NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Daniel »

@Ennes/Wubbo: En gelukkig hebben we voor dat terugkijken ook onze wiki nog :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Vinny »

Voor patroontijden en dergelijke hebben we de OV-wiki toch sowieso? De laatste jaren was ik me gaan toeleggen op het uitprinten van relevante halteverterkstaten, wat patroontijden en overige informatie voor de door mij meest gebruikte stations. Ik moet zeggen: leuk werk en erg handig, al moet ik wel zeggen dat je er eigenlijk maar twee weken echt wat aan hebt, daarna weet je de informatie uit je hoofd... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Ardan »

Iets van drie jaar geleden ben ik begonnen met het aanleggen van een mapje, waarin ik allerlei kaarten en dienstregelingen in deed, niet alleen van Nederland, maar bijvoorbeeld ook Duitsland en België, landen waar ik ook regelmatig eens heen ga. Treinseriekaarten per provincie, metrokaarten en lijnstrips van allerhande steden... handig, want dan hoef je niet het hele spoorboekje PLUS een enorme zwik foldertjes en kaarten mee te zeulen, maar heb je alle informatie die je nodig hebt en interessant vindt in één mapje en kun je eruit halen en meenemen wat jij wilt. Ik tekende alles zelf, ook een leuk werkje.
Echter, sinds ik een laptop heb werk ik dat ding nooit meer bij en werk ik dienstregelingen met excel uit, vaak gesorteerd op corridor, kaartjes teken ik met paint, en dat soort dingen.. en aangezien ik mijn laptop altijd bij me heb kan ik het altijd raadplegen.

Maar ja, ik weet eigenlijk alles ook wel uit mijn hoofd.. dus ik heb het eigenlijk vooral omdat het gewoon leuk is om lijnen en kaartjes uit te pluizen en uit te werken XD
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef: dan nog is NS Mobiel zo ideaal nog niet: 't heeft soms de vervelende eigenschap iets te enthousiast te cachen.
Ik vind de iPhone applicaties Trein en NS Reisplanner anders bijzonder prettig werken. Ook mobiel.ns.nl is mij altijd super bevallen om razendsnel informatie op te vragen. :@
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Daniel »

Probeer 't eens bij een verstoring... je krijgt soms doodleuk treinen die helemaal niet rijden te zien :P
De applicatie ReisplannerXtra heeft daarnaast linkjes die zo klein is dat je ze alleen met heel kleine vingers aan kunt tikken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Joshua »

Ik heb op mijn BlackBerry naast NS Reisplanner Xtra ook DB Railnavigator. Deze is gewoon nederlands in te stellen en werkt ook gewoon als je 2 nederlandse stations in typt.
Opzich is het best een handige app naast de reisplanner omdat ik hier soms net andere reismogelijkheden mee krijg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door webguy »

Die NS Reisplanner Xtra is me een bakbeest... Heb 'm nooit werkend gekregen omdat ze alleen versies hebben voor populaire Java telefoons :S. Verder zijn er andere applicaties, maar snel is het allemaal niet echt. Ik vind de NS producten vooral enorm onder de maat, en de "3rd party" applicaties zijn ook niet "officieel", dus als de NS iets veranderd gaan ze kapot...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door midnet »

Geert schreef:NS is niet de eerste maatschappij die het afschaft, DB heeft ook geen spoorboekje meer bijvoorbeeld.
een ''boekje'' is het nooit geweest in DE-zefls toen het nog West-Duitsland was, wasd het al telefoonboek-dikte. En destijds was er nog een veel dikkere voor al hun buslijnen.
Ze geven nog wel gedrukt spul uit-als het betreffend land dat bestelt/betaalt-in bvb Thüringen is het een handzaam gratis boekje, en in sommige grote deelstaten is er nog steeds een groot exemplaar te koop kort na uitgifte.
Spanje en Frankrijk waren al veel eerder met het afschaffen.
Een ander punt is, dat de ooit bijna heilige datum waarop alle dienstregelingen in heel Europa wijzigden (toen internationaal treinen nog heel gewoon was) ook al lang niet meer is wat het ooit was.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Ennes »

Het merendeel van de reizigers die nemen gewoon genoegen met de gebruikelijke overstappen en routes, dus die hebben in principe genoeg aan de beschikbare reisplanners, dus daarvoor heeft het papieren spoorboekje ook geen enkele meerwaarde, een url en 2 stations intikken gaat sneller als gaan puzzelen in een boekje.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Joshua »

In het spoorboekje zie ik er treinseries bij. Die mis ik in de reisplanner.
Maar in de DB reisdinges zie je ze wel. Ook als je reist tussen nederlandse stations.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Reiziger Delft »

In de NS reisplanner staan ze ook; houd je muis maar eens boven de treinsoort. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door Vinny »

Ennes schreef:Het merendeel van de reizigers die nemen gewoon genoegen met de gebruikelijke overstappen en routes, dus die hebben in principe genoeg aan de beschikbare reisplanners, dus daarvoor heeft het papieren spoorboekje ook geen enkele meerwaarde, een url en 2 stations intikken gaat sneller als gaan puzzelen in een boekje.
Je hebt toch nog wel een internationaal spoorboekje? Die heb ik ooit eens in een reiswinkel bewonderd. Daar stonden zelfs de treinen tussen Groningen en Roodeschool in... :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS wil spoorboekje vervangen door digitale versie

Bericht door robert55 »

volgens mij alleen nog die van Thomas Cooke
maar daar kan je wel heerlijk bij wegdromen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten