Stadsregio's weg?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio's weg?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Want?
Wubbo schreef:Voor mijn gevoel hebben we nu wel erg veel bestuurslagen. Zo ongeveer is dat nu stadsdeel - gemeente - stadsregio - provincie - landelijk - Europa. Dat zijn dus zes lagen! In principe moet je dat in vier kunnen: iets wat dicht bij de burger staat en weet wat er in de straat gebeurt (stadsdeel, dorp, dat niveau), iets op agglomeratieniveau (stadsregio's, wellicht wat groter dan nu maar duidelijk kleiner dan de provincies), iets landelijks en Europa. De twee lagen die daar tussen zitten kunnen er wat mij betreft tussenuit, maar dat zijn dus de gemeenten en de provincies.

De stadsdelen zijn dan voor vergunningaanvragen (bestemmingsplan), inrichting van de openbare ruimte, burgerzaken als trouwen en paspoorten, etc. De agglomeraties regelen regionale belastingen, OV, wegennet, waterhuishouding, streekplannen, etc. Landelijk en Europees zijn ongeveer gelijk aan nu.

Of de provincies efficiënt werken kan ik niet beoordelen. Sowieso zijn de provincies een slecht zichtbare bestuurslaag waarvan ik niet precies weet wat ze doen, laat staan of ze dat efficiënt doen. Wel ben ik er van overtuigd dat er een tussenlaag tussen gemeente en landelijk moet zijn, en dat je daar geen twee lagen nodig hebt.
Dus dat. Ik heb liever dat de provincie wordt opgeheven dan de Stadsregio.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Stadsregio's weg?

Bericht door robert55 »

Maar wat in het regeerakkoord staat is dus
- opheffen stadsregios
- fuseren Noordholland Utrecht en Zyudholland
- vervoersautoriteit voor de Randstad.

Je krijgt dus een megaprovincie waar een derde van NL in woont
en je krijgt een vervoersautoriteit die over het Randstad deel van die provincie [minus zou je zeggen NH Noord] maar plus Almere.
En als dat zover is moet er ook nog beslist worden waat je met de indeling van de concessiegebieden gaat doen

De provinciale staten verkiezingen zijn trouwens in maart 2011
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stadsregio's weg?

Bericht door iljitsch »

Wat een knoeiers. Het is nieteens zozeer dat ze keuzes maken waar ik het niet mee eens ben, ze doen gewoon dingen die nergens op slaan. Ze willen de overheid inkrimpen maar ondertussen is het wel een goed idee om één club (een nieuwe, dus met kinderziekten een opstartkosten) over de bussen in zowel Almere als Hoek van Holland te laten gaan?

Ook het plan voor 130 rijden is je reinste idioterie. Dat levert tientallen extra verkeersdoden per jaar op, het is hardstikke slecht voor het milieu en de milieudoelstellingen, en het maakt de files ERGER door het verschil in snelheid tussen de flessehalzen en de open stukken weg te vergroten.

En ik snap ook niet hoe het kan dat zowel rechtse als centrumlinkse kabinetten structureel de comprosmissen sluiten waar ik het niet mee eens ben... Dat moet dan toch de invloed van het CDA zijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stadsregio's weg?

Bericht door AppleMoose »

3 provincies samenvoegen is echt het domste wat je kunt doen.
Burgers hebben nu al geen binding met provinciale staten en weten nauwelijks wat ze doen.
door deze samen te voegen vergroot je alleen maar die afstand en efficiënter word het er allemaal niet op...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten