Buffel nodig op de Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Verzoeken kan altijd, maar je hebt volgens mij geen speciale rechten daarvoor (of Veolia moet daar aanvullende voorwaarden voor hebben t.o.v. de AVR-NS). Je betaalt immers om vervoerd te worden, niet voor een zitplaats.
Dat klopt, maar de persoon met het 2e klas kaartje koop een kaartje om in de 2e klas vervoerd te worden en niet in de 1e klas. Je wordt dan als 1e klas reiziger gewoon besodemieterd natuurlijk, want de prijs voor 1e klas reizen is niet mals. Nog iets...mag je eigenlijk in de 1e klas staan met een 2e klas kaartje?
Fles schreef:
fogeltje schreef:Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als er ooit wordt omgeroepen dat men 1e klasse mag gaan zitten en vervolgens komt een reiziger met 1e klasse vervoersbewijs in een volle 1e klasse. Zou je dan iemand met een 2e klasse vervoerbewijs mogen verzoeken om de plek af te staan?
Tenzij je aan iemand's neus kunt zien of hij een 1e of 2e klas kaartje heeft, heb je als reiziger simpelweg het recht niet om andere reizigers naar hun vervoerbewijs te vragen :)
Natuurlijk heeft een reiziger het recht om een andere reiziger naar zijn/haar kaartje te vragen. Die andere reiziger heeft echter het recht om antwoord te weigeren. Dat snappen die miepen, die vervoersbewijzen komen tellen, ook nooit. Ze mogen mij van alles vragen, maar ik hoef nergens op te antwoorden.
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Fles »

Och ja. Dan dus wat Geert zegt idd. Vragen mag. :)

Ik zou knap raar opkijken trouwens, als een medereiziger mijn kaartje zou willen zien. :D
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Freek »

Joshua schreef:Het mag gewoon niet kunnen dat een vervoerder mensen op dezelfde manier vervoerd als in de 2de wereldoorlog gebeurde naar Auschwitz. Misschien een beetje overdreven maar het gaat er om dat mensen betalen voor hun treinreis maar eigenlijk totaal niet waar voor hun geld krijgt.
En een goedkoop antwoord van Veolia als "We hebben niet meer materiaal" is natuurlijk geen antwoord, dat moet er gewoon zijn.
Buiten dat ik het een vergelijking van drie keer niets vind. Of het mag of niet hangt natuurlijk af van het PvE. De vraag is in hoeveel procent van de ritten staanplaatsen mag hebben. Ik kan me voorstellen dat Veolia in een knap dicht in de buurt van dat percentage dreigt te komen. Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoeveel procent van de ritten mensen achter mag laten op het perron. Dat zal wel safe zitten omdat er flink wordt gecompenseerd door andere ritten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Geert »

fogeltje schreef:Dat klopt, maar de persoon met het 2e klas kaartje koop een kaartje om in de 2e klas vervoerd te worden en niet in de 1e klas. Je wordt dan als 1e klas reiziger gewoon besodemieterd natuurlijk, want de prijs voor 1e klas reizen is niet mals.
Maar dat risico loop je altijd, ook als de trein vol zit met betalende 1e-klasreizigers. Ook in de 1e klas heb je geen gegarandeerde zitplaats, en evenmin heb je meer recht op een zitplaats dan 2e-klasreizigers. De meerprijs voor de 1e klas wordt gerechtvaardigd door bijvoorbeeld luxere en ruimere stoelen en (per trein verschillend) extra voorzieningen als bijvoorbeeld een stopcontact of een leeslampje, maar als de 1e klas vol is: jammer dan.
fogeltje schreef:Nog iets...mag je eigenlijk in de 1e klas staan met een 2e klas kaartje?
Nee.
Natuurlijk heeft een reiziger het recht om een andere reiziger naar zijn/haar kaartje te vragen. Die andere reiziger heeft echter het recht om antwoord te weigeren. Dat snappen die miepen, die vervoersbewijzen komen tellen, ook nooit. Ze mogen mij van alles vragen, maar ik hoef nergens op te antwoorden.
Dat zouden ze wel moeten weten, en mijn ervaring is dat ze dat meestal wel weten (maar aan de andere kant laat ik gewoon altijd mijn kaartje zien, ik zie niet in waarom ik dat zou moeten weigeren).
Oud forumgebruiker

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wanneer ik zwaar in de vertraging ben, of mijn kaartje ergens diep weggestopt heb laat ik het nooit zien. Ligt het toevallig ergens voor de hand pak ik het wel effe.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Joshua »

Geert schreef:Verzoeken kan altijd, maar je hebt volgens mij geen speciale rechten daarvoor (of Veolia moet daar aanvullende voorwaarden voor hebben t.o.v. de AVR-NS). Je betaalt immers om vervoerd te worden, niet voor een zitplaats.
Op het Veolia traject is het gehele AVR-NS niet eens geldig. Maar gewoon de voorwaarden voor het stads en streekvervoer.
Als je met de treinplanner op de maaslijn zoekt staat er ook bij: Geen AVR-NS.
Edit: Dit wordt niet meer aangegeven.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Geert schreef: Maar dat risico loop je altijd, ook als de trein vol zit met betalende 1e-klasreizigers. Ook in de 1e klas heb je geen gegarandeerde zitplaats, en evenmin heb je meer recht op een zitplaats dan 2e-klasreizigers. De meerprijs voor de 1e klas wordt gerechtvaardigd door bijvoorbeeld luxere en ruimere stoelen en (per trein verschillend) extra voorzieningen als bijvoorbeeld een stopcontact of een leeslampje, maar als de 1e klas vol is: jammer dan.
Dat klopt, dat risico is er altijd, maar er is wel een verschil wanneer de 1e klasse vol zit met 1e klasse reizigers of met 2e klasse reizigers. Dan zou ik me een beetje om mijn geld bedrogen voelen. Niet dat veel zal voorkomen, gezien ik 2e klasse reis.
Geert schreef:Dat zouden ze wel moeten weten, en mijn ervaring is dat ze dat meestal wel weten (maar aan de andere kant laat ik gewoon altijd mijn kaartje zien, ik zie niet in waarom ik dat zou moeten weigeren).
Die mensen die ik tegenkom zijn meestal chagrijnig. Soms maken ze me wakker en mijn portemonnee zit altijd goed weggestopt. Ik vertel ze meestal wel wat ik heb, maar ik heb geen zin om allerlei capriolen uit te halen om mijn portemonnee te voorschijn te halen. En drie keer gingen vrouwen in discussie die dachten dat ze dat wel mochten zien. Eentje heeft zelfs de conducteur erbij gehaald omdat ze dacht dat ik zwart reisde terwijl ik haar netjes had verteld dat ik een OV-studentenweekkaart had (de goede tijden :( ). Het zou al veel uitmaken als ze gewoon met een glimlach rond lopen en goedendag wensen (en misschien doet de meerderheid dat ook wel, maar meestal nooit de vrouwen die ik tegenkom).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Vinny »

maar als de 1e klas vol is: jammer dan.
Helemaal niet jammer, dan wordt het tijd om het langharig werkschuw tuig eens flink uit de coupe te gaan rammen. Als de eerste klas namelijk vol zit met allerlei verwende pubers die het in de tweede klas "te druk" vinden, waardoor je met een overgangsbewijs 2 - 1e klas gewoon mooi mag gaan staan, dan is er iets goed mis in Nederland. Ik ben het lang niet altijd eens met een meer rechts beleid, maar dat doorgeslagen gelijkheidsbegrip, dat mag er wel eens uit... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Rienstertje »

Uit bron van Somda en een Veolia Mcn:
Er komt een tweede buffel op de Maaslijn, de 3447.
Inzet is deze week nog niet verwacht.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Maik »

Dat stel is anderhalve week geleden inderdaad samen met de m3434 en m3435 meegekomen van Arnhem naar Henglo. De m3434 en m3435 hebben een onderhoudsbeurt gehad en zijn bij Syntus aan de slag gegaan, de m3447 is in Enschede geparkeerd en daar staat het nu nogsteeds.
Pommes.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Bericht door Rienstertje »

De 3447 komt aanstaande Maandag in dienst op de Maaslijn.
Bron: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ijn-142998
Edit: Stel staat ondertussen te Nijmegen opstel (nog met NS logo's, de 3446 heeft ondertussen Veolia logo's).
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten