Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Ruben »

Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden
Geplaatst op: vrijdag 24 september 2010 20:08
Laatst bijgewerkt: vrijdag 24 september 2010 20:11


Arriva start vandaag op station Leeuwarden en station Groningen met het project Lusje. Lusje roept mensen op om elkaar belangeloos te helpen. Niet belerend, maar uitnodigend. Door actief hulp aan te bieden of open te staan voor vragen van anderen haal je het reizen uit de anonimiteit. Met Lusje laat de vervoerder zien dat elkaar helpen gewoon is.

Lusje is als pilot gestart op de Merwedelingelijn, het Arriva treintraject tussen Dordrecht en Geldermalsen. Ondertussen zijn er meer dan 200 Lusjes actief op het spoor. Arriva is tot nu toe de enige vervoerder die Lusje in meerdere regio’s actief inzet. Arriva draagt Lusje dan ook een warm hart toe. Anne Hettinga, algemeen directeur Arriva: “Tegenwoordig is elkaar een handje helpen vaak teveel gevraagd. Een simpel initiatief als Lusje zorgt ervoor dat iedereen zich er weer bewust van is dat dit eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is. De reacties op de MerwedeLingelijn zijn goed. Ik hoop dat we dezelfde resultaten behalen in het Noorden.”

Provincies enthousiast over Lusje
Ook de provincies Fryslân en Groningen zijn enthousiast over Lusje. Gedeputeerde Marc Jager: “Toegankelijk openbaar vervoer betekent niet alleen dat je als gehandicapte, met je kind of met je fiets gemakkelijk de trein of bus in kan. Het is ook belangrijk dat je weet waar je moet zijn als je op het station bent aangekomen. Daar heb je natuurlijk borden voor, maar soms is het ook prettig als een ervaren reiziger je de weg kan wijzen. Ik hoop dat veel mensen zich zullen aanmelden als Lusje.”

“In Fryslân zijn wij gewend om elkaar op weg te helpen. Lusje hoort hier thuis. Op deze manier investeren we niet alleen in meer openbaar vervoer maar ook dat iedereen zich er thuis in kan voelen”; zo zegt gedeputeerde Piet Adema.

Initiatiefnemers OV-ambasadeur en KPVV
Het idee achter Lusje is tijdens de OV-netwerkdag in 2008 ontstaan en geadopteerd door de OV- ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven en het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Zij introduceerden begin dit jaar Lusje op de MerwedeLingelijn. Het project moet onzekere reizigers onderweg houvast geven en helpende reizigers de waardering geven die ze verdienen. Ervaren reizigers kunnen zich aanmelden op www.lusje.nl.

Bron: Arriva Persbericht
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Joshua »

Ik ben ook daar Arriva benaderd geweest mee te doen aan Lusje. Ik ben hier alleen niet op in gegaan omdat ik zelden reis in die regio. Maar het initiatief is goed en zou het graag op meer plekken zien. Stel het zou in de stadsregio Arnhem Nijmegen ingevoerd worden zou ik er wel interesse in hebben.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Gekko123 »

Ik heb mij al een tijdje geleden ingeschreven als Lusje, ook al woon(de) ik in een regio waar het nog niet is ingevoerd. Eigenlijk zou de NS ook mee moeten doen vind ik :Y
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Geert »

Hoe werkt dat precies als je je inschrijft? Wordt je dan gevraagd om mensen te helpen ofzo, of wat moet je precies doen?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Gekko123 »

Als je je inschrijft krijg je gewoon een Lusje-gadget waarmee je je kenbaar kan maken als Lusje. Ik weet niet hoe het zit als je bent ingeschreven in een regio waar het allemaal al word gesteund door de bedrijven, maar daar zal je ongetwijfeld iets meer dingen krijgen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Chauf21 »

Je hoeft je niet in te schrijven; je kan ook gewoon iemand op het station aanspreken als je ziet dat hij/zij bijvoorbeeld moeite heeft met het lezen van de vertrekstaten :idea: Want Lusje is niet meer dan dat...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Daantje »

Mja, eigenlijk raar dat daar zo'n heel project voor nodig is. Ik vraag regelmatig of ik iemand even moet helpen met in/uitstappen met een kinderwagen enzo.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Gekko123 »

Wat je ervoor terugkrijgt is waarschijnlijk meer begrip bij conducteurs/chauffeurs als je hun helpt met het geven van een reisadvies. Verder is het waarschijnlijk ook bedoelt om de maatschappij weer wat socialer te maken :wink:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Karl »

Eigenlijk is het dus een initiatief dat laat zien hoe erg het tegenwoordig met deze maatschappij is gesteld. :neg:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Daantje »

Of een 'kijk eens hoe goed ik ben, ik help andere reizigers' project terwijl dat normaal zou horen te zijn.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door midnet »

in ARR treinen en bussen in het DAV-gebied (oude TP-rond Dordrecht) is eenzelfde campagne aan de gang.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Joshua »

Chauf21 schreef:Je hoeft je niet in te schrijven; je kan ook gewoon iemand op het station aanspreken als je ziet dat hij/zij bijvoorbeeld moeite heeft met het lezen van de vertrekstaten :idea: Want Lusje is niet meer dan dat...
Precies. En eigenlijk kun je dan nagaan hoe erg het gestelt is met de mensheid als we daar al geen tijd/zin meer voor hebben om dit gewoon zo te doen als je iemand op het station ziet die zijn/haar trein niet kan vinden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Geert »

Wie zegt dat dat niet zo is? Ik help vaak zat mensen door even te helpen met een kinderwagen of met de weg wijzen, daar hoeft ik mezelf niet apart op te geven als lusje...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Ennes »

Inderdaad een project wat weer heel goed aangeeft hoe diep we in Nederland eigenlijk zijn gezonken.

Ik vind dat we dan ook maar gelijk een "Groetjes" project moeten starten, zodat alle reizigers die het fatsoen hebben om spontaan of terug te groeten een badge krijgen zodat ik niet telkens als ik groet word aangekeken alsof ik een ongelofelijk scheldwoord gebruik.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva: Reizigers helpen Reizigers in het Noorden

Bericht door Joshua »

Geert schreef:Wie zegt dat dat niet zo is? Ik help vaak zat mensen door even te helpen met een kinderwagen of met de weg wijzen, daar hoeft ik mezelf niet apart op te geven als lusje...
Gelukkig zijn er nog uitzonderingen.

Maar hoeveel mensen gaan nog normaal met elkaar om. Bij ons in het studentenhuis is het bijvoorbeeld normaal dat als ik boodschappen doe en me buurmeisje vraagt of ik voor haar kaas mee wil nemen ik dat ook doe. Ik weet ook dat er studentenhuizen zijn waar dit echt niet kan. Dan krijg je te horen van fiets zelf maar.

Laatst nog, zag ik een vrouw klote met een kinderwagen die ze de bus niet in kreeg en niemand stond op. Ik die helemaal achterin zat ben uiteindelijk opgestaan om haar te helpen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten