Proef: fiets ook overdag in metro

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door mb90 »

AD.nl Rotterdam Stad schreef:Proef: fiets ook overdag in metro

ROTTERDAM - Tussen september en december van dit jaar wordt in de Rotterdamse metro een proef gedaan om de fiets ook overdag mee te mogen nemen.
Op dit moment mogen reizigers op werkdagen pas na 19.00 uur het karretje mee in de metro, in het weekeinde kan dat de hele dag.

Het rijwiel mag nu nog gratis mee. In de proef die de Stadsregio Rotterdam nu gaat doen, zal een metropassagier een geringe vergoeding moeten betalen voor de fiets. Met de ov-chipkaart moet 1,20 euro per reis worden betaald. Ook komen er aparte fietskaarten. Wie een strippenkaart hanteert, moet een roze exemplaar afstempelen.

Uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS) is gebleken dat dertig procent van de ondervraagde metrogebruikers graag de tweewieler meeneemt.

De test die de Stadsregio dit najaar uitvoert, zal aansluiten bij de regeling en de tijden die de Nederlandse Spoorwegen in de trein hanteren. s Morgens tussen 06.30 en 09.00 uur en s avonds van 16.30 tot 18.00 uur is de fiets verboden, de tijden daarvoor en -na is die wel toegestaan.

De proef geldt in de Rotterdamse metro, maar niet in Randstadrail (Rotterdam-Hofplein-Den Haag).
Ik hoop dat deze proef mislukt. Het klinkt misschien hard, maar die fietsen in de metro staan doordeweeks gewoon in de weg.
Zonder fietsen zijn er al staanplaatsen en dat wordt dus met fietsen alleen maar meer, omdat fietsen veel meer ruimte in beslag nemen dan een passagier. Bovendien vallen viel fietsen ook nog eens snel om in de metro (ervaringen uit het weekend) en dat zorgt dus ervoor dat ze nog meer ruimte in beslag zullen nemen. Kinderwagens staan nu ook al in de weg, maar die kun je moeilijk weren en die zijn niet zo groot en lomp als een fiets. En dan duurt het ook nog eens een stuk langer totdat een fiets in of uit de metro is en dat levert dus ook weer extra vertragingen en irritaties op bij andere passagiers.

Dus nee, ik hoop dat de proef mislukt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Zonder fietsen zijn er al staanplaatsen en dat wordt dus met fietsen alleen maar meer, omdat fietsen veel meer ruimte in beslag nemen dan een passagier.
Kan je me dat verband nader toelichten? Het lijkt me toch niet de bedoeling dat die fietsen op zitplaatsen geparkeerd worden, dus meer staanplaatsen zou je er niet door moeten krijgen :wink:
Of bedoel je meer staanplaatsen door een stijging van het aantal reizigers?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door mb90 »

Ik bedoel dat de fietsen komen te staan op de plekken die nu gebruikt worden als staanplaatsen. 1 fiets neemt meer ruimte in beslag dan 1 passagier en dus wordt de ruimte voor de overige passagiers die moeten staan alleen maar minder.

Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik hoop dat het nu wat duidelijker is. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Daniel »

Mja okee, zo snap ik 'm... maar je schreef oorspronkelijk dat het aantal staanplaatsen erdoor zou toenemen en dat klopt dus niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door BR628 »

In Berlijn is het heel normaal de fiets mee te nemen in de S-Bahn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Geert »

Vanmorgen iemand in de metro bij Beurs die wat voorop liep op de proef, maar de fiets mocht niet mee ;)
Mogen vouwfietsen eigenlijk mee in de metro nu (overdag)?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Vanmorgen iemand in de metro bij Beurs die wat voorop liep op de proef, maar de fiets mocht niet mee ;)
Mogen vouwfietsen eigenlijk mee in de metro nu (overdag)?
Jah
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door M57 »

BR628 schreef:In Berlijn is het heel normaal de fiets mee te nemen in de S-Bahn.
In Amsterdam ook, een daar heb ik het eigenlijk nooit tot hachelijke situaties zien leiden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Suus »

M57 schreef:
BR628 schreef:In Berlijn is het heel normaal de fiets mee te nemen in de S-Bahn.
In Amsterdam ook, een daar heb ik het eigenlijk nooit tot hachelijke situaties zien leiden.
- Een keer dat een mevrouw zich in een propvolle sneltram naar binnen werkte tijdens de gong en de fiets klem kwam tussen de deuren. Na een aantal keer met de deuren slaan werd ze eruit gezet door de bestuurder.
- Een andere keer in de sneltram dat de deur bij het fietsenrek het niet deed, en toen de sneltram helemaal vol stond moest op een gegeven moment een fiets er toch nog uit :roll:
- Weer een andere keer een mevrouw die haar fiets met de ketting vastlegde bij de paal in de sneltram naast de kaartjesautomaat, toen kon je niet meer van het ene naar het andere deel lopen en ze weigerde haar fiets te verplaatsen :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Daantje »

Ik ben op zich voor veruiming van de tijden dat je je fiets mag meenemen al kan ik me voorstellen dat het in de spits niet handig is. Het zou wel een verbetering zijn als je je fiets ook tussen 9.00 uur en 16.00 uur mag meenemen bijvoorbeeld. Betalen voor je fiets vind ik dan weer een beetje een flop. Gaan ze op een roze strippenkaart dan ook een vast tarief hanteren zoals bij de OV-chipkaart of moet je dan gewoon evenveel strippen stempelen als voor jezelf. In dat geval vind ik het belachelijk, dan betaal ik voor m'n fiets net zoveel (of meer als ik zelf gratis reis) als voor mezelf. Overigens jammer dat dit niet in de Randstadrail geldt. :?

Je fiets meenemen in de metro kan trouwens prima. Mijn ervaring is dat je hem het beste tegen die twee palen in het midden kan zetten (en dan eventueel met een slot daaromheen vast zodat ie niet omvalt). Mensen kunnen dan weliswaar niet meer middendoor lopen maar wel van alle kanten nog bij de deuren en altijd nog rondom :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Ruben »

Breek me de bek niet open met die fietsen in de metro van Amsterdam, met name in de 51 is het immens populair. :x
Staan er 2 fietsen in de daarvoor bestemde rekken, wordt er rustig een derde, of een vierde bij gezet bij de deuren, waardoor alles daar geblokkeerd is. Maand terug gebeurde dit ook weer eens, en 2 van de 5 fietsen moesten eruit op Amstel, nou dat lukte natuurlijk niet op tijd. Deur moest open gehouden worden etc...
Of als het druk is idd nog een fiets erbij neerzetten, en dan met die modderbanden tegen de witte broek van een mevrouw aanrijden (het figuur dat dit deed zie ik wel vaker in de metro, een tiener die gewoon te lui is te fietsen).
En om het nog belachelijker te maken zag ik laatst een fiets het middenbalkon van tram 5 blokkeren, ongelofelijk.
Fiets dan toch gewoon...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Vinny »

met name in de 51 is het immens populair.
Het is immers de snelste manier om van Uithoorn/Aalsmeer op de UvA te komen. Met de fiets naar Sacharovlaan of Poortwachter en dan van Weesperplein naar de universiteit fietsen. Ik deed het als student ook vaak.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Ruben »

Ja. Maar die fietsen komen er het meest in Buitenveldert in en gaan er bij Zuid of Amstel al weer uit. :neg:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door M57 »

Bee schreef:- Een keer dat een mevrouw zich in een propvolle sneltram naar binnen werkte tijdens de gong en de fiets klem kwam tussen de deuren. Na een aantal keer met de deuren slaan werd ze eruit gezet door de bestuurder.
- Een andere keer in de sneltram dat de deur bij het fietsenrek het niet deed, en toen de sneltram helemaal vol stond moest op een gegeven moment een fiets er toch nog uit :roll:
- Weer een andere keer een mevrouw die haar fiets met de ketting vastlegde bij de paal in de sneltram naast de kaartjesautomaat, toen kon je niet meer van het ene naar het andere deel lopen en ze weigerde haar fiets te verplaatsen :roll:
Nooooo, wel 3 incidenten!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Suus »

En dan ga ik zelden met de metro, kan je nagaan :lol:

Drie incidenten op misschien 10x met de metro vind ik toch wel veel hoor :? Zit ook niet dag en nacht in de metro :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door lausteen »

Het gaat dan toch beginnen:
Proef fiets in de metro start 1 oktober
Dinsdag 02 september
Eerder deze week verscheen in de media een bericht over het meenemen van de fiets in de metro. Dat bericht was helaas gebaseerd op oude informatie die eerder dit jaar is verspreid.

In de oude informatie stond onder andere dat de proef 1 september zou starten en dat het meenemen van de fiets 1,20 euro zou kosten. Dit is niet juist. De proef van het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam start op 1 oktober en duurt tot 1 april 2009. De fiets kan gratis mee.

De fiets mag alleen niet meegenomen worden op werkdagen in de ochtendspits tot 9.00 uur en de middagspits tussen 16.00 tot 18.00 uur. Op basis van de resultaten van de proef bekijkt het dagelijks bestuur van de stadsregio in februari 2009 of de proef wordt beëindigd of wordt omgezet in een definitieve regeling.

bron: RET
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Proef: fiets ook overdag in metro

Bericht door Daantje »

Geldt dit ook voor de Randstadrail? In dat geval zou dat wel heel fijn zijn en me veel tijd kunnen schelen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten