Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Daniel »

Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding
Geplaatst op: dinsdag 5 oktober 2010 19:43
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 oktober 2010 19:44


DEN HAAG - Het busvervoer in Den Haag zal openbaar aanbesteed worden. Dat betekent dat naast de HTM die nu het busvervoer verzorgt ook andere vervoerders in de race zijn om vanaf 2012 bussen te rijden in Den Haag.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Suus »

Rotterdam gaat nu ook volgen denk ik. Die kunnen nu weinig anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Karl »

Bij Rotterdam zie ik gebeuren dat de RET echt een onderdeel van de Stadsregio wordt (net als nu eigenlijk, wat betreft planning en strategie), maar nog wel onder eigen naam en dat je dan een De Lijn-idee krijgt, dus wel met onderaannemers, maar met RET-huisstijl, kaartjes en dergelijke.

Ben wel benieuwd hoe HTM/Haaglanden de aanbesteding vorm gaat geven.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door iljitsch »

Betekent dit dat RET, HTM en GVB nu ook op deze concessies in gaan schrijven?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door reisthijs »

GVB en RET hebben nog een gesloten thuismarkt, die mogen niet zomaar meedoen aan aanbestedingen (anders hadden ze ook vast wel meegeboden voor Utrecht).

Maar begrijp ik goed dat ze alleen het busvervoer willen aanbesteden, en de tram dus niet? Lijkt me niet erg handig als dan misschien straks het stadsvervoer door twee verschillende bedrijven wordt gedaan...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door robert55 »

Ik denk dat het wel gaat gebeuren, maar op dit moment zijn het alleen nog de woorden van verkeerswethouder Smit. Die heeft zoiets een paar weken geleden ook al gezegd en werd toen nog teruggefloten.

Het lastige van de constructie in Haaglanden is dat er 3 concessies zijn: tram, bus Den Haag en bus rest. Plus nog Randstadrail.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door htm_tram »

Hoe verpest je het tot nu toe goedwerkende busnet van de stadsbus... Het enige minpunt is dat er geen gelede bussen meer mogen rijden officieel... Ik hou me hart vast, het word er alleen slechter van, voor personeel en reiziger -o-
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door willy84 »

Ik kan dit alleen maar toejuichen! *O*

Dat de beste mogen winnen!

Het GVB roept ook zo hard dat zij marktconform werken etc. Nou dan win je die aanbesteding glansrijk. Als HTM zo goed is winnen ze ook makkelijk! Er kan nu ineens voor 150 miljoen minder gereden worden in de G3. Dus wat is er afgelopen jaren met al dat geld gebeurt?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Suus »

Dat geld is geïnvesteerd in een hoogwaardige CAO waardoor de buschauffeurs in de grote steden niet drie maanden hoefden te staken!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door willy84 »

Bee schreef:Dat geld is geïnvesteerd in een hoogwaardige CAO waardoor de buschauffeurs in de grote steden niet drie maanden hoefden te staken!
Kaarten in het koffiehuis tussen een slag in bedoel je? Of naar de Wallen terwijl je kaartjes moet controleren? Of niet rijden omdat er voetballen is? Of zeg het maar.

Sowieso raar dat stads en streek een andere CAO hebben. Ik bedoel, bussen rijden is rijden..
immer kwaliteits posts
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door huibe »

reisthijs schreef:Maar begrijp ik goed dat ze alleen het busvervoer willen aanbesteden, en de tram dus niet? Lijkt me niet erg handig als dan misschien straks het stadsvervoer door twee verschillende bedrijven wordt gedaan...
Dat vinden wij zeer vreemd. Maar in het buitenland zijn er voldoende voorbeelden van te vinden. Denk bijvoorbeeld aan London. De iets kleinere stadsdienst van Malmö heeft 3 vervoerders. Daar wordt gewoon per lijn aanbesteed. Vastgestelde huisstijl erover en een gemiddelde passagier heeft niets in de gaten.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Bart »

Per modaliteit aanbesteden zal toch geen probleem zijn. Aansluitingen zijn er toch niet in het stadsvervoer. Als Haaglanden echter per lijn gaat aanbesteden, wordt het juist minder efficiënt, omdat omlopen en diensten dan niet aan kunnen sluiten op andere lijnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Suus »

Ik heb geen afschuwelijke problemen met het GVB-personeel de afgelopen maanden, met andere vervoerders heb ik de afgelopen maanden ook niet echt vervelend personeel ervaren. Wel personeel met een speciaal soort humor, maar dat hoort er wel een beetje bij in Amsterdam eigenlijk.

Ze mogen zich helemaal het apezuur aanbesteden die overheden, maar laat ze dan niet krokodillentranen huilen als het fout gaat, zoals nu in Het Gooi gebeurd. Eigen schuld, dikke bult!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door htm_tram »

Nee, ik ben sowieso tegen concessies... De goedkoopste wordt uitgekozen en dat gaat negatief worden voor chauffeur en reiziger. Mischien kan htm een paaar kleine verbeter puntjes maken.

Ik denk dat GVB heel wat mag verbeteren...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Ronald »

Bart schreef:Per modaliteit aanbesteden zal toch geen probleem zijn. Aansluitingen zijn er toch niet in het stadsvervoer. Als Haaglanden echter per lijn gaat aanbesteden, wordt het juist minder efficiënt, omdat omlopen en diensten dan niet aan kunnen sluiten op andere lijnen.
Het busnet vult meestal de gaten van het tram- en metronetwerk op, dus het is wel degelijk van belang dat deze op elkaar zijn afgestemd.
Punt van aandacht bij het aanbesteden van het tramnet natuurlijk wel de infrastructuur. Ga je die ook onderbrengen bij een derde partij (een Prorail-achtige constructie)?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door iljitsch »

Rijden er in Den Haag gelede bussen? Kan me niet herinneren dat ik er ooit één gezien heb daar...

Op zich zou ik het niet verkeerd vinden als in de G3 de bestaande vervoerders mee zouden kunnen bieden op de busconcessie om zo wat ervaring op te doen zonder gelijk het tram/metronetwerk in de waagschaal te stellen. Als de bestaande vervoerders niet mee kunnen doen lijkt me dat wel een slechte zaak.

Ik vraag me ook af wat handiger is: allemaal tegelijk of allemaal apart. In het eerste geval zou je kunnen hebben dat een club die er meerdere wint wel erg veel te doen heeft in korte tijd, en minder mogelijkheden om te leren en in de praktijk te brengen omdat je lang moet wachten op de volgende ronde.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Bart »

htm_tram schreef:Nee, ik ben sowieso tegen concessies... De goedkoopste wordt uitgekozen en dat gaat negatief worden voor chauffeur en reiziger.
Positief voor de provinciekas (of in dit geval de plusregiokas). Positief voor de belastingen.
Ronald schreef:Het busnet vult meestal de gaten van het tram- en metronetwerk op, dus het is wel degelijk van belang dat deze op elkaar zijn afgestemd.
Maar de aanbestedende overheid regelt meestal het netwerk, dus op die schaal kan de overheid zelf voor afstemming zorgen.
Ronald schreef:Punt van aandacht bij het aanbesteden van het tramnet natuurlijk wel de infrastructuur. Ga je die ook onderbrengen bij een derde partij (een Prorail-achtige constructie)?
Dat ligt eraan of er meerdere vervoerders over je infrastructuur rijden.
iljitsch schreef:Rijden er in Den Haag gelede bussen? Kan me niet herinneren dat ik er ooit één gezien heb daar...
Gelede Alliances heb ik er ooit wel eens gezien.
iljitsch schreef:Op zich zou ik het niet verkeerd vinden als in de G3 de bestaande vervoerders mee zouden kunnen bieden op de busconcessie om zo wat ervaring op te doen zonder gelijk het tram/metronetwerk in de waagschaal te stellen. Als de bestaande vervoerders niet mee kunnen doen lijkt me dat wel een slechte zaak.

Ik vraag me ook af wat handiger is: allemaal tegelijk of allemaal apart. In het eerste geval zou je kunnen hebben dat een club die er meerdere wint wel erg veel te doen heeft in korte tijd, en minder mogelijkheden om te leren en in de praktijk te brengen omdat je lang moet wachten op de volgende ronde.
Het lijkt me wat overdreven om de inschrijvende bedrijven les te gaan geven. Je mag toch uitgaan van professionaliteit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Suus »

Er reden in Den Haag gelede bussen. Ze zijn eruit gegooid en vervangen door schitterende bussen van MAN 8-)

Mag hopen dat die schitterende bussen van MAN door een nieuwe vervoerder worden overgenomen, ze zijn soms nog niet eens een jaar oud :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Karl »

In steden (ook buitenland) zie je vaak dat de overheidsorganisatie de netwerkplanning/strategie/kaartsoorten regelt, dus je kan van de afdeling HTM Strategie de logo's van de visitekaartjes gewoon vervangen door het logo 'RANDSTAD autoriteit', als we Rutte-I mogen geloven...
Het is een spectrum.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Freek »

htm_tram schreef:Nee, ik ben sowieso tegen concessies... De goedkoopste wordt uitgekozen en dat gaat negatief worden voor chauffeur en reiziger. Mischien kan htm een paaar kleine verbeter puntjes maken.
Dat ligt er aan welke gunningscriteria je gebruikt. Geld hoeft daarin niet de hoofdcriteria te gaan. Aanbesteden op kwaliteit betekend dan weer dat juist chauffeur en reiziger er op vooruit gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Rijden er in Den Haag gelede bussen? Kan me niet herinneren dat ik er ooit één gezien heb daar...
Ze hadden er dan ook "slechts" 23 op een totaal van 200 bussen :wink: Reden ooit trouwens vrijwel allemaal op lijn 25.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Chauf21 »

htm_tram schreef:Nee, ik ben sowieso tegen concessies... De goedkoopste wordt uitgekozen en dat gaat negatief worden voor chauffeur en reiziger. Mischien kan htm een paaar kleine verbeter puntjes maken.
"De goedkoopste wordt uitgekozen" gaat niet helemaal op: het is een keuze van het Stadsgewest om te gaan voor kosten, kwaliteit of andere zaken. Wanneer er genoeg druk op de bestuurders wordt uitgeoefend en zij zelf ook inzien dat concurreren op kosten niet altijd de gewenste resultaten oplevert, kunnen zij ook op basis van andere criteria de concessie gunnen :idea: Er zijn ook voorbeelden van concessies waar juist niet voor de goedkoopste partij is gekozen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:
iljitsch schreef:Rijden er in Den Haag gelede bussen? Kan me niet herinneren dat ik er ooit één gezien heb daar...
Ze hadden er dan ook "slechts" 23 op een totaal van 200 bussen :wink: Reden ooit trouwens vrijwel allemaal op lijn 25.
Ah, ok. Het is 10 jaar geleden dat ik in de buurt van het Hobbemaplein woonde en 'm dus regelmatig voorbij zag rijden en een enkele keer gebruikte. Als je een strategische positie op het plein kiest kan je zien of de bus of de tram eraan komt en op tijd bij de halte van de betreffende modaliteit zijn... Ik neem dus aan dat die gelede bussen ergens in de tussenliggende 10 jaar gereden hebben. Interessant overigens dat 25 nu niet meer tot CS rijdt maar tot de Grote Markt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door Daniel »

De laatste gelede bussen zijn in mei 2002 in dienst gekomen, de rest reed er al sinds 1997 (waren de eerste Den Oudsten Alliance's in Den Haag trouwens). Sindsdien hebben ze er vrijwel constant op lijn 25 gereden, zelfs nog toen deze tot de Grote Markt ingekort werd.
Is geloof ik pas verandering in gekomen nadat zo'n bus overdwars bij de Grote Markt gestrand was door een verkeerd geparkeerde auto nabij het eindpunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haags busvervoer wordt openbare aanbesteding

Bericht door reisthijs »

huibe schreef:Dat vinden wij zeer vreemd. Maar in het buitenland zijn er voldoende voorbeelden van te vinden. Denk bijvoorbeeld aan London. De iets kleinere stadsdienst van Malmö heeft 3 vervoerders. Daar wordt gewoon per lijn aanbesteed. Vastgestelde huisstijl erover en een gemiddelde passagier heeft niets in de gaten.
Als het zo zou gaan dat er één centrale oranisatie is waar de reiziger mee te maken heeft en terecht kan voor álle informatie en die zorgt dat in het hele vervoergebied dezelfde kaartsoorten en tarieven worden gebruikt - zodat de reiziger inderdaad niet in de gaten heeft dat de ene bus van Veolia is en de andere van Arriva - dan heb ik er ook geen bezwaar tegen.

De grote vraag is alleen of dat in Nederland ook zo kan werken. Ik ben een beetje bang dat dit weleens niet het geval kan zijn. Bijvoorbeeld ook omdat iedere vervoerder hier zelf z'n eigen OV-chipkaart-systemen heeft. Het zou erg verwarrend zijn als je straks in de tram andere apparatuur krijgt dan in de bus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten