Mokum

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door STF »

De halte Leerdamhof ligt voor de richting Gein wel erg bij de straat Leerdamhof vandaan, terwijl diezelfde haltenaam voor de richting Gaasperplas wel daadwerkelijk naast die straat is. Laatst trof ik al een chauffeur die midden op de weg de bus gewoon stilzette omdat hij zelf waarschijnlijk ook vond dat de halte te ver weg lag. Die halte mag dus weleens een nieuwe locatie krijgen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Zijn niet alle haltes op de Admiraal de Ruijterweg slechts in een richting op?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nee, Haarlemmerweg, Wiltzanghlaan, Bos en Lommerplein, Jan van Galenstraat, Admiraal de Ruyterweg (Jan Everstenstr) en Willem de Zwijgerlaan zijn allen in twee richtingen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Lees Jan Evertsenstraat en moet ineens aan deze foto denken.
Afbeelding
De hoek Witte de Withstraat (rechts) / Jan Evertsenstraat (waar de fotograaf staat) in 1922.
Kun je je nu toch niet meer voorstellen als je het huidige beeld ziet:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Ten eerste moet ik iets rechtzetten. Niet de halte Zaaiersweg is opgeheven (die heeft nooit bestaan), maar de halte Egstraat is opgeheven.
ziggy schreef:Het zal je nog verbazen hoeveel mensen er nog uit stappen, maar het houdt wel op inderdaad.Op lijn 4 mogen Amstelkade en Jozef Israëlskade er ook uit volgens JWM
Opvallend: Op een oude netplan van de Amsterdamse tram is er geen halte Jozef Israëlskade op lijn 4. Wel is de halte Amstelkade in twee richtingen, net zoals de halte Martelaarsgracht. Ik zie ook de haltes bij de kruising Lineausstraat/Wijttenbachstraat na de kruising liggen. Lijn 3 stopte zelfs voor én na de kruising. Ook de halte Stadhouderskade van lijn 1 is nog in twee richtingen.

De halte Mauritskade is geschrapt, de restanten leven nog voort als noodhalte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Wat voor kaart heb jij? Klinkt leuk ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door STF »

De haltes Mauritskade zijn zoals de meeste wel zullen weten, vervangen door de nieuwe haltes bij het Alexanderplein dit i.v.m. de doortrekking van lijn 10 naar het Azartplein waardoor er minder ver gelopen hoeft te worden om over te stappen van lijn 9 of 14 op lijn 10 en omgekeerd.

Doordat het Bos en Lommerplein een aantal jaar geleden gerenoveerd is is de halte Bos en Lommerplein een stukje richting de Erasmusgracht opgeschoven waardoor het nu een lange halte is geworden, kennelijk vonden ze het niet nodig om die halte Erasmusgracht op te heffen.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Neehoor. Alleen richting Flevopark (lijn 7) ligt de halte op de Hoofdweg en in die richting is Erasmusgracht dan ook opgeheven. Richting Slotermeer ligt de halte op de Bos en Lommerweg, waardoor logischerwijs in die richting de halte Erasmusgracht niet is vervangen. Vind het prima zo :pos:, hoewel ik uiteraard liever het oude Bos en Lommerplein had gehad met een mooie grote rotonde en een keerlus voor lijn 7 :D.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op wo 29 sep 2010, 00:45, 2 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door STF »

Ik had het niet perse over de tram, maar eerder over de bus. Maar na een blik op streetview zie ik dat je gelijk hebt en weet al waarom ik in de war was; we gingen laatst ter hoogte van de halte Erasmusgracht keren met een bus doordat de chauffeur dacht dat hij een andere lijn aan het rijden was en dus de verkeerde straat in sloeg. Dan raak je als reiziger ook een beetje in de war waar die haltes nu wel en niet liggen. :wink:
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ach ja, shit happens ;). Maps is overigens best verouderd al... zo staat de Buskenblaserstraat er nog in en die bestaat toch echt al een tijd niet meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

tsov schreef:Wat voor kaart heb jij? Klinkt leuk ;)
http://people.reed.edu/~reyn/Amsterdam.tram-map.gif

Die komt uit 1995. Je schrikt trouwens als je weet hoe vaak hij nog wordt gebruikt als dé lijnenkaart van Amsterdam op het internet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Veranderingen ten opzichte van nu:
- Voor lijn 13 was dus een halte Burgemeester Roëllstraat (voor het Burg. Roelcircuit ri. Geuzenveld) en een halte Slotermeerlaan ná het circuit. Van beide is nu één opgeheven en gecombineerd tot Slotermeerlaan.
- Er was nog een halte voor lijn 13 Burg. van de Pollstraat... Dat weet ik nog heel goed inderdaad (woonde daar in die periode in de buurt), de halte werd later verplaatst onder het viaduct met het gereedkomen van de metro en ging Jan v. Galenstraat heten.
- Er was voor lijn 12 en 14 een Jan Everstenstraat én een Admiraal de Ruijterweg. De Jan Eef is tegenwoordig alleen nog voor bus 18.
- Een halte Leeuwendalersweg in de Bos en Lommer voor lijn 14. Nu geschrapt.
- Een halte Wolbrantskerkweg in Osdorp voor lijn 17. Nu geschrapt.
- Een halte Bosboom Toussaintstraat voor lijn 3 en 12. Nu geschrapt.
- Haltes Aletta Jacobslaan en Johan Huizingalaan voor lijn 2 samengevoegd tot Joh. Huizingalaan.
- Halte Nassaulaan voor lijn 6. Nu opgeheven (komt uberhaupt geen tram meer).
- Een halte Maassluisstraat voor lijn 2, verplaatst en omgenoemd naar Heemstedestraat.
- Halte Ottho Heldringstraat voor lijn 2. Nu opgeheven.
- Een halte Olympiaweg en Sportstraat voor lijn 24. Beide opgeheven.
- Eindhalte Stadionweg voor lijn 24. Opgeheven.
- Halte Flevoweg voor lijn 14 omgenoemd naar Insulindeweg (tegenwoordig ook lijn 7).
- Haltes Roetersstraat en Nieuwe Keizersgracht opgeheven (lijn 7).
- Halte Molenwerf voor lijn 12. Opgeheven.
- Deel van halte de Rijpstraat (ri. B&Lweg) verplaatst naar het Noorden en hernoemd naar Karel Doormanstraat.
- Een halte C. Krusemanstraat voor lijn 16. Opgeheven.

Oftewel er is al ontzettend veel opgeheven en verplaatst!

Ben overigens benieuwd hoe ze dat gaan doen met de nieuwe lijn 29. Zou die gaan stoppen op de huidige halte Plantage Kerklaan én voor Artis, of één van beide? Of ze verplaatsen het deel van de halte ri. Alexanderplein naar andere kant van de kruising (zoals gebruikelijk, tegenwoordig...).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Dat laatste zou ik vreemd vinden, want volgens mij zijn juist haltes tegenover elkaar of voor de verkeerslichten de bedoeling bij het GVB :?

(Niet dat ik de verkeerslichten op de kruising Plantage Middenlaan/Plantage Kerklaan nu erg hoog heb zitten, fiets daar meestal door dieporanje of lichtrood nog gewoon door, sinds de Muiderstraat is afgesloten is de Plantagebuurt zo goed als uitgestorven :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Dat laatste zou ik vreemd vinden, want volgens mij zijn juist haltes tegenover elkaar of voor de verkeerslichten de bedoeling bij het GVB :?
Het was andersom inderdaad. Even in de war.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door STF »

ziggy schreef:Veranderingen ten opzichte van nu:
- Een halte Wolbrantskerkweg in Osdorp voor lijn 17. Nu geschrapt.
- Halte Nassaulaan voor lijn 6. Nu opgeheven (komt uberhaupt geen tram meer).
- Eindhalte Stadionweg voor lijn 24. Opgeheven.
- Haltes Roetersstraat en Nieuwe Keizersgracht opgeheven (lijn 7).

Ben overigens benieuwd hoe ze dat gaan doen met de nieuwe lijn 29. Zou die gaan stoppen op de huidige halte Plantage Kerklaan én voor Artis, of één van beide?
-Lijn 1 kwam in die tijd bij de halte Wolbrandtskerkweg i.p.v. de 17.
- Die halte Oranje Nassaulaan snap ik echt niets meer van, een paar maanden voor het opheffen van tramlijn 6 hebben ze die halte nog opgehoogd, voorzien van een abri en vuilnisbak... Dan zou je toch minimaal verwachten dat ze er een calamiteiten halte van maken, maar nee hij is gewoon grotendeels weggesloopt op de stoeptegels na geloof ik.
-De haltes Roeterstraat en Nieuwe Keizersgracht zijn er nog gewoon, find_your_spot en ik kwamen er laatst langs gereden met tram 16 op omleidingsroute. Ze heten tegenwoordig wel calamiteiten halte trouwens.
-De eindhalte bij de Stadionweg is er volgens mij nog wel, vermoedelijk met de naam uitstaphalte.

Grote kans dat lijn 29 langs beide haltes stopt, omdat het anders nogal onduidelijk is wanneer er bij een van de twee haltes gewoon doorgereden wordt en als je die halte voor Artis wegsloopt heb je geen halte Plantage Kerklaan meer wanneer er een tramlijn tijdelijk ingekort wordt die afkomstig is vanuit de richting Alexanderplein of Roeterstraat. En dan heb je net na Artis nog de halte Plantage Doklaan wat eigenlijk gewoon de uitstaphalte van de Plantage Parklaan is.
Waar ik me meer zorgen over maak is of GVB wel zo slim is om Artis als eindbestemming op de dienstregeling en bestemmingsdisplays te hanteren want aan Plantage Parklaan heeft niemand iets.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

STF schreef:- Die halte Oranje Nassaulaan snap ik echt niets meer van, een paar maanden voor het opheffen van tramlijn 6 hebben ze die halte nog opgehoogd, voorzien van een abri en vuilnisbak... Dan zou je toch minimaal verwachten dat ze er een calamiteiten halte van maken, maar nee hij is gewoon grotendeels weggesloopt op de stoeptegels na geloof ik.
Ik fietste daar afgelopen week langs en het zijn verhoogde halteperrons met alleen een paaltje "calamiteiten halte" (Ja, met spatie...).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Van mij hoeft die hele lijn 29 niet als ik eerlijk ben, het gaat ten koste van de frequentie van lijn 9 in Oost en Diemen, wat met 8x per uur nu best ideaal is :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

STF schreef: - Die halte Oranje Nassaulaan snap ik echt niets meer van, een paar maanden voor het opheffen van tramlijn 6 hebben ze die halte nog opgehoogd, voorzien van een abri en vuilnisbak... Dan zou je toch minimaal verwachten dat ze er een calamiteiten halte van maken, maar nee hij is gewoon grotendeels weggesloopt op de stoeptegels na geloof ik.
-De haltes Roeterstraat en Nieuwe Keizersgracht zijn er nog gewoon, find_your_spot en ik kwamen er laatst langs gereden met tram 16 op omleidingsroute. Ze heten tegenwoordig wel calamiteiten halte trouwens.
-De eindhalte bij de Stadionweg is er volgens mij nog wel, vermoedelijk met de naam uitstaphalte.
Met halte opgeheven bedoel ik dat er geen tram stopt ;) - kunnen dus ook calamiteitenhaltes zijn ja. Oranje Nassaulaan is dat sowieso, alleen is de abri weg. Laatste keer dat ik er een tram zag stoppen was met voetbal, toen lijn 3, 5 en 12 via de Overtoom -> Amstelveenseweg gingen. De haltes in de roetersstraat ben ik zelf zelfs nog gestopt een tijdje terug... Volgens mij tijdens de gaypride met lijn 9.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

De haltes in de Roetersstraat worden gebruikt door lijn 9 en 14 als deze een omleiding rijden. Je zou natuurlijk ook gewoon verder de Sarphatistraat af kunnen rijden en bij Alexanderplein de oude route kunnen vervolgen, maar dan mis je de Plantage Badlaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

En de Plantage Kerklaan uiteraard ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Je komt niet bij die halte zelf, je buigt er vlak voor af en stopt dan bij de noodhalte Nieuwe Keizersgracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nu snap ik er niks meer van :lol:. Je zegt "je zou ook de Sarphatistraat uit kunnen rijden en bij het Alexanderplein de oude route vervolgen". Dan kom je toch geheel niet over de Roetersstraat & Plantage Middenlaan (en dus mis je de Plantage Kerklaan) of mis ik iets?

Overigens heb ik tijdens die omleiding die halte Nieuwe Keizersgracht gewoon als Plantage Kerk- en Middenlaan / Artis omgeroepen. Dat is wel zo duidelijk... Nieuwe Keizersgracht zegt niemand wat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Precies, dat bedoel ik dus, je komt niet bij de ECHTE halte Plantage Kerklaan met een omleiding over de Sarphatistraat. De tram zal het waarschijnlijk wel automatisch omroepen (stad-in in ieder geval wel merkte ik 29 april) maar als je bij die halte daar staat ga je de tram toch echt missen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Destijds is die brug zelfs nog aangepast voor Combino's (brug was te stijl voor Combino's)! Afijn... ik vroeg me altijd al af wat dat stukje spoor midden op de Amstelveenseweg deed richting de Vaartstraat. Heb het nu opgezocht. Bleek dat lijn 16 vanaf 1921 tot en met 1971 het eindpunt had bij de Havenstraat via Vaartstraat - Baarsstraat. Daar ligt dus nog steeds een stukje spoor en wissel van :shock:. Tot voor kort lag ook het wissel Bilderdijkstraat - Kwakersplein (ri. Remise Tollensstraat) er nog :lol:.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Onder de Westelijke Onderdoorgang bij het CS ligt ook nog een stukje spoor van lijn 22.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten