ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39118
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Daniel »

ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders
Geplaatst op: woensdag 29 september 2010 19:30
Laatst bijgewerkt: woensdag 29 september 2010 19:31


Persbericht

Vervoersbedrijven moeten stoppen om hun vaste klanten onterecht boetes op te leggen. Dit schrijft reizigersvereniging ROVER woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Sinds de invoering van de OV-chipkaart zijn abonnementhouders bij een aantal vervoersbedrijven verplicht in- en uit te checken. Doen zij dit niet, dan kunnen ze een boete verwachten – ondanks dat het abonnement gewoon een geldig vervoersbewijs is. Bovendien zijn de regels rond het in- en uitchecken veel te ondoorzichtig, stelt ROVER.

Abonnementhouders betalen jaarlijks duizenden euro’s om altijd in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Sinds de komst van de OV-chipkaart blijkt het abonnement echter niet zomaar als geldig vervoersbewijs te gelden: vervoersbedrijven willen dat deze vaste klanten ook met de chipkaart in- en uitchecken, op straffe van een boete.

“Wij vinden het schrijnend dat houders van een OV-Jaarkaart als zwartrijder op de bon worden geslingerd wanneer zij niet met hun abonnement hebben ingecheckt”, stelt ROVER-woordvoerder Sanne van Galen. “Schijnbaar willen vervoerders zo graag inzicht in het reisgedrag van hun klanten dat zij reizigers die vele duizenden euro’s betalen voor een abonnement schaamteloos extra boetegeld afhandig maken om te te dwingen tot inchecken”.

Een aantal jaarkaarthouders wil uit principe niet inchecken, maar anderen weten gewoon niet dat dit verplicht is, stelt ROVER. DE voorschriften zijn dan ook niet doorzichtig: bij NS is inchecken met een abonnement nog niet mogelijk terwijl het bij vervoerders als Connexxion en GVU juist verplicht is. RET is al kort na de introductie van de OV-chipkaart met het hardvochtige boetebeleid begonnen, GVB heeft inmiddels aangekondigd dit ook in de praktijk te gaan brengen. Abonnementhouders krijgen geen voorlichting over deze regels.

“Het zou de vervoerbedrijven hebben gesierd als zij de in- en uitcheckplicht voor OV-Jaarkaarthouders aan hun klanten hadden bekendgemaakt en de naleving ervan op minder schofferende wijze ter hand hadden genomen”, schrijft ROVER in de brief aan de Tweede Kamer, “Bij het beboeten van hun vaste klanten beroepen de vervoerbedrijven zich op de wet die hen dan ook geen strobreed in de weg legt”. ROVER hoopt op ingrijpen door de Tweede Kamer. Een half jaar geleden heeft ROVER de kwestie aan de vervoersbedrijven voorgelegd, maar deze hebben hierop nog steeds geen antwoord gegeven.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door BR628 »

Logisch toch. Ik mag vanaf 1 oktober ook gaan in- en uitchecken bij de bus met de ov-jaarkaart. Alvast wennen. Rover moet niet zo huilen, suf clubje zeg :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Geert »

Connexxion en de andere vervoerders moet niet huilen als een OV-Jaarkaarthouder niet incheckt. Iemand met een geldig abonnement (wat een buschauffeur ook duidelijk kan zien, want uiterlijk is het pasje niet veranderd) is geen zwartrijder en een boete is buitenproportioneel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39118
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Daniel »

Zowiezo wordt het überhaupt niet gecommuniceerd naar de reizigers met zo'n kaart, of ze moeten mij overgeslagen hebben :P Reis er nu al 1,75 jaar mee en heb in de gebieden waar de chipkaart nog niet het enige vervoerbewijs is al welgeteld twee keer een chauffeur getroffen die me verzocht in te checken. Da's dus in slechts 0,5% van alle woon-werkbusritjes (en maak er daarnaast nog zat in de vrije tijd) :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Klaasje »

Volgens mij kan een vervoerder formeel een reiziger niet weigeren/beboeten als aan de volgende voorwaarden voldaan is:
  • In het gebied zijn de Nationale Vervoersbewijzen nog geldig.
  • Het abbonnement is onderdeel van het NVB volgens de Regeling NVB (zie ook overheid.nl).
  • Je kan zien dat het een abonnement als genoemt in de regeling NVB is.
Een NS-jaar(trajectkaart) met zone-supplement is dus zonder inchecken gewoon geldig op een paar vervoersgebieden na. (Stadsregio Amsterdam + Stadsregio Rotterdam.) Is er al een rechtzaak aangespannen? (A)
Linkje: Regeling NVB
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Thijs »

BR628 schreef:Logisch toch. Ik mag vanaf 1 oktober ook gaan in- en uitchecken bij de bus met de ov-jaarkaart. Alvast wennen. Rover moet niet zo huilen, suf clubje zeg :roll:
Ik weet niet of ik nou zo raar denk, maar ik vind het de wereld op zijn kop als je je eigen reizigers gaat beboeten, terwijl deze trouw betaald hebben d.m.v. een abonnement. Terwijl je niet duidelijk gecommuniceerd hebt aan je reizigers dat dat stond te gebeuren. Dat vind ik niet uit te leggen. Niets voor niets hoeven NS-jaarkaarthouders bij NS dat bijvoorbeeld niet verplicht te doen (het wordt in ieder geval gedoogd).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Geert »

Thijs schreef:Niets voor niets hoeven NS-jaarkaarthouders bij NS dat bijvoorbeeld niet verplicht te doen (het wordt in ieder geval gedoogd).
Het is nog beter dan gedogen, bij NS hoef je in te checken (tenzij je reist op saldo uiteraard). Dat is officieel naar buiten gebracht.
Oud forumgebruiker

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daniel schreef:“Het zou de vervoerbedrijven hebben gesierd als zij de in- en uitcheckplicht voor OV-Jaarkaarthouders aan hun klanten hadden bekendgemaakt
Bij GVB hangen posters in de voertuigen hierover.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Suus »

Maar dan ook alleen bij het GVB inderdaad. In alle voertuigen en op de website staat een mededeling dat aanstaande vrijdag artikel 47 van de vervoerswet van toepassing wordt en dat zichtkaarten niet meer geldig zijn zonder incheck.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39118
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Daniel »

Maar da's ook logisch bij het GVB aangezien de chipkaart daar al het enige vervoerbewijs is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Bericht door Daantje »

Als ik al verplicht in moet checken (wat nog niet eens overal kan omdat m'n abonnement nog steeds niet overal herkend wordt (n) ) dan wil ik ook van die rompslomp af met elk jaar een nieuw pasje en dus automatisch opladen stopzetten en af laten halen van de oude en weer activeren op de nieuwe. Gun me dan ook dat gemak.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten