Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Ruben »

Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen
Geplaatst op: dinsdag 5 oktober 2010 18:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 oktober 2010 18:15


Als je in aanwezigheid van oudere mensen 'ov-chipkaart' zegt, loop je de kans woorden te horen die je niet van die generatie gewend bent. "De chipkaart, of we die al hebben? U komt op het goede moment. We hebben er net één, maar zij kan er niet mee weg." Met een driftige pas lopen Ina Postma (58) uit Twello en haar schoonzus Jannie Verheijen (66) richting Veolia-kantoor. De befaamde kaart in de hand.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Ennes »

Wat een stemmingmakend onzin bericht zeg!

Bij de invoering vreesde ik ook voor de oudere reizigers, maar uit ervaring blijkt dat dit juist een van de groepen is die hem het meest gebruikt, toegeven, veel reizigers hebben een VDU-abonnement + keuzedagen en uit die groep komen veel vragen over hoe het werkt, maar ik zie er toch steeds meer die dus op saldo gaan reizen op die kaart.

Ik kan zelfs stellen dat in verhouding 50+ reizigers vaak beter weten hoe ze bij NS met die kaart moeten rijden als gebruikers van de studenten ov-chipkaart.

En woorden horen die je van ouderen niet gewend lijkt te zijn.... Tja, dat staat in zijn geheel los van de OV-chipkaart. Het fatsoen om iemand aan te spreken met goede-morgen/middag/avond/dag voor men een vraag stelt lijkt ook steeds minder voor te komen, reizigers eerst uit laten stappen, begint ook onder die groep steeds zeldzamer te worden enz.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Stefan »

Ach.. Als het mogelijk is om de ov-chipkaart af te branden, dan moeten we dat natuurlijk gewoon doen! :pos: :N
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Freek »

@ennes

logisch toch dat studenten niet weten hoe de sovc werkt. Als er ergens veel uitzonderingen zijn is het daar wel. Komt de gebrekkige communicatie daar nog bovenop en daar is het gebrek aan kennis.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:Bij de invoering vreesde ik ook voor de oudere reizigers, maar uit ervaring blijkt dat dit juist een van de groepen is die hem het meest gebruikt, toegeven, veel reizigers hebben een VDU-abonnement + keuzedagen en uit die groep komen veel vragen over hoe het werkt, maar ik zie er toch steeds meer die dus op saldo gaan reizen op die kaart.

Ik kan zelfs stellen dat in verhouding 50+ reizigers vaak beter weten hoe ze bij NS met die kaart moeten rijden als gebruikers van de studenten ov-chipkaart.
Mijn ouders zijn van plan om nu alleen nog maar de OVC te gebruiken, tenzij het niet kan. Ik heb wel alles voor ze klaar gezet (reizen op saldo in trein activeren, automatisch opladen erop) maar het lijkt erop dat ze het wel handig vinden. Vooral het feit dat er geen twee losse strippenkaarten meer nodig zijn (een blauwe en een roze), chipkaarten regelen zelf dat ze eventueel leeftijdsgebonden korting in de bus krijgen.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Ennes »

Freek schreef:@ennes

logisch toch dat studenten niet weten hoe de sovc werkt. Als er ergens veel uitzonderingen zijn is het daar wel. Komt de gebrekkige communicatie daar nog bovenop en daar is het gebrek aan kennis.
Ach kom op man!... Als het niet wordt voorgekauwd dan weten ze* het niet! Ik geef toe, de info verdiend geen schoonheidsprijs, maar wat ik allemaal tegenkom....

(* even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over alle studenten! er zijn er ook genoeg die wel hun informatie lezen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door webguy »

Daar in tegen ook HCs die oude informatie hebben of niks weten over de OVC buiten de NS en dat het daar anders kan werken. Geloof dat de helft van de HCs nooit zelf een kaart heeft geactiveerd :P
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Daar in tegen ook HCs die oude informatie hebben of niks weten over de OVC buiten de NS en dat het daar anders kan werken. Geloof dat de helft van de HCs nooit zelf een kaart heeft geactiveerd :P
Die zullen er inderdaad ook zijn, net als dat er ander OV personeel is die totaal niet weten hoe het bij de NS werkt. Neemt niet weg dat de gebruiker van de kaart de meeste noodzakelijke informatie toch wel kan verkrijgen, maar dat het heel makkelijk is om te roepen dat weet ik niet!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Geert »

Nu wel ja, maar de eerste weken van het jaar was de communicatie enorm chaotisch en soms zelfs tegenstrijdig.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Freek »

Dit noem jij duidelijk:
NS kun je in de vrij reizen periode inchecken, hoeft niet.
Regionale trein niet inchecken. Of wacht, Veolia gaat ook live, moet je dan wel of niet inchecken?
Bus: Amsterdam+Rotterdam verplicht in checken in zowel de vrij reisperiode als kortingsperiode. Rest van het land, zoek het maar uit: het kan een zichtkaart zijn, het kan zijn dat je moet inchecken, het kan zijn dat je met de strippenkaart mag reizen. En dan ook nog afhankelijk zijn van de chauffeur of die het accepteert dat je niet incheckt maar op de rozen strippenkaart reist.
Ja, lekker duidelijke allemaal.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Ennes »

Freek schreef:Dit noem jij duidelijk:
NS kun je in de vrij reizen periode inchecken, hoeft niet.
Regionale trein niet inchecken. Of wacht, Veolia gaat ook live, moet je dan wel of niet inchecken?
Bus: Amsterdam+Rotterdam verplicht in checken in zowel de vrij reisperiode als kortingsperiode. Rest van het land, zoek het maar uit: het kan een zichtkaart zijn, het kan zijn dat je moet inchecken, het kan zijn dat je met de strippenkaart mag reizen. En dan ook nog afhankelijk zijn van de chauffeur of die het accepteert dat je niet incheckt maar op de rozen strippenkaart reist.
Ja, lekker duidelijke allemaal.
Ik geef toe het kan duidelijker!

# Het in- en uitchecken bij vervoersbedrijven wordt stap voor stap landelijk ingevoerd.
Klik hier om de veelgestelde vragen over het reizen met de Studenten OV-chipkaart te bekijken.
# Check met je Studenten OV-chipkaart altijd in en uit waar mogelijk, behalve bij NS. In bus, tram en metro in de regio Rotterdam en Amsterdam is het papieren vervoerbewijs inmiddels afgeschaft. Hier reist iedereen dus verplicht met een OV-chipkaart.
# In de bussen in de rest van het land check je ook in en uit met je Studenten OV-chipkaart, behalve in de provincies Groningen en Drenthe. In de kortingsuren kun je het beste reizen met saldo op je Studenten OV-chipkaart. Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook reizen in combinatie met een roze strippenkaart.
Let op: check dan niet in en uit!.
# In de trein (heel Nederland), en in de bussen in Groningen en Drenthe gebruik je jouw Studenten OV-chipkaart als zichtkaart.

Als ik dit lees is dit toch vrij duidelijk, en als je dan studenten tegenkomt met nog een SOV (1e serie) en die zijn heel verbaasd dat ze niet kunnen inchecken bij de trein.... tja!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Geert »

Maar inchecken kan bij NS dan weer wel als je vrij reizen hebt, en dat zie ik best wel veel mensen ook doen (ik vraag me wel eens af of ik de enige ben die niet incheckt bij NS). Dan is het natuurlijk wel verwarrend dat je dan weer niét in kunt checken als je op saldo wil reizen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Maar inchecken kan bij NS dan weer wel als je vrij reizen hebt, en dat zie ik best wel veel mensen ook doen (ik vraag me wel eens af of ik de enige ben die niet incheckt bij NS). Dan is het natuurlijk wel verwarrend dat je dan weer niét in kunt checken als je op saldo wil reizen.

Mja en begrijpend lezen (en luisteren) is voor een gemiddelde student ook niet eenvoudig en vrij ingewikkeld. zelfs na 2 weken omroep over vakantie periode zag je ze nog met schaapachtige ogen kijken alsof je in het Zweeds tegen ze staat te praten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door iljitsch »

Er is ook geen touw aan vast te knopen wat je nu wel en niet moet doen bij welke vervoerder als je iets anders doet dan op saldo reizen. Het gebrek aan centrale regie doet zich danig missen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door midnet »

en dan zijn er ook nog mensen die niet studeren ov met een OVS reizen. Denk eens aan de persoon die duizenden €€ neertelt voor een jaar OV , in Groningen woont en per ongeluk eens in Rotterdam komt en dan niet meteen weet dat je daar dan weer wel moet inchecken.
Of die NS-verkoopt wel mooi ABO's met extra Buszone's erbij-maar weet dan niet hoe dat daarmee moet als die regio verplicht gaat chippen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door Suus »

Die streeksupplementen van de NS staan gewoon als product op de chipkaart opgeslagen. Die zijn ook gewoon uit te lezen. Meestal staat er dan Zone STATIONSNAAM, en apart vermeld is de sterwaarde.

Heb vorig jaar op Duivendrecht heel wat mensen gezien die dan een reisproduct
Streekvervoer Zone Duivendrecht
Sterwaarde 1

Helaas werken al die mensen op Bijlmer ArenA dus mogen ze vanaf Strandvliet alsnog gewoon vol tarief gaan dokken :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen

Bericht door dAb »

midnet schreef:en dan zijn er ook nog mensen die niet studeren ov met een OVS reizen. Denk eens aan de persoon die duizenden €€ neertelt voor een jaar OV , in Groningen woont en per ongeluk eens in Rotterdam komt en dan niet meteen weet dat je daar dan weer wel moet inchecken.
Of die NS-verkoopt wel mooi ABO's met extra Buszone's erbij-maar weet dan niet hoe dat daarmee moet als die regio verplicht gaat chippen.
Bee schreef: ...
Je moet wel zwaar gestoord of heel erg slim zijn om zo'n duf systeem (& iets "anders" dan systeemdenken is het niet ;-)) als (met) deze "Elektronische Chip-Pas* in te willen voeren, en dan nog geen gevolgschade en chaos tegemoet te (kunnen) zien. - Ergens in een vorige post schreef ik al over de absurde *elektronische verrekening* door "Trans Link Systems" met de al evenredige incompententie van die (ook al *engelstalige*) "East-West e-ticketing BV" geleid via "manegers" als bijv. Tim Cavanagh, en de huidige (3M ?) Multi-Domestic Multi-Domain Multi-Million en feestorganisator Philip Wolffers met constructies als Thales Communications :!: en Venture Interim Management via Talents Media BV :?: & cetera ibidem./?, en Nota Bene gevoed door de zgn. Rail-interim-directeur Ad Komen, die weer verder is ge-Gaan ...
Maarrrr .... :lol: de jeugd heeft altijd de toekomst, als de oudjes tot stilzwijgen :X zijn gebracht :N . Enfin: deze "toekomst zal het (toch wél) wijzen", sprak oud-tramkoning en hoofddirecteur der NZH: ir. W.J. Burgersdijk .!.
8-) D.A. Borgdorff - e.i. :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten