Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Daniel »

Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat
Geplaatst op: vrijdag 1 oktober 2010 20:55
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 oktober 2010 20:56


De RET heeft vrijdag urenlang last gehad van een stroomstoring op metrolijn E. De storing op de RandstadRail ontstond rond half vijf 's middags.
Twee metrostellen vielen midden op het spoor stil.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Geert »

Ah, dat was het. Zag op de DRIPs in Den Haag staan dat er vanwege een stremming niet verder dan de Melanchtonweg werd gereden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door iljitsch »

Hm, als er tussen Melanchtonweg en Rtd niet gereden werd hoe kunnen er dan twee metro's stilgevallen zijn? Dat stuk is immers enkel spoor... Ik ben ook benieuwd hoe een stroomstoring in de tunnel afgehandeld wordt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Daantje »

Wow, ben blij dat een collega me dan niet bij Meijersplein afgezet heeft maar bij het eindpunt van tram 4 op de molenlaan :shock:
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Bart »

iljitsch schreef:Hm, als er tussen Melanchtonweg en Rtd niet gereden werd hoe kunnen er dan twee metro's stilgevallen zijn? Dat stuk is immers enkel spoor... Ik ben ook benieuwd hoe een stroomstoring in de tunnel afgehandeld wordt.
1 metro=2 stellen. Wat bedoel je precies met 'hoe een stroomstoring in de tunnel afgehandeld wordt'?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door iljitsch »

Als de metro in de tunnel tot stilstand komt, moet iedereen dan uitstappen en terug/verder lopen? Of laten ze je a la de NS uren lang vast zitten?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door robert55 »

Nou, in tunnels worden we geacht het save haven principe te hanteren, dwz de metro rijdt naar het voglende station waar iedereen kalm uitstapt en naar boven gaat.
Hoe dat bij een stroomstoring moet is nog niet bekend.

:evil: dit was dus cynisch :evil:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Als de metro in de tunnel tot stilstand komt, moet iedereen dan uitstappen en terug/verder lopen? Of laten ze je a la de NS uren lang vast zitten?
Passagiers mogen de metro pas verlaten als alle elektriciteit van de derde rails af is.

Verder hebben alle nieuwe metro's accu's waarmee ze met max 2 km/u nog ruim 500 meter kunnen afleggen. Uitstappen en lopen is dus met de nieuwe metrostellen verleden tijd.
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door STF »

Haha zal je zien dat de voorste een oude metro is zonder accu en daarachter een nieuwe staat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door iljitsch »

Maar ze hebben juist in deze tunnel(s) een soort verhoogd voetpaadje langs het spoor aangelegd, hier kan je dus zonder problemen veilig uitstappen, stroom of geen stroom. Wel mag ik hopen dat de noodverlichting werkt als de stroom uitvalt. Met 2 km/u kan het dus een uur duren voordat je de tunnel uit bent... Nog afgezien van de vraag of je op de accu 18 meter kan klimmen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door robert55 »

Je kan natuurlijk terugrollen naar het lagere station. Als de stroomstoring een beetje volledig is, doen de roltrappen het dan ook niet.

Ik was dat van die accu's nog niet tegengekomen. Is daar meer over bekend?

Je zou natuurlijk denken dat bij een stroomstoring de spanning idd van de derde rail af is, maar dat moet natuurlijk eerst door een bevoegd persoon worden vastgesteld.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Michael »

STF schreef:Haha zal je zien dat de voorste een oude metro is zonder accu en daarachter een nieuwe staat.
Ik neem aan dat dit een grapje is?? :lol: want op de Randstadrail rijden alleen maar nieuwe metro's
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Geert »

Bij een flinke storing moet je inderdaad uitstappen als de stroom van de rails is gehaald. Noodverlichting blijft in principe gewoon werken, die moet immers ook functioneren als bijvoorbeeld door een brand de stroom uitvalt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door iljitsch »

Nogmaals, stroom en rails is niet relevant voor de nieuwe lijn E tunnel, er loopt een looppad op ongeveer perronhoogte langs één kant van de tunnel.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Geert »

Ik weet niet of er dan andere voorschriften gelden voor die tunnel, maar voor de rest van het metronet geldt dat de stroom er eerst afgehaald moet worden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door iljitsch »

Ook als er brand is? Ik vond dat gedoe in Amsterdam, wanneer was het, een jaar geleden, wel schandalig. Daar hadden tientallen doden kunnen vallen. Of dan die grappenmakerij in de kanaaltunnel onlangs. Hoewel daar even de tunnel uitwandelen natuurlijk minder een optie is...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Karl »

Hoezo niet? De Kanaaltunnel bestaat uit drie buizen, waarbij de middelste (diensttunnel) als 'safe haven' gebruikt kan worden. Ik heb echter geen idee om de hoeveel meter er toegangen tot die tunnel zijn.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door iljitsch »

Vanwege de afstand. Als je in het midden zit kan dat zomaar een kilometer of 15 zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Karl »

Ik bedoelde meer te zeggen dat je wel naar een veilige locatie kan wandelen, ook als dat vijftien kilometer is vanaf de uitgang. Die middentunnel wordt volgens mij ook door voertuigen gebruikt (ivm onderhoud en dergelijke), dus het verbaast mij als er geen evacuatiekarretjes zijn.
Laatst gewijzigd door Karl op ma 04 okt 2010, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Geert »

Die middentunnel is daar inderdaad de veilige haven. Je kunt best even in die middentunnel verblijven bij brand, want die brand is in de andere tunnel en niet in de servicetunnel. Ondertussen kunnen de hulptroepen dan arriveren. Nooduitgangen (doorgangen tussen trein- en servicetunnel dus) zijn daar geplaatst om de 375 meter.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stroomstoring legt RandstadRail urenlang plat

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Verder hebben alle nieuwe metro's accu's waarmee ze met max 2 km/u nog ruim 500 meter kunnen afleggen. Uitstappen en lopen is dus met de nieuwe metrostellen verleden tijd.
Ja, dan doe je dus een kwartier over 500 meter. Dan is er altijd wel een geep die die noodontgrendeling pakt en door die buis gaat lopen natuurlijk, er rijdt verder toch niks. Wat een geweldige "oplossing" weer :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten