OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Rienstertje
Berichten: 85
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
Locatie: Horst

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Rienstertje »

Waar staat er dat de OVC op 10 oktober ingevoerd wordt, en waar staat dat studenten verplicht in en uit moeten bliepen?
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door bartjemestrom »

Waar staat er dat de OVC op 10 oktober ingevoerd wordt
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_4780934
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

Als of het automatische is liep ik het perron af en bij 2 CICO's waren de zakken er af gehaald dus ik checkte stom genoeg in.
Daar ging 15 euro borg van me kaart af. 2 minuten later weer uitgecheckt en toen is enkel het instap tarief bij mij ingehouden.
Dit wat nog niet mogelijk is bij NS als student met en week product in het weekend.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Ardan »

Joshua schreef:bij 2 CICO's waren de zakken er af gehaald
Ja goh he, dat hebben jij en FYS dus gedaan donderdag :P
Maar goed,bij Veolia kun je dus al wél checken in het weekend? Wauw zeg. Baal er nog steeds van dat we dat bij de NS nog steeds niet kunnen.
Heb trouwens al gezien dat ze in Zutphen ook al flink bezig zijn met nieuwe cico's plaatsen op perron 2/3. De Syntus-cico's komen eraan!
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Freek »

nee hoor, de syntus cico's komen er niet aan. Er zijn alleen extra NS-palen geplaatst en voorbereidingen getroffen voor de Syntus-palen. palen van Syntus moeten nog besteld worden bij de leverancier, levertijd is 8 maanden. De ovchipkaart in de Syntustreinen laat nog even op zich wachten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door reisthijs »

Rienstertje schreef:waar staat dat studenten verplicht in en uit moeten bliepen?
Dat is het 'm nou juist: er staat ook nergens dat het niet verplicht is, dus als student weet je nu niet wat nou de bedoeling is: wel of niet inchecken?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door find_your_spot »

Freek schreef:nee hoor, de syntus cico's komen er niet aan. De ovchipkaart in de Syntustreinen laat nog even op zich wachten.
Syntus gaat sowieso nooit met de ov-chipkaart werken voor in de trein. Ze hebben immers de gehele trein concessie verloren, waarom zouden ze nu nog een eigen ov-chipkaart netwerk opzetten?

Nee hoor, dit mag Arriva straks lekker doen... :Y
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Suus »

Duurt nog wel twee jaar voordat Arriva gaat rijden, lijkt mij niet dat Syntus zo lang mag wachten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Als of het automatische is liep ik het perron af en bij 2 CICO's waren de zakken er af gehaald dus ik checkte stom genoeg in.
Daar ging 15 euro borg van me kaart af. 2 minuten later weer uitgecheckt en toen is enkel het instap tarief bij mij ingehouden.
Dit wat nog niet mogelijk is bij NS als student met en week product in het weekend.
Alweer een ander borg bedrag? NS 10/20, stads- en streekvervoer 4 en nu Veoliatrein 15 euro.
Bart schreef:
Daniel schreef:De dalurenkorting geldt om technische redenen alleen voor houders van een persoonlijke chipkaart, die op naam staat.
En dat blijft ook zo? Onbegrijpelijk. Een kaartlezer houdt de tijd bij en kan dalkorting dus op iedere kaart laten gelden. Handig ook voor dagjesmensen etc. die juist buiten de spits gaan reizen.
Men wil zoveel mogelijk mensen aan een persoonlijke kaart vanuit zicht van de vervoerder, puur commercieel.
Joshua schreef: Je mag dus met korting reizen zonder een VOORDEELURENKAART.
Ik denk echt dat er mensen zijn die hier niet blij mee zijn. Zo evenmin mijn eigen moeder die voornamelijk zal reizen over de maaslijn en toevallig vorige week haar voordeelurenkaart binnen heeft gekregen.
Het dalurentarief geeft geen "korting" van 40% volgens mij, dat lijkt mij minder als ik de getallen zo bekijk. Wellicht dat VDU houders gewoon VDU korting krijgen ipv het daltarief (of juist 40% op het daltarief). Want volgens mij moet het VDU nog steeds door Veolia geaccepteerd worden.
Joshua schreef: Wel zijn ze een stuk minder snel dan de CICO's die we van NS kennen. Eigen dezelfde snelheid als de CICO's van Veolia in de bus. Beetje jammer want dat is eigenlijk toch gewoon wat te langzaam naar mijn idee.
Moet je de kaart ook zo stil houden als in de Veolia/Arriva bussen? Bij die incheck dingen moet je de kaart echt muisstil houden, wat nogal redelijk onvriendelijk is voor mensen met bijvoorbeeld Parkinson.
Joshua schreef: Dat studenten bij Veolia moeten gaan IN- en UITchecken vind ik echt een grap.
Ik zie het al voor me als je 's morgens de trein uit stapt op station Nijmegen Heyendaal en al die studenten moeten 1 voor 1 even langs 1 van de 4 CICO's af. Ze zijn al niet al te snel dus dit levert geheid problemen op.
Ik denk dat Veolia duidelijke bezettingscijfers van haar treinen wil hebben, gezien de problemen op de Maaslijn qua capaciteit is dat te begrijpen. Maar als dat systeem echt zo traag werkt als hier aangegeven wordt door gebruikers, dan moeten ze dat toch echt eerst eens onder de loep nemen.
iljitsch schreef: Let wel op dat het feit dat enkeltjes op saldo bij de NS goedkoper zijn (wat flink op kan lopen op lange afstanden) dit beeld kan flatteren, maar bij retours heb je dat voordeel niet en over één of twee jaar is reizen op saldo net zo duur als een papieren enkeltje en dan ga je dat extra opstaptarief EN het gebrek aan regressie wel voelen.
Is dat niet al vanaf 1 januari 2011, dat de prijzen voor reizen op saldo en papieren kaartjes gelijk getrokken worden?
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

Ardan schreef:
Joshua schreef:bij 2 CICO's waren de zakken er af gehaald
Ja goh he, dat hebben jij en FYS dus gedaan donderdag :P
Maar goed,bij Veolia kun je dus al wél checken in het weekend? Wauw zeg. Baal er nog steeds van dat we dat bij de NS nog steeds niet kunnen.
Heb trouwens al gezien dat ze in Zutphen ook al flink bezig zijn met nieuwe cico's plaatsen op perron 2/3. De Syntus-cico's komen eraan!
Wij hadden de zakken er weer keurig omheen gedaan en dit ging om 2 andere CICO's.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

fogeltje schreef:
Joshua schreef:Als of het automatische is liep ik het perron af en bij 2 CICO's waren de zakken er af gehaald dus ik checkte stom genoeg in.
Daar ging 15 euro borg van me kaart af. 2 minuten later weer uitgecheckt en toen is enkel het instap tarief bij mij ingehouden.
Dit wat nog niet mogelijk is bij NS als student met en week product in het weekend.
Alweer een ander borg bedrag? NS 10/20, stads- en streekvervoer 4 en nu Veoliatrein 15 euro.
Inderdaad stom genoeg 15 euro. Maar misschien dat ze dit nog veranderen. De kaart is tot slot nog niet eens ingevoerd en het opstap tarief was 51 cent, dat wat afwijkt van de informatie op hun site.
fogeltje schreef:
Joshua schreef: Je mag dus met korting reizen zonder een VOORDEELURENKAART.
Ik denk echt dat er mensen zijn die hier niet blij mee zijn. Zo evenmin mijn eigen moeder die voornamelijk zal reizen over de maaslijn en toevallig vorige week haar voordeelurenkaart binnen heeft gekregen.
Het dalurentarief geeft geen "korting" van 40% volgens mij, dat lijkt mij minder als ik de getallen zo bekijk. Wellicht dat VDU houders gewoon VDU korting krijgen ipv het daltarief (of juist 40% op het daltarief). Want volgens mij moet het VDU nog steeds door Veolia geaccepteerd worden.
Maar op hun site staat niks vermeld over een VDU tarief. Enkel een Piek en Dal tarief. En het tarief van de VDU is gebaseerd op het NS tarief. Veolia gaat op de chip dat NS tarief dus niet gebruiken.
fogeltje schreef:
Joshua schreef: Wel zijn ze een stuk minder snel dan de CICO's die we van NS kennen. Eigen dezelfde snelheid als de CICO's van Veolia in de bus. Beetje jammer want dat is eigenlijk toch gewoon wat te langzaam naar mijn idee.
Moet je de kaart ook zo stil houden als in de Veolia/Arriva bussen? Bij die incheck dingen moet je de kaart echt muisstil houden, wat nogal redelijk onvriendelijk is voor mensen met bijvoorbeeld Parkinson.
Als ik me kaart er snel voorbij haal wordt hij niet gelezen. Nou is het net ietsje minder erg al in de bus maar echt snel nog steeds niet. Je moet hem er wel even stil voor leggen dus.
fogeltje schreef:
Joshua schreef: Dat studenten bij Veolia moeten gaan IN- en UITchecken vind ik echt een grap.
Ik zie het al voor me als je 's morgens de trein uit stapt op station Nijmegen Heyendaal en al die studenten moeten 1 voor 1 even langs 1 van de 4 CICO's af. Ze zijn al niet al te snel dus dit levert geheid problemen op.
Ik denk dat Veolia duidelijke bezettingscijfers van haar treinen wil hebben, gezien de problemen op de Maaslijn qua capaciteit is dat te begrijpen. Maar als dat systeem echt zo traag werkt als hier aangegeven wordt door gebruikers, dan moeten ze dat toch echt eerst eens onder de loep nemen.
Wat je nu gaat krijgen is dat studenten gewoon niet gaan IN en UIT checken omdat het gewoon niet kan. Want dan zou je een half uur in de rij moeten gaan staan.
fogeltje schreef:
iljitsch schreef: Let wel op dat het feit dat enkeltjes op saldo bij de NS goedkoper zijn (wat flink op kan lopen op lange afstanden) dit beeld kan flatteren, maar bij retours heb je dat voordeel niet en over één of twee jaar is reizen op saldo net zo duur als een papieren enkeltje en dan ga je dat extra opstaptarief EN het gebrek aan regressie wel voelen.
Is dat niet al vanaf 1 januari 2011, dat de prijzen voor reizen op saldo en papieren kaartjes gelijk getrokken worden?
NS gaat zijn tarieven inderdaad gelijk maken aan de kaartjes.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef: Maar op hun site staat niks vermeld over een VDU tarief. Enkel een Piek en Dal tarief. En het tarief van de VDU is gebaseerd op het NS tarief. Veolia gaat op de chip dat NS tarief dus niet gebruiken.
Maar is het VDU tarief ook enkel van toepassing op het NS tarief of gewoon op alle treinreizen? Erg onduidelijk, ik hoop dat Veolia eea zelf snel duidelijk maakt.
Joshua schreef: Dat studenten bij Veolia moeten gaan IN- en UITchecken vind ik echt een grap.
Ik zie het al voor me als je 's morgens de trein uit stapt op station Nijmegen Heyendaal en al die studenten moeten 1 voor 1 even langs 1 van de 4 CICO's af. Ze zijn al niet al te snel dus dit levert geheid problemen op.
Wat je nu gaat krijgen is dat studenten gewoon niet gaan IN en UIT checken omdat het gewoon niet kan. Want dan zou je een half uur in de rij moeten gaan staan.
Daarom moet Veolia dit dus ook dringend onder de loep nemen voordat ze het systeem verplicht gaan stellen. Het is anders natuurlijk wel makkelijk boetes vangen voor Veolia. Helaas lijkt het oplossen van problemen voor gebruikers met een SOV meestal de laagste prioriteit te hebben (en niet alleen bij Veolia). Het zal ongetwijfeld al vaker genoemd zijn, maar ik heb het gevoel dat studenten een beetje zijn misbruikt om het OVC systeem te testen toen men inchecken en uitchecken ging verplichten waar het al kon. Heb zelf al die ellende niet meer meegemaakt omdat mijn reisrecht vorig jaar al verlopen was. Aan de ene kant ben ik blij dat ik al die ellende gemist heb, maar het niet hoeven te betalen mis ik toch wel een beetje.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

Op alle stations in Nederland hebben we NS automaten. Maar waar NS zelf niet rijdt is de motDgelijkheid om je OV-chipkaart op te laden of aan te schaffen weg gelaten.
Ondergaan deze automaten nog een update hiervoor of is straks iedere vervoerder hier zelf verantwoordelijk voor met eigen automaten zoals ze al jaren in Groningen en Friesland staan?

Dit 2de lijkt mij het meest logies omdat NS altijd de kaarten moest verkopen maar bij de OV-chipkaart iedere vervoerder alles zelf regelt. Zo ook zijn eigen CICO's.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Freek »

find_your_spot schreef: Syntus gaat sowieso nooit met de ov-chipkaart werken voor in de trein. Ze hebben immers de gehele trein concessie verloren, waarom zouden ze nu nog een eigen ov-chipkaart netwerk opzetten?
Nee hoor, dit mag Arriva straks lekker doen... :Y
Voordat Arriva de boel overneemt moet de OVC geldig zijn en werken in de trein van Syntus, het komt wel maar men is eerst druk met het invoeren van de OVC op de bus.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Marc »

In Maastricht zijn ze nog druk bezig met het plaatsen en aansluiten van de Veolia-palen. Op het middenperron stond er eentje aan, op het display stond:

Heyendaal
DIENST GEOPEND
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door bartjemestrom »

Daar gaat iets niet goed. :D
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

Op Station Nijmegen zijn ze nu ook geplaatst. Maar deze staan gewoon uit.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Op Station Nijmegen zijn ze nu ook geplaatst. Maar deze staan gewoon uit.
Moet je dan ook uit checken bij NS als je overstapt op de Veolia boemel? Oh wacht, gezien de verschillende tarieven zal dat hoe dan ook wel moeten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Meltrain »

Ja, bij een overstap van de ene vervoerder naar de andere vervoerder moet je uit- en weer inchecken.
Dat is in mijn ogen de grootste faal van de OVC. :neg:
(In tram, bus en metro kan ik het me nog wel voorstellen, aangezien je dan in het voertuig kunt in- en uitchecken en/of de frequentie hoog genoeg is. ik ben werkelijk zeer benieuwd hoeveel mensen straks in nijmegen hun overstap NS-->Veolia zullen missen omdat ze nog moeten checken. :N )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Freek »

Gelukkig heeft Eurlings gisteren de Tweede Kamer toegezegd dat er een single check in en out komt in het treinvervoer. Commissie Leers moet onderzoeken in hoeverre dit snel te regelen is. Nu maar zien dat het ook gaat gebeuren en er geen politiek trucje wordt bedacht om een en ander toch niet uit te voeren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Gelukkig heeft Eurlings gisteren de Tweede Kamer toegezegd dat er een single check in en out komt in het treinvervoer. Commissie Leers moet onderzoeken in hoeverre dit snel te regelen is. Nu maar zien dat het ook gaat gebeuren en er geen politiek trucje wordt bedacht om een en ander toch niet uit te voeren.
Het zou wel positief zijn als een enkel checkpunt voor treinen komt. Zou ook niet te moeilijk moeten zijn, lijkt me. Als iemand in Oss instapt en in Heyendaal uitstapt, dan is de route route logisch (tenzij er toeristisch via Roermond wordt gereisd, maar dan zou je bij de NS ook een keer extra moeten inchecken) en zou voor het stuk Nijmegen - Heyendaal gewoon het tarief van Veolia verrekend moeten worden
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Daniel »

Overigens kwam ik onlangs op 'n ander forum nog een linkje tegen naar een document van de Provincie Groningen. Daaruit bleek dat Arriva plannen had om voor de treinen in 't noorden het NS-tariefsysteem als basis te behouden op de chipkaart omdat juist veel van hun klanten weer met NS verder reizen.
Dat lijkt me een stap die het vele malen makkelijker maakt om het uit- en inchecken bij overstappen te elimineren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Ja, bij een overstap van de ene vervoerder naar de andere vervoerder moet je uit- en weer inchecken.
Dat is in mijn ogen de grootste faal van de OVC. :neg:
De grootste faal daarvan is dat het systeem op deze manier dus wél precies weet welke route je aflegt maar daar blijkbaar níet uit kan afleiden dat deze 'enkele reizen' samen één reis vormen, en dus als zodanig verrekend zouden moeten worden.

Er spelen hier dus twee verschillende problemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Freek »

in veel gevallen zal duidelijk zijn we route men heeft genomen en welke vervoerder geld moet krijgen. Er zijn echter ook voorbeelden waaruit blijkt dat dit niet het geval is. Bijvoorbeeld Arnhem - Arnhem Velperpoort of Elst. Is die route dan met Syntus of met NS afgelegd. Betekent dat er weer een verrekening moet plaats vinden en daar willen vervoerders juist van af.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Geert »

Dan moeten de vervoerders daar maar een betere oplossing voor vinden dan door het voor de reizigers gigantisch omslachtig te maken, zoals nu het geval is (of in ieder geval dreigt te worden). Er zijn wel betere manieren te bedenken dan iedereen in- en uit laten checken als je wisselt van vervoerder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten