gaapNS-Reiziger schreef:Wat gek dat de reiziger zich niet laat bedriegen en deze kaart die enkel het gemak van de vervoerder dient niet omarmt. Daarvoor is weer als vanouds het door de strot heen drukken voor nodig.
heb je ook argumenten?
gaapNS-Reiziger schreef:Wat gek dat de reiziger zich niet laat bedriegen en deze kaart die enkel het gemak van de vervoerder dient niet omarmt. Daarvoor is weer als vanouds het door de strot heen drukken voor nodig.
De Q-liner in het noorden heeft (waarschijnlijk) een maximumtarief voor een enkele reis (Zowel Alkmaar-Joure als Alkmaar-Groningen kost €11.70 met een papieren kaartje volgens 9292ov). Aangezien de ov-chipkaart (nog) geen maximumprijs voor een reis heeft, loopt op dit soort ritten de prijs met de ov-chipkaart uit de klauwen.Caspar schreef:Gister een reisje Goes- Rotterdam gemaakt met de chipkaart, en ondanks dat ik telkens op tijd overstapte, koste me dit ritje meer dan een reis Alkmaar- Groningen per Qliner met een papieren kaartje, terwijl Alkmaar- Groningen ongeveer 3x de afstand is van Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
Be my guest, maar doe dat dan wel even op een stuk snelweg wat parallel aan een spoorlijn loopt. Dan ik kan je uitlachen en naar je zwaaien als ik je voorbij rij. :YAOD schreef:Je reist met de trein, dat is in dit land per defenitie verkeerd. Het is beter in de file te staan. :N
Pas maar op als het regent, dan staat er meteen 600 km optocht. :DDexter schreef:Be my guest, maar doe dat dan wel even op een stuk snelweg wat parallel aan een spoorlijn loopt. Dan ik kan je uitlachen en naar je zwaaien als ik je voorbij rij. :YAOD schreef:Je reist met de trein, dat is in dit land per defenitie verkeerd. Het is beter in de file te staan. :N
Net even gekeken, ik was 7,24e kwijt voor beide bussen samen. Heb niet dubbel opstap betaald dus dat is het iig niet.Daniel schreef:Hmm da's raar... op het traject Zierikzee - Oude Tonge - Rotterdam maak je met lijn 133 en 136 nu niet echt een gigantische omweg ten opzichte van de 395. En als je al een omweg zou maken dan wordt dat gecompenseert doordat je op lijn 136 € 0,07 minder betaald per kilometer.Caspar schreef:Hier zit 'm het verschil in, ik moest nog overstappen in Oude Tonge. Nou weet ik niet of dat officieel duurder is, maar ik was 12.30€ kwijt in totaal.-6,84 Euro: Interliner 395 Zierikzee Sas - Rotterdam Zuidplein
Maar hoeveel van 'de rest' waren er dan ROS? Want dát zijn de mensen die bedoeld worden met het artikel.Ennes schreef:aantal reizigers ongeveer 160, papieren vervoersbewijzen 16, 1 zonder kaartje en de rest was SOV's, ROS, maand en jaarkaarthouders.
Nu was dit een trein met vrij veel scholieren, maar toch... als je dit vergelijkt met de berichtgeving uit de Televaag, zou je toch op hele andere cijfers uitkomen.
Bart schreef:Maar hoeveel van 'de rest' waren er dan ROS? Want dát zijn de mensen die bedoeld worden met het artikel.Ennes schreef:aantal reizigers ongeveer 160, papieren vervoersbewijzen 16, 1 zonder kaartje en de rest was SOV's, ROS, maand en jaarkaarthouders.
Nu was dit een trein met vrij veel scholieren, maar toch... als je dit vergelijkt met de berichtgeving uit de Televaag, zou je toch op hele andere cijfers uitkomen.
AMSTERDAM - De ov-chippoortjes gaan op termijn wél dicht. Dat meldt NS woordvoerder Herbert Brinkman in reactie op een bericht van De Telegraaf.
`Wij hebben voor een stap-voor-stap-benadering gekozen bij de invoering van de ov-chipkaart. We willen treinreizigers eerst laten wennen.´ Om de sociale veiligheid te garanderen zullen de poortjes op termijn dichtgaan. Wanneer en waar dat gaat gebeuren, kan de NS niet zeggen. ´Dat hangt af van de klanttevredenheid en de technische ontwikkeling van de chipkaart.´
Van de overweging afgestapt
Brinkman geeft toe dat demissionair minister Eurlings in 2009 in een brief aan de Tweede Kamer schreef dat het openlaten van de poortjes een van de dingen was om te overwegen. ‘Maar in een vroeg stadium zijn we van dat idee afgestapt.’
Zo´n 750 duizend treinreizigers maken gebruik van de ov-chipkaart. In een brief die demissionair minister Eurlings deze week aan de Kamer schreef, staat dat de NS daarmee voorloopt op haar prognose. Begin volgend jaar hoopt de NS haar miljoenste 'chipper' te registreren.
Inderdaad. De NS-abonnementen zijn niet veranderd ten opzichte van voor de ov-chipkaart. Dus dat abonnementhouders nu opeens met de ov-chipkaart reizen kun je niet toeschrijven aan de ov-chipkaart. Misschien kun je ze statistisch wel onder de ov-chipkaart laten vallen, maar dan denk ik dat die 5% te weinig is. Ik schat dat zeker meer dan 5% van de reizen met abonnementen wordt gemaakt.Ennes schreef:Dat is niet echt van toepassing, omdat de maand/jaar en sov kaarthouders in principe al de chipkaart gebruiken, alleen nog niet in en uitchecken, en dus meegeteld zouden moeten worden bij de chipkaart gebruikers ( dit omdat de televaag de chipkaart gebruikers afzette t.o.v. het totale aantal reizigers)
Voor een echt juist beeld zou je dus puur het aantal papieren kaartjes t.o.v. de ROS gebruikers moeten zetten. ( jammer dat NS dat niet heeft gebruikt als reactie op dat artikel )
De televaag geeft wel vaker een bepaald kleurtje aan een verhaal om een stemming te kweken.Bart schreef:Inderdaad. De NS-abonnementen zijn niet veranderd ten opzichte van voor de ov-chipkaart. Dus dat abonnementhouders nu opeens met de ov-chipkaart reizen kun je niet toeschrijven aan de ov-chipkaart. Misschien kun je ze statistisch wel onder de ov-chipkaart laten vallen, maar dan denk ik dat die 5% te weinig is. Ik schat dat zeker meer dan 5% van de reizen met abonnementen wordt gemaakt.Ennes schreef:Dat is niet echt van toepassing, omdat de maand/jaar en sov kaarthouders in principe al de chipkaart gebruiken, alleen nog niet in en uitchecken, en dus meegeteld zouden moeten worden bij de chipkaart gebruikers ( dit omdat de televaag de chipkaart gebruikers afzette t.o.v. het totale aantal reizigers)
Voor een echt juist beeld zou je dus puur het aantal papieren kaartjes t.o.v. de ROS gebruikers moeten zetten. ( jammer dat NS dat niet heeft gebruikt als reactie op dat artikel )
Daaruit kun je concluderen dat abonnementen niet zijn meegerekend in de statistiek die de Telegraaf gebruikt. Dat vind ik vrij zinvol: reizen op saldo is het enige waarom mensen bewust overstappen op de ov-chipkaart. Maar dan moet je weer niet de abonnementen gaan meetellen met het totale aantal reizen. Dus aantal reizen op saldo gedeeld door totaal aantal reizen exclusief abonnementen en dat geeft aan hoeveel mensen om zijn.
?Daantje schreef:Daarnaast: ik wíl best met de chipkaart reizen, ook bij NS maar ik kán niet met de chipkaart reizen omdat m'n abonnement niet herkend wordt. Anders was ik allang overgestapt. De wil is er wel maar de techniek loopt achter.
Met NS-trajectkaarten kan je nog niet op Saldo reizen buiten je vaste traject.Ennes schreef:?
En die functie gaat er ook niet komen ook...Chauf21 schreef:Waarbij je dan eigenlijk ook weer het 'op-korting-meereizen' niet mee moet tellen, want die functie heb je met de OV-chipkaart ook nog niet :(
Dit is maar ten dele waar, Als je geheel buiten je traject reist is dit wel degelijk mogelijk, met een maand trajectkaart kan je een "persoonlijke" ov-chipkaart als stamkaart gebruiken. Alleen is het dus nog niet mogelijk om een traject aansluitend aan je kaart traject te reizen op saldo.Reiziger Delft schreef:Met NS-trajectkaarten kan je nog niet op Saldo reizen buiten je vaste traject.Ennes schreef:?
Neem de bus-elk half uur, niet zo heel veel trager, wel overstapje nodig (Zieikzee en Oude Tonge)-en met een landelijke dagkaart @12,80 ook nog lekker voordelig. helaas niet echt meer geldig voor vervoer bij de RET-maar als je wat lief kijkt en staelt krijg je nog gratis metro-kaartjes op RET-Zuidplein.Caspar schreef:Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
JA- Zolang NS de poortjes open laat staan kan dat zonder enig probleem-al is het wel zo dat je je borg verliest als je niet binen 1 uur op station A weer uitcheckt! Het werkt handiger als je op een tussenstation (als je toch al had moeten overstappen) omwisselt. Veel senioren hebben wel 2/3 kortingkaarten-vanwge het 'vrij reizen'' (7 dagkaartne voor 69€-ook als je die kaart verder niet gebruikt).Bart schreef:In hetzelfde rijtje: is het volgende ook mogelijk? Als je twee chipkaarten hebt en je wilt retour van A naar B. Op de heenreis check je de ene kaart in op A, je checkt in B niet uit. Op de terugreis check je de andere kaart in op B en uit op A. In A check je dan ook de ene chipkaart weer uit. Dan heb je een retourtje voor de prijs van een enkele reis.
Die hoor ik nu voor het eerst? Is dit toevallig al ergens gecommuniceerd?find_your_spot schreef:En die functie gaat er ook niet komen ook...Chauf21 schreef:Waarbij je dan eigenlijk ook weer het 'op-korting-meereizen' niet mee moet tellen, want die functie heb je met de OV-chipkaart ook nog niet :(
De NS gaat het meereizen op korting toch aan banden leggen zodat het tegen de tijd van de afschaffen van het papieren kaartje volledig afgeschaft is mensen met korting mee te nemen.
Hij reisde met de bus, dus dat zal het probleem niet zijn geweest.midnet schreef:Neem de bus-elk half uur, niet zo heel veel trager, wel overstapje nodig (Zieikzee en Oude Tonge)-en met een landelijke dagkaart @12,80 ook nog lekker voordelig. helaas niet echt meer geldig voor vervoer bij de RET-maar als je wat lief kijkt en staelt krijg je nog gratis metro-kaartjes op RET-Zuidplein.Caspar schreef:Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
Als je in Nd-Brabant had gewoond (Bergen op Zoom) nog voordeliger na 9.00- 2 dagkaartjes van 3€-maar dan niet geldig voorbij Zuidplein.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten