Concessie regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Heb elders inderdaad gelezen dat lijn 28 dubbelgeleed moest gaan rijden... in 2008 :mrgreen: Ben benieuwder wat voor DGB's het gaan worden want zoveel opties heb je niet voor hybride-dubbelgeledes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Onder andere de gemeente Wijk bij Duurstede zat in eerste instantie wel in BRU, maar is eruit gestapt, omdat ze het niet eens waren op bepaalde fronten van de beleidsvoering (weet niet meer precies welke, maar deze info heb ik ooit gehoord op school ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Opvallend dan dat juist de lijnen van Utrecht naar Wijk bij Duurstede wel onder de BRU-concessie vallen... dat waren voordat de huidige concessie inging namelijk nog Provincie-lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Die buslijnen Utrecht - Wijk bij Duurstede vielen anders altijd al onder het BRU, te zien aan de kleur van de bussen (geel ipv groen). Alleen buslijn 56 in de gemeente Wijk bij Duurstede valt onder verantwoordelijkheid van de provincie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ja dat zeg ik, sinds de huidige concessie inging. Daarvoor waren het echt Provincie Utrecht-lijnen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28
tijd terug ree er een hybride DBG op proef, maar hoop niet dat die het worden want die maakte echt verschrikkelijk veel lawaai.

Hoop dat de hybride bussen allemaal van mercedes benz zijn of solaris.
van hool heeft nu ook steeds meer bussen in hybride uitvoering.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door lamar »

Qbuzz wint concessie Regio Utrecht
Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft vandaag bekend gemaakt dat de concessie voor het openbaar vervoer van de Regio Utrecht is gegund aan Qbuzz. Vanaf 11 december 2011 gaat Qbuzz voor een periode van acht jaar al het openbaar vervoer per bus en tram in de Regio Utrecht verzorgen. Het concessiegebied omvat de negen samenwerkende gemeenten die in BRU vertegenwoordigd zijn, te weten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen en Zeist.

Het bijzondere aan deze concessie is dat de volledige stadsdienst bestaat uit uitsluitend hybride voertuigen. Deze nieuwe bussen maken aanzienlijk minder geluid en zijn voorzien van de laatste technieken om onze klanten goed geïnformeerd en comfortabel naar hun bestemming te brengen.

Nieuw is ook de invoering van een regionaal abonnement waarbij de klanten zonder drempels gebruik kunnen maken van een mix van auto, fiets en het openbaar vervoer. Hiermee biedt Utrecht haar klanten een volwaardig alternatief voor de auto.

Samen met alle chauffeurs gaat Qbuzz zich inzetten om de kwaliteit van het openbaar vervoer voor (potentiële) klanten te verbeteren. In 2009 was Qbuzz met deze aanpak reeds de beste busvervoerder in de ogen van de klant (Qbuzz scoorde een 7,5 op de Klantenbarometer). Qbuzz is enorm trots dat zij met deze nieuwe opdracht het vertrouwen heeft gekregen van het BRU. Hiermee wordt de Qbuzzwerkwijze ook in Utrecht voortgezet.

Met het winnen van deze concessie, met een omzet van circa Euro 1 miljard over de looptijd, groeit Qbuzz naar een marktaandeel van bijna 20% van het aanbestede busvervoer in Nederland. Inclusief de Regio Utrecht vervoert Qbuzz dagelijks ruim 200.000 klanten naar hun bestemming.

Gefeliciteerd Qbuzz *O*
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

030utrechtt schreef:Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28
Mwoh, zolang je zorgt dat er een 28 aankomt die als 11 verder kan op het moment dat er een 11 als 28 verder rijdt hoeven verschillende frequenties geen probleem te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Karl schreef:Is er ergens een overzicht van welke aanbiedingen vervoerders de komende tijd (is die pauze dan tot midden 2011 ofzo?) kunnen doen?
Op de site van het KPVV en op onze Wikipedia wordt gelinkt naar een kaart met daarop de startdata van de concessies in Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

030utrechtt schreef:Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28
Zo veel vaker rijdt die anders ook weer niet, lijn 11 om de 5 minuten en lijn 28 om de 7,5 minuut. Dus als 28 nog iets vaker zou gaan rijden is dat goed aan elkaar te koppelen.

Ik vraag me wel af of er genoeg DBG-bussen zullen zijn om 11, 12 én 28 mee te rijden, misschien dat ze pas richting Leidsche Rijn gaan wanneer lijn 12 is vervangen door de tram.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

reisthijs schreef:
030utrechtt schreef:Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28
Zo veel vaker rijdt die anders ook weer niet, lijn 11 om de 5 minuten en lijn 28 om de 7,5 minuut. Dus als 28 nog iets vaker zou gaan rijden is dat goed aan elkaar te koppelen.

Ik vraag me wel af of er genoeg DBG-bussen zullen zijn om 11, 12 én 28 mee te rijden, misschien dat ze pas richting Leidsche Rijn gaan wanneer lijn 12 is vervangen door de tram.

elke 5 minuten een DBG is nu best wel overdreven op lijn 28, alhoewel het wel meer reizigers zou trekken.


Lijn 28 de uithof-vleuten elke 7,5 minuten met dubbelgelede bussen en lijn 11 met dbg of enkelgeleed ook elke 7.5 minuten heb je elke 3/4 minuten een bus tussen de uithof en centrum.
er komen ongeveer 7 extra dubbel gelede bussen dus dat moet geen probleem zijn om lijn 28 volledig met dbg te rijden
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door erik1981 »

Ik zit iedere dag in lijn 28 naar De Meern en terug maar om nu te zeggen dat er 25 meter voor nodig is.... Nee! Zoals het nu gaat, dus iedere 7,5 minuut met geleed materieel, gaat het prima. De bussen zitten goed gevuld en die enkeling die moet staan, stapt toch pas op de Vleutenseweg in. Dus die staat niet langer dan een paar minuten.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

ja als je in de ochtend naar de meern gaat is het niet erg druk nee.. ik zie vaak zat dat de bus overvol zit, vooral tussen parkwijk en centraal station. buiten de spits om is de bus ook goed bezet, vooral door scholieren.
vrijwel zeker dat die dubbelgelede bussen op lijn 28 gaan rijden, lijn 12 passen geen bussen meer bij en lijn 11 zie ik nou ook niet elke 2 minuten rijden, rijden al veels te veel bussen door de binnenstad
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door erik1981 »

030utrechtt schreef:ja als je in de ochtend naar de meern gaat is het niet erg druk nee.. ik zie vaak zat dat de bus overvol zit, vooral tussen parkwijk en centraal station. buiten de spits om is de bus ook goed bezet, vooral door scholieren.
vrijwel zeker dat die dubbelgelede bussen op lijn 28 gaan rijden, lijn 12 passen geen bussen meer bij en lijn 11 zie ik nou ook niet elke 2 minuten rijden, rijden al veels te veel bussen door de binnenstad
Mijn ogen behoren niet tot de beste van het land, maar ik mijn zicht bedriegt me toch echt niet. De bussen op lijn 28 die ik tegenkom (dus richting Utrecht Centraal rijden) zijn zeker goed vol; maar niet dermate vol dat deze dubbelgeleed rechtvaardigen. Daarbij rijdt de bus vanaf de Vleutenseweg over dezelfde route als vele andere lijnen. De mensen die daar instappen kunnen die paar minuten ook wel staan.

Overigens is het op de terugweg net zo; als ik dus naar Utrecht ga. De bussen op lijn 28 naar De Meern en Vleuten zijn dan weer allen goed vol; maar niet dat dubbelgeleed nodig is. En ik zie het schouwspel toch regelmatig aan op Utrecht Centraal als ik daar twintig minuten moet wachten....
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

ik zie toch vaak zat lijn 28 van station vertrekken terwijl er een stuk of 50 man staat, maargoed die dubbel gelede bussen zullen vast en zeker voor lijn 28 zijn, alhoewel het mooi zou zijn als die op lijn 3 naar zuilen gingen rijden, die bus zie ik echt zo vaak gewoon helemaal vol. een paar jaar terug reden de lijnen 3 en 7 nog elke 7 minuten tijdens de spits, begrijp niet waarom dat toen is terug gedraaid.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door willy84 »

Qbuzz gefeliciteerd! *bus* Had het niet echt verwacht. Ben ook benieuwd wat ze anders gaan doen? Is er al iets meer duidelijk over de plannen? Hoeveel goedkoper zijn ze nou dan Connexxion. Denk dat er wel wat zure gezichten op het XX headquarter zijn.

Welke concessies staan er komende tijd op het lijstje van te vergunnen gebieden?

Wel opmerklijk dat Qbuzz op zo'n grote concessie inschrijft. Hebben wel lef. Eerst bij Rotterdam een kleiner gebied. Toen gelijk het grootste gebied qua aantal bussen (en miss ook wel oppervlakte) met Groningen/Drenthe en nu dus Utrecht en omgeving. Hulde.

Werkt JeePee trouwens bij Qbuzz ofzo? *O*
immer kwaliteits posts
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Karl »

Ik vind het typisch dat BRU de mogelijkheid om over te stappen met één kaartje/tarief (?) zo onderschrijft, dat kon/kan (strippenkaart is nog geldig?) tot voorheen met de strippenkaart in de stadsregio's altijd. :N

En ja, er zijn mensen die die mogelijkheid missen, dus nu of langer reizen of meer geld kwijt zijn (of nu vaker de fiets/auto nemen).
Het is een spectrum.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Bart »

willy84 schreef:Denk dat er wel wat zure gezichten op het XX headquarter zijn.
Denk dat dat al heel lang zo is. Een paar jaar terug reed Connexxion nog in alle gebieden van Lauwersoog tot Gent. Ze zijn heel veel kwijtgeraakt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Karl »

Als CXX headquarters meeleest: dat scheelt straks weer afstoten als Veolia en CXX één bedrijf worden. :idea:
Het is een spectrum.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Freek »

Is er een voorbeeld te bedenken waar CXX heeft gewonnen waarbij zij niet de enige inschrijver waren? Recent volgens mij al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Het enige wat ik mij kan bedenken is Provincie Utrecht, daar zullen toch wel meerdere bieders geweest moeten zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door lamar »

Freek schreef:Is er een voorbeeld te bedenken waar CXX heeft gewonnen waarbij zij niet de enige inschrijver waren?
Voorne-Putten? :roll:
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Freek »

Kan me niet herinneren dat er voor Voorne-Putten een andere inschrijver was. Utrecht lijkt me wel, maar welke inschrijver dan, heeft Veolia meegedaan?
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door lamar »

Qbuzz had ingeschreven en volgensmij arriva ook maar die weet ik niet zeker
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door les7 »

Bij voorne putten heeft Arriva ook meegedaan. Cxx heeft bij deze concessie veel meer punten gesprokkeld dan Arriva.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten