Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Geplaatst op: dinsdag 5 oktober 2010 20:27
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 oktober 2010 20:29
Stadsregio Rotterdam neemt een aantal verkeersprojecten op de schop. De aanleg van twee TramPlus-lijnen komt op de reservelijst te staan.
De TramPlus-lijnen naar Ridderkerk en naar Kethel bij Schiedam worden voorlopig nog niet aangelegd. De stadsregio Rotterdam, bestaande uit zestien gemeenten, heeft ook geld beschikbaar gesteld voor het ombouwen van de spoorlijn naar Hoek van Holland. Op deze verbinding moet een metro komen te rijden.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 5 oktober 2010 20:27
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 oktober 2010 20:29
Stadsregio Rotterdam neemt een aantal verkeersprojecten op de schop. De aanleg van twee TramPlus-lijnen komt op de reservelijst te staan.
De TramPlus-lijnen naar Ridderkerk en naar Kethel bij Schiedam worden voorlopig nog niet aangelegd. De stadsregio Rotterdam, bestaande uit zestien gemeenten, heeft ook geld beschikbaar gesteld voor het ombouwen van de spoorlijn naar Hoek van Holland. Op deze verbinding moet een metro komen te rijden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Ja, nu de aannemers allemaal niks te doen hebben alles schrappen en dan zometeen als de economie weer aantrekt allemaal tegelijk alle plannen weer uit de ijskast zodat de markt oververhit raakt en de prijzen stijgen. Slim bekeken!
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Hebben die anti-tram-zielepieten in Ridderkerk indirect toch hun zin gekregen... :N
En begrijp ik nu goed dat de verbouwing van de Hoekse Lijn / verlenging van lijn A/B naar Vlaardingen/Hoek van Holland wel doorgaat? :Y
En begrijp ik nu goed dat de verbouwing van de Hoekse Lijn / verlenging van lijn A/B naar Vlaardingen/Hoek van Holland wel doorgaat? :Y
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Die verlengde tram in Kethel had ook absoluut geen haast, dat kan altijd nog als de spoortunnel in Delft voltooid is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Die lijn was ook in mijn ogen meer een prestigeproject van de toenmalige gemeenteraad van Ridderkerk. De toegevoegde waarde van die lijn is bijna 0 en dat zag een flink deel van de Ridderkerkers ook in. Alleen voor het centrum van Ridderkerk is er misschien een vooruitgang door een overstapvrije verbinding naar het centrum van Rotterdam. Qua reistijd is het echter met een goed overstap op het Zuidplein nu net zo snel of soms zelfs sneller via Qbuzz-lijn 146.Dexter schreef:Hebben die anti-tram-zielepieten in Ridderkerk indirect toch hun zin gekregen... :N
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Je vergeet dat gemeentes de komende tijd met enorme bezuinigingen te maken gaan krijgen.iljitsch schreef:Ja, nu de aannemers allemaal niks te doen hebben alles schrappen en dan zometeen als de economie weer aantrekt allemaal tegelijk alle plannen weer uit de ijskast zodat de markt oververhit raakt en de prijzen stijgen. Slim bekeken!
Dan kun je als gemeente wel aannemers gaan "helpen", maar het geld moet toch ergens vandaan komen.
Niet bezuinigen op verkeers/bouwprojecten, betekent bezuinigen op andere terreinen.
En dan heb ik toch liever dat ze wat bouwprojecten uitstellen, (die 9 van de 10 keer veel meer kosten dan begroot) dan dat er bezuinigd wordt op sociaal beleid (WMO, Thuiszorg etc.)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Vraag tien economen en je krijgt elf meningen.
Je kan namelijk ook stellen dat overheden geld moeten spenderen, want geld moet rollen. Er is weinig vraag naar geld, dus de rente staat laag. Nu goedkoop lenen, voor een habbekrats je klus laten doen en straks als het beter gaat van je nieuwe geweldige infrastructuur gebruik maken. In de VS worden niet voor niets miljarden in HSL's en lightrailprojecten gestoken.
Je kan namelijk ook stellen dat overheden geld moeten spenderen, want geld moet rollen. Er is weinig vraag naar geld, dus de rente staat laag. Nu goedkoop lenen, voor een habbekrats je klus laten doen en straks als het beter gaat van je nieuwe geweldige infrastructuur gebruik maken. In de VS worden niet voor niets miljarden in HSL's en lightrailprojecten gestoken.
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
De VS heeft dan ook een torenhoge staatsschuld. :N
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Geleend geld moet ooit terug betaald worden, met rente.Karl schreef:Vraag tien economen en je krijgt elf meningen.
Je kan namelijk ook stellen dat overheden geld moeten spenderen, want geld moet rollen. Er is weinig vraag naar geld, dus de rente staat laag. Nu goedkoop lenen, voor een habbekrats je klus laten doen en straks als het beter gaat van je nieuwe geweldige infrastructuur gebruik maken. In de VS worden niet voor niets miljarden in HSL's en lightrailprojecten gestoken.
En rentes blijven niet vaststaan
En zoals Geert al terecht opmerkte, de VS kampt met een record aan staatsschulden, moeten wij dat ook willen?
Ik niet iniedergeval!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Ik zeg ook niet dat ik dat graag heb, maar het is ook een theorie.
Het is een spectrum.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Er zijn wel twee essentiele verschillen met de VS. Allereerst controleert de regering de eigen munteenheid. In Nederland ben je gebonden aan de Euro en je kunt in Griekenland gaan navragen wat er gebeurt als je (torenhoge) schulden maakt zonder dat je je munt kunt devalueren. Een ander essentieel verschil is (wat softer): er is meer vertrouwen van de markt in de economie van de VS dan van de EU. Dat houdt in dat het voor Amerikanen veel makkelijker is om schulden te maken en te financieren, waar je in Europa snel(ler) wordt bestraft met hogere rentepercentages.
Goed, dit is wel erg off topic allemaal...
In ieder geval is dit een mooie gelegenheid om eens wat zuiniger om te gaan met belastinggeld verkwistende maatregelen. Zo n ombouw van de Hoekse lijn tot metro lijkt me nou typisch zo n soort project dat wel geld kost en geen vervoerskundige meerwaarde oplevert en dus gewoon geschrapt kan worden!
Goed, dit is wel erg off topic allemaal...
In ieder geval is dit een mooie gelegenheid om eens wat zuiniger om te gaan met belastinggeld verkwistende maatregelen. Zo n ombouw van de Hoekse lijn tot metro lijkt me nou typisch zo n soort project dat wel geld kost en geen vervoerskundige meerwaarde oplevert en dus gewoon geschrapt kan worden!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
De huidige economische crisis heeft aangetoond dat afscheid nemen van de modellen van John Keynes toch verkeerd bleek. Ik hoop dat in dit geval overheden zich wel volledig aan de regels houden van die modellen en gaan bezuinigen als het economisch goed gaat.
Dus niet zoals de VVD als een malle gaan bezuinigen als het slecht gaat, maar dan juist als een PvdA investeren. En dan in economisch hoogtij als een VVD beheerst bezuinigen en niet als een PvdA als een gek gaan uitgeven. Zie hier waarom Paars moet terugkeren
Dus niet zoals de VVD als een malle gaan bezuinigen als het slecht gaat, maar dan juist als een PvdA investeren. En dan in economisch hoogtij als een VVD beheerst bezuinigen en niet als een PvdA als een gek gaan uitgeven. Zie hier waarom Paars moet terugkeren
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Dat zijn er velen met je eens, maar deze gaat juist wel door, terwijl het verbeteren van station Zuidplein niet doorgaat... Ik vraag mij af hoe de keuzes zijn gemaakt om bepaalde projecten wel/niet te schrappen.Vinny schreef:(...) Zo n ombouw van de Hoekse lijn tot metro lijkt me nou typisch zo n soort project dat wel geld kost en geen vervoerskundige meerwaarde oplevert en dus gewoon geschrapt kan worden!
Het is een spectrum.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Het is een erg slecht idee om investeringen die toch gedaan moeten worden uit te stellen vanwege een beetje economische tegenwind. Natuurlijk, er moet bezuinigd worden maar infrastructuur is een investering die je over een lange periode afbetaalt. Je kan nu scherp inkopen omdat de bouwmarkt op z'n gat ligt. Als je een paar jaar wacht tot alles weer goed loopt kost het veel meer en duurt het veel langer. Juist overheden moeten anticyclisch opereren. En juist infrastructuur is iets waarmee dat goed kan.
Ik weet nog dat ik ging verhuizen in 2000 toen de economie als een gek liep. Bij de meubelzaken kon je meer dan een maand op de levering van je aankoop wachten. Mooi zes weken op de vloer geslapen omdat ik m'n oude bed weggedaan had bij de verhuizing... Waarschijnlijk kan je nu voor de helft van het geld met een bankstel onder je arm de winkel uitlopen. Maar mensen zijn net schapen en houden allemaal tegelijk de hand op de knip om zometeen weer allemaal tegelijk hun geld te willen uitgeven.
Ik weet nog dat ik ging verhuizen in 2000 toen de economie als een gek liep. Bij de meubelzaken kon je meer dan een maand op de levering van je aankoop wachten. Mooi zes weken op de vloer geslapen omdat ik m'n oude bed weggedaan had bij de verhuizing... Waarschijnlijk kan je nu voor de helft van het geld met een bankstel onder je arm de winkel uitlopen. Maar mensen zijn net schapen en houden allemaal tegelijk de hand op de knip om zometeen weer allemaal tegelijk hun geld te willen uitgeven.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Kijk, nog iemand die het met mij eens is dat afscheid nemen met de ideeën van Keynes een slechte beslissing was :)iljitsch schreef:Het is een erg slecht idee om investeringen die toch gedaan moeten worden uit te stellen vanwege een beetje economische tegenwind. Natuurlijk, er moet bezuinigd worden maar infrastructuur is een investering die je over een lange periode afbetaalt. Je kan nu scherp inkopen omdat de bouwmarkt op z'n gat ligt. Als je een paar jaar wacht tot alles weer goed loopt kost het veel meer en duurt het veel langer. Juist overheden moeten anticyclisch opereren. En juist infrastructuur is iets waarmee dat goed kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Wat de VS zo verschillend maakt van NL wat betreft geld zaken.
In NL bestaat de creditcard niet. In NL moet je bij iedere bank elke maand je schuld terug betalen + rente. Meeste NL'ers hebben maar 1 creditcard bij hun eigen bank.
In de VS heb je een creditcard van de Wallmart, JcPenny, Pacsun, Macy's, Costco, Super Target. Ergste is nog, deze creditcards krijg je naar je eigen huis kant-en-klaar toegestuurd met je naam er al op voorzien.
Verder mag je de schuld van je creditcard in de VS jaaaaren vooruit schuiven... Tot op die ene dag de dag aanbreekt dat je het geld had moeten terug betalen.
Er zijn immers niet voor niets 15 miljoen amerikanen hun huis kwijt geraakt.
Als je het geld niet hebt, kun je het niet kopen.
Ga je toch iets kopen op lening, zorg dan altijd voor hele goede afspraken omtrent het mis mocht gaan.
In NL bestaat de creditcard niet. In NL moet je bij iedere bank elke maand je schuld terug betalen + rente. Meeste NL'ers hebben maar 1 creditcard bij hun eigen bank.
In de VS heb je een creditcard van de Wallmart, JcPenny, Pacsun, Macy's, Costco, Super Target. Ergste is nog, deze creditcards krijg je naar je eigen huis kant-en-klaar toegestuurd met je naam er al op voorzien.
Verder mag je de schuld van je creditcard in de VS jaaaaren vooruit schuiven... Tot op die ene dag de dag aanbreekt dat je het geld had moeten terug betalen.
Er zijn immers niet voor niets 15 miljoen amerikanen hun huis kwijt geraakt.
Als je het geld niet hebt, kun je het niet kopen.
Ga je toch iets kopen op lening, zorg dan altijd voor hele goede afspraken omtrent het mis mocht gaan.
For Your Railroad Adventures
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
@Iljitsch: Als je het geld niet hebt, kun je het ook niet uitgeven.
Hoe scherp je ook zaken kunt inkopen...
Nu als een gek gaan bezuinigen (zoals de VVD wil) is geen goed idee.
Nu als een gek geld gaan uitgeven (om de economie op gang te helpen) is ook geen goed idee.
Je zult keuzes moeten maken. Hier wat bezuinigen, daar investeren.
Dit is nu gewoon even niet de tijd van en-en, maar de tijd van of-of.
En zoals je leest, schrapt men niet alle bouwprojecten, maar maakt de gemeente keuzes. Dit bouwproject doen we nu, die ander doen we later als het geld er voor is.
Hoe scherp je ook zaken kunt inkopen...
Nu als een gek gaan bezuinigen (zoals de VVD wil) is geen goed idee.
Nu als een gek geld gaan uitgeven (om de economie op gang te helpen) is ook geen goed idee.
Je zult keuzes moeten maken. Hier wat bezuinigen, daar investeren.
Dit is nu gewoon even niet de tijd van en-en, maar de tijd van of-of.
En zoals je leest, schrapt men niet alle bouwprojecten, maar maakt de gemeente keuzes. Dit bouwproject doen we nu, die ander doen we later als het geld er voor is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Het aller-allerbeste was natuurlijk een metrolijn geweest, een aftakking vanaf Zuidplein via Lombardijen en IJsselmonde en dat was ook het oorspronkelijke plan. Maar ze wilden in Ridderkerk alleen een 100% ondergrondse metro en namen geen genoegen met een deels (?) bovengrondse lijn. Nu moeten ze genoegen nemen met moeilijker (?) inpasbare tram, die er ook nog eens veel langer over doet. Maar zelfs dan nog liever een tram dan een bus, zou ik persoonlijk zeggen.mb90 schreef:Die lijn was ook in mijn ogen meer een prestigeproject van de toenmalige gemeenteraad van Ridderkerk. De toegevoegde waarde van die lijn is bijna 0 en dat zag een flink deel van de Ridderkerkers ook in.Dexter schreef:Hebben die anti-tram-zielepieten in Ridderkerk indirect toch hun zin gekregen... :N
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Als de Ridderkerklijn echt wordt geschrapt, mag er wel eens wat gedaan worden aan de armoedige boel rond het eindpunt Groene Tuin van lijn 2. Het zou tijdelijk zijn totdat lijn 2 weer naar de Beverwaard zou gaan rijden in plaats van lijn 23.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Wordt de geplande metrolijn Zuidplein - Stadionpark - Kralingse Zoom ook in de ijskast gegooid of gaat die nog wel door?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6472
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Dacht dat dat meer een idee was dan echt een concreet plan?
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
En 23 naar Groene Tuin, of zou die ook doorrijden?Bee schreef:Als de Ridderkerklijn echt wordt geschrapt, mag er wel eens wat gedaan worden aan de armoedige boel rond het eindpunt Groene Tuin van lijn 2. Het zou tijdelijk zijn totdat lijn 2 weer naar de Beverwaard zou gaan rijden in plaats van lijn 23.
Het is een spectrum.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Als de Ridderkerklijn er zou komen zou lijn 2 net zoals vroeger weer gaan rijden naar Beverwaard, en lijn 23 zou dan naar Ridderkerk gaan :)
Je hebt dan geen nieuwe lijnen nodig voor de nieuwe infrastructuur :)
Je hebt dan geen nieuwe lijnen nodig voor de nieuwe infrastructuur :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Het was eerst de bedoeling de eindpunt van lijn 2 naar het keizerswaard verplaatsen waar nu de bussen halteren bij het winkelcentrum. Maar daar is ook nergens wat van gekomen... Konden ze net zo goed het voormalige keerlus bij het Prinsenplein laten liggen.
Ook zou er een tramlijn over de Willemsbrug aangelegd worden en vervolgens over de Rosestraat verder rijden naar de Kuip, om de Erasmusbrug te ontlasten.
Ook zou er een tramlijn over de Willemsbrug aangelegd worden en vervolgens over de Rosestraat verder rijden naar de Kuip, om de Erasmusbrug te ontlasten.
Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Ging dat niet vooral om de ontlasting van het Wilhelminaplein en de kruising bij het Vasteland? Opzich klinkt een tramverbinding zuid - Wilemsbrug - Blaak en dan richting EUR wel interessant. Waarbij ik met 'zuid' niet Lombardijen en omgeving bedoel, aangezien die relatie dan beter met de trein gedaan kan worden.
Het is een spectrum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 gasten