Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door robert55 »

NS-Reiziger schreef:Wat gek dat de reiziger zich niet laat bedriegen en deze kaart die enkel het gemak van de vervoerder dient niet omarmt. Daarvoor is weer als vanouds het door de strot heen drukken voor nodig.
gaap
heb je ook argumenten?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Bart »

Er is niets waar de ov-chipkaart de reiziger tegemoet komt ten koste van de vervoerder. Er zijn wel zaken waar de ov-chipkaart de vervoerder tegemoet komt ten koste van de reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Suus »

Nou valt het met de tarieven allemaal wel mee in sommige regio's, dit is de vergelijking die het ROVH heeft gedaan in Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland

http://www.rovh.nl/Actueel/PDF/tarieven-2.pdf

Het is niet dat die nu een groot belang hebben bij de OV-Chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ronald »

Caspar schreef:Gister een reisje Goes- Rotterdam gemaakt met de chipkaart, en ondanks dat ik telkens op tijd overstapte, koste me dit ritje meer dan een reis Alkmaar- Groningen per Qliner met een papieren kaartje, terwijl Alkmaar- Groningen ongeveer 3x de afstand is van Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
De Q-liner in het noorden heeft (waarschijnlijk) een maximumtarief voor een enkele reis (Zowel Alkmaar-Joure als Alkmaar-Groningen kost €11.70 met een papieren kaartje volgens 9292ov). Aangezien de ov-chipkaart (nog) geen maximumprijs voor een reis heeft, loopt op dit soort ritten de prijs met de ov-chipkaart uit de klauwen.

Een maximumprijs voor een reis met de ov-chipkaart (zoals bijvoorbeeld maximumprijs = prijs van een dagkaart) vindt ik toch wel zeer wenselijk, en is (volgens mij) technisch ook gewoon mogelijk.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Dexter »

AOD schreef:Je reist met de trein, dat is in dit land per defenitie verkeerd. Het is beter in de file te staan. :N
Be my guest, maar doe dat dan wel even op een stuk snelweg wat parallel aan een spoorlijn loopt. Dan ik kan je uitlachen en naar je zwaaien als ik je voorbij rij. :Y

Over het al dan niet mislukt zijn van de OV-Chipkaart ben ik van mening dat het nog te vroeg is om dat soort conclusies te trekken. Daarnaast was de introductie misschien vlotter gegaan als men alles beter in orde had gemaakt en dan had de kaart ook geen imagoschade geleden.

In Londen heb ik 2 jaar geleden gebruik gemaakt van de Oystercard en dat systeem is zodanig ingericht dat het voordeliger is dan een papieren kaartje, je automatisch op het voordeligste tarief reist (maximum tarief = dagkaart, daarboven blokkeert de kaart en reis je gratis), het weinig poespas geeft als je recht hebt op een refund en je krijgt korting bij musea, restaurants, winkels, e.d. Op zo'n manier wordt de kaart vanzelf populair en willen mensen er ook gebruik van maken.
Vallend blad maakt rails glad.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door AOD »

Dexter schreef:
AOD schreef:Je reist met de trein, dat is in dit land per defenitie verkeerd. Het is beter in de file te staan. :N
Be my guest, maar doe dat dan wel even op een stuk snelweg wat parallel aan een spoorlijn loopt. Dan ik kan je uitlachen en naar je zwaaien als ik je voorbij rij. :Y
Pas maar op als het regent, dan staat er meteen 600 km optocht. :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Caspar »

Daniel schreef:
Caspar schreef:
-6,84 Euro: Interliner 395 Zierikzee Sas - Rotterdam Zuidplein
Hier zit 'm het verschil in, ik moest nog overstappen in Oude Tonge. Nou weet ik niet of dat officieel duurder is, maar ik was 12.30€ kwijt in totaal.
Hmm da's raar... op het traject Zierikzee - Oude Tonge - Rotterdam maak je met lijn 133 en 136 nu niet echt een gigantische omweg ten opzichte van de 395. En als je al een omweg zou maken dan wordt dat gecompenseert doordat je op lijn 136 € 0,07 minder betaald per kilometer.
Net even gekeken, ik was 7,24e kwijt voor beide bussen samen. Heb niet dubbel opstap betaald dus dat is het iig niet.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

vandaag even voor de grap in een treintje de papieren kaartjes geteld die ik heb gezien,

aantal reizigers ongeveer 160, papieren vervoersbewijzen 16, 1 zonder kaartje en de rest was SOV's, ROS, maand en jaarkaarthouders.

Nu was dit een trein met vrij veel scholieren, maar toch... als je dit vergelijkt met de berichtgeving uit de Televaag, zou je toch op hele andere cijfers uitkomen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Bart »

Ennes schreef:aantal reizigers ongeveer 160, papieren vervoersbewijzen 16, 1 zonder kaartje en de rest was SOV's, ROS, maand en jaarkaarthouders.

Nu was dit een trein met vrij veel scholieren, maar toch... als je dit vergelijkt met de berichtgeving uit de Televaag, zou je toch op hele andere cijfers uitkomen.
Maar hoeveel van 'de rest' waren er dan ROS? Want dát zijn de mensen die bedoeld worden met het artikel.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

Bart schreef:
Ennes schreef:aantal reizigers ongeveer 160, papieren vervoersbewijzen 16, 1 zonder kaartje en de rest was SOV's, ROS, maand en jaarkaarthouders.

Nu was dit een trein met vrij veel scholieren, maar toch... als je dit vergelijkt met de berichtgeving uit de Televaag, zou je toch op hele andere cijfers uitkomen.
Maar hoeveel van 'de rest' waren er dan ROS? Want dát zijn de mensen die bedoeld worden met het artikel.

Dat is niet echt van toepassing, omdat de maand/jaar en sov kaarthouders in principe al de chipkaart gebruiken, alleen nog niet in en uitchecken, en dus meegeteld zouden moeten worden bij de chipkaart gebruikers ( dit omdat de televaag de chipkaart gebruikers afzette t.o.v. het totale aantal reizigers)

Voor een echt juist beeld zou je dus puur het aantal papieren kaartjes t.o.v. de ROS gebruikers moeten zetten. ( jammer dat NS dat niet heeft gebruikt als reactie op dat artikel )

Maar als antw op jou vraag. ik heb ze niet precies geteld, maar ik denk toch wel een stuk of 10
Laatst gewijzigd door Ennes op wo 29 sep 2010, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Chauf21 »

Waarbij je dan eigenlijk ook weer het 'op-korting-meereizen' niet mee moet tellen, want die functie heb je met de OV-chipkaart ook nog niet :(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Daniel »

Als reiziger krijg ik trouwens wel de indruk dat de groep jaarkaarthouders een aanzienlijk groter deel van de chipkaartgebruikers omvat als de op saldo reizenden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

NS: OV-chippoortjes gaan wel dicht

Bericht door robert55 »

Volkskrant 28 september:
AMSTERDAM - De ov-chippoortjes gaan op termijn wél dicht. Dat meldt NS woordvoerder Herbert Brinkman in reactie op een bericht van De Telegraaf.

`Wij hebben voor een stap-voor-stap-benadering gekozen bij de invoering van de ov-chipkaart. We willen treinreizigers eerst laten wennen.´ Om de sociale veiligheid te garanderen zullen de poortjes op termijn dichtgaan. Wanneer en waar dat gaat gebeuren, kan de NS niet zeggen. ´Dat hangt af van de klanttevredenheid en de technische ontwikkeling van de chipkaart.´
Van de overweging afgestapt

Brinkman geeft toe dat demissionair minister Eurlings in 2009 in een brief aan de Tweede Kamer schreef dat het openlaten van de poortjes een van de dingen was om te overwegen. ‘Maar in een vroeg stadium zijn we van dat idee afgestapt.’

Zo´n 750 duizend treinreizigers maken gebruik van de ov-chipkaart. In een brief die demissionair minister Eurlings deze week aan de Kamer schreef, staat dat de NS daarmee voorloopt op haar prognose. Begin volgend jaar hoopt de NS haar miljoenste 'chipper' te registreren.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Bart »

Ennes schreef:Dat is niet echt van toepassing, omdat de maand/jaar en sov kaarthouders in principe al de chipkaart gebruiken, alleen nog niet in en uitchecken, en dus meegeteld zouden moeten worden bij de chipkaart gebruikers ( dit omdat de televaag de chipkaart gebruikers afzette t.o.v. het totale aantal reizigers)

Voor een echt juist beeld zou je dus puur het aantal papieren kaartjes t.o.v. de ROS gebruikers moeten zetten. ( jammer dat NS dat niet heeft gebruikt als reactie op dat artikel )
Inderdaad. De NS-abonnementen zijn niet veranderd ten opzichte van voor de ov-chipkaart. Dus dat abonnementhouders nu opeens met de ov-chipkaart reizen kun je niet toeschrijven aan de ov-chipkaart. Misschien kun je ze statistisch wel onder de ov-chipkaart laten vallen, maar dan denk ik dat die 5% te weinig is. Ik schat dat zeker meer dan 5% van de reizen met abonnementen wordt gemaakt.

Daaruit kun je concluderen dat abonnementen niet zijn meegerekend in de statistiek die de Telegraaf gebruikt. Dat vind ik vrij zinvol: reizen op saldo is het enige waarom mensen bewust overstappen op de ov-chipkaart. Maar dan moet je weer niet de abonnementen gaan meetellen met het totale aantal reizen. Dus aantal reizen op saldo gedeeld door totaal aantal reizen exclusief abonnementen en dat geeft aan hoeveel mensen om zijn.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

Bart schreef:
Ennes schreef:Dat is niet echt van toepassing, omdat de maand/jaar en sov kaarthouders in principe al de chipkaart gebruiken, alleen nog niet in en uitchecken, en dus meegeteld zouden moeten worden bij de chipkaart gebruikers ( dit omdat de televaag de chipkaart gebruikers afzette t.o.v. het totale aantal reizigers)

Voor een echt juist beeld zou je dus puur het aantal papieren kaartjes t.o.v. de ROS gebruikers moeten zetten. ( jammer dat NS dat niet heeft gebruikt als reactie op dat artikel )
Inderdaad. De NS-abonnementen zijn niet veranderd ten opzichte van voor de ov-chipkaart. Dus dat abonnementhouders nu opeens met de ov-chipkaart reizen kun je niet toeschrijven aan de ov-chipkaart. Misschien kun je ze statistisch wel onder de ov-chipkaart laten vallen, maar dan denk ik dat die 5% te weinig is. Ik schat dat zeker meer dan 5% van de reizen met abonnementen wordt gemaakt.

Daaruit kun je concluderen dat abonnementen niet zijn meegerekend in de statistiek die de Telegraaf gebruikt. Dat vind ik vrij zinvol: reizen op saldo is het enige waarom mensen bewust overstappen op de ov-chipkaart. Maar dan moet je weer niet de abonnementen gaan meetellen met het totale aantal reizen. Dus aantal reizen op saldo gedeeld door totaal aantal reizen exclusief abonnementen en dat geeft aan hoeveel mensen om zijn.
De televaag geeft wel vaker een bepaald kleurtje aan een verhaal om een stemming te kweken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Daantje »

Daarnaast: ik wíl best met de chipkaart reizen, ook bij NS maar ik kán niet met de chipkaart reizen omdat m'n abonnement niet herkend wordt. Anders was ik allang overgestapt. De wil is er wel maar de techniek loopt achter.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

Daantje schreef:Daarnaast: ik wíl best met de chipkaart reizen, ook bij NS maar ik kán niet met de chipkaart reizen omdat m'n abonnement niet herkend wordt. Anders was ik allang overgestapt. De wil is er wel maar de techniek loopt achter.
?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Oud forumgebruiker

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Oud forumgebruiker »

Één kaart voor al het openbaar vervoer. NOT. Zie jij maar eens een treinabonnement (VDU) op een kaart van CXX te zetten.... totdat zulk soort dingen nog niet opgelost zijn gebruik ik het niet in de trein. Alleen de SOV.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Wubbo »

Ja, zolang je een studenten-OV hebt is er ook geen enkele reden om een voordeelurenkaart te kopen, dus die begrijp ik wel ;-)
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Reiziger Delft »

Ennes schreef:?
Met NS-trajectkaarten kan je nog niet op Saldo reizen buiten je vaste traject.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door find_your_spot »

Chauf21 schreef:Waarbij je dan eigenlijk ook weer het 'op-korting-meereizen' niet mee moet tellen, want die functie heb je met de OV-chipkaart ook nog niet :(
En die functie gaat er ook niet komen ook...

De NS gaat het meereizen op korting toch aan banden leggen zodat het tegen de tijd van de afschaffen van het papieren kaartje volledig afgeschaft is mensen met korting mee te nemen.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef:
Ennes schreef:?
Met NS-trajectkaarten kan je nog niet op Saldo reizen buiten je vaste traject.
Dit is maar ten dele waar, Als je geheel buiten je traject reist is dit wel degelijk mogelijk, met een maand trajectkaart kan je een "persoonlijke" ov-chipkaart als stamkaart gebruiken. Alleen is het dus nog niet mogelijk om een traject aansluitend aan je kaart traject te reizen op saldo.
vb. je hebt een trajectkaart Gvc - Ledn, dan kan je bv op saldo reizen van Gvc naar Rtd, maar zou je van Gvc door willen naar Asd dan is dat op dit moment nog niet mogelijk zonder incheck op Ledn (wat uit-overstappen zou betekenen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door midnet »

Caspar schreef:
Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
Neem de bus-elk half uur, niet zo heel veel trager, wel overstapje nodig (Zieikzee en Oude Tonge)-en met een landelijke dagkaart @12,80 ook nog lekker voordelig. helaas niet echt meer geldig voor vervoer bij de RET-maar als je wat lief kijkt en staelt krijg je nog gratis metro-kaartjes op RET-Zuidplein.
Als je in Nd-Brabant had gewoond (Bergen op Zoom) nog voordeliger na 9.00- 2 dagkaartjes van 3€-maar dan niet geldig voorbij Zuidplein.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door midnet »

Bart schreef:In hetzelfde rijtje: is het volgende ook mogelijk? Als je twee chipkaarten hebt en je wilt retour van A naar B. Op de heenreis check je de ene kaart in op A, je checkt in B niet uit. Op de terugreis check je de andere kaart in op B en uit op A. In A check je dan ook de ene chipkaart weer uit. Dan heb je een retourtje voor de prijs van een enkele reis.
JA- Zolang NS de poortjes open laat staan kan dat zonder enig probleem-al is het wel zo dat je je borg verliest als je niet binen 1 uur op station A weer uitcheckt! Het werkt handiger als je op een tussenstation (als je toch al had moeten overstappen) omwisselt. Veel senioren hebben wel 2/3 kortingkaarten-vanwge het 'vrij reizen'' (7 dagkaartne voor 69€-ook als je die kaart verder niet gebruikt).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Wubbo »

find_your_spot schreef:
Chauf21 schreef:Waarbij je dan eigenlijk ook weer het 'op-korting-meereizen' niet mee moet tellen, want die functie heb je met de OV-chipkaart ook nog niet :(
En die functie gaat er ook niet komen ook...

De NS gaat het meereizen op korting toch aan banden leggen zodat het tegen de tijd van de afschaffen van het papieren kaartje volledig afgeschaft is mensen met korting mee te nemen.
Die hoor ik nu voor het eerst? Is dit toevallig al ergens gecommuniceerd?
midnet schreef:
Caspar schreef:
Goes- Rotterdam. Wat doe ik verkeerd?
Neem de bus-elk half uur, niet zo heel veel trager, wel overstapje nodig (Zieikzee en Oude Tonge)-en met een landelijke dagkaart @12,80 ook nog lekker voordelig. helaas niet echt meer geldig voor vervoer bij de RET-maar als je wat lief kijkt en staelt krijg je nog gratis metro-kaartjes op RET-Zuidplein.
Als je in Nd-Brabant had gewoond (Bergen op Zoom) nog voordeliger na 9.00- 2 dagkaartjes van 3€-maar dan niet geldig voorbij Zuidplein.
Hij reisde met de bus, dus dat zal het probleem niet zijn geweest.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten