Station Deventer op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Station Deventer op de schop

Bericht door Ardan »

Rotterdam C, Den Haag C, Utrecht C, Amsterdam C, Arnhem... zo spectaculair wordt Deventer niet verbouwd. Het station uit 1914/1920 is een rijksmonument. Wel gaat er de komende tijd heel wat gebeuren in en om het station. Gisteren vond ik een flyertje met de volgende tekst:

Dagelijks stappen 19.000 mensen in en uit de trein op het Deventer station.
De verwachting is dat dit aantal de komende jaren met dertig procent gaat stijgen. Het college van B&W heeft besloten dit gebied klaar te maken voor de toekomst:
- De bouw van een definitief derde perron
- Betere voorzieningen voor reisinformatie, beveiliging, de OV chipkaart en voorzieningen als winkels en eetgelegenheden
- Vergroten van de capaciteit van de fietsenstalling
- Een nieuw stationsplein dat een betere verbinding met de binnenstad maakt
- Een logischer busplein, zodat de kwartiersdiensten beter mogelijk gemaakt kunnen worden
- Aanpassingen aan de spoorbrug over de Brinkgreverweg om de geluidsoverlast te verminderen.

Om u te informeren hoe het masterplan de komende maanden tot stand gaat komen en hoe u daaraan kunt bijdragen, nodigen we u uit voor de startbijeenkomst stationsomgeving op dinsdagavond 12 oktober 2010 om 19.30 uur in collegezaal C1.73 in de Saxion Hogeschool, Handelskade 75, Deventer.


Dus mocht u geinteresseerd zijn :)
Een interessant PDF-document met een flink stuk geschiedenis erin is via deze pagina te verkrijgen.
Ik doe ook maar wat
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Station Deventer op de schop

Bericht door Mark »

Hengelo is nu bijna klaar, het hele circus gaat dus nu naar Deventer verplaatst worden? ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Station Deventer op de schop

Bericht door waldo79 »

Ik vind de passage vanuit de stationshal naar de trappen wat smal en laag (zoals Arnhem in de oude situatie), maar voor de rest vind ik het een prettig station.

En er is toch al een duidelijke looproute richting het centrum :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Deventer op de schop

Bericht door Ardan »

Dat valt nog wel mee. Als je naar de Brink wilt, war toch echt alle gezelligheid zit, en winkelstraten op uit komen, moet je links het station uit. Echter, de meeste mensen gaan rechtdoor, en dan kom je dus eerst door een vrij gare straat en dan op een klein pleintje met een supermarkt, terwijl de winkels dus meer naar links zitten.
Ik heb mij de allereerste keer dat ik vanaf het station de stad in moest, in het begin van mijn studententijd, ook flink vergist ;)
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Station Deventer op de schop

Bericht door waldo79 »

Oké. Ik ben namelijk gewend om schuin linksaf te lopen richting de Handelskade en dan kijk je via het bruggetje zo richting de Brink 8-)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Station Deventer op de schop

Bericht door find_your_spot »

Misschien dat het ontwerp van Bijlmer ArenA iets is voor het nieuwe Station Deventer?

Zoveel monumentaals moois heb ik niet aan kunnen ontdekken.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Deventer op de schop

Bericht door Suus »

Het stationsgebouw doet mij een beetje denken aan het oude stationsgebouw van Amersfoort, al herinner ik mij dat gebouw (kwam er vroeger 2x per jaar denk ik en ik was pas 6-7 jaar oud) als heel erg druk en rommelig. Het heeft wel zijn charmes. Bijlmer was gewoon een lelijke en smerige bende voor het nieuwe station kwam, dat is in Deventer niet het geval dus het dan vervangen is zonde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Station Deventer op de schop

Bericht door waldo79 »

Oude tijden herleven trouwens met de aanwezigheid van een heuse Stationsrestauratie op het perron tussen de sporen 3 en 4 8-)

Ik vind het een fraai station, maar het heeft met name in de spits op alle fronten een capaciteitsprobleem :|
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten