele extra trein tussen Cuijk en Nijmegen, krijg je dan geen problemen met kruisen van andere treinen? Ik heb het niet uitgezocht, dus ik zou het niet weten. Ik weet niet of Cuijk zelf overigens een tweede spoor heeft, maar volgens mij wel.
Cuijk heeft 3 perronsporen, dus dat mag geen probleem zijn. Op het enkelspoor tussen Mook en Cuijk past het. Ik heb alleen de perronopstelling van Nijmegen niet bekeken.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Marc »

Natuurlijk leuk zo'n extra trein, maar daar heb je natuurlijk materieel voor nodig en dát ligt niet voor het grijpen (Veolia rijdt in de spits met al het materieel dat ingezet kan worden) :wink:.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Daniel »

Allicht kan je het materieel efficiënter inzetten door de piek van/naar Heyendaal uit te smeren over zes treinen per uur. Dan hoeven je versterkingsstellen ineens nog maar Nm - Ck te pendelen en zijn ze dus sneller weer beschikbaar dan wanneer je er mee heen en weer naar Venlo gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Dan zal zeker Noord-Brabant gaan miepen omdat die willen dat Boxmeer ook 4x per uur in het spits een verbinding heeft met Nijmegen. Volgens mij is er sowieso een eis dat er vier treinen tussen Venray en Nijmegen rijden in het spits. Dus een spitstrein inkorten tot Cuijk zal er niet inzitten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Daniel »

Ik had 't over 6x/uur op Nm-Ck he, da's ook waar Wubbo op doelde. Dan komt het er dus op neer dat je die extra treinen laat rijden met het materieel wat je bij een lagere frequentie nodig hebt om je treinen te versterken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Dan begrijp ik je verkeerd, ik dacht dat je 6x Cuijk - Nijmegen ten koste wilde laten gaan van 4x Venray - Nijmegen (omdat je dat materieel hebt). Dus je stelt voor om 4x Venray - Nijmegen te behouden en extra pendel Cuijk - Nijmegen met de extra gehuurde Buffel? Dat zou wellicht wel een mogelijk zijn, hoewel het op station Boxmeer ook al druk is, dus of dat alle problemen oplost, weet ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Veolia stopt weer met bussen naar Nijmegen

Bericht door Daniel »

Veolia stopt weer met bussen naar Nijmegen
Geplaatst op: vrijdag 1 oktober 2010 20:52
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 oktober 2010 20:53


MAASTRICHT (AFN) - De bussen die sinds maandag tussen Boxmeer en Nijmegen reden om de drukte in de Veoliatreinen op te vangen, worden weer uit dienst genomen. Ze doen er te lang over, waardoor ze voor reizigers niet interessant zijn, maakte Veolia vrijdag bekend. Omdat iedereen nu toch probeert met de trein mee te gaan, heeft Veolia de treinstellen herschikt.
Tussen Roermond en Venlo rijden wat kortere treinstellen, zodat tussen Boxmeer en Nijmegen langere treinstellen meer passagiers kunnen vervoeren. Ook rijdt een trein extra heen en weer tussen Nijmegen en Cuyk.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Suus »

Leest men dit forum?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Daniel »

Lijkt er wel heel sterk op ja, vooral die trein Nm - Ck...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Netjes. Hopelijk gaat het dan volgende week iets beter. Staan er ergens tijden van die pendel?
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Bericht door Raymond »

Wat dat betreft is het wel positief dat omdat de lijntjes bij Veolia relatief kort zijn men heel snel met materieel kan schuiven, om zo vraag en aanbod zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Zeker met het beperkte aantal treinstellen wat beschikbaar is. NS heeft wel meer materieel om het op te vangen, maar zeker goed om te zien dat er in ieder geval wel wil is om het zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten