SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door Jaimie »

DOETINCHEM - De SP-fractie in Provinciale Staten wil dat er in de spits een bus wordt ingezet tussen Doetinchem en Arnhem, die bij de drukste treinstations stopt. Op die manier wil de partij de overlast voor de reizigers door de aanhoudende storingen op de lijn Arnhem-Winterswijk voorlopig te lijf gaan.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/l ... Arnhem.ece
Bron: Dagblad Gelderlander, d.d. 02-10-2010
Laatst gewijzigd door Daniel op ma 04 okt 2010, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelling
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetichem

Bericht door AppleMoose »

Goed initiatief, alleen ben ik bang dat die bus wel eens vast komt te staan in de files rond knooppunt Velperbroek in Arnhem...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetichem

Bericht door Suus »

Volgens dat artikel wil de SP ook een spoorverdubbeling tussen Arnhem en Doetinchem. Vinden jullie het erg als ik zeg dat Zevenaar - Doetinchem voorlopig al een goed begin is, eventueel nog Doetinchem - Winterswijk? Dan is gewoon de hele spoorlijn dubbelsporig, lijkt mij praktischer dan vier sporen tussen Zevenaar en Arnhem. Hooguit vier sporen tussen Velperpoort Aansluiting en Arnhem Centraal, al lijkt mij dat al een zeer kostbare operatie.

Oja, als ze toch dubbelsporig bezig zijn in de Achterhoek, misschien een stroomdraadje erboven (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door Jaimie »

Goed idee. Denk zelf dat het een positieve impuls gaat geven voor de lijn. Door de kost van Zevenaar oost en Westervoort met bijbehorende nieuwe dienstregeling, wordt de reistijd tussen arnhem en doetichem(-wwijk) aanzienlijk minder.

Alleen het dubbelsporig maken bij didam en doetinchem, zal een erg kostbaar worden omdat hier al langs het spoor is gebouwd.

Zelf denk ik dat als ze het spoorlijn gaan doortrekken van winterswijk richting enschede dit een goede impulse aan de regio zal geven. Deze lijn moet dan via groenlo-eibergen-haaksbergen gaan lopen. Hierdoor ontrek je meteen veel verkeer van de twente route.

Hoe denken jullie er over?
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door Jaimie »

denk: sneltrein Zevenaar oost-Doetinchem-Winterswijk-eibergen-Enschede *O*
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door Maik »

Zevenaar-Doetinchem dubbelsporig maken en tussen Aalten en Winterswijk een passeerspoor aanleggen zal wel genoeg zijn. Mede doordat de treinen tussen Doetinchem en Winterswijk overal moeten stoppen is dubbelspoor daar niet nodig.
Pommes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door Suus »

De situatie in Didam lijkt nog mee te vallen. Het station is al dubbelsporig, alleen tussen de Bievankweg en de Oude Zandweg ziet het er krap uit en dat huis bij de Dijksestraat.

Doetinchem ziet er een stuk lastiger uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door Jaimie »

Bee schreef:De situatie in Didam lijkt nog mee te vallen. Het station is al dubbelsporig, alleen tussen de Bievankweg en de Oude Zandweg ziet het er krap uit en dat huis bij de Dijksestraat.

Doetinchem ziet er een stuk lastiger uit.
Klopt, het station is dubbelsporig. Maar net na het station zijn ze een nieuwe woonwijk (kerkwijk lings en recht van de meursstraat) aan het realiseren. De kavels liggen vlak naast het spoor, waardoor er dubbelspoor niet meer mogelijk is.

Echt weer van die niet nadenkende-eigenbelanghebbende ambtenaren weer :neg:
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door ..... »

Jaimie schreef:Zelf denk ik dat als ze het spoorlijn gaan doortrekken van winterswijk richting enschede dit een goede impulse aan de regio zal geven. Deze lijn moet dan via groenlo-eibergen-haaksbergen gaan lopen. Hierdoor ontrek je meteen veel verkeer van de twente route.

Hoe denken jullie er over?
Die verbinding bestaat al in de vorm van een spoorlijn Zuphen-Hengelo-(Oldenzaal). Het lijkt me niet dat zo'n dun bevolkte regio behoefte heeft aan twee vergelijkbare verbindingen.
Jaimie schreef:denk: sneltrein Zevenaar oost-Doetinchem-Winterswijk-eibergen-Enschede *O*
Zevenaar-Oost lijkt me een vreemd beginpunt van een treinverbinding. Om nog maar te zwijgen over de geringe vervoersrelatie met Enschede.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: SP: Spitsbus tussen Arnhem en Doetinchem

Bericht door Ardan »

De spoorlijn Winterswijk-Neede-Enschede heeft wel bestaan, maar heeft het tot 1937 uitgehouden, voor goederen nog gedeeltelijk tot 1972. Okee, de plaatsen zijn nu wel flink gegroeid 70 jaar later, maar toch zal het een behoorlijk dure operatie worden. Buiten de plaatsen ligt de spoorlijn nog geheel vrij van obstakels, erbinnen niet meer.

Terug naar Ww-Ah: een kwartiersdienst tot Aalten in in theorie mogelijk. Het traject Aalten-Winterswijk is alleen net ietsjes te lang (10-11 minuten rijden), zodat er ongeveer vanaf de Bekendelle tot Winterswijk dubbelspoor moet komen. Dat tweede spoor gaat dan nog wel door een paar achtertuinen heen.
Ik denk overigens niet dat een spitsbus veel mensen zal trekken. Die is veel langzamer dan de trein, dus je schiet er eigenlijk niets mee op. Bovendien zijn er al twee of drie buslijnen van Arnhem naar Duiven en Zevenaar.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten