Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Daan »

Vandaag is de eerste nieuwe VIRM, nummer 9548, in Nederland aangekomen:

http://www.youtube.com/watch?v=NRJ8bS7zLy0
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Karl »

Kan het zijn dat die sinds eind van de middag (of al eerder) op de Cartesiusweg staat? Daar stond in het noorden, waar eerst de E-GTW'tjes stonden voor Arriva, een VIRM viertje, glimmend zonder graffiti en dat laatste is tegenwoordig al heel wat.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Geert »

Hij zou van Venlo naar de Cartesiusweg rijden, dus dat zou heel goed kunnen.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Woepje »

Prachtig, prachtig, prachtig. Kan niet wachten totdat ik hem in echt kan zien en hij ook zal ingezet worden. In de zomervakantie maar eens op pad denk ik.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Fles »

wat is er anders aan dan aan al die andere honderden bakken troep die we al hebben? :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Geert »

Bredere trappen door een ontbrekende lift voor de catering :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Fles »

Gaaf :?

Is er nou al eens wat gedaan aan die doedelzakgeluiden?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Daan »

Geen idee, zou best kunnen. Ik ben vooral benieuwd of er ook andere stoelen in zitten :)
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Woepje »

Fles schreef:wat is er anders aan dan aan al die andere honderden bakken troep die we al hebben? :?
Ze zijn nieuw en ik hou van nieeeeeeeeeeuw :D. Oude treinen staat bij mij beter bekend als troep, zeg maar.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door mb90 »

Daan schreef:Ik ben vooral benieuwd of er ook andere stoelen in zitten :)
Volgens iemand op het Wegenforum zitten er dezelfde banken als ICMm in. Als dat zo is, dan hoor je mij in ieder geval niet klagen. 8-)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door JeePee »

Mits de prullenbakjes beter geplaatst zijn is dat geen slechte keuze voor het interieur nee. Ik ben benieuwd of alle -in mijn ogen- nadelen van VIRM zijn opgelost...
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Woepje »

Wat zijn jouw nadelen dan?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door JeePee »

- K*tstoelen;
- Doedelzak geluid;
- Airco die het of niet doet (sauna) of dermate goed doet dat je je winterjas moet meenemen;
- Bakovergangen piepen irritant;
- Bagagevakken die alleen een toilettas kunnen herbergen.

Smalle trappen is opgelost dus die vervalt :)
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Woepje »

Airco zou ook verbeterd zijn, staat in het artikel over de plaatsing van de order. Tot in hoeverre men dat verbeterd heeft weet ik ook niet en misschien is het nog drie keer niks. We zullen het ervaren de komende tijd.

Stoelen zou eventueel dus ook van je lijstje kunnen als het om ICMm stoelen gaat. Plastic stoelen lijkt mij compleet uit den boze, dus mochten ze dezelfde stoelen van de VIRM gebruiken die er nu ook is, dan zullen het wel stoffe stoelen zijn.. Dit laatste is voor veel mensen nog te doen blijkt.

Bagagevakken zullen denk ik wel blijven... die mogen wat mij betreft net zo goed opgeheven worden want je hebt er geen drol aan.. desnoods wordt er onder de stoelen extra ruimte vrij gemaakt om grote tassen daar kwijt te kunnen. NS bleek daar een tijd geleden mee bezig geweest te zijn, maar heb er niks meer over gehoord.

De nieuwe VIRM's zullen niet gelijk zijn aan de oude VIRM's (EX DD-IRM) met die vreselijke pieptonen dat de apparatuur aan boord maakt. Het lijkt mij dat men de boel net zo geisoleerd heeft als de 8700 en de 9500 serie van de meuk die nu rondrijdt of nog meer geisoleerd heeft zodat je bijna geen piepje meer hoort.

Maar goed, we zullen alles zien de komende tijd. Ben benieuwd. Een perfecte trein bestaat niet zeg ik dan altijd maar.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Jurjen »

Dus dan hebben we straks 3 soorten interieur in die dingen... Ik mag hopen dat die bredere trappen inderdaad uitgevoerd zijn. Ik meen ooit iets gelezen te hebben dat dat niet doorging i.v.m. de stevigheid van de constructie die onder meer gebaseerd was op de liftkoker. Nu stoot ik in elk geval altijd mijn kop als ik de bovenverdieping betreed of verlaat.

Ruimte onder de stoelen zal ook nooit genoeg zijn, vanwege de coach-opstelling van de stoelen zal je nooit grote koffers onder de stoelen kwijt kunnen. En juist die dingen blokkeren het gangpad.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Ruben »

Voor bagage zouden ze eigenlijk het balkon ipv een vierzit moeten voorzien van bagagerekken. Het is leuk hoor, zitten op het balkon op fatsoenlijke stoelen, maar niet noodzakelijk; een fatsoenlijke voorziening voor bagage is dat wel, zeker in de treinen via en naar Schiphol.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Thom
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 00:17

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Thom »

NS-Reiziger schreef:Voor bagage zouden ze eigenlijk het balkon ipv een vierzit moeten voorzien van bagagerekken. Het is leuk hoor, zitten op het balkon op fatsoenlijke stoelen, maar niet noodzakelijk; een fatsoenlijke voorziening voor bagage is dat wel, zeker in de treinen via en naar Schiphol.
Maar laat jij je tas daar alleen achter... ?

Ik niet namelijk :wink:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Jurjen »

Of we hangen gewoon achter elke IRM een Wadlopertje als bagagerijtuig. ;-)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Daan »

Jurjen schreef:Ik meen ooit iets gelezen te hebben dat dat niet doorging i.v.m. de stevigheid van de constructie die onder meer gebaseerd was op de liftkoker.
De liftschacht was inderdaad een onderdeel van de constructie, en als dat veranderd zou worden moet dit ontwerp opnieuw gekeurd worden door IVW geloof ik.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Woepje »

Mja, er werd in het bericht van de order wel gemeld dat de trappen breder zullen worden en dat de lift er dus uitgaat.
Van de 200 rijtuigen worden 50 vierdelige treinstellen geformeerd. Elk treinstel beschikt over 400 zitplaatsen, waarvan ongeveer 30% in duidelijk herkenbare stiltezones. De belangrijkste verschillen met de 668 bestaande rijtuigen zijn:

* bredere trappen naar de boven- en benedenverdieping - bekleding op de stoelen, waarin het verschil tussen 1e en 2e klas duidelijk tot uitdrukking komt.
* stopcontacten in de 1e klas voor elektrische apparatuur zoals laptops.
* verbeterde airco-installaties voor de reizigers én de machinist.
Bron: treinreiziger.nl
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Daan »

Volgende week worden de 9547 en 9549 ook in Nederland verwacht :) Met deze drie stellen zullen dan testritten en dergelijke worden gereden, en ook combinatieproeven met de oudere VIRMs. 1 juli zullen deze drie stellen aan NSR worden overgedragen. Het schijnt dat het laatste stel van de 50 op 1 juli 2009 wordt afgeleverd, dus er komt ongeveer één stel per week van de lopende band :o
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Ruben »

Thom schreef:
NS-Reiziger schreef:Voor bagage zouden ze eigenlijk het balkon ipv een vierzit moeten voorzien van bagagerekken. Het is leuk hoor, zitten op het balkon op fatsoenlijke stoelen, maar niet noodzakelijk; een fatsoenlijke voorziening voor bagage is dat wel, zeker in de treinen via en naar Schiphol.
Maar laat jij je tas daar alleen achter... ?

Ik niet namelijk :wink:
Als dat het probleem is, kunnen we een hoop reizigers vast al overhalen met een camerasysteem op het balkon dat op de koffers gericht is. Grootste probleem is de stationnementen, dan moet je bij je koffer gaan staan óf het ding vastnagelen aan het rek o.i.d. maar dat probleem speelt ook in de internationale treinen met rekken aan het einde van de coupé, al is het zicht daar natuurlijk wel vanaf de stoel mogelijk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Chauf21 »

Er kan ook een kleine constructie worden gemaakt zoals in eerdere Beneluxrijtuigen al gebruikelijk was: bagagerekken waarbij je je eigen bagage afsluit d.m.v. een staafje dat je omhoog klapt en op slot zet.
Een andere simpele oplossing zou kunnen zijn om haakjes, beugeltjes of flexibele staafjes te installeren waaraan je je bagage kan vastzetten d.m.v. een simpel hangslotje.

Een duur en ingewikkeld camerasysteem dat geen fysieke beveiliging biedt, is dan overbodig :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Ruben »

Prima idee inderdaad, vooral zo'n soort kooiconstructie zal wel afdoende zijn en ook populair. Ik zeg introduceren die hap. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Wubbo »

Zoiets hoef je natuurlijk niet op het balkon te doen, dat kan ook gewoon op de verdieping volgens mij (al gaat dat ten koste van een paar zitplaatsen daar). Moet je wel de koffer de trap op en af sjouwen, maar het geeft een veiliger gevoel, m.i. Ik heb toch het liefst zicht op mn tas, al zit ie vast. Maar ik heb de ervaring dat ik daarmee afwijk van de gemiddelde Nederlander :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten