iljitsch schreef:We kunnen lang en breed praten over de NS-logica, maar ik begin onderhand toch wel te vinden dat ze het niet best aanpakken. Je loopt regelmatig naar die paaltjes te zoeken, poortjes die niks staan te doen, weigering de tarieven met anderen te integreren, paaltjes die voor de goede orde ook maar weer eens verplaatst worden, tal van produkten die alleen op papier verkrijgbaar zijn zonder enige gedachte over hoe dit in de toekomst wel met de chipkaart moet, eerst treinreizen op een chipkaart moeten activeren, enzovoort enzovoort.
Het zou inderdaad een stuk makkelijker zijn om alle producten overboord te gooien en alleen op saldo te reizen.
De bedoeling was ook om het aantal producten drastisch in te krimpen, maar daar waren de politiek en reizigers organisaties ook weer tegen.
Wat de locaties van de incheck palen betreft heb je gelijk, En is verplaatsing van paaltjes ook weer een gevolg van klachten van gebruikers.
Verder zijn er toch legio andere partijen die de invoering een stuk ingewikkelder maken. Dus dat is zeker niet alleen de NS aan te rekenen.
De grootste fout is gemaakt door de diverse Maatschappijen-Gemeenten-Provincies, zelf de regie te geven, met een zo grootschalig iets werkt dat gewoon niet. *heffen instaptarieven, *verschillende kilometer tarieven, *verschillende soorten apparatuur enz.
En wat betreft het moeten activeren van treinreizen heeft dus te maken met de keuze voor 1e of 2e klas. een veel slimmere oplossing zou geweest zijn om ze standaard 2e klas te maken, en reizigers die dan 1e klas willen reizen de kaart dan moeten omzetten, maar ook hier geldt weer, er zijn weer verschillende partijen in het spel, en dat blijkt in NL erg lastig om neuzen 1 kant op te krijgen.